301

Låter trevligt, kanske ska ta mig en tur ut till Nordsjö och spana lite på ditt fina arbete. Är du mycket där ute nu?

Henke från Heby
*VW kombi -63*

302

Ghia: Det låter ju knepigt, får hoppas jag kan lösa det snyggt utan krymp och sträck. Går säkert att få till med bonnametoder även om resultatet kanske inte blir lika fint som när man gör det rätt.

Henka: Jag är där ganska intermittent, men så ofta jag kan. Mitt arbete "hemma i stan", gör att jag ibland kan vara där mycket, ibland blir det ett längre uppehåll. Oftast där på helger såklart, men ibland vissa vardagar som tex imorgon då jag tänkte köra en övernattning tills fre för att sen jobba i helgen. Kommer vara på plats över kristi flygare. Du får pejla av helt enkelt. Du kan messa på nollsjutresex-123571. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

303

kee skrev:

Ghia: Det låter ju knepigt, får hoppas jag kan lösa det snyggt utan krymp och sträck. Går säkert att få till med bonnametoder även om resultatet kanske inte blir lika fint som när man gör det rätt.
Det funkar med mothåll å hammare om du vill ha plåten större, fixar du ICQ/af
Henka: Jag är där ganska intermittent, men så ofta jag kan. Mitt arbete "hemma i stan", gör att jag ibland kan vara där mycket, ibland blir det ett längre uppehåll. Oftast där på helger såklart, men ibland vissa vardagar som tex imorgon då jag tänkte köra en övernattning tills fre för att sen jobba i helgen. Kommer vara på plats över kristi flygare. Du får pejla av helt enkelt. Du kan messa på nollsjutresex-123571. ICQ/ab

Ghia cab 64  vw pickis 61 vw pickis 70  vw buss 59 ``fejklyxen´´

304

ICQ/ay

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

305

Tänkte väl köra en miniupdate med vad jag lyckades med igår på stugan. För det var verkligen inte mycket, men ändå ett litet steg framåt som förmodligen hade tagit lika lång tid även om jag gjort det senare.

Först en rekapitulation; jag hade ju som jag redan berättat i det föregående inlägget, problem med passformen hos skärmen. Jag fick därefter ta del av några erfarenheter om att skärmen måste delas för bästa passform, så på den vägen är det. Hela den här övningen börjar kännas som en redogörelse för alla fallgropar man kan råka ut för när man ska byta framskärm på en buss. Jag lär mig ständigt och det kommer säkert bli bättre på passagerarsidan, vilket kan vara lite irriterande i sig, eftersom det är denna sidan jag kommer se mest. Men jag ska göra mitt bästa!

Det var det här jag hade mest problem med, det var väldigt synligt även utan stålskalan.
https://i.postimg.cc/W4rBp9R7/20200515-135055.jpg

Upptill kunde man ana att skärmen hade en liten "läpp/valk"  också:
https://i.postimg.cc/TYDq4BnQ/20200515-135108.jpg

"Omviket" framtill, måste sprättas upp så skärmen fäster direkt i a-stolpen:
https://i.postimg.cc/v89tPprh/20200515-135125.jpg

Så jag lossade skärmen från sina skruvar och tänger och halade upp den i pelarborren. Vilken fröjd det är att borra med en sån! Är lite nykär nästan! ICQ/aw Förvisso bökigt att hantera den klumpiga skärmen, men ändå lättare än att köra med handjagad maskin. Jag valde att borra från insidan, då jag vill behålla utsidan så intakt som möjligt. För den övre skarven kunde jag använda mitt svetspunktsborr, men för de nedre punkterna var jag tvungen att ta ett vanligt 8mm-borr då svetspunktsborret inte är långt nog för att ge chucken frigång mot själva innerdelens profil.

Det tog sin lilla tid att borra ur punkterna, men det var iaf inte svettigt:
https://i.postimg.cc/MKfHbS1Z/20200515-142719.jpg

Sen tog det mig ganska mycket tid och energi att lista ut hur jag skulle dela på de två bitarna med minimal skada. Jag har nog aldrig delat på två bitar som båda två behövts i så intakt skick som möjligt. Efter att ha jobbat i en bra stund, så insåg jag att jag nog ändå måste gå upp och äta lunch sådär vid 17-tiden  ICQ/ai  för att få något blodsocker till hjärnan.

Alla (?) punkter borrade, men plåtarna är ändå lite motsträviga när det gäller själva skilsmässan:
https://i.postimg.cc/85TwM43D/20200515-181345.jpg

Efter maten hittade jag någon mer dold svetspunkt, upptäckte att jag hade träffat lite snett på några ställen, så jag fick borra ett hål till bredvid det första osv. Vinkelslipen behövdes även den till att slipa bort svetsen vid stötfångarfästet. Väldigt svårt att inte kapa för mycket, eller för lite, när man inte vet hur grejerna är ihopsatta från början. Efter en bra stunds bankande, borrande, slipande och mer bankande så släppte det! Halleluja! ICQ/bp

Hammaren och mejseln var bra redskap när det gällde att få isär plåtarna:
https://i.postimg.cc/3rm2jVmT/20200515-191044.jpg

NU hade klockan egentligen blivit övertid. Jag behövde ju åka hem för att jobba nästa morgon, så hur mycet jag än ville, så kunde jag inte göra så mycket mer. De värsta graderna slipades av från alla borrhål och någon del som böjts i hanteringen bockades rak. Men det var långt ifrån någon slutgiltig behandling av grejerna. Det kommer nog behövas lite mer slip och svets innan dessa bitar kan monteras, men det borde inte vara långt kvar nu, om jag bara kan få grejerna att passa det vill säga. ICQ/ah

Passar på att rostskydda insidan som förvånansvärt nog var helt obehandlad! ICQ/bw
https://i.postimg.cc/zvKM87yg/20200515-194026.jpg

Näst på tur alltså; montering. Hoppas jag kan få till det tänker att jag börjar inifrån och ut, men jag har egentligen ingen aning.  ICQ/bn Hela den här övningen har fått mig att undersöka alternativet att köpa delarna som två lösa bitar. Vet inte om man kan få andra passformsproblem då, men att behöva lägga ner en eftermiddag på att dela grejerna känns ju tveksamt det också.

