226

Schysst att du tänker köra med Speedmasters, en av dom snyggaste alufälgarna i 5*205, dom passar otroligt bra på en Early bay! ICQ/ag

"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad!" - Socker-Conny

227

Tack för den fina credden! Är helt enig med dig till punkt och pricka i din kommentar, men egentligen inte särskilt förvånad, då jag tror vi har liknande fälgsmak. ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

228

Kul att du fick till kopplingsvajjern.
Läser som vanligt om dina vedermödor med stor behållning!

229

Dags för update igen, men jag vill börja med en "disclaimer" som man så modernt säger nuförtiden.

Det har kommit till min kännedom att mitt språkbruk kan betraktas vara högtravande och att jag på så vis utmålar mig som en aning "förmer". Jag vill med detta understryka att detta inte kunde vara längre ifrån sanningen! De som känner mig vet att jag är en enkel bonddräng och att jag aldrig skulle sätta mig över någon. Har ett enkelt, okvalificerat yrke och försöker berika mitt liv genom kunskap, inte pengar. Som jag ser det var jag vaken och engagerad i skolan, lärde mig medan tillfälle gavs, i vuxen ålder får man se till att lära sig själv, med varierande resultat. Att sedan ta till vara på den kunskap man förvärvat och kanske korrekturläsa en extra gång borde inte betraktas som särskilt märkvärdigt. Jag kan närmast kontra med att just detta verkar så ovanligt över lag i samhället och att DET är märkvärdigt! Jag försöker tala som jag skriver, inte skriva som jag talar och även jag blir påkommen/kommer på mig själv med felaktigt språkbruk från tid till annan.

Nåväl, åter till bussarnas underbara värld, där vi kan lämna alla världens trivialiteter därhän och bara njuta av sköna former och rost i alla dess stadier av förfall.

Fredagen kom endast att ägnas åt bussarna en liten stund på eftermiddagen innan det var dags för avfärd mot hufvudstaden igen. När jag bökat runt i "skafferiet" med anledning av flytten av batteriladdaren, hade jag både en och två gånger kommit åt hyllplanet ovanför och noterade att det satt löst. Jag började undersöka saken och kände även att den belysning jag satt i skåpet vore sjyst att byta ut. För att komma åt belysningen behövde jag mer "svängrum" inne i skåpet och när jag noterade att det undre hyllplanet endast satt fast med två skruv i en liten konsol, så skruvade jag loss det och vinklade ut det genom dörren. Det övre hyllplanet satt fortfarande fast med limmet jag använt för tiotalet år sen, men med en liten välriktad knuff underifrån med näven, släppte det. Även här lossades två skruvar för den konsol som avlastade på andra sidan dörren. Detta var lite trixigare att lirka ut, men det gick med lite övning i spatialt tänkande.

Hyllplanen i skafferiet, i tunnaste laget, men de funkar. Se till att sojaflaskan inte välter, annars får ni "ofrivillig bets":
https://i.postimg.cc/L50KWmCY/20190809-162104.jpg

Som synes är dessa inte i bästa skick, ytbehandlade någon gång i tiden, men oklart med vilken metod. Det ser inte lackat ut iaf med tanke på spillet och nu när de är ur, är det ju ett bra tillfälle att jobba proaktivt mot att det händer igen. Jag rev även ur skåpsbelysningen som jag förvisso var nöjd med rent funktionsmässigt, med en lampa  på vardera hyllplan i skafferiet, men där själva armaturerna sedan länge förlorat sina täckkåpor och där kabeldragningen lämnade mycket övrigt att önska.

Med skåpsdörren på glänt hade jag dimbar mysbelysning med dessa genom dörrspringan.
https://i.postimg.cc/5NTWqNQD/20190809-162051.jpg

Hur jag går vidare med belysningen har jag dock inte klart för mig då jag tycker att jag saknar ett klockrent alternativ till dessa. Det är inte helt enkelt att installera något i skåpet där det står på plats i bussen.

