The saga continues!
Det var fredag, det var semester! Totalt 9 dagar på stugan, jag skulle förvisso ha besök på lördagen, men med så många dagar till godo, kunde jag avvara en. I skuffen låg allehanda godsaker jag ordnat med under veckan, så nog skulle jag kunna hålla mig sysselsatt!
Jag börjar min semester efter att jag lastat ur mat och dryck och in i kallförvaring, med en mysstund i garaget. En kall öl, go musik och nedtonad belysning. Jag kände att jag var hela världens avund just där och då, som ett barn på julafton.
En hel hög med godsaker, nya hydraulslangar, en stooooor låda med vw-delar och en stor stark med blå gegga:
Ganska snart efter att ha öppnat lådan och bara börjat vittra den på innehållet, kunde jag inte hålla mig längre. Jag var ju förstås jättenyfiken på om jag skulle få till oljefilterlösningen på ett snyggt sätt. Nu var ju slangarna avkapade till rätt längd och med dessa monterade i motoränden kunde jag snart konstatera att det hade blivit rätt den här gången. Men i filteränden skulle jag ju komplettera med en ny filterhållare som var en av delarna jag hittade i den stora lådan.
Empi känns exklusivare än vad det är, snacka om att lyckas med marknadsföringen!
Filterhållaren med utgångar från sidan gör ju att jag måste bygga om fästet, men det känns ändå som ett lågt pris att betala om man betänker att jag samtidigt både får oljefiltret upprätt placerat och därför lättare filterbyten, men även en snyggare installation då jag slipper dra slangarna omlott. Men nu när jag har slangarna i en bra och korrekt längd, är det då därför viktigt att jag "mockar upp" det hela så jag placerar fästet rätt sen. Dessutom ska det finnas tillräcklig frigång nedåt för att kunna gänga loss filtret sen.
Ungefär såhär blir frigången tillräcklig för filtret och slangarna sitter rätt:
Efter detta var det dags för lite metallslöjd igen. Det gamla fästets punktsvetsar borras bort och det är faktiskt lite svårt att se var jag svetsat på några av punkterna, det är märkligt hur noggrann man kan vara ibland. Med fästet löst så kapas den gamla "foten" bort och eftersom fästet nu ska sitta på andra ledden gäller det att kapa så rakt som möjligt, innan satt ju foten i en vinkel för att kompensera för det sluttande hjulhuset. Jag lägger inte ner någon större energi på att designa om själva fästet, så de "konsoler" eller förstärkningar jag gjort får vara som de är även om jag nog hade designat dem annorlunda om jag byggt om fästet från grunden. Det enda jag sen behöver komplettera med är en ny "fot" och för att den ska passa bra behöver den "välvas" lite för att passa mot hjulhuset och eftersom hjulhuset dessutom är lite asymmetriskt i sin välvning gör jag mitt bästa för att få den nya foten att följa denna välvning. Det blir ett antal ändor mellan vagnen och arbetsbänken för att passa in fästet rätt.
För att ha en lite mer fantasifull design på foten kopierar jag formen hos fästet för filtret:
Det blev en betydligt längre sejour i garaget denna fredagskväll än jag först tänkt, för jag hade egentligen sovit rätt dåligt de senaste nätterna och behövde sova, men när jag väl kommer igång på nattakröken finns ingen hejd på mig, jag är verkligen en nattmänniska. Det är dock hög tid att avrunda nu, men innan jag gör det smetar jag ut lite spackel över min nya lagning i fronten, så det får härda ordentligt.
Jag hävdar fortfarande det är svårt att spackla, men ju mer man gör det, desto modigare blir man, här är ett drag:
På detta följer sen lite familjärt samkväm nästföljande dag, ibland är en stund med sina närmaste en väldigt värdefull investering och faktiskt ett skönt avbrott från mecket och ensamheten. Det skulle därför dröja till söndagen innan jag kom mig för att fortsätta igen.
Lite sådär "off camera" har jag målat lite detaljer bland dessa finns pedalerna som fick sig en uppfräschning, men även HBCn. Den är ju helt ny, men jag tänker att ett färglager skyddar åtminstone litegrann från rost och jag har varit med om bromsdetaljer som rostat fortare än snabbast, så detta ville jag stävja litegrann. Med HBCn målad var det så dags att montera ihop den igen, ett riktigt mysmek är allt är nytt och rent.
Du og meg er like som et par dråpar vann:
Denna fick ju såklart hitta hem ganska omgående, såklart med ett par fräscha skruvar och muttrar. En anledning till att jag ville ha HBCn på plats var för att lista ut hur jag skulle dra bromsrören den sista biten. Men innan jag fortsätter med bromsgörat har jag en filterhållare att montera. Ytan där den förra satt är rensad och rostskyddad, men nu skulle jag rita ut placeringen av den nya.
"Robot smiley" eller tre hål i väggen?