TIPS PÅ HUR MONTERINGEN GÖRS TAS EMOT MED STOR TACKSAMHET! ICQ/bc

Jag jobbar tre dagar till, sen har jag låååångledigt. Och även om det som vanligt såhär års finns en massa annat att göra när jag är ute på stugan, så lär det bli lite gjort i garaget också. ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

306

Tänkte uppdatera med vad jag fick gjort den gångna långhelgen. Och nog kan man konstatera att bygget kommit in i en annan fas nu. Det går inte alls lika fort och jag är rent generellt ganska "osugen" på att sätta igång. Men som alltid, när jag väl satt igång då har jag å andra sidan svårt att sluta, så det är lite dubbelt.

Nåväl, jag höll på sporadiskt under fem dagar och inte riktigt varje dag, men jag börjar med att börja passa in bitarna nu när de är lösa och redan då stöter jag på patrull. Jag blir genast osäker på i vilken ordning jag bör montera bitarna. Spontant tänkte jag innerskärmen först, eftersom man oftast jobbar sig inifrån och ut när man bygger på chassiedelar. Men här har vi ju även ett estetiskt hänseende att ta i beaktan. Ytterskinnet måste ju sitta rätt så även om jag blir tvungen att fuska med innerdelen, så är det inget jag kommer tvingas se varje gång jag närmar mig förarplatsen. Efter att ha googlat lite och återigen hamnat på Glidekings YT-videor så inser jag att min teori var riktig. (För övrigt kan jag varmt rekommendera Glidekings videor. Även om man inte vill/kan göra precis som honom, eller tycker att han inte är någon mästersvetsare, så finns det mycket matnyttigt och det är imponerande hur han jobbar, med tanke på att vissa moment är helt nya även för honom!)

Här börjar jag passa in innerskärmen, men inser i samma veva att det är bäst att börja med ytterdelen, då det är den som syns:
https://i.postimg.cc/254jSN8K/20200520-223607.jpg

En dag får jag ett mess helt oväntat. Det är "HenkaB" här från forumet som är ute och glider och har antagit mitt erbjudande om att svänga förbi. På håll hör jag det bekanta boxerljudet, även hom hans motor gick förvånansvärt tyst och fint. Jag ser snart att det är en 63a i klart patinerat bruksskick. Det är ett mycket trevligt möte och vi snackar en massa buss såklart. Alltifrån skärmkanter, till var man bäst lägger svetsskarvar och hur folkamotorer onekligen pinkar revir. Vi spanar in hans vagn som är ett perfekt rullande-renoverings-objekt, med mycket jobb om man vill, eller bara tuffa på om man vill det. Helt perfekt! När han ska åka kommer jag ju på att jag måste knäppa en bild och nog är det trevligt att få se en buss i sin helhet i den här tråden för en gångs skull! (Om Henka misstycker så tar jag bort bilden). Välkommen åter förresten! ICQ/ay

Underbar buss, trevlig ägare och härligt väder! Kan det bli bättre?
https://i.postimg.cc/g0Nh2h05/20200522-162621.jpg

Nåväl åter till mitt projekt. Jag ska börja passa in ytterskärmen nu och ser snart en annan sak som jag först överväger att helt enkelt skita i, men som jag sen bestämmer mig för att fixa ändå. På Gildekings skärmmonteringsvideo, så har han problem med att b-stolpen inte är särskilt jämn i framkant, det är inte min heller.

Mellan de två röda strecken (knappt synliga) så behöver jag snygga till kanten på b-stolpen:
https://i.postimg.cc/QtgdMGSM/20200522-233810.jpg

Glideking prövar då en metod där han svetsar mot en bit aluminium för att bygga på material över själva kanten, med resonemanget att spackel inte kommer hålla mot en kant på det viset. Eftersom det är ett experiment så kan han något förvånat rekommendera metoden när han till slut blir färdig. Först tyckte jag inte det såg något vidare ut, men nu när jag själv befann mig i den sitsen så var jag villig att pröva. Det blir ju mycket svårare när skärmen väl sitter där.

Svårt att fånga på bild och inte helt spikrakt, men bättre:
https://i.postimg.cc/C1KwwBZc/20200523-011826.jpg

Jag kan nog hålla med om att metoden är bra om man har knöliga plåtar. Hur jag gör med den synliga svetsen återstår att se, jag har ännu inte bestämt mig för hur jag ska göra med spackel på den här vagnen. Det tar emot något enormt att tänka sig att spackla, men jag har inte bestämt än.

Nästa steg blir ju då såklart att passa in skärmen så man har en vettig spalt mellan dörr och skärm, det villkoret fick styra helt. Eftersom skärmen fästs i golvet genom innerdelen, så behöver man i det här momentet inte tänka på hur den passar i "djupled", bara i höjdled. När jag fått till spalten å punktar jag fast skärmen framtill och högst upp baktill. Sedan jobbar jag mig nedåt längs b-stolpen och får på så vis hamra ut en aning av kurvaturen som inte riktigt stämmer till 100% mot b-stolpen längst ner.

Svårt att fånga på bild, men den här spalten tyckte jag blev bra:
https://i.postimg.cc/nzKSS0V5/20200523-011912.jpg

När det sedan är dags att montera innerdelen och börjar passa in den, tänker jag att jag måste lägga igen borrhålen som blivit när jag borrat ur punkterna. Jag är ju ingen expert, men resonemanget är att hålen kommer synas igenom, då innerdelen sitter lite högre upp än innan och redan innan jag delade på de två, så satt punkterna väldigt nära kanten på ytterskinnet och eftersom borrhålen är större än punkterna så blir det ganska mycket "hål rakt igenom". Det är lite jobb att lägga igen och sen slipa allt, men jag vet inte bättre, så jag antar att det fåra vara mödan värt?

