Tack för alla fina hejjarrop! De värmer mer än ni kan ana.
I tisdags åker jag ut till stugan igen för att fortsätta på projektet då jag har en ledig dag mitt i veckan och vill ta vara på det. Efter lite sedvanligt mys framför brasan och käk med tillhörande öl, kan jag efter ett tag inte hålla mig längre och måste gå ut och se om jag kan hitta något litet pyssel som passar sådär på kvällskvisten. Det finns massa smått och gott att grotta sig ner i men det gäller att hitta rätt.
Och för att förstå detta krävs nu en liten tillbakablick:
Förra gången modifierade jag ju den bakre kylplåten, la igen hål för förvärmning till avgas och insug. En annan grej jag nästan hade glömt som behöver modifieras på motorn är kylplåten innanför denna, dvs den som sitter bakom vevaxelns remskiva. MrP som är allra högst delaktig i motorprojektet hade forskat på en bra placering för det externa oljefiltret och hade fått rådet att placera det på vänster sida i motorrummet. Anslutningarna på motorn sitter ju däremot nertill på motorn, så därför behöver de passera kylplåten på något ställe. Redan sedan provkörningen hade jag labbat lite fram och tillbaka och konstaterat att jag helt sonika kunde vrida på den 90-gradersböj som satt där returen går in i blocket så att jag kunde få returen att ansluta vertikalt istället för horisontellt. Detta kräver ett större urtag ur plåten, mot tidigare, plåten som följde med motorn passade även dåligt mot den bakre plåt jag tänkt använda, så en med bättre passform letades fram ur gömmorna. Jag hade dock bara kommit så långt att göra hålet, men inte avsluta jobbet så det tänkte jag göra nu.
Min modifierade kylplåt överst och den som följde med motorn nederst.

Så ambitionen är att "kapsla in" detta lite snyggare och försöka göra det så tätt som möjligt mellan motorrum och under motorn. Så för detta tänkte jag göra ett litet "schakt" som sen får ngn form av lock över sig. Det intressanta i det hela är att urkapningen av plåten gjordes för så länge sen, så jag hade glömt bort varför jag gjort hålet så stort. Nu var jag bara fokuserad på att stänga igen det. Totalt tre små pusselbitar ritades ut på en plåt och kapades sedan till form med vinkelslipen. Bitarna var medvetet ganska grovt huggna, detta för att den uppkapade kyplåten flexade en del eftersom det inte fanns någon struktur som höll ihop upptill. Genom att göra bitarna lite för stora kunde jag ta höjd för ev fel mått senare.
Plåtpussel i fyra delar, kanske går det att se hur det ska sitta ihop?

Här tog jag faktiskt kväll, jag var rätt trött efter en "arbetsvecka" och kände att det kändes moget och förnuftigt att avsluta när kroppen sa ifrån för en gångs skull. Däremot skulle ett desto jobbigare öde drabba mig redan samma natt, jag åkte på en magsjuka och fick spendera större delen av natten på toan. Det blev därför inte så mycket gjort, ingenting faktiskt, nästföljande dag. Och eftersom jag blev sjukskriven från jobbet kunde jag stanna kvar på stugan. Men trots att jag snabbt återhämtade mig och kände mig nästan 100% på torsdagen så upptäckte jag en vattenläcka i huset, säkerhetsventilen till varmvattenberedaren hade börjat läcka och det kändes inte som ngt jag kunde försumma. Att tömma hela systemet, spola ur alla avlagringar, trycksätta och värma upp det tog större delen av dagen för mig som aldrig gjort det förut. Lyckligtvis hade jag en begagnad reservventil, så jag slapp iaf åka och köpa en sån. Fredagen blev det heller inget meka av då jag var tvungen att ställa upp på familjen och köra tillbaka till stan en sväng över dagen. Blod är tjockare än vatten... SUCK!
Men på lördagen var jag igång igen. Nu skulle pusslet ihop. det var väl egentligen inget svårt, men det var lite pilligt att fixera de små plåtbitarna med magnet innan första loppan kunde komma på plats och göra jobbet mer permanent.
Punktat och nästa steg är lite frisering, innan jag kan helsy:

Plåten krävde även lite riktning då den var bucklig och inte passade den bakre plåten så bra. Men efter ett tag började det likna ett matchande par. "Kallsmide" eller "riktning" är RIKTigt kul (phun intended), men jag skulle vilja lära mig mer av teorin bakom det, har ännu inte riktigt greppat begreppen krymp och sträck.
En sista mockup för att testa hur det blev och ja, det går fritt för remskivan:

Här är jag ännu lite osäker på hur jag ska göra med öppningen i toppen, har inte ens reflekterat över varför jag gjort hålet så stort, mest tänkt att det kanske berodde på en osäkerhet i vilka slangar och vilken typ av kopplingar jag skulle använda. Men jag avvaktade med att försöka lägga igen hålet så att det blir mer "anpassat" för just den här setupen och när jag nu sitter och skriver detta inser jag ju såklart varför jag gjort som jag gjort, BÅDA ledningarna ska ju gå igenom hålet!
Så det lutar nog att att fabricera ngn typ av gummigenomföring med två hål i som får täta mot kanten på plåten. Jag var tidigare inne på AN-slangar, men varför krångla till det? När jag vet den exakta längden åker jag till min favoritbutik hydroscand och ber att få två slangar pressade. Jag tänker stålomspunnet...
Nåväl, som en av alla småsaker som ska göras tänkte jag nu passa på att fräscha upp de bakre bärarmarna (svärden) med tillhörande straight-axle-kit. Dessa delar plockas först isär, för att sen få sig en omgång med färgborttagare. Jag tror bestämt att den berömda hammarlacken fått fara fram även här också. Men dess tid på tronen är nu förbi och även om jag helst hade 2K-lackat detta, så hade jag inget sånt hemma av passande sort, så det får bli enklare lösningar.
Färgborttagning pågår, i bakgrunden syns ena bärarmen renslipad och redo för grund:

Medan färgborttagaren får reagera, penslar jag på kylplåtarna med rostätare som ett första lager grund.
Kylplåtarna penslas med rostätare:

Även den bakre kylplåten får sig en omgång, då jag tidigare varit på och riktat denna och färgen släppt på vissa ställen. Det hade slagit sig lite väl mycket när jag svetsat ihop den förut, så när bitarna skulle passas ihop, så var jag tvungen att rikta båda.
Ett annat miniprojekt, som visade sig växa allteftersom jag grottade ner i det, som ju så ofta är fallet, var lastluckan till lastkistan. Först var det bara tänkt att jag skulle renslipa för att kunna dra på ett lager grund och sen måla den när karossen ska målas sen. Men jag hinner bara lyfta upp den innan jag inser hur dålig den är. Den måste "rostlagas" som det ju så populärt heter. Den är dålig längs med hela underkanten!
"Riv längs den perforerade linjen", det här är väl bara att laga?

Så jag sätter igång med att försöka sprätta bort det dåliga. Upptill är denna förstärkning punktad på ett par ställen och längs halva sträckan hade punkterna redan släppt och det var ju tacknämligt nu. Nertill är profilen istucken i omviket av ytterskinnet, så det behöver ju vikas upp för att få loss det sjuka. Så det är väl bara att börja sprätta?
Fördel skruvmejsel är att mejselspetsen är smalare än för huggmejseln:

Profilen släpper så småningom så fint så och jag känner att med rätt portion tålamod, så blir jag faktiskt bättre på att plocka isär plåtbitar där ena halvan ska sparas och därför skadas minimalt. Det dåliga på den lösa profilen skärs bort längs ett av "viken" för att sedan är tanken att lägga skarven där. Även förstärkningsplåten innanför låskistan är mycket dålig.
Bara att börja replikera det dåliga och återmontera då?

Det är det här läget jag börjar inse att det kanske inte är mödan värt att reparera denna lucka. För detta har jag ett antal argument; det är inte en originallucka, den hör hemma på en 75a tror jag, den saknar låsmekanism och den är rostigare än jag trott.
På ett ställe är det hål i ytterskinnet:

När jag först monterade denna var det aldrig tänkt att det skulle bli en permanent lösning, för att över huvudet taget kunna skruva fast den på fordonet, var jag tvungen att kapa upp vid gångjärnsinfästningarna och köra med lösa muttrar istället för fasta som original. Dessutom är det väldigt rostigt även här.
Uppkapat av Kee d.y. för att få det att funka:

Allt det här plåtpysslet hade jag nog accepterat om det var en originallucka komplett med hardware, men nu börjar det kännas övermäktigt. Det stora problemet är att ens hitta en lucka. Om någon som vet en som vet av ngn lucka och den behöver inte vara årsmodellrätt så är jag väldigt intresserad av alla tips.
Alla svar beaktas även om en så fin och komplett lucka som möjligt är det allra bästa såklart. Jag lägger denna på vänt så länge och lägger ner energi där jag vet att den kommer till rätta.
Jag fortsätter istället med att måla och rostskydda de delar av bakvagnen och kylplåtarna jag redan hållit på med. Kylplåtar och bärarmar behandlas med ännu ett lager rostätare, medan det sk "straight-axle-kitet" får sig en omgång med rostskyddsprimer direkt då dessa bitar är helt nya (nåja kanske 10 år) och faktiskt rostfria.
Det här är allt som behövs för att montera en bubblalåda i en splittbuss... nästan...

