Bra jobbat, ser ju kanon ut
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Växelspaks knoppen blev grym
Tack för det fina berömmet. Gör skrivandet så mycket roligare att veta att det uppskattas!
Snyggt jobbat som vanligt
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Lika roligt varje gång du plitar ihop din story! Love it!
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Tackar!
Såå för att summera, så jobbade jag helgen efter meket med MrP, helgen därpå var jag ute till stugan igen och fick lite nyttigt gjort. Nu börjar jag komma in i en fas där det mest intensiva med Lucy är över och det kanske inte låter som jag fick så mycket gjort eftersom jag just inte gjorde så mycket med Lucy specifikt. Men alla mina helger består av plockande, fixande, mekande, snickrande osv osv, det är bara projektet för stunden som skiljer och jag trivs så. Visst kan jag ta en paus, men det kommer inte för mig särskilt ofta, försöker dock bli bättre på det.
Nu hade jag ett par "att fixa" innan vi kunde börja känna oss på det klara med att köra "hem" henne till sitt nya hem. För precis som jag säger i videon ovan så känns det som att lite av varje behöver fixas och för dagen hade jag siktet inställt på bromsar och ventiler. Med rumpen i luften började jag med ventilerna. och det var tur för det visar sig att avgasventilen på tvåan, samt insugsventilen på ettan hade noll spel och jag är ingen expert, men det kändes dessutom som att det behövdes några varv innan det släppte. Hur nu det gått till när jag redan kollat ventilerna inför montering, vet jag inte, men det kan ha att göra med att topparna åkte av en gång till varpå ventilspelet glömdes bort.
Jag hoppas att sotet kring avgasventilen kommer av ett för snålt (negativt) ventilspel:
Med rumpan i luften passade jag på att lufta bromsarna bak med mammas hjälp. Det var lite svårt för det kom ingen luft och det tog ett tag för mig att förstå det när jag inget såg genom den suddiga slangen. Efter att bakaxeln klarats av, ville jag göra en grej till innan jag sänkte ner henne och lyfter framtill, kolla varför inte backljuset lyser. Känns ju onödigt att ha en lampa monterad och kopplad om den inte lyser, så det är säkert ngt enkelt fel. Först i med en säkring i säkringshållaren, då tyckte jag att lampan blixtrade till. Aha glapp i säkringshållaren, men efter att ha filat ner kontaktytorna så var lampan fortfarande släckt. Nu börjar jag mäta med multimeter och snart kommer jag fram till att lampan (som var hel innan) hade rykt på stubben när jag satte i säkringen. Förmodligen var det en 6v-lampa, men det går inte att utläsa, bara 25w och det verkar som en lagom udda effekt, så jag gissar att det var en 6v. Hur som, med rätt lampa i har vi en ljusshow!
Backlampa var ju inte original på dessa snikvagnar, men jag gillar tillbehör och att kunna se i mörkret:
Framtill får jag sen böka lite med vänsterbromsen, ta isär allt, göra rent och smörja upp. Efter att jag fått lite rörlighet i grejerna igen så kan jag justera och sedermera lufta. Det sista jag gör är att engagera mig i hjulvinkeln och jag ser på en gång att jag har alldeles för stor toe-in, så jag lossar på styrstaget och justerar ut det med hjälp av det gamla hökögat.
Med vagnen på backen igen var det dags för lite roligare mek, ett av dem var att ta loss min lilla "täcklucka" för förvaringen under soffan. Jag minns inte om jag började med detta redan kvällen innan, för jag sprayade dit en schablon som fick torka ordentligt innan jag gav mig itu med att klä den med en kantlist och till slut återmontera lås och knopp. Med kantlisten blev det sen lite knepigt att få plats med luckan i det smala utrymme som finns mellan försänkningen där den ska sitta och själva stolsskenan. Men genom att massera stolsskenan lite går det nu att skjuta in och dra ur luckan, även om det kan behöva lite ytterligare "tweaking" för att fungera ännu bättre.