Dock kunde jag ge mig i kast med hyllplanen. Slipmaskinerna plockades fram och ungefär en timme ägnades åt att försöka slipa bort så mycket av missfärgningarna som möjligt. Helt rena gick det ju inte att få dem, men resonemanget var denna gång, som så många andra, att "bara det blir bättre än innan är jag nöjd". De som bygger rymdskepp eller formel-1-bilar kanske aldrig skulle kunna sjunka till min nivå, men jag känner mig rätt hemma i min härad. Jag fick knyta ihop säcken lite hastigt för att passa en utlovad tid, så jag stänkte på lite lack för att det skulle finnas gott om tid för den att härda/stelna/torka (ja vilket är egentligen "korrekt"?) under helgen då jag skulle tillbringa tiden i stan. Tvärt om mot en vanlig vecka alltså.

Ja det blir ett inte optimalt märke av att ha skivan fastklämd i städet (om än löst) men just då fanns inte mer tid att fixa det bättre.
https://i.postimg.cc/L4Qc26Dh/20190809-173247.jpg

Så med detta på tork äntrade jag min nercabbade bruksis och brände mot stan. Jag skulle återanlända mitt personliga "shangri la" på söndagseftermiddagen efter att ha avverkat lite ärenden, ett dop och en helkväll hos min personlige rådgivare i folkabussfrågor, tillika sponsor i splittbussektionen av min depå, MrP kallad "Mirt" här på forumet. Motorverkstan ska uppgraderas och sådant kräver ju lite planering och bollande av idéer och efter lördagskvällens svammel kan jag bara konstatera att det kommer bli bra. Tänk vad najs att kunna komma över en kväll i veckan och meka lite på tu man hand under mörka vinterkvällar, det ser jag mycket fram emot. Jag investerar såklart mantimmar efter förmåga, för ett sådant projekt vill man ju vara del av! ICQ/ay

Lämnade en avundsjuk rådgivare i den stora staden och styrde kosan under en jämngrå himmel norröver igen på söndagen. Vid ankomst och efter den obligatoriska uppackningen av mat och förnödenheter (bromsdelar och murarverktyg) så kunde jag åter äntra arbetets högborg i källaren på det lilla huset invid sjön. Nu beslöt jag mig snabbt för att stryka på ännu ett lager lack på hyllplanen och då kunde jag även korrigera för att jag blev tvungen att nypa fast det ena hyllplanet i skruvstädet.

Näst på tur stod att försöka lösa placeringen av värdeskåpet. Från början hade jag tänkt ha det dolt på samma ställe som batteriladdaren satt, men eftersom skåpet var för stort för detta och hyllplanet skulle hamna över dörrhålets undre kant, gick inte det rakt av. Kvar stod då alternativen att antingen modda skåpet så att det får plats, eller leta efter annan plats. Det första alternativet kändes inte relevant i detta fallet och det andra krävde lite tankeverksamhet. Under helgen hade jag dock kommit på en lösning som kändes bra, men som också krävde lite jobb. Dock kändes den kompromissen lite bättre eftersom jag dels utnyttjade ett svårutnyttjat utrymme, dels slapp jag bygga om skåpet så att det inte rymmer lika mycket. Jag hade bollat alla möjliga idéer, allt ifrån att montera skåpet mellan rambalkarna undertill, till att karva i inredningen för att få plats med det.

Till slut infann sig lugnet och jag insåg att jag kunde placera det ovanpå hjulhuset om jag bara fabricerade ett par konsoler. Det kändes hemtamt att få arbeta i metall igen och även om det på många sätt är bekvämare att jobba i trä, inget gnistregn eller svetsloppor, så har jag nog kommit att omfamna metallslöjden ännu mer.

Ett par stycken "bandjärn" kapades ur ett 2mm-plåtark och bockades till för att passa för uppgiften:
https://i.postimg.cc/sDpbS9yG/20190811-171213.jpg

Gick igenom mina gömmor för att få till en korrekt uppsättning med "hardware" för uppgiften och hittade då till min stora överraskning fyra stycken M6-svetsmuttrar som passade som en fläskläpp för uppgiften. Så med det rullades svetsen fram för första gången på länge och konsolerna hängdes upp för lite rostskydd och färgstänk.