Fästet punktas dit med de tre punkterna, ytterlinjen är bara för att hjälpa mig fixera fästet rakt och rätt. Med det nya fästet på plats, svetspunkterna nerslipade och rostskyddade kan jag knappt bärga mig att ta reda på hur det blev och jag måste erkänna att jag är rätt nöjd med att ha "gått den extra milen", som man ju så bekant säger.
Nu börjar det likna något, såhär ska det se ut!

Filtret sitter väldigt tajt mot hjulhuset och även neråt, men det går precis att byta filter såsom det sitter nu och det frigör ju utrymme för andra aktiviteter i området om den framtida andan faller på. MEN... Nu fanns det dock ett annat potentiellt problem som jag redan halvt om halvt vetat om, men som jag tänkt skjuta på framtiden, frigången för remskivan. Jag "trodde först" att den gick fri för kylplåten, men när remskivan är ordentligt åtdragen så tar den emot kylplåten.
Nästa utmaning, remskivan tar i plåten, men det visste vi väl?

Första steget är ju såklart att ta bort plåten för att se var remskivan bottnar, är det kanske rent av så att den tar i slangen? Slangarna från Hydroscand med sina kopplingar är ju helt klart biffigare än de som satt på motorn.
Vadå marginaler?
I detta läge finns inget bättre att göra än att hoppas på det bästa. Innan jag plockade loss plåten hade jag ritat utefter remskivan var denne gick så jag visste hur jag skulle behöva kapa. Sen fick jag lov att metallslöjda igen, ta ur en del av det jag tidigare byggt för att hoppas på att få plats med allt. Och med plåten återmonterad kan jag konstatera att det preciiiiiiis går fritt. Jag vrider ju förstås runt motorn för hand och det tar inte i, men vem vet hur det ter sig när motorn går runt för egen maskin? Dessutom vill jag ju ha graderad remskiva, kommer den få plats?
Nu sitter allt på plats, tajt är bara förnamnet, bara att plocka av plåten och måla den igen då!

En av de större sakerna, rent bokstavligen talat, som låg i den stora lådan med delar, var en ny tank. Ja som konstaterats tidigare var originaltanken inget att ha. Men när jag plockar ut den nya tanken ser jag direkt två distinkta skillnader och jag undrar om det är buss kontra pickup, eller en årsmodellgrej?
Ny möter gammal, den gamla har en extra puckel, sen är tankgivarens placering annorlunda:
Något jag ser såhär i efterhand när jag tittar på bilden är att det även ser ut som att påfyllningsröret har en något annorlunda vinkel. Flackare på originaltanken, kan det vara skillnaden mellan buss och pickup? Hursomhelst får jag nu anledning att kitta denna nya tank med massor av nyinköpt godis, tankgivaren är förvisso använd, men inte gammal, men avtappningsröret och fiberkuddarna kommer på plats i detta skede. Fiberkuddarna är tio till antalet och jag får ingen klar bild av hur det är tänkt att de ska fördelas, till slut skapar jag mig en egen uppfattning om hur. Det är säkert inte rätt och faktum är att jag inte ens behövt använda dessa fiberkuddar då jag inte är så noga med såna detaljer utan lika gärna kunde använt ngn form av skumplast, men jag råkade se dem när jag beställde de övriga tankinstallationsdetaljerna, så dessa fick följa med i samma order.
Ny tank kittas för installation, sex kuddar i botten och fyra där banden ligger an mot de övre kanterna (syns ej):
Jag gillar verkligen detta, att montera nya grejer på en nymålad vagn. Såååå långt ifrån ett enformigt arbete med vinkelslip, svetsloppor och metalldamm. Näst på tur stod tankanslutningen tätning, kunde återigen använt vad som helst, men jag råkade se "korrekt del" när jag la order, så denna fick hänga med. Däremot vet jag inte hur korrekt i storlek den egentligen var?
Klassiskt eftermarknadsdilemma? När saker inte riktigt stämmer i storlek:

Nästa grej på dagordningen var att bättra på några fler detaljer som ska återmonteras, en sådan som kanske är mer intressant än de andra är bromspedalens hävarm. Den precis som så många andra detaljer är ju målade i hammarlack så den hamnade automatiskt under kampanjbanéret och fick stå modell för hur det inte ska se ut, dessutom är den ju något modifierad under sänkningsproceduren.
Modifierad hävarm för bromspedal, Kee d.y. tyckte detta var bra, kee d.ä. inte lika mycket så:
Först och främst skulle all färg bort, men jag ville även justera den påsvetsade "puckeln" för att förstärka hävarmen där urtaget för styrsnäckans axel sitter när styrsnäckan är uppflyttad. Dels tog den emot golvet lite, men även för att det inte är särskilt snyggt någonstans med den kantiga formen och de grovslipade svetsarna och vi vet ju alla hur impade brudarna blir om man har lite smäckra former på sin bromspedalshävarm!
Vips, jag vände på den och där såg den ut såhär!
Några andra hammarlackade detaljer får smaka på en omgång med färgborttagare:
Medan detta får verka börjar det kännas som jag haft mitt roliga med relativt enkla grejer, nu är det dags att ta itu med tråkjobbet med bromsrören. Lyckligtvis är röret på högersidan fram, nästan helt färdigt. Det ska ju "bara" kortas litegrann. Det är bra kymigt att komma åt och jobba med röret på plats, men till slut får jag till det. I den stora lådan med tanken i, låg det även lite bromsrörsgenomföringar, men när jag ska försöka installera dessa märker jag att det är sjukt tajt, ja nästan omöjligt att få på dem trots smörjning med favoritmedlet silikonspray, jag kommer efter ett tag på att testa en genväg.
Orörd nertill, moddad upptill:
Med detta knep, en stor portion tålamod och bra med silkonsmörj, så får jag till slut dessa på plats, en på insidan och en på utsidan. Eftersom jag förstärkt rambalken här går det åt dubbelt så många tätningar. Hade jag gjort det idag hade jag kanske flyttat hålet.
Bara tre bromsrör kvar, och ja hålet sitter inte riktigt rätt:
Insidan räknas, men den kanske ändå inte får några fagra damer på fall?

När jag nu börjar få reda i alla gamla delar som plockats loss från vagnen för ett par år sen och som nu ska återmonteras, hittar jag en bromsrörsstump som jag nu kan lista ut var den ska sitta. Initialt skruvar jag helt sonika tillbaka den, men jag ser direkt att det inte ser bra ut, för tillfället får den dock sitta kvar.
Nytt möter gammalt, det här bromsröret är ju alldeles för krokigt! Eller?