Med en bit aluminium under hålen är det bara att börja lägga igen hålen:
https://i.postimg.cc/7P2Wf3Fj/20200524-213115.jpg

Vad som kändes som en evighet, men enligt bildinformationen bara är en timme senare är svetsen färdig och nerslipad. Totalt är det dock ett drygt jobb att behöva dela på bitarna och sen sätta ihop dem igen och det är konstigt att inte fler erbjuder inner- och ytterdel som två separata bitar. Ytterskinn är relativt vanligt, men lösa innerbitar verkar det bara vara KF som saluför?

Hålen igenlagda, så nu är det bara fram med borren igen då? ICQ/be
https://i.postimg.cc/g0bvthSL/20200524-223620.jpg

Jag måttar in innerskärmen ännu en gång och med den lite provisoriskt fastnaglad kan jag rita ett streck där ytterdelen möter för att veta att jag inte råkar borra hålen för de nya punkterna för högt upp. Med denna linje som guide åker biten upp i pelarborren igen och ett gäng nya hål, om än mindre och längre ner, tas upp igen.

För den nedre raden av punkter, så rekommenderar Glideking att man svetsar utifrån och det hade jag nog gjort också, men nu hade jag redan hålen i innerdelen från att ha borrat loss bitarna, så jag tänkte återanvända dem. Det blir knöligare att slipa svetsarna inifrån, men för den smala delen i som går vertikalt/snett, så satt det inga punkter innan jag delade bitarna, så jag svetsade inget där jag heller. Det är ju framförallt de som blir svåra att slipa annars. Men visst är det enklare att ta allt utifrån, kanske gör jag det på nästa skärm, vi får se...

När jag slutligen ska passa in skärmen för sista gången är jag mycket noggrann. Dels ska bitarna sitta tajt mot varandra, dels ska det sitta bra baktill mot b-stolpen, framtill mot a-stolpen och sist men absolut inte minst, skärmen ska sitta rätt i djupled (sidled) för att linjera med dörren hela vägen. jag börjar att passa in bitarna mot dörren och för detta får jag använda skruv som jag med nöd och näppe kommer åt att skruva i inifrån hytten med stängd dörr eftersom tvingarna som fixerar bitarna i rätt läge håller an mot dörren. Sen kan jag klämma fast plåtarna i varandra och även spänna fast dem mot golvet. Det tog ett antal olika svetstänger och runt ett tiotal skruv att passa in det hela överallt.

Nu ska jag inte dra ut på det hela längre, nu startar jag svetsen:
https://i.postimg.cc/y60X9vL4/20200524-235551.jpg

Jag flyttar med tängerna och tvingarna allteftersom jag jobbar mig fram, dels för att de annars bli i vägen, men även för att ha en så god press som möjligt precis där jag svetsar. Det gick fint nästan överallt. Det enda stället det inte riktigt lirade på var vid böjen på golvet, dvs där golvet viker av från horisontellt ner mot insteget. Det var precis som att just där så diffade höjden ganska rejält. Så jag fick fuska lite genom att dra en slits med vinkelslipen, så jag kunde klämma ihop golvet. Det blev inte så snyggt, men jag såg ingen annan lösning på det problemet. Kanske tubbar i framtiden ändå... ICQ/ag

Lite fel är nästan rätt!
https://i.postimg.cc/s2wftdfd/20200525-011436.jpg

Någonstans inom mig kände jag redan från början att detta kommer inte bli 100%, men nu har jag gjort så gott jag kunnat och det viktigaste för mig är att jag kan känna mig nöjd nu, idag. Sen om jag kan skratta åt detta i framtiden, så får det vara så.

Jag slipar svetsarna en annan dag, nu var jag bara glad över att äntligen fått ihop det!
https://i.postimg.cc/5ypZt1Gb/20200525-011446.jpg

Det är verkligen svårt att fånga de små defekter/avvikelser man jagar med kameran. Jag knäppte av ett gäng med bilder för att illustrera passformen mot dörren, men det är svårt att få med det på bild. Jag var dessutom duktigt trött då klockan hade hunnit bli över ett och nästa dag var en jobbdag.

Här fokuserar jag på att försöka få fram hur dörren linjerar i höjdled:
https://i.postimg.cc/ydCdmXNW/20200525-011514.jpg

Som sagt inte 100%, men fan så mycket bättre än innan och det har jag ju kunnat leva med i mer än 10 år. På passagerarsidan är det helt "orört" ännu och ser ungefär likadant ut som denna gjorde, så där ska jag fota sen för att ge en bild av utgångsläget. Det återstår en del slip lite finlir för dörrlistens kanal och sen såklart golvet, men sen är denna sidan färdig och det enda som är kvar att göra på chassiet är samma vals på den andra sidan! ICQ/ab  Iofs inte så "bara" men det känns bra att vara på upploppet! ICQ/bi

På återhörande! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

307

Riktigt bra jobbat!  ICQ/bf  ICQ/ay

Jag pratade med HenkaB i helgen om att han varit och hälsat på, blev riktigt avis då jag i bakhuvudet hade tänkt "svänga förbi" med Binzen nu när du flaggat för långhelg i stugan.
Men tyvärr hade jag en massa jobb både hemma och på jobbet samt att det dykt upp ett par barnsjukdomar på Binzen som jag lär ta hand om innan det blir några längre turer  ICQ/bs
Men en vacker dag så....

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00

308

Bra problemlöst som vanligt!!! ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

309

Du är så välkommen så Bengt! Bara att messa/ringa och kolla om jag är på plats, är ju där i princip två av tre helger och snart kommer semestern i juli, då är jag där hela tiden.

