76

Som vanligt underhållande läsning och bra jobbat  ICQ/ay

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

77 Senaste redigerad av kee (2019-02-26 20:33:49)

Så ännu en helg i svetslågans sken har passerat och det har varit ganska produktivt. Förvisso har jag gått och vant mig vid att det blir mycket gjort, men den här helgen var det inte helt självklart. Kommer ut vid femtiden och är ganska trött faktiskt, jag har ju som vanligt klivit upp kl 5 så jag unnar mig att ligga en stund på sängen för att jobba upp orken att dra på mig arbetskläderna och sätta igång. Men efter någon halvtimme med lite slösurfande på luren så tar jag mig i kragen, för då har ju ett antal tankar redan börjat snurra i huvudet och det är ju saker som jag nu kan utreda, till skillnad från hemmavid långt ifrån projekten.

Jag höll ju på med värmerören sist när svetsen la av. Försökte under veckan utreda vad som hade hänt svetsen och idag är min bästa gissning att överhettningsskyddet hade löst ut, något som indikeras med en kontrollampa, men som jag såklart inte visste då och var lite för trött för att börja reda ut. När jag bollar detta med MrP per sms kommer ett krasst konstaterande "Låter troligt, ett kärt bekymmer när man ligger i och svetsar så mycket". ICQ/ag  För när jag skruvar dit den nya gasflaskan och sätter igång så går den så snällt så. Det enda problemet jag har är att jag ibland ställer trådmatningen för snålt, så tråden svetsar fast i munstycket. Om det beror på min notoriska snålhet med inställningen, för skalan på maskinen anger ju trådmatningen för 0,8-tråd, medan jag kör 0,6 och det rimligtvis borde innebära en högre trådhastighet för samma resultat, så är jag ofta lite för snål med trådmatningen inser jag. Eller så skulle jag helt sonika behöva ett nytt munstycke, men de är ju i koppar och borde inte påverkas av nämnvärt slitage, eller? Får se om detta är ett återkommande problem, för ibland tycks det som att tråden kärvar i slangpaketet, men jag vet inte exakt vad det beror på. Oxid på tråden har slagit mig, men nu har jag ny rulle och det borde inte vara problemet. Det kan vara att tråden svetsar fast i munstycket som sagt, jag ska utreda detta.

Hur som helst gick jobbet med värmerören alldeles galant och det var ett bra projekt att mjuka upp med då det var nästan helt klart. Som en del i det projektet såg jag även att torpedväggen behövde åtgärdas. Jag hade ju ganska "grovt" kapat loss golvet i december och lämnat ett par cm- i bakkant, detta behövde ju slipas loss. Och vilket helvete det var! Falsen baktill ligger i linje och jäms med torsionen. Med växellåda och vajrar på plats är det trångt och dålig sikt. Dessutom kommer man bara åt från en ganska flack vinkel. Så jag höll på hela fredagskvällen utan att ens bli färdig. Det var ett så tråkigt och obekvämt arbete att jag fick varva det lite med annat. Någon gång på lördagen färdigställde jag det dock och då innebar det bland annat att svetsa igen lite hål och där jag gått lite väl hårt fram med vinkelslipen. Men myyyyyyyycket jobb för väldigt lite att redovisa, men jag får försöka övertyga mig själv om att det nu är gjort och innebär motsvarande mindre tid vid monteringen av golvet sen. Detta gick ju såklart inte att fota, då det är svårt att få en bra bild på hela falsen underifrån, men vet man hur det såg ut innan kan man se en skillnad nu, det största visuella var att jag slipade rost ovanpå torpedväggen och rostbehandlade densamme.

Ett rent helvete att komma åt och jobba med att frisera torpedväggen från golvrester, men nu är det gjort. Anslutningarna mot värmerören kommer att fixas i samband med golvläggning då jag har alla bitar på plats och kan se hur det kommer att se ut.
https://i.postimg.cc/s2z0CzfL/20190224-154858.jpg

Nästa punkt på listan som Mirt sett till att jag konstruerat, även om jag redan tycker den är lite bristfällig och ojämn i arbetsomfattning, är hattprofilerna, de båda bakre. Och jag valde att börja med den främre, den som går längs tvärbalken. Här börjar jag känna att man får ge akt på lite olika aspekter, bland annat hur trångt det succesivt blir när man börjar bygga upp fordonet igen. Jag har ju inte c-stolparna hemma, annars hade man kanske börjat med dem, men jag ska nog få ihop det. Nåväl, för att börja bygga hattprofil behövde jag se över de yttre fästpunkterna, dvs innertrösklarna. Det "saknas" ju en bit bakom c-stolpen på höger sida. Jag tror inte jag hade helt klart för mig hur jag skulle göra där för tiotalet år sen när jag svetsade dit nya trösklar, så den slutar redan vid c-stolpen. Jag började frisera bort den nedre delen av c-stolpen för den ska ju ändå bytas och för att se hur det såg ut där jag behöver börja.

Profilen är ju ganska straight forvard på innertröskeln, fram med ett 1,2mm-ark (för det var det grövsta jag hade och verkade vara i närheten av det som redan satt där) och börja kapa och bocka. Knepigast är ju att få till läppen som ska bockas åt det andra hållet, men jag börjar få kläm på bonnasmidet nu. Och det blev väl okej efter något försök. Tillverkade en lite onödigt lång bit med flit, då jag ev kan behöva en bit till på något ställe, men det är å andra sidan en fråga hur korrekt man ska reparera detta fordon. Jag försöker hitta "min" nivå i detta och får bromsa mig en del, annars skulle jag nog börja riva i gamla lagningar som ändå består av frisk plåt.

Den hemmagjorda biten innertröskel inpassad och förberedd för montering:
https://i.postimg.cc/gk97H3Fd/20190223-222626.jpg

I detta arbete gav jag mig samtidigt på resterande del av innertröskel, dvs framför denna nytillverkade bit och jag måste medge att tanken for igenom mitt huvud "jag borde byta ut hela tröskeln". Delvis för att det då blir lättare att byta c-stolpe, men delvis för att den var så rulig och hålig. Dock har jag ändå bestämt mig för att inte lägga ribban för högt på saker som ändå inte syns, men samtidigt göra det nya som jag gör nu, så bra och noggrant jag bara kan. Så hålen lades igen och profilen grovriktades för att vara mindre vågig längs med hela sträckan.

Innertröskel reparerad, här syns nästan hur den nya hemsmidda bakre delen är rakare och snyggare än ekonomiplåtsbiten framöver som monterades för tiotalet år sen av en mindre erfaren svetsare:
https://i.postimg.cc/Z5bVwcfk/20190223-235314.jpg

Sen skulle jag ju börja med tvärbalkens hattprofil som ju var det egentliga uppdraget. I den ingår ju även ett par utriggare och domkraftsfästen och nu fick jag böja tänka igen, "i vilken ordning ska jag montera allt". Jag gillar ju att svetsa ovanifrån och förfarandet med främre hattprofil för två år sen, och utriggare och domkraftsfäste i december förra året, hade ju funkat bra, så varför inte göra på samma sätt här? Således hattprofil först och stansa hål i den för att svetsa uppifrån. den stora skillnaden här är att jag tyvärr blir tvungen att kapa upp hattprofilen i fler bitar. Framtill kunde jag dela balken i två delar kring växelförarstången och med lite lirkande trä dessa två över respektive handbromsrör efter att ha släppt på vajrarna framme vid spaken. Baktill gick inte detta utan här måste jag tyvärr dela balken i fyra delar! Lite tråkigt när man har en hel bit att utgå ifrån, men ändå omotiverat mycket jobb att göra på annat sätt då jag inte tänkt byta något annat i rörväg. Så jag började med att noggrant räkna ut var snitten skulle behövas, samt hålla reda på vänster/höger sida av balken då rören för handbromsvajern går snett och balken därför inte kan vändas symmetriskt. Inget av detta var något problem, jag hade snart fyra små stumpar och började inifrån och ut mot höger sida eftersom det fanns mest åtkomlighet genom luckan (återigen).

Jag börjar "mocka upp" delarna, först "höger inre hattprofil" ICQ/be  sedan höger yttre, samt matcha denna mot utriggare och domkraftsfäste. Småjusteringar får göras med urjackningar för domkraftsfäste mm. Men det första som inte riktigt lirar är "höjden" för hattprofilen över rambalken, jag kan kila under en 1mm-plåt mellan hattprofil och rambalk och det visar sig snart bero på att rambalken är så rostangripen att den är mycket tunnare i godset just i korsningen vid tvärbalken. Här måste en passbit filas till och passas in i ett hål. Det är tajt mot handbromsvajerröret, men det går. En viss del av kapningen gjordes med vrålapan och hålet filades till med roterande fil, men de två tvära snitten i balken fick jag anledning att plocka fram min senaste leksak för att göra, kan ni gissa vad det var? ICQ/ap

Passbiten fixerad och redo för montering. Det är sånär här småsaker som känns så bra att man gjort och inte tagit genvägar:
https://i.postimg.cc/LX1TJ0sP/20190224-002527.jpg

Det är så gött att jobba i grovt material, det är som om det aldrig varit ett hål där. I bakgrunden syns hattprofilen som jag just ska passa in.
https://i.postimg.cc/xCp2d8c8/20190224-005927.jpg

Sen kommer momentet med att börja bygga hattprofil. Det mest kritiska här är att få de isärkapade bitarna helt raka. Mäta, justera, mäta justera, mäta justera in i oändligheten innan man vågar sätta de första lopporna. Jag använde främst stålskalan för att få det helt rakt, men även syftningspunkter på c-stolpe och undre delen av tvärbalken.