Konsoler färdiga för montering, "skynket" hängdes upp för att skydda hyllan som hänger på tork bakom.
https://i.postimg.cc/nzjPLq0z/20190811-191046.jpg

Det blir ibland lite hattigt att redovisa alla grejer man har för sig i garaget när man har att göra med torktider. Ofta gör man ju annat medan det torkar och det kan med enbart bildernas hjälp bli lite svårt att minnas exakt i vilken ordning man gjort saker och ting. Jag vill ju göra detta så lättläst och begripligt som möjligt så jag ber om överseende med att det kan verka svårt att begripa i vilken varför jag gjort som jag gjort. ICQ/ad

Jag hade redan i förra veckan rivit "kontrollpanelen" som jag redovisade i förra inlägget och då inte skruvat tillbaks den då jag kände att en uppgradering var på sin plats. Dels ville jag kolla om om amperemätaren funkade, annars kunde jag ju passa på att försöka möblera om och täcka för det hålet med den tilltänkta voltmätaren, dels ville jag ta bort strömbrytaren för laddning då den med en smartladdare inte är nödvändig. Jag testar amperemätaren "i bänk" efter att den med mycket möda plockats bort från panelen, flera av kopplingarna var lödda, det blev det första som jag kände att jag behövde förbättra. Efter att ha konstaterat att den verkar funka, men gärna flyttar sig när man knackar på "glaset" så bestämde jag mig för att behålla den ändå. Amperemätare är coolt och finns det ett enkelt sätt att installera den, så ska man göra det, problemet är oftast kabeldragningen.

Svetstänger, svetstänger, svetstänger! Går nog inte en dag utan att jag behöver en! "Bench test" av amperemätare:
https://i.postimg.cc/dtLLV3Kf/20190811-211712.jpg

Som sagt, en del kopplingar var lödda och krävde därför att jag "lödde upp" dem för att kunna plocka bort panelen från bussen. det kändes onödigt att ha det så serviceovänligt när det fanns en enkel lösning på problemet. Dessutom ville jag få in en voltmeter för att se laddningsstatus på bodelsbatteriet. Sedan tidigare har jag installerat två voltmetrar i instrumentbrädan för respektive batteri, men de går bara när tändningen är på, dessutom syns de inte så bra vid camping om man spänner upp barnsängen över framsätet. Eftersom en brytare skulle bort fanns det lite plats, men voltmetern är lite större än en brytare och det är tajt redan från början. Men med lite ommöblering kunde jag få in alla funktioner utan att behöva bygga om helt. Jag tycker även att jag med denna ordning fick mer "logik" i strukturen hos panelen.

Nästa grej jag fick för mig gäller själva designen av panelen, jag hade en idé i huvudet som jag tyckte borde bli snygg om jag bara kunde realisera den. Jag började med att rita med tusch och med hjälp av en linjal för att se hur det skulle bli, sen blev det till att plocka fram maskeringstejpen och en liten färgburk från modellbyggartiden när jag var liten gosse. Ja det är otroligt vad man spar!

Steg för steg maskades och målades panelen. Maska, måla, torka, maska, måla, torka, maska, måla, torka, osv:
https://i.postimg.cc/4xvZfRnM/kontrollpanel-i-fyra-steg.jpg

Medan detta detaljeringsarbete pågick ägnade jag mig åt annat parallellt. En annan konstruktion jag gjort i det förflutna som känts mindre klockren är montaget av högtalare i bakluckan. Från början var detta tänkt som en lösning på att få ljud baktill i bussen när jag inte ville såga hål i inredningen. Denna tvångstanke släppte emellertid och jag har sedan länge monterat två 6,5"-or i taket vid soltakshålet. Den modden är jag nöjd med rent ljudmässigt, även om det inte ser supersnyggt ut och de två 5,25orna i bakluckan kändes alltmer onödiga, dels så hörs de knappt eftersom de till skillnad från de andra högtalarna, går på stereons egna förstärkare och inte på det externa steget, dels hamnar de delvis bakom madrassen och har man sängkläder baktill så försvinner de helt bakom ljuddämpade material. Värst av allt är nog inverkan på luckans fjäder, som verkar lite slö med högtalarna monterade. Den enda lilla fördelen som jag kunnat motivera de med är att man hör dem när man ligger med huvudet bakåt i den utfällda sängen. Sedan bussen nu stått i ett par år och försummats sin kärlek har dessutom själva panelen i bakluckan blivit lite rötskadad, så kunde det ju inte få vara nu när resten lackades upp och fräschades till.