Faktiskt funderat på om man skulle dra ihop en liten lokal vw-träff hemmavid. En grej som var himla trevlig var när vi samlades på lördagskvällen efter BRC för grill och öl hos en annan busskille i Österbybruk. Vore trevligt att bjuda in till något liknande, vägarna från Tierp till Heby är minst sagt pittoreska och körglada, så det blir ju lite "allt i ett", motorträff med marknad och dragrace på dagen, kurvig landsvägsåka i en timme ungefär och sen grill, öl och övernattning för de som vill. Ett ypperligt tillfälle att tända badtunnan också! ICQ/af Men jag vet inte om jag får ihop något att åka i tills i år, om träffen ens blir av, eller om jag jobbar den helgen... ICQ/ah

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

310

Det var riktigt trevligt att komma förbi och snacka lite skit och spana lite i ditt garage, jag kommer säkert fler gånger  ICQ/ag.
En träff som du nämner vore kul ICQ/ay , det skulle jag lätt haka på om tiden passar.

Henke från Heby
*VW kombi -63*

311

Tänkte försöka återupta redovisningen av mina folkaäventyr i denna tråd nu. Det är väl lite "long overdue" som man säger på utrikiska.

Den senaste tidens eskapader har mest bestått i att meka med annat, men nu på semestern hade jag avtalat med mig själv att det var bussmek som gällde. Sen att jag inte jobbat så intensivt med detta som man kanske skulle önska är en annan femma. Man måste ju få vara lite ledig också.

Men om vi backar bandet till slutet på maj, så fick jag ett telefonsamtal från min gode vän MrC. Det hade sedan i vintras lagts ut en krok från mitt håll om att jag kunde vara intresserad av det takräcke som hade blivit över från Mirt-grabbarnas storslagna planer på att vidareutveckla deras redan befintliga takräcke. Dessa planer att gått i stå och så även takräcket. Nu var goda råd dyra, MrC höll på och sanerade på tomten och ringde därför mig och hörde sig för om jag fortfarande var intresserad. Vi avtalade att jag skulle svänga förbi veckan därpå och lasta på takräcket på takräcket på min bruksbil.

Ett takräcke på ett takräcke, vad ska jag med det till?
https://i.postimg.cc/WzXL167W/20200529-174548.jpg

Annars hände inte så mycket mer på bussfronten, en helg i slutet på maj tog jag hem mina två sommarbilar på grönbete. Dels är det min cab "Karmann" och fejkwestyn "Rugge". Rugge går ju inte för egen maskin så han behövde bogseras hem, men det rörde sig totalt om en halvmil kanske, så det var inte alltför jobbigt. Det var en närmast surrealistisk känsla att sitta i bussen och susa fram i tystnaden och precis allt är annorlunda än på en modern bil. På ett par timmar hade vi fått hem båda bilarna. Känns skönt att ha dem hemma igen, även om bussen inte Rullar för egen maskin.

Fina folkor på uppfarten:
https://i.postimg.cc/m2XJ2jsF/20200531-195015.jpg

Så nu snabbspolar vi till mer aktuella händelser, nämligen början av min semester. lagom till att värmeböljan hade lagt sig och regnet drog in, gick jag på min fyraveckorsledighet. Även om värmen är jobbig på jobbet och man får lite gjort på stugan när det är varmt ute, så föredrar jag vackert väder framför regn, men om man ska se något positivt med att vara "instängd" så är det att man kan jobba i garaget utan att ha dåligt samvete. Kvar på förarsidan på Lucy i fronten stod ju att slipa ned svetspunkterna hos framskärmen, samt att lappa igen golvet. Jag började med att slipa ned svetsarna, ett ganska tråkigt jobb och knepigt att komma åt i vissa positioner då ju framvagnen sitter på plats, förmodligen tusen gånger enklare att göra detta med framvagnen avplockad.

När det kom till golvlappandet hade jag redan sedan tidigare klart för mig hur jag ville göra. Eftersom det bara är en så liten del som behöver repareras och golvplåtarna säljs i ganska stora (och dyra) bitar, så hade jag bestämt mig för att lappa ihop kvarvarande golvfragment med slät hemmaknackad plåt. Biten av golvet som saknades var den bit som redan sedan tidigare lappats i den gamla fullagningen som gjorts, så jag var bunden till att byta ut minst så mycket som redan saknades.

En bit av golvet var redan losskapat från vagnen och skulle nu byggas vidare på. Eftersom biten var den "rest" från tidigare lagning, så hade den inte riktigt en bra form att bygga vidare på, så jag började rita på några nya streck att kapa efter för att lättare skarva på ny plåt. Den främsta anledningen till att jag valde att spara detta fragment var för att få rillan. Fragmentet är kanske i tveksam kondition, men jag bedömde det som att det funkade till uppgiften.

Utgångsläget, känner mig nästan som Bengt nu när jag lappar ihop originalfragment tillbaks på vagnen ICQ/ae :
https://i.postimg.cc/yYfxf2ZG/20200705-202030.jpg

Och på vagnen passas den utklippta biten in för att kunna avgöra vad som ska till för att det ska bli komplett. Genom att använda en bit halvstyvt papper över golvhålet ritar jag av en mall på undersidan som jag sedan klipper ut och passar in igen.

Pappmall passas in i hålet innan formen förs över till metallform:
https://i.postimg.cc/Wb2LD3hR/20200705-203943.jpg

Sen är det till att börja tillverka metallbiten som ska in på plats. Ännu en gång hade jag användning av min skärbräda med en urjackning i form av en rillas avslut. Denna användes som mothåll när jag knackade ut rillorna för plåtarna till de främre hjulhusen. Hade jag fått välja själv hade jag inte lagt skarven över rillan, men nu saknades redan den biten då det satt en slät plåt punktad på stället tidigare.