Mäta örton gånger innan permanent fixering:
https://i.postimg.cc/XvQM2qKL/20190224-010540.jpg

Det kändes både lite nervöst och kul på samma gång, ungefär som att ha ett gig (uppträdande) eller bjuda in till fest. Bitarna punktades dit, men jag tog förnuftet till mig och tog kväll här. Klockan hade blivit tjugo över ett och jag kände att jag förmodligen gör ett bättre jobb om jag gör det utvilad. Så jag tog kväll och kröp i säng.

Söndagsförmiddagen ägnades åt lite bisysslor innan jag kom igång på allvar med fortsättningen. Städa i garaget, sätta upp lite verktygshängare, lasta bruksbilen full med tomkartonger som hunnit bli många nu och tar stor plats. Pumpa hjul, kolla olja och fylla på spolarvätska, koppla in motorvärmaren i bruksen för att allt ska vara redo för avfärd nästa morgon. Detta lite med ursäkt att få vara utomhus i det härliga vårvädret.

Väl på plats efter lunch på söndagen var det inte så mycket att orda om, starta svetsen och åla sig in i det utrymme, ej avsett för människor, som jag nu seriöst börjar funderat på hur många timmar jag spenderat i. Monterade man tanken någon annan stans skulle jag få plats att sova där faktiskt.

Ganska "rakt på", har väl stansat hålen lite onödigt tätt, men det känns rätt. ICQ/ag
https://i.postimg.cc/bvJ8f1wW/20190224-172551.jpg

Här får jag för mig att jag ska ta ytterligare ett litet sidosteg. Ända sen jag högg loss mellanväggen i våras har jag ibland sneglat åt den skada som uppstod i mittenfästet, precis under flaket. Jag var väl lite väl brutal när jag skulle ha loss den, så jag fick med mig en bit av den balk som den sitter punktad i. Lite grovriktning med mothåll för att få hyffsat plan plåt att börja svetsa i, så la jag igen hålen som hade blivit från punktsvetsarna. Det här kommer ju inte att synas sen när mellanväggen monteras, men det är skönt att det nu är förberett och inget att tänka på då.

Miniprojekt i miniprojektet, reparerat övre fäste för mellanväggen under flaket, fortfarande inte helt spikrak (det ska vara två pressningar i utkanten), men rakare och framförallt svetsbart när väggen monteras sen:
https://i.postimg.cc/Th8ByDGd/20190224-154927.jpg

Sen fortsatte jag med hattprofilen och allt som kom med den; det var dags för höger utriggare och domkraftsfäste. När jag passar in bitarna märker jag att jag inte kan blunda för det faktum jag anade redan när jag passade in allt innan hattprofilen svetsats dit, och det är att avståndet tröskel- rambalk är något för stort, det glipar någon millimeter. Jag tror mer på att det är den hemsnidade rambalken som felar, än den hemgjorda tröskeln. Så det blir till att tillverka en passbit och punkta fast. Jag gillar egentligen inte såna här lösningar, men om det nu skulle gynna spaltrost eller om någon termosfanatiker skulle komma över vagnen i ett rånmord, så får det vara så, men i de mer sannolika scenarier jag kan tänka mig, kommer denna lilla plåtbit inte vara ett problem .

Passbit för utriggare mot rambalk och ja den är något asymmetrisk, ritad efter utriggarens profil:
https://i.postimg.cc/s2RSnDfM/20190224-172632.jpg

Sen förbereds den sista biten på högersidan genom lite prefabricering i bänk, det är så skönt att kunna alternera mellan att jobba i obekväma ställningar under och vid vagnen, med mer ergonomiskt riktiga ställningar vid bänken. Domkraftsfästet svetsas fast på utriggaren när det är lätt att komma åt överallt. Givetvis har jag primat alla vrår och svåråtkomliga delar innan ihopsättning. Även domkraftsfästets flänsar mot innertröskel förborras innan montering för att göra allt i rätt ordning. Jag hade ju främre balkens förfarande ganska färskt i minnet så det var tämligen enkelt att kopiera arbetssättet. Bara se till att allt passar som det ska innan man ger sig på och helsy.

Sjukt nöjd med dessa svetsar, tänk vad enkelt det hade varit att bygga hela fordonet på rätt sätt i bekväm arbetsställning!
https://i.postimg.cc/XvJZ1GS7/20190225-002323.jpg

Sen var det ganska enkelt att passa in den prefabricerade biten på plats:
https://i.postimg.cc/BbqfNFkm/20190224-175336.jpg

För att slutligen helsy:
https://i.postimg.cc/QC0Gztrh/20190224-183332.jpg

Allt som allt blev jag nöjd med arbetet så långt, så det var ju bara att fortsätta. Klockan var nu halv sju och hade jag jobbat normalt nästa dag hade jag nog fått avbryta nu, men tack vare sent pass på måndagar kan jag stanna en kväll till på stugan, så jag köttade på. Resten av arbetet gick tämligen smärtfritt, med några mindre justeringar här och var.

Vänster inre del av hattprofilen måttas in, återigen mäta, justera, mäta justera. De inre delarna var ju lättare dock eftersom jag där hade tvärbalken att orientera mig efter. Men det kändes bra att ändå mäta och kolla att det blev rakt i förhållande till nästa hattprofil, men även med avseende på den egna längden. Och rakt är det, även om det är svårt att få en uppfattning om det på bilderna.

Hattprofil episod 3 av 4:
https://i.postimg.cc/LXpc6f9m/20190224-210955.jpg

Det som tog lång tid i detta projekt var just den vänstra delen av balken. Det var ju för det första svårare att komma åt här då jag ju inte hade någon lucka att jobba igenom och jag successivt byggde in mig i ett hörn. Men även svårare att passa in den sista biten helt rakt, då jag egentligen bara kunde göra detta vettigt underifrån och då är sikten ett problem. Så jag höll på länge och väl med att passa in den sista biten av hattprofilen för att det inte skulle bli krokigt på slutet. Nu började dessutom klockan springa ifrån mig, den envisa djävulen i mig började ta över och ignorerade klockans klämtande. Jag skulle ju bli färdig, något annat var det inte tu tal om. Det var illa nog att jag inte kunde färdigställa förra helgen, jag ska inte behöva ha det här hängandes över mig när jag med nya krafter ska fortsätta nästa gång. I slutet låg jag inne i "tankutrymmet" längst bak och slipade och det var både svettigt och trångt. Klockan mycket och det är lätt att tappa koncentrationen och med farliga verktyg i handen kan det gå illa, så jag koncentrerade mig till det yttersta och tänkte aktivt på säkerheten hela tiden. Men om jag tyckte det var trångt att lappa ihop främre delen, med någon slags ursäkt att vagnen inte är lika högt uppallad fram som bak, så har jag nog glömt i det resonemanget att jag där haft hjulhus att jobba igenom. Det här var nog det jävligaste jag gjort vad arbetsställningar beträffar.

Till slut kunde jag stolt knäppa ett foto på det färdiga resultatet klockan är nu 0224! ICQ/ai
https://i.postimg.cc/vHkSZ9hC/20190225-022456.jpg

Går inte in alltför mycket på detaljer, då förfarandet var likadant som på högersidan om än mycket trängre att komma åt att både slipa och svetsa, men bjuder på en porrig bild på ett naket domkraftsfäste. Här behövdes dock ingen passbit, så här måste jag lyckats bättre med ramlagningen.

Är det bara jag som ser skönheten denna industridesign?
https://i.postimg.cc/fbrv8QPp/20190225-022534.jpg

Trots sen klocka och ganska mycket jobb gjort denna helg så har jag inte skadat mig ännu. Fortsätter att tänka på säkerheten i varje tveksamt moment och att alltid bromsa vinkelslipen när jag slagit av den, samt att alltid hålla den med två händer. Ibland tvingas man kompromissa, som tex genom att ta loss handtaget och bara hålla i kroppen, men kör alltid med sprängkåpa och med gnistregnet ifrån ansiktet. Att jag använder skydd är en självklarhet, även om jag inte är helt nöjd med mina "cyklopglasögon" från 3M som immar igen lätt ibland. Kanske är det en dålig kombo av en svettig man som ålar runt i trånga utrymmen i ett kallt garage? Men om någon har tips på bra skyddsglasögon som inte immar igen så lätt men ändå är tättslutande är jag intresserad. Periodvis får jag ta med mig en trasa i fickan för att kunna torka rent brilllorna utan att behöva krypa ut ur vagnen alltför ofta.