Med detta tar jag kväll och känner mig ändå rätt nöjd med att vissa framsteg gjorts under dagen.
Söndag och dags att försöka knyta ihop säcken. Jag börjar arbetspasset med att stänka på ett lager svart färg på de delar som rostskyddsbehandlats och därför fått torka över natten. Bärarmar och kylplåtar. Även straight-axle-bitarna får sig en till omgång färg. Det är tacksamt att måla för resultatet blir så direkt och den här gången är jag riktigt nöjd med mina kylplåtar, de är raka och passar bra i varandra.
Plåt på tork:

Anledningen till att jag drar på ett lager färg, när jag annars brukar vänta med det som ett sista moment, är för att jag vill dra på ännu ett lager innan jag åker, så jag får stå ut med att vistas i ångorna den här gången. Man kan ju jobba i gasmask, men den är bökig att ha på sig. Det är så lätt att kompromissa med säkerhet, ngt jag annars håller hårt på.
För nästa moment, är karosserikittning. Lägg märke till att jag gör detta för första gången och har egentligen ingen aning om hur man gör, eller var man ska ha det, med mindre än att jag minns var det fanns när jag skar isär bitarna tidigare. Men min filosofi i detta blir snart att täta där jag tror att det kan uppstå spaltrost och det är på rätt många ställen på en folkabuss!
Jag börjar i lastkistan, för det känns viktigast av två skäl, dels vet jag att det är golvet jag vill täta, det är springor i princip längs med hela golvets perifieri, samt i mitten där de två halvorna möts. Det är också det jobbigaste momentet att krypa runt inne i lastkistan med kittpistolen där det är trångt och svårt att komma åt överallt. Man blir snart andfådd och efter ett tag måste jag krypa ut för att ta lite frisk luft utanför garaget. Även om kittet inte luktar så mycket som en lackfärg, så slår aromen av terpentin emot en med all önskvärd tydlighet. För att sedan torka upp det kladd som blir på oönskade ställen används lacknafta, som ju också luktar en del. Fortfarande vägrar jag att använda mask och har snart lättare huvudvärk, ut och andas igen.
Svart mot grått, kitet kommer att målas över:

Vid ett tillfälle fick jag nästan panik, jag hade krupit in med överkroppen en bra bit in i tankutrymmet för att komma åt och hade den "vassa" pinnskruven för tankbandet rakt upp i magen och kände för en stund att jag fastnat. Jag trodde inte att jag skulle komma loss och var helt ensam på stugan, den obekväma ställningen gjorde att jag hade ont i hela kroppen. Till slut fattade jag lugnet och gjorde en kraftansträngning för att få in ena armen under kroppen, så att jag kunde åla mig ut. Återigen, detta görs bäst INNAN flaket monteras för er som även byter flak.
Undertill var arbetet lättare, jag började bakifrån och jobbade mig framåt. Här hade jag sämre koll på exakt var det är kittat från fabrik, men jag improviserade lite och tänkte att det är viktigast kring hjulhus och de golvskarvar jag kommer åt.
Svårt att fota och ännu svårare att kitta, då det är en fals som löper längs med golvet:

Hjulhus höger bak:

När jag börjar röra mig framåt Märker jag snart att tuben inte kommer räcka. Det är lite synd, för jag skulle vilja ha ordentlig genomhärdning på detta innan jag målar över det sen. Eftersom jag bara kan hålla ca 12 grader i garaget nu när det är såhär kallt, så tänker jag att det är bra att det får så mycket tid som möjligt på sig. Men jag blir faktiskt förvånad över hur långt det räcker ändå.
Hjulhus vänster fram, den observante ser även att jag flyttat på pallbockarna, för att komma åt att måla även där:

Detta tog mycket längre tid än förväntat, allt som allt ägnade jag fem timmar i garaget denna dag och majoriteten av det var för att kitta karossen. Men det känns bra, en ny tub är inköpt och även lite annat materiel för att komma vidare med detta projekt. Tanken är att få på ett sista lager med färg på söndag, sen ska jag börja återmonteringen. Exakt hur planen ser ut har jag som vanligt inte klart för mig, men i slutet på feb är det tänkt att köra mekhelg igen och då ska chassikomponenterna tillbaks på plats igen.
På återhörande! 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't