Bakluckans panel som sett sina bästa dagar, plockas ner för en makeover:
https://i.postimg.cc/DzttLCWs/20190812-140114.jpg

Det kändes nästan lite sjukt hur bra fjong fjädrarna hade när luckan förskonats från den extra vikten! Jag minns att jag fick bättre fjädrar i luckan när jag bytte taket, då dessa flyttades med taket i takbytet, men att luckan fullständigt flyger upp är jag fortfarande lite ovan vid! Panelen är en begagnad bit inte original westfalia och alldeles för dålig för att ge sig på att försöka fräscha upp, så jag börjar jakten på ett ämne i bättre skick att såga ut en ny panel av. Förvissad om att det här på gården alldeles säkert måste finnas någon gammal skiva att såga ut en ny panel av, gav jag mig ut på jakt på ägorna. Under lillstugan, i boden, bakom pumphuset, på vinden, i källaren, runt husknuten, ingenstans fanns ett lämpligt ämne att finna. Mitt envisa jag ville inte erkänna detta så jag letade bra länge innan jag insåg att det kloka var att ge upp, fortsätta med projektet och köpa en bit 4-mm plywood eller fråga grannen.

I min jakt på skiva hittade jag dock en kul liten hylla uppe på krypvinden hos huset. Jag hade förvisso sett den förut och tänkt att den kunde funka i bussen, men nu när jag ändå håller på med inredningen och fixar alla små onödiga grejer, så tog jag med mig den ner och gav den lite kärlek. Jag vet inte om och var jag kan använda denna i bussen, men jag bestämde mig ändå för att putsa upp den och ge den ett lager av samma lack jag lackat det övriga i. Till den som har en idé om var jag skulle kunna montera denna, säger jag; "gör din röst hörd, snart kan det vara för sent"!

Vindsfynd som borde passa i bussen, frågan är bara var? Hyllplanen lutar svagt bakåt samt har en kant så föremål inte ska ramla ur så lätt.
https://i.postimg.cc/kGjsF4jZ/20190812-160215.jpg

Efter ett lager med lack kladdas på fick den stå och torka medan jag återgick till det jag egentligen höll på med, "nu gäller det att fokusera, för som det känns nu har jag bara börjat på nya grejer och inte avslutat något av det jag påbörjat". Så genom att jag släppt tanken på att jag måste lösa bakluckefrågan och med mina hemmasnidade konsoler färdigtorkade och redo för montering, va det bara att inse att jag nu hade det lite olustiga arbetet med att montera dessa kvar. Det var ganska trångt att jobba i skåpet om än rätt "straight forward" både bildligt och bokstavligt. Jag försöker måtta in så gott jag kan inne i skåpet och rita var jag behöver slipa för svetsen, genom att markera punkterna med en körnare ser jag var jag ska placera konsolerna även efter att färgen slipats av.

Konsolerna fixeras med magneter och är redo för svets:
https://i.postimg.cc/1XY0VdX1/20190812-183935.jpg

Det som egentligen tog emot mest i detta projekt var att rulla ut svetsen, jag tänkte att jag borde ha större hjul på svetsvagnen och man fick liksom lyfta och dra samtidigt för att komma fram i terrängen. Med svetsen väl på plats var det förhållandevis enkelt att punkta dit konsolerna. Det blev en ganska "ren" svets även om den bakre svetsen inte blev så snygg, men den kommer ju å andra sidan inte synas när skåpet är på plats. Efter att vinkelslipen fått härja lite inne i skåpet, kunde jag börja maskera och dra på lite rostskydd.