Helgen har varit fantastisk och faktum är att de sista avslutande timmarna i garaget efter tolvslaget kunde dateras till min födelsedag! Finns det något bättre sätt att att tillbringa födelsedagen på om inte i ett dammigt kallt garage i ett gnistregn? ICQ/bm  Att vårsolen och vårvärmen sprider ork och lust var bara pricken över i. Det brukar alltid vara som vintrigast runt min födelsedag och jag kan inte minnas att det varit barmark en enda gång även om mamma hävdar att det var vår när jag föddes. Att det hela inleddes med att jag blev morbror i torsdags är en känsla som är helt osannolik om än inte riktigt hemmahörande i en projekttråd. ICQ/ba

Vi får se vad exakt som kommer i nästa uppdatering av tråden. Jag har nu fått fakturan från KlassicFab och ska bara lista ut hur jag betalar den, samt hur jag ska förse mig med föda när det finns mindre pengar å kontot att byta mot. ICQ/ae  Men det känns riktigt lovande att det gröna guldet snart äntligen är på väg. En till order till den svenska leverantören av plåt i detta projekt kommer också att läggas så snart jag fått överblick över den ekonomiska situationen efter strulet med paypal. Klart är dock att det ter sig naturligt att loppa dit den bakre hattprofilen som nästa steg och där kanske jag klarar mig med en tredelad lösning då den borde kunna gå att trä över växelförarstången .Sen finns det flera småbitar som behöver tillverkas och svetsas dit om nu det skulle dröja till plåtleverans. Detaljer om detta kommer framöver, jobbhelg nästa helg, så vi får se hur produktiv den närmsta tiden blir. Över och ut! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

78

ICQ/ag trevlig helgredovising.
Angående att tråden briner fast..
På min gamla klena enfas svets använde jag alltid 0,8kontaktrör till 0,6tråd.då annars tråden unde fastna vid heta punkt övningar... Gillar lite tråd mycket kräm.
På min nuvarande keempi så går den alltid..
Trådledaren kan behöva blåsas ur vid rullbyte då tråddamm kan försämra framatingen.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

79

När jag tänker efter vet jag inte om jag någonsin bytt munstycke. TROR det var 0,8-tråd när jag köpte den, bytte till 0,6 vid första bytet och det var vad som satt i nu när jag bytte för en vecka sen. Blåste dock aldrig rent slangen hade inte en tanke på "tråddamm" och att det ens fanns. Men munstycket kanske är för 0,8, om det nu inte är så att den alltid gått på 0,6, men det tror jag inte. ICQ/bw

Vill ju uppgradera elen i garaget som tidigare nämnt. Har funderat en del på hur undermålig el kan påverka svetsen, den går ju bra, men kanske kunde gå ännu bättre? Smått fantastiskt att det ens går att köra svetsen, en värmefläkt på nersatt effekt (typ 700w), belysningen och några batteriladare på en 10 A diazed. Men jag skissar på idéer tills vidare så det blir rätt från början med uppdelning av grupper och placering av uttag. Kanske blir det en garageuppgradering innan jag tar itu med nästa projek? Det vore klokt.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

80

Snyggt jobb.

Rätt eller fel det kan vara bra att köpa en ny slang ibland.
De slits även de, det kan bli rätt många kilometer tråd som går genom dom.

"ljushuvud"

81

Tråden valsar och behandlas.. I miljön dvs garaget. Överallt damm... När trådengnids i tådledaren skrapas det av particklar...
Skit samma svetsen fungerar..och resultatet blir strålande... Så roligt att se din go!  ICQ/ab

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

82

Kolla även ditt matningshjul i svetsen. Kan vara så att tråden inte matas fram som den skall.

83

Jag har undersökt matarhjulet och prövat ställa olika tryck med justeringen, men inte riktigt uppfattat ngn större skillnad. Ska se över detta vid tillfälle.

Svetsen går trots allt rätt bra, det är bara ibland tråden fastnar och en gissning är att den fastnar mindre ofta nu än innan trådbytet. Nog kan det vara läge för en "over-haul", men det tar jag om det blir verkliga problem, eller nä jag känner för att mysmecka. Nu vill jag bara köra på. ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

84

Prova att öka trådhastigheten, när det går för fort puttar tråden ifrån.

"ljushuvud"

85 Senaste redigerad av kee (2019-03-02 23:45:55)

Som i en del av arbetet med denna vagn, tar jag del av många andra projekt, både här och på internationella forum. Och det är intressant, minst sagt, att se att det finns lika många sätt att svetsa upp en folkabuss, som det finns folkabussvetsare. Indoktrinerad av många förståsigpåare i hobbyn har man ju fått för sig att det finns taskiga lagningar och riktiga metallgurus. Som en odugling till yngling man varit har man ju fått känna sig besegrad, innan matchen ens börjat. Men på något vis gillar jag utmaningar och jag har aldrig slagit mig för bröstet och sagt att jag minsann kan hantera en svets, men det är kul att försöka.

Detta var dock bara ett litet sidospår, för nu sitter jag här igen och funderar över nästa steg i projektet och hur jag ska ta mig an detta, men vi kan väl börja med en återblick på vad som redan hänt?

Kom ut till grottan i torsdags kväll då jag hade ledig dag igår och tar varenda tillfälle i akt att få min själaro i det dammiga kalla utrymmet jag kallar för "mitt garage". Något som jag grunnat över ett tag och funderat på hur jag ska lösa är värmevajerrören. Det är nämligen så att när Lucy skulle igång för första gången var jag väldigt mån om att få värme i kupén, det har jag alltid eftersträvat i mina vagnar då jag tycker det är viktigt. Hos Lucy rörde sig inte vajrarna ett dugg då dom hade rostat fast totalt. Jag minns inte detaljerna nu, men jag snittade upp varje rör för att kunna dra ur vajerfragmenten och sen dra ny vajer i rören. På den tiden fanns inte alternativet att lappa det snittade röret, men jag smorde åtminstone vajrarna med generösa mängder fett. Nu när vagnen får sig en rejälare genomgång ville jag även fixa detta lilla fel. Jag hade funderat ett tag och kommit fram till att den enklaste lösningen var att kapa loss det dåliga och ersätta det med ett rör med något större diameter, som på så vis låter sig träs över det befintliga röret. Jag hade mätt ytterdiametern hos originalröret till 8mm, således behövde jag ett rör med denna innerdiameter, i stål då för svetsbarhetens skull.

Jag hade letat länge och väl, både i skrothögen ute på stugan, men även lite grann på jobbet. Inget av det jag tänkte på hade rätt diameter, mitt ögonmått ljög konstant för mig och alla rören var minst 10-12 mm. Men så råkade jag mäta på en skrotad pakethållare till en cykel  ICQ/an av en ren slump och den hade rätt rördiameter och var gjord i järn. Den fick följa med i bilen i torsdags och väl på plats i grottan började slöjdandet.

När jag ska tråckla ur värmevajern som jag installerat för tiotalet år sen, går den ena delen rätt av! Lyckligtvis gick den av när en del fortfarande stack ut ur röret, så jag kunde dra ut den delen bakifrån. Mycket mystiskt att vajern gick rätt av sådär, men när jag lägger mig under för att kapa loss det uppsnittade partiet från ena röret så ser jag att jag måste kommit åt med kapen på ett ställe vid främre tvärbalk, så där var ett hål jag fick lov att lägga igen. Kanske hade detta även tagit i vajern? Jag ser det som lyckosamt att det upptäcks nu och inte när det är jävligt mycket jobbigare att byta. Jag ska ju ändå handla mer plåt, så då lär en vajer slinka med i den beställningen också. Tyvärr tog jag ingen ren före-bild, men kom på att börja dokumentera när jag skurit bort det dåliga på originalröret och stod i begrepp att börja fila till en bit att reparera med.

Cykeldelar på en bil, det kan väl ändå inte gå?
https://i.postimg.cc/CMDgVB21/20190228-195503.jpg

Jag såg till att biten som skulle sättas dit var ca 15mm längre åt båda hållen, för att få ett bra överlapp. Det nya röret slipades rent från sin färg och träddes på. Jag fick omsorgsfullt smärgla rent det gamla röret för att det nya skulle gå på, så tajt var det. Men det är bra, då kommer det troligtvis inte in så mycket smuts och väta den vägen heller.

Avkapad bit värmerör:
https://i.postimg.cc/fbkGqJXM/20190228-204158.jpg

Den nya stumpen påträdd på det gamla röret:
https://i.postimg.cc/65PZDP4n/20190228-204502.jpg

Och samma procedur på det andra röret som var avkapat baktill av någon anledning:
https://i.postimg.cc/1Xtgd09v/20190228-210649.jpg

Kvällen var fortfarande ganska ung, så jag fortsatte med lite sidoprojekt. Ett sådant som jag trodde skulle vara roligare än det visade sig vara, kanske främst för att jag verkade sakna allt vad inspiration heter den här kvällen, var en bakre registreringsskylthållare. Jag har sedan flera år sen, tänkt göra en snyggare lösning på regskylthållare än den lösning jag har idag. På den tiden var såna här detaljer inte så viktiga och jag ville ju bara ut och åka, så skylten skruvades fast i bakstötisen och i skylten skruvades ett fäste för belysningen. Jag hade varken tid eller ork att leta upp en original skyltbelysning, eller försöka processa fram en tvåradig skylt hos vägverket (nuvarande transportstyrelsen). Eftersom den långa skylten passar så illa bak på en splittbuss. Idag ångrar jag också att jag misshandlade skylten så mycket för att få en patinerad look, minns att jag lekte med gasollåga, bromsvätska och andra våldsamheter för att få den nya skylten patinerad. Nu kan man ju inte beställa en ickeEU-skylt och det känns som den här (från 06) hade varit snyggare om jag bara monterat den och använt vagnen som jag gjort. Men nu är det som det är. 