Ersättningsbiten täcker som synes inte hela hålet, men här är jag nöjd med passformen:
https://i.postimg.cc/CMfMSd9w/20200705-211531.jpg

Originalfragmentet slipas rent från färg och rost och paras ihop med min hemmasnickrade plåtbit för svets i bänk:
https://i.postimg.cc/BvkTPXpJ/20200705-223459.jpg

Svetsen slipas ner och den nu lite större plåtbiten, passas återigen in på fordonet för att fabricera den sista lilla plåtbiten längst fram. Även här används en pappbit för att ta ut formen och det är mer vinklar och svårigheter än man kan tro att få till denna lilla bit. Bland annat "läppen" för "kick-panelerna" sitter ju framtill i golvet.

Nästan bra passform:
https://i.postimg.cc/bNw9McZc/20200705-232702-0.jpg

Den "färdiga" produkten redo för montering:
https://i.postimg.cc/rp0CqFw4/20200706-003912.jpg

Här väljer jag att avrunda, det tog ganska lång tid att få till denna plåtbit och jag är ganska trött. Dessutom är det roligare att få börja med att montera en färdig bit och svetsarna blir bättre om man är utvilad och pigg, för att inte tala om slipandet.

Nästa dag, som för att motivera mig att sätta igång med arbetet, så börjar jag med något helt annat. MrP och jag är ju duktigt sugna på att ta oss iväg på ColdBalls (vilket år som helst nu) och då är det ju bra om man ar något alternativ till sommardäcken. Sedan tidigare ligger jag på en uppsättning femtontums bussfälgar, som i min mening är den snyggaste originalfälgen till de luftkylda. Dessa var ju ursprungligen tilltänkta till Rugge, innan jag gav upp försöken att få till en snygg breddning bak och sedermera köpte mig en uppsättning SMA (speedmasterkopior). Jag hade funderat över detta en längre tid, men nu på semestern när jag är på plats och kan rekognoscera i förråden, ser jag att jag har totalt fyra fälgar, utöver den fälg som jag slaktat för att experimentera med att bredda.

Jag var ju bara tvungen att prova hur den breddade fälgen skulle sitta på Lucy och märkligt nog måste spårbredden vara radikalt annorlunda, eller så är det för att jag kör med SA på splitten, för här fanns gott om plats att åka med vända fälgbanor. Jag knackade fram ett djup som gav lika mycket frigång mot bärarmen ("svärdet") på insidan som skärmkanten på utsidan och det ser dessutom riktigt bra ut!

Breddat eller original? Jag har "bara" fem fälgar, så jag måste bestämma mig, men breddat är ju väldigt "hotrod" tycker jag: ICQ/af
https://i.postimg.cc/NjsvCFxQ/20200706-125434.jpg

Fördelen med originalbrett är mindre jobb och fälgarna har ett jäkligt sjysst stuk från början, den orangea färgen växer på mig och kompar bra med det duvblå. Jag vet inte om det är mer eller mindre fördelaktigt med breda fälgar om man ska åka på isen, men i djup snö brukar ju smala hjul(däck) vara bäst. Hur som helst är ju breddat snyggare, men en del jobb, framförallt att få det balanserat, säkert och snyggt.

Nåväl, efter detta återgår jag till jobbet med att passa in golvbiten från dagen innan och det är långt mycket pyssligare än jag trodde. Det börjar med att "rillan" inte linjerar i framkant, så jag får knacka och massera en massa för att få det att stämma. När denna stämmer så felar det på andra ställen, både framtill och baktill. Men efter mycket om och men så får jag till en passform som är okej även om det felar rätt mycket i bakkant.

Många klämmor för tajtast möjliga passform:
https://i.postimg.cc/s1FHF6Wk/20200706-162709.jpg

Sen är det ju "bara" att sy ihop det. I bakkant skär jag till ett par smala passbitar som läggs i "springan" som uppstått. Efter att ha ägnat en hel del tid med vinkelslipen och andra diverse slipverktyg för att komma åt all svets, så kan jag lägga ner för dagen och konstatera att hela förarsidan nu är klar! ICQ/bp

Lite mörk bild, men jag behövde flytta på lampan för att komma åt och spraya överallt där jag slipat.
https://i.postimg.cc/GpYkVLKm/20200706-193352.jpg

Som vanligt är det "Keekvalitet" på jobbet och långt ifrån perfekt, men jag är nöjd och det duger på den här vagnen. Nu är det passagerarsidan som hägrar och för det jobbet har jag alla delarna på plats redan, det enda som återstår är att våga fatta taget om vinkelslipen ännu en gång för att kapa bort det sista av den gravrost som drabbat detta fordon.

Nu har jag spenderat några värdefulla timmar av min semester vid datorn för att redovisa detta och beroende på vad som händer inom det närmaste kanske jag väntar med att uppdatera den här tråden även om arbetet med bussarna så sakteliga går framåt i den verkliga världen.

Över och ut! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

312

Tycker du är ett föredöme med att få gjort nåt. Själv tillhör jag de som inte får tummen ur. Med dig som inspiration är vi flera som kanske tar oss ut till våra garage för att göra Kee-lagningar. Alla kan inte vara Fidde.

ICQ/bs

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

313

Snyggt jobbat som vanligt roligt att få en update ICQ/ay  ICQ/bs
Ser med glädje fram mot nästa..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

314

Bra jobbat Kee  ICQ/ay
Kul att du anammar lite "Bengt-tänk" i bevarandet av rostiga användbara bitar  ICQ/ag

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00

315

Härligt och bra jobbat.
Det som du tycker duger ser ju riktigt bra ut.
Ett tips är att altid göra plåten för stor där det går, och att sedan lägga dit den och ritsa kant i kant och sen kapa plåten.