Med ny logga, kantlist och lite nermattad ny färg. Jag är väldigt nöjd! :
Med detta kunde jag nu återmontera sätena och känna mig rätt nöjd. jag minns som sagt inte exakt i vilken ordning jag gjorde allt, det var mycket småplock mellan varven och helgen hade ägnats åt annat också, som tex att plocka i garaget där Lucys stora arbetsyt... jag menar flak, kom väl till pass. En annan "sista" grej jag ville göra nu när hon var "färdig" var att dela upp nycklarna på nyckelknipporna. Jag har som av en ren slump två nycklar till varje lås och kan därför göra en knippa åt mig och MrP var. Inte för att det behövs, utan för att det går! Den enda nyckeln det bara finns en av är rattkryckan som MrP har donerat, han "kanske" skulle kunna hitta en till, någon dag...
Dubbla uppsättningar nycklar, lyxigt!
Sen gick det en vecka och som av en ren slump hörde MrC av sig och ville hänga med ut på stugan och tack vare att han hängde på mig i bilen på fredagen, så hade vi helt plötsligt en extra chaufför i personalstyrkan. Efter att planerna fastslagits på torsdagen så bestämmer sig MrP för att joina ut på lördagskvällen, men redan på fredagen tar jag och MrC en andra premiärtur med Lucy. Den här gången till det ställe jag vinterförvarat några av mina vagnar på och som ligger knappa milen från stugan.
Strålande fin höstdag, det här blir servicevagnens andra uppdrag!
Efter att dumt nog missat att ta med sig någon av våra plånböcker på turen som ledde närmare civilisationen, så kunde vi inte svänga förbi en mack och tanka, så det fick väntas med. Styrningen känns mycket bättre, men bromsarna tar sämre. Så tillbaks vid stugan ägnar jag en sista stund genom att se över allt. Det visar sig att vänstersidans broms fram behöver justeras en del och samtidigt passar jag på att lufta den när den justerats. Baktill kollar jag tändningen och ställer upp den lite ytterligare och motorn tycks trivas bättre även om det fortfarande är en lång väg kvar att lära sig att justera en sån här pjäs.
På söndagen tar jag och MrP en ytterligare testtur till macken för att tanka och förutom det att motorn behöver en del injustering så beter sig Lucy klanderfritt under en rundresa på ett par mil. Så efter att ha ätit och plockat ihop alla våra saker, så kommer vi äntligen till tidpunkten för avresa. Jag i Lucy, MrC i min bruksbil och MrP i sin.
Resan mot staden gick fint, sista stunden blev i mörker och i Uppsala var jag tvungen att ta på mig handskar för att inte frysa:
Det är något otroligt exotiskt med att köra sin buss "off season" och i mörker. Normalt sett är det ju så just här om somrarna så tillfällena att köra i mörker blir ganska få, dessutom undviker man gärna dåligt väder och mörker om man kan, så man slipper gå ut i ovädret om man behöver göra några vägrensreparationer.
Det kommer att bli en del trial and error att diagnosticera vad som behöver göras med motorn, jag är sugen på att läsa av stiften, kanske köra ett kompprov när de ändå är ur? Sen blir det till att lära sig förgasarna och se om lite skruvande kan ge ngn form av körbarhet hos motorn.
Jag gillar annars effekten, det är gott om effekt att verkligen gasa på om man känner för det, men samtidigt ett mycket bra bottendrag som jag faktiskt inte hade förväntat mig av denna setup. Med fullgas på låga varv, så är det inte så att motorn "ger upp" som jag är van vid från en std-motor, utan den här knorrar på bra, även om växeln är för hög för varvet.
Framme i PSV, här ska hon bo i vinter:
Det blir några sista reparationer innan besiktning, som upptäckts nu på slutet, men inför nästa post hoppas jag på ett gott besiktningsresultat.
Vi hörs!