Utgångsläget är således en ful skylt med två ganska balla regskyltlyktor som jag ropat hem på tradera för ett antal år sen. Det första som gjordes var att försöka få till en "mock-up" för att se hur lamporna lyser. Jag testade även olika placeringar, men tyvärr kan jag inte sätta lamporna i överkant, då tar motorluckan i om skylten sitter på bakstötisen och undertill blir lite väl lustigt, eller?

Ful skylt, balla lampor, gratis öl:
https://i.postimg.cc/vTHf5gcd/20190228-215858.jpg

Jag har faktiskt snidat till en hållare, men jag är fanemej inte nöjd, såpass att jag inte ens bemödat ta en bild på den. Men en ganska enkel konstruktion med en bit plåt med fästen för lamporna enligt bild. En stor bug med hela lösningen är att både skylt och lampor blir väldigt utsatta som en av de yttersta punkterna på vagnen. Jag överväger därför starkt att kolla möjligheterna att beställa en ny liten skylt för originalplats. Tråkigt när man vill vara kustom och bara blir mer och mer Thermos... ICQ/be  Vad jag förstått det finns inte den tvåradiga kvar för bilar längre, utan då blir det USA-skylt och då med EU-symbolen, men det kanske ändå är bättre, eller vad tycker panelen? Här är det fritt fram med åsikter, jag själv är väldigt velig. Hur mycket stök är det att förhandla fram ett nytt skyltformat? Jag menar, jag kan ju hävda att mina håliga skylt inte är tillräckligt läsbar och en ännu längre EU-skylt passar ännu sämre på originalplats. Eller ska jag behålla den? Näe det fick bli sänggång, dåligt med inspiration som sagt.

Fredagen ägnades åt lite plock och pyssel i både garage och hus. Fick ett mess från fedEx att mina grönplåtar på Colombia nu var på väg, en fantastisk nyhet! 26kg plåt anländer den 11/3 och det ska bli mycket spännande att ta emot paketet, hoppas det inte blir något strul med utleverans bara. Har ju varit med om dumma UPS som inte förstår att vanliga knegare inte är hemma på vardagar, men ändå måste leverera till dörr minst en gång innan man kan hämta ut det på ett utlämningsställe. Hur fedEx gör ska jag undersöka, det är ju en rätt stor låda som jag ska ta emot, hoppas den får plats i bruksbilen.  ICQ/bw

Näst på agendan i detta projekt stod den bakre hattprofilen, den med täckt botten. Det är den sista av de delar jag har på lager som jag kan montera nu, så det var bara att börja fundera på hur det skulle göras. Helt obehandlad var den och eftersom jag vill roskskydda så mycket som möjligt körde jag en mikrofiberduk indränkt i sprit genom balken i ett dragsnöre ett par gånger, hål i falsarna stansades upp och insidan sprayades generöst med rostskyddande primer. Medan det torkade gick jag över både alla värmerören och torsionsrör med rostskydd, samt en vända till på torpedväggen.

Med balken på plats för att måtta in den, funderade jag gott och väl på hur jag skulle göra. Antingen kunde jag kapa i vagnen och KANSKE få in balken hel, eller så kapar jag upp balken i flera delar enligt samma förfarande som med den andra hattprofilen. Det kändes ju aldrig bra från början att göra så, men en skillnad då var att jag där hade utriggare och tvärbalk att svetsa mot, den boxade hattprofilen har ju inget inunder som stödjer, så den känns inte lika givet att man kan lappa ihop den på samma vis. Det första jag kom fram till var att handbromsvajerrören som är två av de tre rör som går igenom balken, måste kapas, eller åtminstone böjas för att balken skulle kunna träs på plats. Att böja dem kändes inget bra, de skulle behöva böjas ganska mycket och det skulle nog ändå sluta med svets och kap. Och det var då jag såg att jag även har hade lagt ett lite för djupt snitt med trissan vid något tidigare tillfälle på ett av rören. Saken var biff, fimpa rören, upp i bänk och lappa. Vajrarna hängde redan slappt och var lätta att dra ur och rören kapades loss och fick sig en uppfräschning i skruvstädet, lappades och målades upp. Nu när jag försökte måtta in balken insåg jag snart att det fortfarande var omöjligt att trä den över växelförarstången utan att göra ännu mer åverkan. Nu blickade jag istället åt hjulhusen som var det som interfererade för att kunna trä på balken över röret. Alternativet att kapa även växelförarröret fanns ju också, men eftersom hjulhusen ska repareras, så var det bara att rita på en rak linje i vardera hjulhus och börja kapa.

Med hjulhusen ur vägen, kunde jag för första gången vika ner balken så långt att hålet i den började komma för växelförarstången, men nu dök ett nytt problem upp. Eftersom ramen börjar böja av uppåt för kickupen över bakaxeln, så gick det inte att vinkla ner balken tillräckligt mycket för att trä på röret, men det felade bara lite:
https://i.postimg.cc/d3PGDsy8/20190301-174443.jpg

Vad göra? Jag testade att för hand böja växelförarröret, men det var ju såklart alldeles för styvt för mina muskler, men eftersom det bara felade lite och balken hade en tendens att vilja krypa närmare med de rätt riktade hammarslagen, så behövdes bara lite hjälp. Jag sträckte mig efter den närmsta domkraften, en liten rackare som jag normalt sett inte använder annat än som en nöddomkraft i bussen och hämtade en bit fyrkantsrör och ställde på högkant, pumpade upp domkraften så att fyrkantsröret satt i spjärn mellan domkraft och växelförarrör. sen var det bara att pumpa lite försiktigt så kunde man se hur röret sakta närmade sig sitt avsedda hål i balken.

Almost there:
https://i.postimg.cc/g2k8xBnB/20190301-175656.jpg

Det gick vägen och efter lite lirkande för att få ut röret även på andra sidan balken, kunde jag nu knacka balken på plats. Läste på nätet för att dubbelkolla avståndet, då jag tyckte det inte verkade stämma med gamla märken i ram och växelförarstång och fick det till c-c 180mm till framförvarande hattprofil. efter att noggrant mätt både tre och fyra gånger att balken var helt rak Klämdes den dit med ett par stora tvingar i ramen. sen följde den sedvanliga svetsen och slipen. Handbromsvajerrören sattes även de dit och svetsades och slipades. Till sist smetades det på ett lager färg för att rostskydda det hela.

Bakre hattprofil på plats, skönt att jag slapp kapa upp den i småbitar:
https://i.postimg.cc/qMtdppGm/20190301-233633.jpg

Jag kunde ju dock inte nöja mig med detta utan började titta på vad som skulle kunna bli nästa grej att ta itu med. och framtill hade MrP upptäckt lite rosthål när han var där och slipade för två veckor sen och detta började jag nu titta närmare på.

Såhär ser det ut från utsidan (notera lagningen till höger i bild, inte gjord av mig, men tafflig ändå ICQ/ah ):
https://i.postimg.cc/7hdd5TNK/20190301-222729.jpg

Och såhär ser det ut inifrån (rånarmupp i bakgrunden ofokuserad som vanligt ICQ/ad ):
https://i.postimg.cc/G2SSfs6b/20190301-222742.jpg

Jag plockade fram kapmaskinen och började obducera och jag känner mig tveksam på om jag skulle gjort det, för det är alltid mer jobb än man tror. Dessutom finns det antydan till liknande hål på högersidan och båda a-stolparna är taffligt lagade sedan tidigare av någon tidigare ägare. Otroligt nog är själva frambalken original, för den är blå, men alltså lappad och vid stolparna så dåligt lappad att jag inte har någon bra uppfattning om hur det ska se ut original.

Efter att jag härjat lite med kapen, ser det nu ut såhär:
https://i.postimg.cc/T2566R0t/20190301-230312.jpg

Jag känner mig nu jävligt velig på hur jag ska göra här. Det bästa är ju såklart att kära bort så mycket som möjligt av det gamla och rostiga och laga det med "korrekta bitar", men det var ett bonusprojekt som jag inte räknat med. Som så mycket annat med dessa "besiktningstvåor". Den största buggen med att jobba här framtill är höjden över golvet, jag kanske kan höja några centimeter till innan hytten tar i taket, men det här skulle jag egentligen behöva göra utomhus. Sen är ju frågan med tanke på hur det ser ut på passagerarsidan om det är lika mycket jobb där?

Här tog jag således kväll och mitt förnuft till fånga. Klockan hade hunnit bli elva och jag skulle upp kl 7 och åka iväg till jobbet nästa dag. Får ta en repris på denna nyfunna rostgruva framtill, som det känns nu ska jag nog fortsätta enligt tidigare lagd plan och ta detta när jag sen kan få ner vagnen på hjul och rulla ut henne utomhus i varmare väderlek och pussla ihop fronten. Det jävliga är att även hundbenen är lappade ganska taffligt och hyttgolvet har något hål också, så var drar man gränsen? Det är min samvetsfråga nu, vill ju helst få ihop grejerna när man väl rullat ut henne så hon inte står där alldeles naken i ur och skur.