Keep up the good work :-)

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

316

Ahh vilka trevliga kommentarer.  ICQ/ba  iofs borde jag ha förväntat mig det, men det är ibland lätt att glömma bort att det finns trevliga människor som hejjar på när man själv känner att man kanske inte har så mkt nytt att komma med.

MattsR: Mycket värmande kommentar. Lite så jag själv resonerar faktiskt. bättre att en vagn till kan få komma ut på vägen med lite halvtaskiga lagningar än att man ska sätta Fidde-kvalitet som ett slags minimum på vad som är godkänt. Nu tror jag iofs inte att det finns någon som resonerar så (den mannen är ju exceptionell), men det är lätt att känna att man inte vågar visa sina alster för att det finns andra som är duktigare. Ni här bevisar ju på motsatsen, mångfald före enfald! ICQ/ay

Bengt: Ditt arbete är verkligen ett föredöme. Nu är jag mer av typen som köper plåt, det blir ju oftast bäst då när man inte är så flink med plåten, eller har så värst många maskiner, men det är en speciell tillfredsställelse att reparera det som repareras kan.

Mogge: Bra poäng där! Egentligen så självklart, men ibland kan man behöva höra ngn annan säga det för att verkligen anamma det. Jag jobbar på att bli bättre hela tiden. Det blir en del hemmasmide på passagerarsidan också, så mer kommer. ICQ/bm

För övrigt regnar det nu, så jag tog mig en stund vid datorn för att passa på och utnyttja tiden

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

317

Blir avis på er att ni är så duktiga! Följer projektet med glädje!

318

Tackar för rundturen och den fantastiska rabarberpajen ICQ/bf
Som sagt, var på tiden att det blev av  ICQ/bs
Kul att se framstegen live.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00

319

Du/ni är så välkomna så! Bra initiativ att höra av sig och ta en premiärtur till grannkommunen med den gamle "Binzen".

Kul att pajen uppskattades, jag har tackat mor både en och två gånger för insatsen, det var mycket trevligt att få bjuda lite på vad trädgården har att erbjuda.

Hade lagt ifrån mig telefonen på verandan, så jag missade ett verkligt "kodak moment" när ni åkte med din fina DH mot fonden av en spegelbank sjö solbelyst på den bortre stranden i det vackra kvällsljuset!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

320

Exakt här stod din Pickis när jag var och kollade på den förra årtusendet  ICQ/ap

Post's attachments

Kee´s Pickup SALA.jpg, 390.15 kb, 1920 x 1080
Kee´s Pickup SALA.jpg 390.15 kb, 17 downloads since 2020-07-20 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00

321

Jag börjar bli sämre och sämre på att både uppdatera och meka, men på grund av en dålig sommar med en hel del regniga dagar blev det ändå en del gjort. Som vanligt tänkte jag ta ett "sidosteg" då jag själv är funtad så att det är kul med annat än projektet i fråga och därför tror jag även att den eventuelle läsaren tycker så också.

I kategorin "saker man inte visste att man behövde" finns ju diverse verktyg och man kan ju inte ha plats för allt. Visst en del verktyg tar ju ingen plats, gängfilen, bladmåttet eller svetstången är exempel på dessa. Men det finns ju mycket anat lull-lull som både kostar och tar plats. I vintras velade jag länge och väl, men ett erbjudande om att köpa en däckmonteringsmaskin billigt dök upp. Till slut slog jag till, men maskinen fick stå i väntan på lägligt tillfälle att transportera den. Planerna föll aldrig riktigt in som jag ville, men till slut kände jag mig tvungen att köra ut den till min verkstad så jag fick låna släp av MrP (och hans far) för att få med mig den otympliga besten ut på stugan. Samma dag jag kopplar till släpet kastar startmotorn in handsken, men jag tar mig med jävlar anamma ut till stugan med ekipaget ändå.

Eftersom jag var ensam på stugan den första veckan och jag ändå inte kunde köra tillbaka släpet med en havererad startmotor så fick maskinen ligga kvar på släpet i början på semestern. Storyn för mitt projekt tar vid när jag till slut kunde använda maskinen för första gången. Bland travarna med hjul jag haft ståendes så har jag den uppsättning med hjul från min cab "Karmann" med däck i varierande stadium av förfall. Fälgarna vill jag behålla, men däcken var inget att spara på och då är det ju en bra första övning att plocka bort gummit för att magasinera fälgarna lite mer utrymmesoptimalt.

Billig maskin som står rakt i dörröppningen:
https://i.postimg.cc/sxv7nqM3/20200711-210305.jpg

Min summering efter att ha använt maskinen lite mer är att den är värd varenda krona! Iofs betalade jag inte så mycket, men även om det är en billig maskin med de mest basala funktionerna, så duger den till mig. Jag krängde på en uppsättning med 45-profil till Cabben (på mina fondmetalfälgar) utan problem. Idag, dagen till ära har jag hämtat ut min manuella hjulbalanserare som ska komplettera denna och ett mer ingående utlåtande på den kommer. De nya gummina till Karmann var en riktig höjdare!

Men det är inte därför jag skriver detta, för även om glädjen över att kunna använda däckmaskinen är stor, så ska den inte stå mitt i öppningen som den gör nu och i den planen ingår att få Lucy på hjul. Så eftersom det regnade jag kände mig manad, så samlade jag mig till slut mod och vevade igång kapen igen. Men innan jag redovisar den tangodans jag kallar mitt projekt, så tänkte jag visa lite "före-bilder", det är ofta dåligt med sådant när jag sätter igång, dessa bilder får även stå som exempel för hur det såg ut på förarsidan, för de var liknande i "skicket" innan jag började.