Snart dags för montering, först torka, sen lite toppfärg, sen torka igen, SEN montering.
https://i.postimg.cc/vB2x0VsW/20190812-192004.jpg

Med ännu några torkmoment att avverka, fick jag således ägna mig åt annat igen. Nu hade emellertid min kontrollpanel torkat helt och jag kunde börja återmontera den med lite försiktighet. Jag är lite osäker på modellbyggarfärgens genomhärdning, så jag tog det lite varsamt även om färgen verkade "klibbtorr" så att säga. Att återmontera denna skapelse var mest ett jäkla pillgöra och inte så mycket att fundera över. Några kabelskor behövde bytas ut, en liten extra dragning för voltmetern behövdes och det tog ett tag innan jag listade ut varför kontrolldioderna i de två nedre strömbrytarna inte funkade som de skulle. Det hade nu hunnit bli ganska sent och mörkt, men det var mysigt att sitta i bussen och sitta och trycka ut etiketter på den gamla "Dymon" och så omsorgsfullt jag förmådde, applicera dessa på panelen. Jag blev helnöjd med resultatet!

Uppdaterad panel. Här är laddning inkopplad, men inte över amperemätaren tyvärr.
https://i.postimg.cc/wMSypY3M/20190812-221524.jpg

"240V" kändes mer korrekt än "230V" och att skriva med en blandning av gemena och versaler känns mer vilsamt för ögonen. Hoppas allt funkar med laddningen som det ska när jag får fatt på en fungerande laddare, nu kör jag med en lite provisoriskt inkopplad direkt på batteriet. Tänker att en 10A-säkring borde stå pall för en 8A-laddare, annars får jag väl bygga om igen, men det vore skönt att slippa.

När jag ändå satt där i mysbelysningen i bussen och lyssnade på musik med "Dymon" i näven, gjorde jag slag i saken och numrerade säkringarna i bodelens två säkringscentraler, återstår ännu att göra en förteckning lite snyggt och skriva ut och sätta upp i närheten. Att det inte skulle bli spikrakt hade jag räknat med, det är ju egentligen inte viktigt, men känner jag att det är viktigt, så går det ju att göra nya siffror. Dessutom kanske de två säkringscentralerna borde numrerats annorlunda, så att det inte finns två "nr 1" tex. Kanske gör jag om detta?

Numrerade säkringar, för att en gång för alla hålla reda på alla tåtar:
https://i.postimg.cc/RVhxrnzW/20190812-223602.jpg

Det märks kanske att jag tycker sånt här är kul, att konstruera egna elektriska lösningar. Nog är det roligt, men det är egentligen mer givande att jobba med "icke-elektriskt" då det har en tendens till att hålla längre och strula mindre. Jag begav mig så småningom in i garaget igen efter att ha spenderat en stund i bussen, druckit bärs, lyssnat på musik och klurat på olika detaljer kring inredningen.

Jag blev såpass nöjd med min kontrollpanel att jag bestämde mig för att plagiera mig själv och göra en liknande design på den bakre panelen, över sängen, som styr belysningen baktill. När jag monterade panelen första gången var jag lite för ivrig och lyckades göra några fula märken i lacken och det kändes nu mer korrekt med en svart panel än den silverfärg jag först använt. Sedan tidigare på dagen hade jag skruvat loss den från bussen, ruggat upp ytan och dragit på ett lager mattsvart. Den sena timmen i kombination med några mysöl, hjälpte inte till med att få det spikrakt direkt, men om jag stör mig på det får jag väl plocka ner och göra om det. Hela poängen med denna teknik är att jag vill att det ska se lite rustikt ut, det är därför jag använder pensel, även om jag faktiskt försöker få det så bra som möjligt.

Lite snett är också rakt. Kanske funkar det ändå?
https://i.postimg.cc/c42jV9mz/20190812-233158.jpg

Nästa dag kom att ägnas åt ett vindfällt träd, eller rättare sagt, ett träd som fått en stor gren avbruten som jag i ett par dagar gått runt och tänkt "det borde jag ta itu med". Precis som med diskberget eller dammsugningen, var det bara att kavla upp ärmarna och skrida till verket. Trädet hade redan tidigare fått några grenar avbrutna, så det var mer än en gren att ta hand om. Dessutom satt en ljusslinga i trädet som mirakulöst nog hade klarat sig, men den tog en stund att lirka loss. Sammantaget med kvistning, uppkapning, bortforsling och städning tog detta halva dagen. Efter maten passade jag på att köra lite trimmer då flesta ängsblommorna blommat ut och mest ser risiga ut. Detta kommer jag dock ta i omgångar så efter att ha kört trimmer i någon timme återgick jag till arbetet med bussen.