Det ska iväg en plåtbeställning, liksom lite övriga delar till detta projekt även till min svenska leverantör. Även den notan blir saftigare än jag skulle vilja, men det här gör man bara en gång i livet (ok, kanske två-tre?), så varför inte göra det ordentligt? Planen är att fortsätta med hjulhus och bakhörn, innan grönplåten kommer. Sen blir det c-stolpar och golvläggning med tankmontage. Känns stort att det inte är så mycket kvar efter det. Men det dyker nog upp fler små saker som behöver göras innan man är färdig och ens behöver fundera på fronten. Jag trodde på vägpremiär i år, men nu är jag inte lika säker längre. ICQ/bn

Tar gärna lite feedback både på registreringsskylt och frontreparation, alla åsikter är välkomna! ICQ/bq

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

86

Trevlig läsning som vanligt! Otroligt igenkännande i alla moment ICQ/ab

Mitt tips när det gäller "den nya rosten" i fronten är att bita lite i det sura äpplet och göra det ordentligt nu när du har ångan uppe så att säga...

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

87

Ja nog borde jag lägga lite kärlek på fronten också. Det sura är att hade jag ställt mig frågan innan jag börjat med b-stolparna hade den operationen blivit mycket lättare om jag nu ska byta hundbenen också. Fast jag behöver iofs inte byta hela skärmkanten, bara nedtill där det är fullagat, men frågan är om det inte är lättare att byta hela? ICQ/bw Den vänstra är dessutom lite bucklig.

Får ta mig en funderare, men det värsta är som sagt att det är så lågt mellan kaross och golv framtill. Kanske att just fronten kommer lite högre upp om man sänker ner vagnen baktill sen? (jämför gungbräda)

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

88

Liten uppdatering:

I måndags fick jag oväntat meddelande från DHL har försökt leverera min sändning från "Fabricaciones C"  till mig. Detta var en vecka tidigare än jag trott, för jag hade fått datumet 11e mars från FedEx. Efter att ha styrt om leveransdagen till idag, åkte de ut ännu en gång igår av någon outgrundlig anledning? Men idag hade jag passande nog en ledig dag och hade ändå tänkt stanna hemma och gick som en äggsjuk höna och väntade på min försändelse. De skulle komma mellan 8 och 17 så jag avstod från att gå några ärenden. Jo tjena, kl 1730 kommer DHL-bilen med mina paket. Skönt ändå att jag slapp jaga dem ändå, men trist att behöva låsa upp hela dagen. Strax därpå gick jag till utlämningsstället för PostNord och hämtade mitt svenska paket, känns genast mer modernt att kunna hämta när man själv vill. Summa summarum, idag har det varit dubbel paketöppning! ICQ/bp

Nu har jag närmsta tidens sysselsättning tryggad, tveksam till bakhörnens kvalité, men funkar de så var de ju väldigt billiga:
https://i.postimg.cc/QtrBnMCM/20190306-182456.jpg

Dock så saknas ju den största och viktigaste biten, GOLVET! Men det förklarade samtidigt att tull och moms var mycket lägre än jag förväntat mig. En misstanke grodde genast i mitt huvud och efter en snabb check i mailen visar det sig att min misstanke stämmer. Golvet har bara hunnit till Frankrike, så jag har nog lite mer tull och moms att räkna med. Märkligt att de delar upp leveransen på det där viset när beställningen ändå görs vid ett och samma tillfälle för alla delarna?

Till helgen fortsätter plåtpusslet, någon av dessa delar kommer nog sitta på sin slutliga plats när vi skriver måndag igen. På återhörande! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

89

ICQ/bo  paket e alltid trevligt.. ser fram mot monterings bilder från din kära garage yta ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

90 Senaste redigerad av kee (2019-03-12 23:08:49)

Så var det äntligen dags för fortsatt jobb i grottan. Men vi börjar med en ingress:

Fredag eftermiddag, avsluta det sista på jobbet i tid för att verkligen inte komma försent och riskera fastna i köer. Kl 14 styr jag kosan från jobbet raka spåret mot stugan, bagaget packat med allt nyförvärvat godis. Redan efter en kvarts körning på jobbet får jag ett telefonsamtal, lite olustigt att prata i bilen, men jag lyfter luren ändå för att se vad det är frågan om. Det visar sig vara från FedEx och han ville leverera ett paket till mig och frågade om jag var hemma. "Aha, golvet" tänkte jag och i samma tankebana "ja visst vore det skönt att ha detta ur världen, så jag slipper trassla med detta i nästa vecka". Efter lite dividerande fram och tillbaka kommer vi fram till att vi ska ses utanför mig så fort jag kommit hem. Efter lite väntan hemmavid så dyker så småningom skåpbilen med loggan upp på min gata hemma i stan. Killen är vid gott humör och skojfrisk, så det var bara trevligt och med ganska minimalt med tidsspill hade jag nu äntligen fått hela försändelsen från Colombia och kunde styra kosan vidare mot landsbygden. Stopp vid boa för inköp av maltdryck kryddad med rikligt med humle, vidare till bensinstation för att släcka brukskorvens törst och därtill den gula lampan och sen vidare åt Enköpingshållet.

Jag hade fått kontakt med "Zündfolge" här på forumet i en köpesannons och skulle åka hem till honom för att hämta upp en bayfläkt som jag tänkt ha för att driva värmen i hytten framöver. Läst på något på thesamba (tror jag) om att dessa inte är särskilt effektiva jämfört med inline-fläktar, men jag gillar iden att jag inte behöver göra så mycket åverkan på fordonet med denna lösning. Jag tänker testa, funkar det inget bra kan jag alltid revidera lösningen.

Dessa fläktar satt i sena baywindow med typ4-motorn, fördelen som jag ser det är de dubbla utblåsen, ett till varje värmekammare:
https://i.postimg.cc/vZ279qNV/20190310-011910.jpg

Det var riktigt koolt att svänga in på Zundfolges gård strax utanför Enköping och se alla gamla maskiner överallt i en idyllisk klassisk gårdsmiljö med lador, uthus, hagar och ängar även om det horrisontella snögloppet var mindre idylliskt. Efter ett mycket trevligt litet snack om barndoors, punktsvetsar och gamla dieselmotorer, samt snabbinspektion av projekten i hans grotta, var jag tvungen att tacka för mig då jag ännu hade en bit att avverka, samt mat att handla. Dessa båda saker klarades av med ganska knapp marginal till mörkrets inbrott och jag anländer till stugan fullastad, ganska hungrig och jäkligt meksugen.

Det första jag gjorde efter att lite mat inmundigats och första ölen knäckts, var att öppna min alldeles egna födelsedagspresent för att inspektera. Det är ett respektingivande paket med sina 26 kilo och sitt otympliga format. Kartongen (och därmed golvet) hade fått sig några törnar längs vägen, men det går nog att massera ut även om det vore skönt att slippa.

"Flygande mattor har man hört talas om, men flygande gröna golvplåtar?" Citat MrP:
https://i.postimg.cc/153WHfpq/20190308-192251.jpg

Nu vet jag inte exakt alla saker som skiljer buss mot pickup, tankhålet är ett jag säkert vet och därför var det lite konstigt att ett sådant inte var urtaget redan? Kommer bli lite av en utmaning för mig som inte är van vid att valsa plåt. Tips på hur jag gör urtaget för tanken emottas med tacksamhet. Jag har kvar originalet att gå efter. Vore nästan lite onödigt kaxigt att svetsa i det.  ICQ/ae  Men sen är det väl urtagen för stolsfästen som skiljer antar jag men jag är inte säker. Kanske att b- och c-stolpsurtagen är annorlunda också? Eftersom jag trots allt valde grönplåt till golvet och inte att modda ett bussgolv, så klickade jag bara rakt av på lastrumsgolv till 67 enkelhytt med lastlucka på höger sida utan att bemöda mig om att granska skillnaderna. Jag förutsätter att det här kommer passa "ganska bra", men är inte så naiv så jag tror att jag helt kommer slippa modifiering, det är alltid något som kräver massage eller lite slip, det har jag lärt mig nu. ICQ/ah

Nåväl, trots att jag kände att jag bara kunde gå runt i garaget och mysa med min öl och klämma på all dyr plåt jag köpt, så ville jag nog ändå sätta igång. Som vanligt är jag rätt trött på fredagar då jag börjar tidigt och hållit igång sen kl 5 på morgonen, men något skulle jag nog kunna få gjort ändå? Jag tänkte "jag börjar med något enkelt" och började titta på c-stolparna. Enklast av de två är ju höger stolpe som sitter på lastluckesidan (borde kanske lagt in en lucka på andra sidan, med tanke på allt jobb jag nu plöjt ner för mina "besiktningstvåor").