Övning ger färdighet, och lite service är alltid bra.
Man får ta en sak i taget.
Bra jobbat.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Kul att se den ute, looking good!
Tack för hejarropen! Känns smått surrealistiskt att helt plötsligt ha ett "tomt" garage!
Nästa steg i detta projekt är besiktning. Nu vet vi att det mesta funkar okej och att det faktiskt skulle kunna gå att besikta vagnen. Det som upptäckts på färden hem är att tomgången när hon blivit varm är orimligt hög. Dessutom hade jag något vagt minne av att styrningen anmärkts på vid förra besiktningen, jag hittar inte protokollet, men efter en undersökning av framvagnen ser vi att det är glapp i både bulten för hjälpstyrarmen, samt höger yttre styrled.
Eftersom det tar ett par dagar att få hem de delar som behövs, så sköts besiktningstiden fram en vecka. När delarna kommit så arrangerade vi att ses i söndags kväll när jag slutat jobbet och MrP kommit hem från Roslagen.
Vi börjar meksejouren med att försöka justera förgasarna. Dessa vill jag gå igenom mer grundligt senare i vinter, men nu ska det bara sminkas lite så att det funkar inför besiktning. Genom att dra åt tomgångsskruvarna lite på måfå börjar tomgångsvarvtalet sjunka till en dräglig nivå. Det är fortfarande en bra bit kvar till en motor som går bra, för hon är rejält svårstartad kall (okej ingen choke, men ändå), en tydlig flatspot vid gaspådrag och "gashäng" när man släpper gasen som några av de tydligaste symptomen. Efter en kort provtur i skymningen kan vi konstatera att hon går finare än innan och betraktar det som ett framsteg!
Den yttre styrleden skulle väl egentligen bara dras åt, för det är inte kulleden som är glapp, det är infästningen i spindeln. Men gängan var sönderkörd så muttern gick bara runt. När jag jämför de två styrlederna lösa så ser det ut som att det är olika gäng i stagänden och farhågan att jag beställt fel styrled bekräftas när jag försöker gänga in den i styrstaget. Jag har inte gått till botten med det ännu, men förmodligen blandade jag ihop höger och vänster för att mitt styrstag inte sitter rätt på vagnen, antingen för att styrstaget är flippat 180 grader horisontellt, eller för att det justerbara staget egentligen ska sitta på vänster sida och mitt sitter på höger. Den gamla styrleden får försöka repareras, men innan jag ger mig i kast med det tänker jag byta hjälpstyrarmens bult.
Det nya kitet kommer med alla delar, även bussningar. Men just här och nu finns det inte tid att byta bussningarna och bulten är inte glapp i sidled, utan axiellt. När det gamla plockas loss så ser jag direkt vad som felar, det saknas en och annan detalj.
Det gamla till vänster och det nya till höger. Själva bulten är i ganska okej skick
Det nya smordes in och monterades. Det krångliga momentet var att få igenom skruven som låser hjälpstyrarmen vid bulten, men efter lite övertalning med allas vårt favoritverktyg, hammaren, så gick den igenom. När jag skulle bocka låsblecket så slant jag så att jag skar upp ett nagelband mot en vass kant på karossen. det gjorde ont och blödde en hel del, men det läker fint.
Själva styrleden kunde efter mycket pyssel räddas genom att ta upp en ny gänga med ett gängsnitt. Eftersom den ursprungliga gängan är M10x1,25 (tror jag) och fingängade gängsnitt inte finns i snabbverkstan, så var ett sista desperat försök att försöka få ihop det att gänga om till M10 standardstigning (1,5?). Det gick faktiskt vägen och med en ny låsmutter på plats så sitter styrleden som berget. SEGER!
Det var egentligen allt vi skulle göra inför besktningen, men jag ville skruva lite till på motorn, kolla stiften framförallt. Jag ville försöka bilda mig en uppfattning om motorn går lika på båda cylinderbankarna och om det är en fet eller mager bränsleblandning. Jag kollade nu bara 2ans och 4ans stift och de såg okej ut, kanske att motorn går lite magert? Bedöm själva.