Undrar hur många kalorier man bränner på trädfällning? Gymnördarna skulle bara veta vilken nytta de kunde göra!
https://i.postimg.cc/pTLq9zC8/ppeltr-d.jpg

Nu kanske jag framstår som en ännu större idiot än jag redan gjort mig känd som, men jag försöker motivera mitt någorlunda inkonsekventa handlande med att "jag har semester och jag är vuxen, så jag får göra precis som jag vill". Men en grej som legat i mitt blickfång varje gång jag tagit på mig skorna i hallen, är en "inne/ute-termometer" av vanligt hushållssnitt, alltså ingen fordonsgrej och när jag legat i bussen är det mer än en gång jag velat veta hur kallt eller varmt det egentligen är. Jag satte i ett batteri i termometern och den verkar funka som den ska, inget märkvärdigt och tyvärr ingen belysning i displayen, men man tager vad man haver.

Det fanns redan ett vakant hål från något annat längst bak i bussen vid vänster bakhörn, där jag tycker att den borde passa, men hålet var ganska grovt och termometern krävde en ganska liten skalle på skruven för att kunna hängas upp. Så efter att ha letat fram en passande skruv, så skulle kabeln för yttertempsensorn dras. Hela den här övningen var inget jag ville lägga oceaner av tid på, så allt skulle bara sitta där lite snabbt och enkelt utan någon större åverkan då jag inte är säker på om termometern hamnat rätt, eller ens kommer hålla särskilt länge. Men det var därför lämpligt att hänga den just där och att dra kabeln genom det plomberade hålet för sprakarens insugsluft. En gång i tiden satt här ett galler för att dra in kupéluften till värmaren nedanför till vänster om motorn. När jag plockat bort sprakaren (vilket jag idag ångrar såklart) så plombade jag hålet med en tillklippt plåtbit. Dock gjorde unge herr Kee alltid alla moment något hafsiga och jag är idag glad över att få kvitto på att jag är mer noggrann. Så när plåten skulle skruvas loss för att dra kabeln till, termometern kändes det som ett enkelt bonusmek att fräscha upp plåten, den var nämligen helt obehandlad och hade fått snygg ytrost.

Lågt hängande frukt att putsa upp denna och stänka lite färg på den
https://i.postimg.cc/13STmgk0/20190813-172817.jpg

Hittade även fyra skruvar som hade lite snyggare utseende än de gamla, en liten svag "knäck" gjordes för att husera kabeln:
https://i.postimg.cc/3wJcGsJd/20190813-203231.jpg

Jag hade sedan gårdagen hunnit fascineras över hur lätt luckan nu gick att öppna och att jag nu när jag skulle göra en ny panel till den, inte ville ha högtalarna i den längre. Dock uppstår härmed en inre konflikt hos mig, jag vill ju använda de grejer jag köpt och kablarna är dragna och inkopplade redan. En uppenbar placering av högtalarna är annars i den så kallade "knock-out-hyllan" ovanför sängen. På så vis täcks de inte lika enkelt av sängkläder och påverkar inte luckans fjädring, men jag har haft en generell aversion mot att såga för mycket i westyinredningen. Som jag tidigare nämnt har den aversionen släppt lite sedan jag insett att den inte är i ett särskilt bra skick, sen har jag ju redan sågat upp hål i hyllan för spotarna. Första frågan var då om högtalarna ens får plats bredvid spotarna, eller om jag skulle behöva flytta på dem. Det verkade som att det skulle funka, så hyllan monterades ner ännu en gång för att få sig en ytterligare omdaning!

Med hyllan ur bussen gällde det att försäkra sig om att det även funkade på djupet. Högtalarna är inte särskilt djupa, men med anledning att de hamnade så långt bak, fanns det en misstanke om att det kunde interferera med bakluckemekanismen, själva fjädrarna som löper tvärs över taket. Detta visade sig dock vara långt ifrån ett problem, så det fanns inga hinder att fortskrida.