Efter några timmars jobb sitter högersidans b-stolpe på plats:
https://i.postimg.cc/jdy1gL2q/20190308-222522.jpg

Jag är kanske inte den första som klagar på dålig passform på delarna, utan går till mig själv först; "kan det vara jag som har gjort fel?" men den här tycker jag inte stämde vidare bra med hur det såg ut. Av det som syns på bilden kan man ju se att kurvaturen vid tröskeln skiljer en hel del. det kan ju förvisso vara felmonterat, eller fel kurvatur på tröskeln, men jag får nog ha överseende med att den falsen mot tröskeln inte kunde punktas fast annat än nedtill. Klockan var nu halv elva och jag kände mig nyfiken på att åtminstone utforska vad som behöver göras på vänstersidan.

Och här stöter jag på ett annat problem, båda stolparna kom med en "avfasning" upptill och såvida jag inte förstått ordet "c-pillar" fel, eller placeringen av denna "c-pillar" på fordonet fel, så begriper jag inte varför avfasningen finns där på passbitarna från Colombia. På högersidan hade jag inte kapat lika mycket av stolpen, så där kunde jag lägga skarven under avfasningen, men så enkelt var det inte på vänstersidan.

C-stolpe 52-67 vänster sida enligt KF, men vadan denna avfasning? Upp i bänken och korrigera!
https://i.postimg.cc/4xm94hcs/20190308-223126.jpg

Kunde ironiskt nog använda lite överbliven grönplåt från högersidan att lappa igen det som saknades när avfasningen skurits upp och vecklats ut. Bra att använda små spillbitar och så blir det ju automatiskt samma grovlek hos materialet. ICQ/ay Efter lite efterforskning har jag kommit fram till att denna bit troligtvis är likadan som hos bussarna.

Långa svetstänger är bra, har länge funderat på när man behöver dessa specialare innan jag väl skaffade egna och tänkt att användningsområdet måste vara ganska smalt. Men i detta projekt har de använts flitigt sen de köptes in!
https://i.postimg.cc/Dymr0DV9/20190309-010610.jpg

Efter ett omsorgsfullt mätande och riktande med nätta hammarslag, kunde stolpen konstateras rak efter att stålskalan anlagts stolpens sida. Nu var det bara det evinnerligt tjatiga krypandet i lastutrymmet som jag börjat kalla "mitt andra hem" som gjorde detta jobb lite tråkigt. Att lägga sig där inne med full mundering och samtidigt som man ska ha bra lyse för att kunna svetsa vettigt är påfrestande för lusten att jobba vidare. Varje gång jag får jobba i bänk, eller utanför vagnen är det en lättnad. Inne i lastutrymmet går två längsgående kraftigare balkar i taket och en mellanvägg där tankväggen ska sitta, som man ofta slår i med svetshjälmen och som gör att man inte alltid kan jobba i den ställning man helst hade velat. Men jag har nu lärt mig att rätt arbetsställning är viktigt om svetsarna ska bli mindre dåliga (har aldrig påstått att det är snyggt det jag gör) så jag tar mig tiden att hitta rätt, men svetsen blir ändå inte så snygg som jag vet att jag kan göra den.

Nakna oslipade svetsar, tagen på lite "paparazzi-håll" för att inte avslöja för mycket detaljer:
https://i.postimg.cc/Jht05wx8/20190309-014402.jpg

När jag kryper ut ur kistan för att slå av svetsen ser jag att klockan blivit kvart i två, "hoppsan Kerstin". ICQ/an  Orkar inte slipa svets just då, utan tänker att jag måste gå och lägga mig för att jag ska upp nästa morgon. Dessutom ökar ju risken för olyckor när man är trött och det är skönt att ha som ursäkt för att man fegar ur och inte gör klart. Funderar först lite grann över om jag borde övervaka risken för pyrbrand, men jag inspekterar svetsstället och plåten har redan svalnat och inget brännbart i sikte. Jag tar chansen, väntar inte den halvtimme jag hört att man ska ha som tumregel, allt sunt förnuft säger att det inte är någon fara. Annars brukar jag alltid avsluta med några icke-brandfarliga åtgärder så man är i lokalen en bra stund efter att sista lågan tänts.

Vaknar för tidigt för min kvällspersonlighet, men ändå med lite sovmorgon. Det är lördag och solen skiner över det återigen snötäckta landskapet utanför fönstret. Det har snöat hela natten och i dessa trakter ändå tillräckligt kallt för att snön ska håla sig torr och ligga kvar på backen, hemma i stan är det bara slask. Idag står först på agendan att sälja bil. Jag har nämligen avtalat med en granne att han ska få köpa en av mina för många bilar just den här dagen och han skulle komma vid 11. Innan dess vill jag äta frukost och förbereda bilköpet genom att skotta fram den och tömma den på personliga grejer. Vagnen får även lite kärlek i form av en full spolarvätsketank och kontrollerad oljenivå.

Grannen åker därifrån och vid 13-tiden kan jag fortsätta i grottan igen. Först får jag åla mig in i lastkistan igen för att slipa den svets som jag lagt dagen innan. Får trixa med alla olika slipverktyg för att komma åt överallt och arbetsställningarna är lika betungande som kvällen innan. det fanns en tid då rörligheten i utrymmet var större, men ju mer plåt jag får dit, desto mer begränsas den.

Nåväl, för att få göra något roligare och för att komma vidare börjar jag inspektera nästa plåtbit som köpts in; "främre bakre hjulhus" på höger sida. Biten är ganska stor och inkluderar utöver själva läppen som går ner förbi golvet, även en del av hjulhuset framtill. Denna del har två rillor och valet var jag ska lägga skarven blir ganska enkelt för mig när jag ser att dessa rillor inte stämmer mot original. "Det kan säkert vara något årsmodellsspecifikt" tänker jag, och inte att eftermarknadsplåten kan vara helt fel. Min vagn är lyckligtvis inte rostigare än att jag kan behålla hela hjulhuset och lägga skarven i det sista vecket, där läppen börjar. Karossen kapas till rak passform mot passbiten, jag har lite problem med att hitta bra referenspunkter på vad som egentligen är rakt, men till slut används flaket som referens.

Inpassad hjulhusläpp, redo att monteras permanent:
https://i.postimg.cc/zBGfXsL6/20190309-160406.jpg

Lyckades sy dit den utan att det slog sig och utan att bränna igenom, duktig idiot ICQ/bf
https://i.postimg.cc/zvWMKf6Q/20190309-181919.jpg

Stärkt av dessa framgångar kändes det ju nu rimligt att jag skulle "hinna runt hörnet" denna helg, dvs även få ihop bakhörnet på högersidan, för att sen fortsätta på vänstersidan med liknande reparationer efter att svets och alla redskap flyttats över dit. Så jag börjar ta itu med en bit som faktiskt legat i garaget sen förra plåtleveransen men som inte kunnat monteras på grund av att jag upptäckte att c-stolparna behövde bytas ut, tröskelbiten bakom lastluckan. Här får jag förhålla mig till bakre skärmkant och läppen som smyger ner en bit i framkant, plåten kapas till vid detta mått och jag syftar på en linje där jag kan kapa i karossen. Passar in biten men det är SVÅRT att få det att stämma. Felar det inte uppe vid c-stolpen, så stämmer inte krökningen mot tröskeln framtill, eller så felar det i bakkant eller nertill mot min hemsnidade innertröskel. Får för mig att jag fått placeringen om bakfoten och krökningen verkar stämma bättre om jag håller biten ca 20mm högre upp, så upp i bänk och fram med kapen igen. Vid denna andra inpassning av biten ser jag att jag gjort ett fatalt misstag; krökningen verkar onekligen stämma bättre, men nu är ju biten alldeles för kort på längden!  ICQ/an  Att jag inte tänkte på det; kapar jag på höjden blir den även kortare då den ju är snedskuren baktill! Känner mig verkligen dum och jag får inse att hur jag än vänder och vrider på biten så kommer den inte att passa, så det blir till att reparera sitt misstag. Hade åtminstone lite tur i oturen när jag ser att jag fått till ett rakt och jämt snitt, så spillbiten passade ganska perfekt redan från start.

"Det man inte har i huvudet får man ha i svetsen" eller något i den stilen.  ICQ/be
https://i.postimg.cc/C1ZbxPQh/20190309-193541.jpg

Efter detta tangosteg bakåt, ville jag nu verkligen ta ett steg framåt. Tillbaks till karossen igen och börja passa in. Banka lite här, vika lite där, pressa lite där. Med lite god vilja fick jag till slut nästan allt att stämma. Framförallt fick jag knåda till falsen som går in mot lastluckans ram och när svetstängerna pressade hela härligheten på plats började krumningen nedtill stämma bättre också.

Med flera olika klämmor så fick jag till slut kläm på det hela.  ICQ/ah
https://i.postimg.cc/pL4WtszY/20190309-215212.jpg

Så var det bara till att börja svetsa. Först punkta lite här och var. Jag var noga med att få rejäl genombränning nedtill och falsarna på sidorna, punktade väldigt försiktigt längs kantskarven upptill, lät hela härligheten få svalna ordentligt, innan klämmorna och tängerna släpptes på med varsam hand. Inget som klonkade till i plåten och inget som släppte. Sen var det ju bara att sy vidare. Varvade lite olika moment för att inte få för hög värmeutveckling, speciellt i kantskarven som även kyldes av med våt trasa bakifrån.