4ans stift, lite brunare än 2ans som jag glömde att fota:
Men den stora upptäckten under tiden jag ägnade mig åt detta var att jag såg något mysko med länkaget hos förgasarna. Reglaget för spjällarmen är olika för de två sidorna och det innebär att spjällen öppnar olika mycket!
Hävarmen är olika lång för höger resp vänster sida!
Vi båda, nybörjare på dessa webrar, blev plötsligt osäkra på om det skulle vara på det viset, men iom att jag kontrollerade att spjällen öppnade olika mycket, så kändes det långsökt. När jag sen kom hem och kunde titta på mina idf 44or jag har som hyllvärmare så kunde jag konstatera att de ska vara liksidiga. Frågan är om man ska önska sig ett helt nytt länkage (och isf vilket?) eller om man bara ska byta ut det som är fel? Kom gärna med råd här!
Men iom att det kändes som det viktiga var gjort för denna gång och att jag skulle kunna åka till en besiktning med gott samvete, så avrundade vi för kvällen.
Idag var det så dags och regnet bara öser ner! Perfekt! MrP är inte hemma och efter att jag tagit mig igenom proceduren att komma in i garaget så hade jag fortfarande gott om tid på mig innan besiktningen. Eftersom det är ganska svalt såhär års och jag inte har någon värme i kupén så ägnar jag stunden åt att koppla in det cigarettändaruttag som redan är monterat så att jag kan använda en 12V-värmesits som blivit över från mammas förra bil. När det är fixat, oljan och lyset är kollat och jag ännu en gång bekräftat att varningstriangeln är med så backas hon ut i regnet och färden mot besiktningen tar vid.
Det läcker numer på båda sidor, när hon gick senast var det bara på högersidan. Mer svetsjobb att vänta!
Det är inget kul att köra i ösregn och sju plusgrader, men med lite ventilation från vridfönstret så immar rutan inte igen och värmesitsen är riktigt skön att sitta på. Jag kommer fram i god tid och det visar sig att de har lunchstängt så jag får vänta ute i regnet som nu börjar mattas av. Efter ett tag kommer en äldre man fram till mig på parkeringen och min Lucy är ju såklart föremål för diskussion. Han hade mycket kul att berätta, bland annat hade han ägt just en blå 67a enkelhytt, det var hans första bil! Han berättade även om en fd militär barndoorambulans han haft. Jag vet att man ska ta folks historier med en nypa salt, men detaljerna i hans berättelser stämde lite för väl för att vara påhittade.
En regnig oktoberdag, väntandes på att bli inspekterad:
Vid tolv kommer de båda besiktningsmännen tillbaks från lunch och låser upp och jag och den andre mannen går in för att anmäla oss, vi ska båda besikta samtidigt. Besiktningen i sig är ganska spännande. Jag får först visa honom hur tändningslåset funkar, förvarna om att motorn inte går klockrent, speciellt inte när den är kall (även om den nyss gått en stund och hunnit bli ljummen). När han kommer tillbaka från provturen mäter han CO, sen är det dags för lyften. Det är lite kul att se hur han ropar på sin kollega för att visa chassiet. Över lag är de båda besiktningsmännen väldigt trevliga och förstående hur entusiastbilar ska tas. jag blev rekommenderad den här stationen av MrP och han hade helt rätt i att det var dit jag skulle. Jag får höra massor av anekdoter och vissa saker som reflexer bak anmärks inte på men han rekommenderade starkt att jag satte dit såna. Att jag inte hade ngt chassinummer i karossen var heller inget problem eftersom han kunde läsa det från aluminiumskylten i hytten, helt enkelt en vettig person som ville väl. När han är färdig frågar han om han får ta några bilder och säger "det enda problemet är att jag aldrig kommer få se den här igen". Det tar ett tag innan jag fattar, men snart trillar polletten ner. Hon är godkänd!