Det känns som en naturlig brytpunkt här. Finns mycket mer att visa, men jag är faktiskt rätt trött efter ett par timmars skrivande. Jag märker när jag går igenom bilderna att det är en hel del som pysslas med vid sidan om kameran parallellt med andra saker, ofta rör det sig om att tajma torktider med olika moment för att optimera tiden i garaget. Jag avslutar därför detta inlägg med en bild som visar mitt kreativa kaos som är fullt under kontroll innan jag går och lägger mig den kvällen.
Finn sex röda folkabussdelar! Detta är iofs en rätt vanlig syn på min arbetsbänk, men det ser värre ut än det är:
Detta blir allt för denna gången, men jag uppskatta detta till att vara... ca 23% av det jag har att redovisa av min semester. iaf utifrån bilderna att döma.
Tack för visat intresse och fråga/kommentera gärna!
På återhörande! 
Även om man placerar filtret upprätt så kan man fumla till det så filtret hamnar upp och ner på golvet när man ska skruvar av det... i söndags...
Å lite rörigt på bänken får det väl vara bara det händer nått och det verkar det verkligen göra 
Gött! Roligt och informativt som vanligt 
Tackar för responsen!
GB: Jo drälla kan man räkna med, men borde knappast vara någon nackdel om det sipprar ner lite motorolja i falsskarvarna i hörnet. Och tyvärr ser det oftast ut sådär på bänken, förutom när det är precis nystädat. Ständiga projekt på G. 
Tackar för responsen!
![]()
GB: Jo drälla kan man räkna med, men borde knappast vara någon nackdel om det sipprar ner lite motorolja i falsskarvarna i hörnet. Och tyvärr ser det oftast ut sådär på bänken, förutom när det är precis nystädat. Ständiga projekt på G.
Jag har flera bänkar men det hjälper inte. De är oftast fulla med grejor.
Kreativt kaos 
Angående den extra pucklen på tanken så är det väl en 67a du har? Dom hade ju en större tank, OYO, 45 istället för 40 liter. Så den pucklen rymmer nog 5 liter soppa 
Ser kanon ut i övrigt
Kommer vagnen ut i sommar?
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Snyggt jobbat 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Trevlig läsning, tackar 
Imponerad! 
411 2021-03-31 20:07:14 Senaste redigerad av MH (2021-03-31 20:09:05)
..överväg om du inte skall välja 6 (+) mm (isf. 4 mm) rör/slang , som bränsleledning, när du ändå är igång.
Ser att du kör med dubbla förgasare, (bränslepump?), .. som kan kräva lite mer soppa ,........ om inte annat "att växa i.."
Angående den extra pucklen på tanken så är det väl en 67a du har? Dom hade ju en större tank, OYO, 45 istället för 40 liter. Så den pucklen rymmer nog 5 liter soppa
Ser kanon ut i övrigt
![]()
Kommer vagnen ut i sommar?
Det stämmer med tanken ! Jag hade en likadan i min 67a buss, men jag valde att köpa en nytillverkad
För att slippa lägga massa med jobb på den befintliga tanken , puckeln ger mellan 4/5 liter extra.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Jag gillar inte att ligga för långt efter i denna tråd och jag gillar dessutom inte hushållssysslor, så därför gör jag två flugor på smällen och fortsätter att berätta om mina grottrelaterade äventyr från förra veckan och städar här hemma "sen".
Nåväl, med lagningen i fronten klar och spacklet nerslipat började det närma sig att stänka på lite färg. Även om det här är ett moment som är ganska omständligt, jag tänker då framförallt på alla förberedelser, städning, maskning, rigga spruta, klä på sig heltäckande overall osv men även det faktum att man måste vara noggrann samtidigt som man inte får jobba för långsamt, så kunde jag inte skjuta upp det så mycket längre. Visst jag hade en del undertill att göra fortfarande, men det skulle också vara bra att ha lite att göra medan färgen härdar, så det kändes som att det var hög tid att skrida till verket med målningen.