Ovanifrån, "gubbsnor" (heter det så?) med en slät plåt lagd under originalgolvet:
https://i.postimg.cc/mkt5GTdq/20200712-223736.jpg

Underifrån, lagningen syns tydligare, framförallt det ovala staget, tjock och hård metall:
https://i.postimg.cc/xjmzdWwV/20200712-223756.jpg

Utifrån, lagom snyggt svetsat, men kanske på grund av detta är inte vagnen skrotad för länge sen?
https://i.postimg.cc/QNFRKqm3/20200712-223824.jpg

Den första dagen blev det inte mer än att jag kapade bort allt gammalt och dåligt. Bara det var en bragd i mitt lata semesterjag som tyckte att allt tid i världen fanns att tillgå. Dessutom hade jag ganska stora kval exakt var jag skulle sätta kapen. Men till sist hade jag fått bort det mesta av det dåliga och då var det ju ett utmärkt tillfälle att pensla på lite rostskydd och kolla om det fanns något kul att se på YT.

Jag fick frisera lite mer vartefter jag passade in delarna, men det här tyckte jag var ett passande dagsverke den dagen:
https://i.postimg.cc/ZqdF8CWV/20200714-222738.jpg

Sen började jag lappa ihop originalfragment av frambalken och jag måste erkänna att jag kände mig lite vilsen här. Kanske var det med något slags mantra att försöka använda så mycket originalplåt som det går, men jag gjorde iaf inte som jag gjort på vänstersidan. Jag har en hel serie med bilder som knappt ens säger mig något, så jag hoppar till ett steg där man kan skönja något slags resultat.

Frambalk lappad och lagad:
https://i.postimg.cc/8zWqZdn6/20200715-183729.jpg

Jag höll på i många vändor med att passa in och justera som är brukligt i dessa moment, men till slut infann sig förvissningen om hur jag måste gå till väga. Jag sydde ihop de två delarna, a-stolpe och "förstärkningsplåt" i bänk, så de monterades som ett stycke innan jag ens började tänka på hur jag skulle passa ihop de lappade originalplåtarna.

Inpassning pågår, här filar jag till skarven i a-stolpen:
https://i.postimg.cc/x8qtZHnH/20200715-221033.jpg

Det var rätt mycket jobb att få det att stämma, att laga fronten på en splittbuss är svårare än man tror och helt klart ett av de moment jag stött på som varit mest tålamodskrävande. Framförallt är det svårt att få den triangulära balken helt rak och man vet inte om man lyckats riktigt bra förrän hundbenet ska på plats sen.

Och såhär blev det, den här gången fick etiketten sitta kvar:
https://i.postimg.cc/1zGmgVxp/20200715-231054.jpg

Det var i detta skede som jag sen fick ta ett omtag och helt tänka om. Att behålla frambalksbiten jag lappat som en komplett del var bara omständligt och svårt att passa in, så jag delade på den. Nu kom jag dessutom åt att slipa svetsarna ordentligt.

Inre delen av frambalken nederst ytterskinnet överst och tandborsten till höger ICQ/ag :
https://i.postimg.cc/1XWgXCnn/20200720-152209.jpg

Så det första och mesta naturliga var att montera innerdelen först. Här går "balken" omlott med förstärkningsplåten och även om jag inte replikerade det särskilt exakt, så tar "balkens" fals slut där förstärkningsplåtens tar vid och den lilla "knäck" som balken har här, finns även original. Även om jag kanske inte replikerade den exakt på millimetern den heller.

Mina lagningar har sina egenheter, men försöker åtminstone efterlikna originalkonstruktionen.
https://i.postimg.cc/BvFyct0N/20200720-185821.jpg

När jag nu har bitarna separerade och det är dags för "frontskinnet" att monteras inser jag snart att jakten på kvadratcentimeter tysk originalplåt är löjlig. Jag får ju trots allt en svetsskarv mindre om jag rullar mig en egen plåt av vad jag förmodar är, kinesiskt ursprung. I detta fall innebär det en slätare plåt och ett bättre resultat.

Det syns inte så tydligt, men den "svarta" originalplåten är lappad och inte lika slät som min hemrullade variant:
https://i.postimg.cc/C1L2y78r/20200720-192513.jpg

Visst vore det kul att lära sig att rulla plåt på riktigt, men i ovanstående övning så begagnade jag mig av ett verktyg med fler funktioner, nämligen mitt lår! fronten är ju bara svagt valsad och i stort så får man ju till passformen vartefter man syr dit plåten. Så då var det till att grabba tag i symaskinen igen och skrida till verket. Jag vet inte om jag gjort det knepigt eller lätt för mig, men den övre skarven las där plåtarna original möts i en fals. Man får förvisso slipa på en ganska hög detaljnivå för att uppnå känslan av en fals, men det faktum att det ligger en svetsskarv där döljs ganska väl av faktumet att det även original är en oregelbundenhet just där.

Frontskinnet av frambalken på plats:
https://i.postimg.cc/d1VT8ZMT/20200720-211341.jpg

Jag har lite huvudbry över hur jag ska fortskrida härifrån. Än är inget beslut taget, men när Bengt kom och inspekterade reparationen vurmade han för att bara byta ut den delen av hundbenet som är dåligt/saknas. Jag har dock köpt ett komplett hundben och det känns "synd" att inte använda hela, samtidigt som jag förstår hans poäng. Mitt främsta argument är dock att det torde gå rätt mycket snabbare att bara byta ut den främre delen. Ett annat som kan motivera att gå en annan väg än den hos förarsidan, är att hundbenet på denne sida är rätt mycket bättre och inte alls lika buckligt och lappat som det andra.

Ska man isf fortfarande montera inner- och ytterskinn som två separata delar? Kom gärna med lite inputs och kloka idéer. Tyvärr har jag ingen helhetsbild att visa på vad som är bortkapat och behöver bytas ut, men klart är att de repplåtar som finns för att byta ut endast nederdelen av hundbenet inte räcker tillräckligt långt upp, därför var jag tvungen att köpa ett komplett hundben för att kunna lappa. Skarven går ungefär strax halvvägs upp mot toppen av skärmkanten.