Bjuder på ännu en osminkad bild, det ser bättre ut än det egentligen är:
https://i.postimg.cc/RZXP3YXK/20190309-225410.jpg

Efter lite slip så stänktes det på lite rostskyddande primer, då syns ojämnheten i skarven tydligare:
https://i.postimg.cc/qvMPZyFc/20190310-012253.jpg

I samband med att vinkelslipen stannat fick jag för mig att ännu en gång gå över balkysstemet och alla rör på vagnen med ett lager rostskydd till. När penseln tvättats ur och spraydimman lagt sig så hade klockan hunnit bli tjugo över ett och jag tänkte att jag förtjänade lite skönhetssömn. Imorgon hade jag dessutom ingen tid att passa och det skulle bli sååååå skönt med sovmorgon. ICQ/bp

Söndag förmiddag och efter en lång frukost med surfande på thesamba till teet och leverpastejsmackorna skulle jag till slut ta mig ner i mörkret igen för att fortsätta med mitt kall. En normalbegåvad person hade kanske kunnat ta en söndag med lite lätt huvudvärk och en sliten kropp, till att bara slappna av, kanske rentav stätta sig på verandan och börja njuta av den antågande våren, det bländande solskenet och utsikten från köksfönstret, men jag är inte normalbegåvad.

Det blir en stark kontrast att gå ner i grottans artificiella ljus när man suttit och stirrat ut över det här i en dryg timme:
https://i.postimg.cc/9fBqF3bH/20190310-114628.jpg

Näst på agendan; bakre hörn. Trodde detta skulle bli enklare än jag trott, trots att jag trodde det skulle bli lite pyssel ICQ/bw . För att inte föregå händelserna alltför långt, så kan vi börja med en bild på utgångsläget efter att stötfångare och baklyktor demonterats. Det högra hörnet är det "bra" hörnet. Tidigare har jag inte tänkt göra något åt det då jag gillat det råttiga stuket detta medfört och det är ju trots allt ingen bärande konstruktion under batterihyllan. Nu med en ny syn på saker och ting ska dessa hörn repareras.

Höger hörn, det "bra" hörnet, svårt att se på bilden men bra rostigt framtill i det svarta fältet:
https://i.postimg.cc/TYGssgs7/20190310-131324.jpg

Även bakre delen av hjulhuset är lappat och dessutom rostigt:
https://i.postimg.cc/rmtr5h2f/20190310-131343.jpg

Inför köpet av plåt till hörnen hade jag slagits av det låga priset på de universalhörn som finns att köpa till pickupen. Eftersom jag bara behöver byta den allra nedersta delen, kunde jag välja detta alternativ som är symmetriskt ur den aspekten att det sägs passa både höger och vänster sida. Försökte utröna ursprunget på plåtarna och andras erfarenheter av dem på nätet, men fick inte ut så mycket av det. Lite nojjig över kvalitén på plåten slog jag till slut till efter MrP's påhejjande förnuftiga argument: "du kan ju alltid köpa tillbaks dem". Även om jag insåg att jag aldrig skulle komma att göra det, så fick det mig på fall, jag föll till föga och köpte plåtbitarna. Den här modellen på bakhörn har onekligen en lustig form som jag funderat mycket över, men kommit fram till att det kanske beror på att det är den formen de får efter att ha valsats till att "passa" bakhörnen på en pickup. Jag kommer självklart att lägga skarven rakt, har faktiskt set exempel där man kapat till bussen efter biten och inte tvärt om! ICQ/ai

Fick utgå ifrån den "lägsta punkten" på bakhörnen för att veta var jag kan kapa som högst på karossen:
https://i.postimg.cc/Jz4Hp7WD/20190310-132238.jpg

Bitarna har någon spansk etikett även om jag misstänker att det är brasilianskt ursprung hos plåten, men det är mer av en magkänsla. Kanske är den spansk ändå? Den som tror sig veta får gärna yttra sig. Det kommer bli en del justeringar för att få dit dessa, men jag börjar komma till insikt att även de dyrare delarna behöver justeras och den största anledningen till att jag inte gör fler bitar själv är för att jag inte har rätta verktygen eller kunskaperna för de mer "avancerade" formerna.

Efter att jag ritat av profilen hos den nya plåten för att se var den lägsta punkten på hörnet hamnade på karossidan, kunde jag konstatera att jag därmed går fritt från den rost jag vill kapa bort. Mätte noggrant upp hålet för reflexen och dokumenterade det, då det kommer stryka med i samma veva.

Ritar på var snittet hamnar, här används flakbäddens fals som referenspunkt:
https://i.postimg.cc/GpDMmxS1/20190310-133944.jpg

Sen var det ju bara att kasta sig ut i det okända, börja kapa helt enkelt. Och det var ingen rolig historia. När jag efter mycket om och men fått loss hörnet och batterihyllan med det kan jag bara konstatera att hela företaget känns rätt olustigt, för det fans ju mer rost än jag tänkt mig. Usch, var jag ska jag lägga skarven? Hur avancerade blir passbitarna jag måste tillverka? Ska jag köpa fler nya plåtar? Borde jag ta ur motorn för att komma åt ordentligt? Frågorna hopade sig, huvudvärken alltjämt som en sordin på humöret och det kändes bara skittrist att lägga snitt som jag bara var osäker på hur jag skulle göra för att återställa.

Efter snittet för batterihyllan så upptäcker jag att plåten innanför, mellan motorn är bra vågig och därmed gravrostig:
https://i.postimg.cc/GtfYDZHg/20190310-142840.jpg

Och batterihyllan; trodde jag kunde återanvända den, men det känns inget vidare med tanke på skicket. Jag hade ju bytt även den biten den där gången för tiotalet år sen när hon skulle ut i trafik för första gången, så jag tänkte att den borde vara frisk nog för det här projektet. Men jag hade ju masserat den rätt friskt, lagt stora fula svetsar överallt och skulle kräva en hel del frisering och massage för att ens komma i närheten av ett bra utgångsmaterial. Nu ångrade jag mig att jag inte lagt på en sån på min stora beställning och sitter även i skrivande stund och funderar på om det bara är den jag ska beställa? Kollade snabbt på vänstersidan, som också är bytt, men där ser det bättre ut, men vågar jag chansa? Ska jag beställa passbitarna mellan motor och hjulhus när jag ändå håller på och därmed också hinka ur rovan och göra det ordentligt? Jag lutar åt det nu, men just då kändes hela företaget mig övermäktigt.

Batterihyllan, känns inget rolig att återanvända, vad tänkte jag på egentligen?
https://i.postimg.cc/xdd6KSCn/20190310-142814.jpg

Kapade loss lite mer rutten plåt, hjulhuset får jag fabricera och det är ju ganska lätt att lägga in en platt bit över balken, men vill jag det?
https://i.postimg.cc/WpStyLpQ/20190310-160620.jpg

En tanke som slog mig var att jag kanske kunde använda resterna från den främre delen av hjulhusen för att bygga upp bakdelen av hjulhusen. Provmåttade och det skulle kunna kunna ge en snyggare krökning av hjulhuset än med en hemmasnidad bit. Men rillorna gör att det blir lite mer arbete, dock får man karossidans krumning gratis om vänder på sidorna, dvs tar höger hjulhus främre bit och monterar på vänster sida baktill i hjulhuset och tvärt om. vet inte om det gick att följa, men jag bordlade hela idén för tillfället. Vi får se hur jag gör.

Det kändes onekligen tungt och jag visste inte var jag skulle börja, dessutom hemsöktes jag av den lätt gnagande huvudvärk som vägrade ge med sig. Det hade nu gått flera timmar utan att en enda bit monterats, jag hade bara plockat bort saker och kapat upp ännu mer. Börjar i brist på fantasi göra rent i hjulhuset som är fullt av gammalt skit och underrredsmassa och då hittar jag pricken över i: ännu mer rost jag inte visste om. SUCK!

Tittut: Här var det lätt att komma åt och jag som börjat sakna rambalkslappningar ICQ/at  ICQ/bc :
https://i.postimg.cc/cLfvXKvc/20190310-172202.jpgg

Nu var det inte lätt att vara byggherre i detta projekt. Flera bakslag på varandra och min medvetet naiva idé om att jag skulle kunna göra hörnet färdigt den här helgen kändes nu väldigt avlägsen. Vägpremiär i år? Tja jag vet inte, inte för att jag har bråttom, men det hade varit najs att få vagnen besiktad och en omdaning i garaget innan nästa vinter. Nu får vi se hur långt jag hinner.

Efter lite kontemplerande, bestämde jag mig för att ta mig upp i sadeln igen. I såna här lägen är det lätt med en tappad sug och det blir då hundra gånger svårare att sätta igång igen om projektet blir vilande en stund. Och det är ju trots allt döda ting vi pratar om och bara jag som har en vilja, så fram med kapen igen och börja kötta. Nästa bakslag skulle dock inte låta vänta på sig när jag hittar mer rost och inser att jag måste kapa bort en betydligt större del av balken än jag först trott. När första biten plåt är bortkapad fullkomligt rasar det ut rost och lägger sig i en snygg liten hög på golvet!