Men innan jag kunde börja med det, ville jag våtslipa lite. Jag har ju aldrig gjort något sånt här jobb förut och även om jag aldrig har gjort, eller kommer göra, anspråk på att vara ens i närheten av vad en riktigt yrkeskunnig person kan, så har jag förstått att resultatet ligger i alla förberedelser och i hur noggrann man är. Jag kommer inte att göra ett "riktigt" jobb i den bemärkelsen att jag kommer lägga flera lager färg, men för att åtminstone råda bot på lite av de slipspår som maskinen lämnat efter sig, som knappt syns, men även för att få mjuka övergångar mellan sprutspackel och originallack, körde jag ett varv med 800-papper runt om. Varför just 800? Tja det kändes som en lagom kornstorlek, plus att jag har väldigt gott om just den sorten.
Redan nu kunde man ana att det som blivit lagat är mycket slätare än området runtomkring:
Under denna procedur höll jag parallellt på med att måla chassidetaljerna som jag börjat med i föregående inlägg. Allt det målas ju i enkomponents och ofta i ngn "standardkulör" som svart eller liknande. Men det fanns några bitar jag ville bättra på med duvblå och jag hade ju avsiktligt sparat lite ur den sprayburk jag köpte för över ett år sen för att kunna måla bältesinfästningarna i hytten bland annat. Nu när hytten är rensad på sitt inkrom (iaf nertill) och utvecklingen av projektet har tagit ett antal oväntade vändningar, kan jag nu blåsa på dessa ytor med sprutan istället. Dessutom kändes det väldigt osäkert om den nu ett år gamla burken fortfarande gick att använda. Så jag testade den på mina smådetaljer och till min stora förvåning fungerade det alldeles prima!
Tankluckans insida och batteribeslagets undersida, två små detaljer som jag ville ha blått.
Egentligen var det inte så nödvändigt att måla batteribeslagets undersida, men jag råkade upptäcka att det bara var grundfärg där när jag skruvade loss det från vagnen och batterihyllan hade fått sig en motsvarande "fantomskugga" som jag ville måla. Insidan av tankluckan hade fått epoxiprimer på sig, då den satt monterad när jag målade lastkista och tankutrymme. Som med så mycket annat i detta projekt är det inte alltid så genomtänkt, men nu kunde jag rädda mitt misstag.
En skvätt med färg hamnade på det nya oljefilterfästet och ytorna runtomkring i motorrumshörnet:
Jag hade ju inte bara byggt om fästet och fått slipa bort det blåa och lägga på ny grundfärg, det var ju dessutom lite svetsat i skärmkantens avslut mot hörnet, så på detta vis blev allt i en homogen färg igen. Eftersom det är smidigare med sprayburk än spruta i små trånga utrymmen utnyttjade jag de sista dropparna i burken till att måla det andra hörnet, som ju också var svetsat i sen sist, samt området runtomkring där jag inte hade fått en helt bra täckning.
Batterihyllan och det andra hörnet fick något av den sista färgen i burken:
Med detta var burken tom och jag visste då att det jag hade att leka med var den halvliter färg jag nyss köpt från samma ställe där jag köper 2K-burkar. Egentligen är det ju 750ml med härdaren och det är grymt skönt med ett enkelt 2:1-förhållande när man ska blanda.
Men innan jag kan börja grogga duvblått, så behövde jag förbereda, först och främst städa. Blä!
Men ack så nödvändigt, både städa undan allt som ligger på golvet för att inte ha massa saker i vägen för slangen, eller som man kan snubbla på, men även för att komma åt att dammsuga. För även om jag aldrig siktade på att få det kliniskt rent körde jag ganska ihärdigt med en dammtrasa också, framförallt på ställen där jag misstänkte att ev nedfallande damm kunde förstöra ett målningsresultat. Med detta gjort kunde jag dra på lite grundfärg på de plåtrena ytorna som fläckvis hade uppstått efter nerslipningen av sprutspacklet.
This video is not sponsored!