En sliprondell råkade ha perfekt diameter för att rita upp håltagningen, så den fick agera mall efter noggrant mätande av centrum:
https://i.postimg.cc/BvMRwqwT/20190813-194124-001.jpg

"Ja han är bra tokig, den där Kee, inte nog med att han inte kan bestämma sig, nu ska han såga fler hål i den fina gamla inredningen!" Ja så är det !Jag är pinsamt medveten om hur jag framstår, ge mig vad jag tål, jag går ju ut med det på internet, så då får man tåla folks kritik!

Men varför göra något enkelt? När jag ändå hade nere hyllan skred jag till verket med en idé jag grunnat på länge. Precis som med så mycket annat jag gått och samlat på mig, hade jag ett par små RGB-led på hyllan sen gammalt och dessa ville jag använda på ngt vis i bussen. En ganska svåranvänd ljuskälla då den inte går att ställa, utan bara långsamt skiftar färg hela tiden. Jag testade först att koppla in den på PWM-dimmern och även om den gick att dimma, så blev färgövergångarna inget bra, dioderna fladdrar och blinkar och det ser inget bra ut. Så jag valde att bara koppla det över brytaren istället, på samma gång som jag fick till denna "partybelysning" (kalla det onödigt blingbling om ni vill), så fick jag användning för läge 2 på brytaren, som varit vakant.

Hål upptaget för högtalare, RGB-led tejpat fast på insidan av hyllan. Notera hur dålig plyfan är som flisar när man sågar i den, dock bara på ovansidan:
https://i.postimg.cc/85Y9NZGs/20190813-203550.jpg

Nu började det bli dags för återmontering. Och med den rutin jag fått på att skruva ner och upp denna hylla nu, så gick allt väldigt smidigt. Högtalarkablarna drogs ur bakluckan, kortades av och förseddes med nya kabelskor. Innan högtalarna tog ner, var en (!) av fyra kontakter lödd, medan de andra satt med kabelskor. Högtalarkabeln tejpades fast på ovansidan av hyllan och hyllan monterades. Allting kopplades in och jag blev helnöjd med resultatet.

Högtalare på plats, känns mycket bättre än att ha dem i bakluckan, även bättre än att helt ha skrotat dem.
https://i.postimg.cc/Wb0NYkm0/20190813-222213.jpg

Nu återstår att se hur detta upplevs i det långa loppet, det är framförallt när man bäddat ner och lyssnar på musik som dessa hörs. Eventuellt kan jag montera en liten enkel förstärkare för dessa om jag vill kunna justera balansen mot de övriga.

Närbild på termometern och strömbrytarpanelen, nu stör man sig inte lika mycket på det sneda strecket:
https://i.postimg.cc/CxNFSpQ1/20190813-222302.jpg

Överlag är jag mycket nöjd med dessa bus, varje liten grej gör helheten så mycket bättre, det känns även viktigt att ha fått återmontera lite av det man skruvat loss. Stärkt av detta tilltag fortsatte jag nu inne i bussen. Det hade hunnit bi mörkt, men jag tog på mig en jacka och hämtade arbetslampan. Det hade nu blivit dags för att börja återmontera allt i skafferiet, det fanns inga ursäkter längre.

Värdeskåpet behövde moddas lite med något ovala hål, för som vanligt stämmer inte måtten exakt när man svetsat fast något, men efter lite pyssel med den roterande filen, hade hålen tagits upp något och konsolerna vinklats något med hjälp av en kofot så att skåpet kunde skruvas dit på alla fyra punkterna. Även detta blev riktigt bra till slut!

För att vara en billigbira är den helt okej, annars handlar jag sällan lager:
https://i.postimg.cc/NMyY69f9/20190813-230650.jpg

Nu kan man ju reflektera över om det är så smart att jag är så publik med denna säkerhetsanordning, men jag resonerar att detta är för att motverka tillfället, det är ju inget "top secret" jag pysslar med och hur stor är sannolikheten att en presumtiv inbrottstjuv läst just detta inlägg?