Mer rost, även innerdelen av balken måste kapas bort och bytas:
https://i.postimg.cc/m2L40tpw/20190310-180116.jpg

Tråden som syns upptill är MrP's dragtråd för kabelstammen, den gick åt i processen så jag lär trä i en ny innan jag stänger balken för att inte göra nämnde herre alltför trumpen över att behöva göra om bedriften att ta sig förbi torsionsröret. Det är ju riktigt trångt och inte lätt att komma åt, får labba med lite olika verktyg för att kunna kapa ordentligt med låda och drivaxlar på plats. Tur man samlat på sig lite olika tryckluftsslipar som tar lite mindre plats än elverktygen.

Inga spikraka snitt och kanske en omotiverat svår passform, men det var ett ständigt kompromissande för att få till det:
https://i.postimg.cc/8PJ4kbYP/20190310-192236.jpg

Den skarpögde ser att jag kapat upp kragen på torsionen och det var inte meningen, det kommer också att läggas igen, men detta gjordes i ett skede när det hopplösa bara hade blivit än mer hopplöst. Klockan var nu tjugo över sju och jag hade ännu inte fått en enda del ditmonterad på hela dagen. Jag får trösta mig med att förarbetet troligtvis borgar för att det blir motsvarande mindre jobb att återmontera allt när det så blir dags igen.

Med originalfragmentet kunde jag få till kurvaturen på läppen i nedkant. För att få till passformen i ovankant användes pappmallar som fick göras om någon gång. Lyckligtvis hade jag i preventivt syfte släpat hem lite tjockplåt, inte med avsikten att lappa ramen, utan mest för att det är bra att ha. Så nu började det klassiska, "passa, rita, snitta, passa, rita, snitta, fila, passa, fila, passa, bocka, passa bocka tillbaks, passa bocka-momentet" och till slut hade jag en bit som verkade funka hjälpligt. Tacksamt att jobba i grövre plåt, för även om den är jobbigare att bocka, är den både lättare att slipa och svetsa i.

Strax efter nio kunde jag knäppa det här kortet, äntligen lite framsteg bland alla baksteg:
https://i.postimg.cc/7LGJ0Bgf/20190310-210701.jpg

Så efter att ha slipat och rostbehandlat detta var klockan läggdags, imorgon hägrade en ny arbetsvecka och ingen sovmorgon. Lika bra att bryta nu och komma igen med nyfunna krafter nästa helg. Det känns ändå hanterbart att en ny bit kommit på plats, samt att ramen blir ihoplappad nästa helg. Vet inte exakt hur jag ska göra med den lite avancerade formen med ramens krökning i kickupen, som det lutar åt nu blir det två bitar till. För att bocka och smida den tjocka plåten i två led, det grejar inte jag. Enklare blir det då att tillverka bitarna som ska mötas i niottigradersvecket som två separata och lägga en svetsskarv där istället.

Sen var det det här med batterihyllan och om jag borde hinka ur motorn  ICQ/bw ICQ/bc . Jag har nog att göra nästa helg ändå, bland annat färdigställa balken, värmeröret kan jag ju montera nu och att ge sig på vänstersidan baktill är ju klokt om jag kommer på att jag behöver fler bitar. Inspekterade kickupen även på den sidan efter att ha upptäckt rostgömman på högersidan, men där såg ramen förvånansvärt frisk ut! Det åker nog iväg en order till snart bara jag bestämt mig, då kanske lite delar till fronten får komma med också?

På återhörande, tack för att ni läser och ännu mer tack till er som kommenterar. Det här är min livsnerv och ni mina impulser! ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

91

aktiv helg!! ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

92

Här har man fått upp ångan ordentligt, och ja... ju mer man river ju mer hittar man  ICQ/bk

93

Följer din tråd och tycker att du förmedlar jättebra hur det känns när det kommer fram nya rosthål man inte sett eller anat, kommer på att man skulle ha köpt den och den plåtbiten också när man ändå beställde det andra, med mera…

Känns igen! Bra jobbat!  ICQ/bq

"Pimped by Nature"

94

kämpa på! Alltid lika roligt med rost, jag ska bara byta den här lilla biten.... ICQ/au

95

Trevlig redogörelse, punkt för punkt skriver du precis som det är att hålla på, både med och motgångar känns igen ICQ/ab

Du funderade på hålet i golvet för soppatanken, jag följde dessa bilder och tips som jag hittade på thesamba.
Och det där med en bricka fastklämd i en svetstång är ju genialiskt, har använt det tricket vid fler tillfällen än till detta.

Post's attachments

1275926.jpg, 195.15 kb, 1600 x 1200
1275926.jpg 195.15 kb, 179 downloads since 2019-03-13 

1275927.jpg, 172.2 kb, 1600 x 1200
1275927.jpg 172.2 kb, 182 downloads since 2019-03-13 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

96

Smart sätt att göra en liten fläns!  ICQ/ay

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

97

falcor skrev:

Smart sätt att göra en liten fläns!  ICQ/ay

Ett plattjärn som man sågar ett urtag i kan man lätt göra och bocka med.
Iom att det går på höjden om man sågar på tvären så kan det fungera bättre vid trånga utrymmen.

Kee, fogbered lite mer och ha större svetsspalt så blir det bättre genombränning och mindre slipa.
Kul jobb du gör, jag hade ju min pickisresa för 12-5 år sen :-)

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

98

Bengt: Tack för tipset, bra att ha lite på benen innan man sätter igång. Bara så att jag förstår poängen med brickan rätt, det är alltså för att ha ett gap hos tången som ligger i paritet med plåtens tjocklek så att den kan flyttas runt utan att käftarna behöver öppnas och stängas hela tiden? Sen blir djupet detsamma längs hela kanten också, har jag då förstått det hela rätt?

Mogge: Jag brukar ofta göra för breda fogar, iaf bitvis, så det blir till att överbrygga gapen med svetsen, snarare än tvärt om. Men det svåra med svetsjobb, är att jag egentligen vet hur man ska göra, det är bara det att jag sällan lyckas. Vi snackade ju tidigare om raka snitt med kapen. Jag anstränger mig sjukt mycket, ritar på, mäter, korrigerar, mäter, ritar på och börjar kapa. Sakta sakta, inte gå för djupt och sitta/stå stadigt så att kapen hålls med så hög precision som jag förmår, men det blir ändå sällan perfekt. I teorin är det "bara att vara noggrann" i men verkligheten är att mycket sitter i handlaget. Jag märker stor skillnad på snitten och svetsarna nu, mot de från projektets början. Ibland blir man, som i fallet med rambalken nu senast, tvungen att kompromissa lite då åtkomligheten med verktygen gör att snitten inte blir helt perfekta. Men jag jobbar på'et, och finns det några andra generalknep så lyssnar jag gärna. Det kanske finns något jag inte redan visste om. Svetsen bråkar fortfarande lite grann med mig, men jag är för otålig för att lägga ner energi på det just nu och den går ju som den ska i 80-90% av fallen.

Förresten, jag läste hela Marchaltråden för någon vecka sen, den utskjutbara lådan har jag haft som idé ända sen jag började åka pickup. Ska bara leta fatt på något bra utgångsmaterial att börja med (tips emottages). Har en "släde" till ett pallstallage liggandes, men den konstruktionen känns onödigt tung och klumpig, men något i den stilen. Jag har ju inte initialt tänkt campa med min vagn, men det vore grymt om man kunde utnyttja hela utrymmet under flaket på ett effektivt sätt.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

99

kee skrev:

Bengt: Tack för tipset, bra att ha lite på benen innan man sätter igång. Bara så att jag förstår poängen med brickan rätt, det är alltså för att ha ett gap hos tången som ligger i paritet med plåtens tjocklek så att den kan flyttas runt utan att käftarna behöver öppnas och stängas hela tiden? Sen blir djupet detsamma längs hela kanten också, har jag då förstått det hela rätt?

Helt rätt tänkt ICQ/ab
Man kan även använda olika stora/tjocka brickor eller annat lämpligt mellan käftarna för att på så sätt precis som du skriver, alltid ha samma djup.
När man ska bocka upp en sådan fläns så är det fördel om man tar en liten bit i taget och så att säga vandra runt eller fram och tillbaka tills man är nöjd så att man inte sträcker plåten för mycket på en gång.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

100

Barndoor51 skrev:
kee skrev:

Bengt: Tack för tipset, bra att ha lite på benen innan man sätter igång. Bara så att jag förstår poängen med brickan rätt, det är alltså för att ha ett gap hos tången som ligger i paritet med plåtens tjocklek så att den kan flyttas runt utan att käftarna behöver öppnas och stängas hela tiden? Sen blir djupet detsamma längs hela kanten också, har jag då förstått det hela rätt?

Helt rätt tänkt ICQ/ab
Man kan även använda olika stora/tjocka brickor eller annat lämpligt mellan käftarna för att på så sätt precis som du skriver, alltid ha samma djup.
När man ska bocka upp en sådan fläns så är det fördel om man tar en liten bit i taget och så att säga vandra runt eller fram och tillbaka tills man är nöjd så att man inte sträcker plåten för mycket på en gång.

Bra tips tack för dem! Att man behöver massera plåt varsamt har jag så sakteliga börjat förstå nu. Många nätta slag istället för några få hårda. ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't