Bättre än såhär blir det inte!
Sen var det några saker som återstod att plocka bort innan målning, framlyktor, blinkers och vw-märke på utsidan, någon gummidetalj här och var och bakrutepersiennen bland annat.
Lite talande för hur dammigt det har varit:
Under maskeringsproceduren som innefattar, hyttens bakruta, samtliga bromsar/hjulupphängningar, motor, motorrum, karosserihål, tankanslutningens hål samt lastkistan, skulle jag ta loss de "rullar" som sitter både vid motorlucka och lastkistan, ett av de där klassiska problemen jag skjutit på framtiden. För rullarna till motorluckan var inga problem att få bort, men de som sitter vid lastkistan hade blivit ett med karossen Jag prövade allehanda knep för att få bort dem, men när jag började inse att jag var på väg att sabba själva fästet, tog jag ett steg tillbaka.
Det underlättar inte att jag målat rakt över dem, men det var rosten som gjorde de omöjliga att rubba:
Eftersom staget de lirar med glider rätt bra ändå, har detta inte varit något problem, men nu ville jag göra det rätt och efter en snabb titt på nätet för att se om dessa rullar fanns att beställa och vad de kostade, var valet enkelt. Försiktigt skar jag bort en sektion av varje rulle, tanken var att skära loss dem helt, men med anledning av att rullarna du var platta på ena sidan fick jag ett mycket bättre grepp med svetstången och kunde lirka av dem och minimera risken att slinta med kapskivan i karossen.
En av tusen anledningar till att jag gillar detta verktyg! Har du ingen än? KÖP!
En annan sån där grej som jag varit på tidigare men inte riktigt velat bråka med för att inte göra någon oåterkallelig skada, var gångjärnen till lastkistans lucka. De sitter med försänkta krysskruv och är ett klassiskt exempel där gängan går igenom den lekande (flytande?) muttern och rostar innanför. Detta är ett mycket effektivt sätt att hindra en skruv från att någonsin skruvas loss igen. Två av fyra skruvar lät sig övertalas med mutterknackaren och det Philipsbits nr 3, de två andra hade jag redan börjat runddra när jag var mindre upplyst och de gick inte att rädda! Fick borra ur två skruv, men lyckligtvis är ju skruvskallen i viss mån självcentrerande med gropen som bildats, så jag fick till ett centrerat hål och kunde sen gänga upp hålet med m6x1,0 gängtapp igen.
Mission accomplished! Alltid lika tillfredsställande när man räddar en gänga från en avbruten skruv!
Anledningen till att jag ville ha bort gångjärnen var för att komma åt att måla hela luckramen runt om annars bestod den stora utmaningen i var gränsen för "ny färg" skulle gå. Jag vill ju egentligen måla så lite som möjligt, för att alla blemmor och defekter hon dragit på sig genom åren skulle inte bli bra att bara måla över, samtidigt som jag ville ha lite marginal att ev slipa tillbaks lite färg för att kunna göra en snygg övergång mellan nytt och gammalt sen.
Praktiskt när förpackningsemballage blir till maskeringsmaterial, notera att det även är maskerat vid tankpåfyllningen:
Bakpartiet förseglat:
En stor skillnad mot när jag senast befattade mig med färgsprutan för att dra på epoxiprimer på underredet, var att då var det januari och kallt och mörkt utomhus. Nu i slutet på mars hade jag mer gynnsamma väderförhållanden. Vissa av dessa dagar var riktigt fina vårdagar med temperaturer över tio grader. Det var därför mycket tacksamt att kunna jobba med porten öppen, både för att släppa in lite frisk luft, men även för att kunna vädra ur lösningsmedelsångor. Eftersom det hade hunnit bli så varmt ute och mina värmefläktar fortfarande stod och jobbade som om det var vinter hade jag ofta över 15 grader i garaget, med en toppnotering om 19 grader och t-shirtmeck var ett faktum. Och trots att jag jobbade med öppen dörr under målningen behövde jag bara ett tunt underställ under "engångsoverallen".
Middagen är serverad, det tog ett tag innan jag listade ut hur de olika doseringsskalorna på burken skulle läsas:
Sen gällde det att jobba koncentrerat och med fokus. Vattenflaskan var påfylld, blåsan tömd och golvytorna fria. Läste på lite i manualen vad de olika rattarna på färgsprutan hade för funktion och hur de justerades. Vet att jag labbade en del med detta senast, men hade hunnit glömma lite detaljer och nu ville jag ha en snål spruta, framförallt för att undvika rinningar, men även för att säkrast kunna få en jämn täckning över alla ytor.
Under arbetets gång fick jag ta flera pauser, ibland var det för att skyddsglasögonen immade igen, alla som burit mask och brillor samtidigt vet att det är ett vanligt fenomen, ibland var det för att helt enkelt få frisk luft. Jag körde med dörren öppen som sagt och eftersom det inte fanns en endaste insekt i luften så lyckades jag verkligen tajma in en perfekt tid att smeta på färg. När jag står utanför garaget och tittar in under pauserna så fullkomligt ryker det ut ur dörröppningen när färgångorna smiter ut i det fria. Det var även passande att det just idag var lite blåsigt och det satte lite cirkulation på luften även inne i grottan. När jobbet är avklarat och sprutan tvättats är det ett perfekt läge att ta en matpaus, så garaget får vädra ut så mycket som möjligt under tiden.
Ja jag maskerade det gamla champion-märket, det är ju en del av vagnens historia:

När jag kommer ner stänger jag dörren och drar på värmen. De värsta av ångorna har lagt sig, men det är inte en vidare trevlig lukt där inne, så jag känner att jag inte kommer kunna göra så mycket mer i grottan just denna dag. Men jag är bra sugen på att se hur det ser ut, utan all maskering, så den ryker ganska omgående.
Här bjuder jag på en bildkavalkad, jag är helnöjd med färgmatcningen, även om man helt klart ser var det är nymålat!
Här blir kontrasten mot dörren rätt stor eftersom det blir en skarp gräns vid dörröppningen:
Fronten blir bra, men man ser nu tydligt var jag inte spacklat och slipat, men det svåra med ett sånt här projekt är att veta var man ska dra gränsen. Lite knölig nertill kan den ju vara om den är det upptill, eller?
Höger tröskel blev bra! Lite "overspray" i lustutrymmet, men det kan jag leva med!
Höger bakhörn, tycker det blir autentiskt och bra om man maskerar gamla klibbor från förr:
Hyttdelen, i mitten är det inte heltäckande, det är främst delarna jag varit på som jag ville måla:
Hyttgolvet, man kan på en sån här bild inte ens se att plåt bytts ut, men här hamnar ju å andra sidan en matta:

Vänster tröskel, här ser man en rätt tydlig gräns mellan gammalt och nytt, Hur "blendar" man?:

Vänster bakhörn blev jag väldigt nöjd med till slut:

Tankpåfyllningen fick lite färg den också:
Med all maskering ur vägen kände jag mig tvungen att "mocka upp" motorn:
När jag ska hänga dit avgaset på motorn så gör jag allt löst då jag väntar på delar för att skruva ihop motorn ordentligt, dessutom ska avgaset moddas lite, så det ska loss ändå. Men när avgas, kylplåtar och mellanplåt är på plats märker jag att avgaset felar mot mellanplåten! Och det rätt mycket dessutom.
Avgaset får inte plats bakom mellanplåten längre:
Jag funderar på om det kan ha att göra med att jag satt ihop mellanplåten fel, men i det här läget känns det inte som att det är läge att börja justera eller massera något. Jag fick min "money shot" på motorn och problemet med agiset får jag låta gro. Det är aldrig bra att göra något överilat. Jag vill ju egentligen ha ett annat avgassystem...
Det är intressant att se hur väl färgtonen från den nya färgen stämmer med originalet. Kanske är det att förvänta, men vissa färger (bara röd?) bleks ju med åren också, denna originallack har "bara" blivit matt. Jag pratade matthet med färgkillen och beskrev min situation och han sa att han skulle blanda i lite matthet. Men jag antar att jag nu får laborera lite med att behandla den nya färgen med slip och polering för att få till mjukare övergångar. Har ni något tips så dela gärna med er!
Avrundar med en stämningsbild, men det är något som saknas?

Det får bli allt för denna gång, vi får se när nästa uppdatering kommer, men det finns mer att berätta. ur detta byggets perspektiv sett är det en väldigt spännande tid just nu och det finns mycket mer att berätta!
För er båda som läser detta tackar jag för visat intresse!
På återhörande! 

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
På alla mina bilar har jag kört "scotch-brite" slipduk när jag har patinerat in ny färg
Ser ju jättebra ut!
Vilket jäkla jobb du lägger ner , kör så det ryker snart blir det åka av 
För er båda som läser detta tackar jag för visat intresse!
Båda...? Nää, vi är nog i alla fall tre stycken som läser...
Bra jobbat, bra skrivet, tack!
kee skrev:För er båda som läser detta tackar jag för visat intresse!
![]()
Vi är nog fler som gillar dina uppdateringar på tråden !
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Löf skrev:kee skrev:För er båda som läser detta tackar jag för visat intresse!
![]()
Vi är nog fler som gillar dina uppdateringar på tråden !
Jo jag är extremt dålig på att peppa och kommentera men jag läser och uppskattar din projekttråd.
Läsare nr 4 då kanske

än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab
Tack för trevlig läsning 

Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Jag vill mest se bilen live på en träff 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"