Det var allt för denna gång, men efter att ha prokrastinerat mer eller mindre hela sista semesterveckan, känner jag mig nu manad med att ta itu med det sista, då jag för sent insett hur bra jag hade det med garaget så nära inpå mitt liv nu när jag börjat arbeta igen.

Vi hörs! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

322

Sitter hemma och är sjuk och det är så tråkigt att inte kunna göra någonting, så jag kan lika gärna uppdatera den här tråden som tidsfördriv.

Det har inte hänt så mycket med detta projekt på sistone, har mest mekat cab och bruksbil, samt snickrat lite på huset. Men en regnig lördag för ett par veckor sen satte vädret stopp för vidare utomhusaktiviteter och det "fanns liksom inget att göra", men det var då jag tänkte "aha nu finns inga bortförklaringar, ner i grottan med dig". Så jag drog på mig allehanda skyddsutrustning, slog på arbetslamporna och skred till verket.

Det som varit något av ett kval är huruvida jag skulle kapa bort hela hundbenet eller inte. Jag hade ju sedan tidigare köpt och returnerat de repplåtar som finns att köpa för att bara laga nedre halvan av hundbenet då de inte riktigt räckt till där jag behövt lägga skarven. Så det blev till att bita i det sura äpplet och köpa ett helt hundben. När Bengt kommer på besök sår han ett nytt frö inom mig som kommer att ge mig huvudbry. Han tycker inte jag ska byta hela hundbenet då det ju är ganska friskt ändå. Det får gå ett par veckor/månader innan jag till slut står där med kapen i hand. Då har jag hunnit lufta det hela med MrP också som tycker att det är lika bra att byta ut allt nu när jag ändå har delen.

Utgångsläge, kan tyckas oförskämt att byta ut denna fina originalplåt.
https://i.postimg.cc/GtrVxPnM/20200912-162743.jpg

Men när man börjar kapa upp vagnen så hittar man snart mer rost, så det kanske kan vara ett litet försvar till varför man skulle plocka bort skärmen alls. Nu kommer jag dessutom åt att snygga till mina gamla svetsar bättre. men jag minns att det var ett litet h-vete att svetsa i den tunna mellanväggen, så jag vet inte hur hårt jag vågar gå på svetsarna.

Ett hål jag inte kommit åt tidigare:
https://i.postimg.cc/7ZFVzgzj/20200912-193930.jpg

Notera hur man använt någon slags "gulmetall" uppe hörnet där hundbenet möter b-stolpens ytterskinn. Det var likadant på förarsidan och jag reagerade på det där också. Jag har aldrig hört talas om detta eller stött på det någon annan stans på karossen heller. Mycket mystiskt, vet någon vad det kan vara? När man slipar i det blir det inte samma gnistor som när man slipar järnhaltig plåt, så att det är en annan legering, är jag övertygad om.

Någon form av lödning, tennspackel?
https://i.postimg.cc/762b22gt/20200912-194005.jpg

Det stora jobbet med att förbereda för uppbyggnaden av hundbenet låg i att slipa undersidan av hjulhuset ren från resterna av hundbenet. Jag tycker alltid det är knepigt att plocka isär två falssvetsade (omlottsvetsade) delar när man vill behålla ena delen av falsen. I teorin ska man ju borra ur punkterna och sen knacka loss plåten, men enligt min erfarenhet är det både tidsödande och svårt. Jag bruka därför slipa bort punkterna och sen knacka loss resterna, men det är också tidsödande, men lite lättare. När man ligger och jobbar uppochner med armarna rakt utsträckta blir man snabbt trött i armarna dock och måste vila med jämna mellanrum. Så den tidsödande processen blir än mer tidsödande.

Så det tog mig större delen av dagen att bara frisera bort resterna av all plåt från hundbenet. När jag låg därunder och filosoferade över sakernas natur gjorde jag den lite lustiga observationen att jag för snart två år sen, höll på på just samma ställe när jag reparerade b-stolpen som en av de första grejerna jag gjorde efter att jag lappat ihop ramen. Så nu vet vi hur lång tid det tar att gå runt en buss; ungefär två år.  ICQ/bm

När jag hade kommit hit kände jag mig nöjd med grovgörat, nu börjar det roliga, att lappa och bygga upp:
https://i.postimg.cc/nzBcztJ6/20200912-202653.jpg

Det var kanske inte mycket till uppdatering det här projektet fortskrider snarast i ett allt långsammare tempo, men jag har massa omkringliggande faktorer att skylla på, några grejer som måste göras innan vintern och emellanåt kommer livet emellan och annat som måste styras upp. Kommer nog roligare uppdateringar framöver. ICQ/ab

På återhörande! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

323

hårdlödning med mässing lod för att få en vattentät snygg övergång mellan b stolpe och hundben..
och får man inte bort lodet så svetsar det sig dåligt med migen..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

324

Aha intressant, men behövdes det inte på något annat ställe på karossen, eller har jag bara inte stött på de andra ställena än?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

325

kee skrev:

Aha intressant, men behövdes det inte på något annat ställe på karossen, eller har jag bara inte stött på de andra ställena än?


Hårdlödningen.
Som komplement till svetsning så är vissa utsatta hårt belastade ställen lödda för att eliminera flex och sprickor.
Beroende på modell / årsmodell och eventuellt soltak så varierar antalet ställen.
(Westfalia och Karmann hade extra dille på att hårdlöda. läs mer handbyggda )

Typiska ställen är dörr och lucköppningarnas hörnor i karossen t ex B-stolpe ner mot dogleg.  Luftboxens hörnor på buss 55-67.
C-stolpe mot hjulhus/brandvägg, D-stolpar mot batterihylla och förstärknings vinkeln . Så någonstans mellan 12-26 ställen kan det nog vara små lödningar.    Något en del tror är "hemmafix" av någon glad amatör.
Mässing/ Silverlod är kanon med rätt flussmedel.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------