Helt otroligt, jag fattar det knappt än!
På hemresan är jag helt plötsligt varmare och gladare och när jag anländer till den lugna villagatan parkeras Lucy och jag skickar glädjebeskedet till de närmast sörjande. Helt sjukt att fem års "rostlagning" nu lett till att hon nu är besiktad för sista gången! Känns mycket skönt och nu kan finliret ta vid. En prioritetslista ska till så att vi vet att vi hinner göra det som behövs nu i vinter så att hon är klar att rullas ut första trevliga vårdag. Dessa uppdateringar kommer ju såklart att dokumenteras och delas eftersom jag ändå tror att det finns en och annan där ute som tycker det är kul att följa!
Tills dess, från en mycket glad Kee; På återhörande!
Grejjt, fantastiskt skönt va?!
5 års rostlagning, jag hade 7......... men känslan när man besiktat, ojojoj!
Så här skrev jag efter min besiktning. "UA ICQ/af ICQ/af ICQ/af
Gick inte ner i bromsprovaren, ett väldigt pip om att den inte skulle gå upp på lyften.
Jag sa: Prova, och det gick bra.
Då kör man till sista juni 2016.
Hemfärden blev onödigt spännande då det vid en omkörning med utfälld pil började osa kabel och ryka ur blinkersmekanismen...........
Så nu utan blinkers ett tag......."
Ett STORT Grattis till ett väl utfört arbete Kee
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Grattis!
Storartat
Du inspirerar verkligen oss slöfockar
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
Bra jobbat... min 73 buss...kanske skulle göra lite med den oxå.. började ju... tror det var 2013 jag tog hem den..... fast stått några år i värmen utan åtgärder...
Så det kan bli.....
Och ja givetvis vill vi veta vad mera som kommer ske.. blir en entusiast bil någonsin färdig?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Grattis bra jobbat
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
Hejja!
Ang dina IDF armar, jag skulle i din sits försöka fixa det omaka paret du har, förutsättningen är dock att det orunda hålet som träs över spjällaxeln (med en eller två plattingar?) är välformat och rätt orienterat!
Om du kan lägga dem dikt mot varandra så förenklar det att få till c-c avstånden lika mellan armarna, lite vinkelslip, lite svets, jag vet att du kan!
/S
Tack för alla kommentarer! Ja det är en ofattbar stor grej att hon äntligen nu är "färdig" i avseendet "laglig", men mycket riktigt färdig med en entusiastbil blir man aldrig. Vi ska ha planeringsmöte i PSV, sen blir det en lista över det vi vill göra och sen förnuftigt prioriterande, men utan att ens behöva gissa, så kan jag säga att motor är första prio.
Mogge: Den här besiktningsmannen sa att han inte vågade köra ner i bromsprovaren, så värdena är påhittade (men testade vid provtur såklart). Men bromsarna tar bra (för att vara trumbromsar), men bak är jag mindre säker på att självjusteringen funkar som den ska, dådet har varit ett problem förut. Den här stationen hade ändå specialiserat sig på låga bilar för de hade helt släta/nedsänkta lyftar och verkade vara vana vid att kunna hantera dyra sportbilar. Hur de kollar bromsarna på såna vete fanken.
Sten: Bra förslag, klart jag kan försöka rädda dem om de är sjysta i övrigt. Att jag inte tänkte i de banorna.
De där armarna ser kortade ut. Det kanske är Alfa förgasare och de har längre armar och funkar inte med VW reglagen. De öppnar inte fullt. Har provat på min bubbla. Så jag gissar att någon svetsat om dem pga detta.
Jag hade nog köpt nya då det är noga med måtten. Men det går säkert att göra egna.
Grattis till besiktningen
Det var en rolig läsning.
Nu är det bara resten kvar
Grattis Kee! Då blir det två nybesiktade bussar som får rulla på våra vägar.