Nu när jag hade ångan uppe var det bara att fortsätta. Hyllplanen hämtades ut från garaget och med dessa alla gångjärn och beslag. Först på tur stod den nedersta hyllan, dvs "luckan" till "lönnfacket". För att få rätt höjd på denna hämtade jag batteriladdaren som en gång i tiden huserat i botten på skåpet och använda som "mall". Med hyllan stadigt inpassad kunde jag rita ut var gångjärnen skulle skruvas fast. Otroligt nog fick borrmaskinen plats på tvären inne i skåpet, så att ta upp hålen var inga problem. När hyllan sen skulle monteras uppstod lite komplikationer. Dels på grund av att hyllan nu flyttats några millimeter i sidled, men även på grund av ett dåligt inpassat mittre gångjärn. Så det mittre gångjärnet slopades helt, tråkigt att ha borrat hål i onödan, men bonuseffekten blir att flaskorna i flaskhållaren (resårbandet) står stadigare på en helt flat hylla. det mittre behövdes egentligen aldrig utan var tänkt att dölja de gamla skruvhålen från fixeringsvinkeln, nu har jag ännu fler hål... Oh well! ICQ/ah

Som väntat fick jag göra ett urtag och modifiera träbiten något för att den skulle gå fritt. Tack vare att gångjärnen inte går "för lätt" så stannar luckan uppe utan att man behöver låsa den, detta trots att knoppen bygger lite så att man inte kan ställa luckan rakt upp. Så med detta beslöt jag mig för att använda knoppen och strunta i någon förankringsfunktion. Skulle gångjärnen bli mer "lealösa" framöver kan jag alltid komplettera med något om det nu skulle behövas. Ett litet vinkelbeslag (samma som hyllan förankrades med ovanifrån tidigare) monterades som stöd i framkant och baktill vilar hyllan mot hjulhuset. Båda ställena utrustades med stötdämpande gummilist för att förhindra skrammel, något för övrigt värdeskåpet också fick.

En dörr till underlandet. Jag ville inte bestämma mig för var skylten skulle sitta:
https://i.postimg.cc/tJhKkh0T/20190814-005905.jpg

Klockan hade hunnit bli ett och jag kände det var dags för att avrunda. I den sena timmen kunde jag inte bestämma mig för hur jag ville göra med skylten, så jag lät det bero, men det ser ju rätt bra ut på bilden, så jag tror jag kör på det. Som en avslutande övning, innan jag gick in och bommade igen för denna gång, så knäppte jag några bilder på min "partybelysning".

Mest en kul grej. Ja jag vet, jag är inte klok som lägger ner sån energi på helt onödiga saker:
https://i.postimg.cc/QxmPMNhR/f-rgspel.jpg

På det hela taget är jag väldigt nöjd med de senaste dagarnas övningar. Jag kommer fortsätta hela denna vecka med småsaker här och var, exakt hur framtiden ter sig, vet jag inte, jag har ju semester. Men tanken är att sova i bussen någon natt till i helgen och då vill jag vara "klar" med allt det påbörjade. Till helgen får jag besök och då ska jag även passa på att utnyttja besöket till att lyfta ner motorn från stativet och montera svänghjulet, två övningar som är lite tunga på egen hand. Det räckte med att lyfta upp motorn i stativet. Kanske blir det även montage i bussen då, vi får se.

På återhörande! ICQ/br

230 Senaste redigerad av falcor (2019-08-14 14:18:28)

Ville bara säga tack för givande läsning och korrekt språkbruk. Om någon anmärker på ditt skrivande så säger det nog mer om den personens standard än din.   ICQ/bf

Säkringspanelerna kan du ju bara särskilja med en bokstav, A1 A2 ..... B1 B2 osv...

Mats Karlsson, Vänersborg.
914 under r̶e̶n̶o̶v̶e̶r̶i̶n̶g̶, utveckling...
http://www.matsgarage.com

231

Gillar vad och hur du skriver.. som innan.. om inte någon gillart så läs annat...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

232

Det är vad jag kallar uppdatering. ICQ/ay Du är verkligen orders man Kee. Det ska du vara stolt över att du kan förgylla tiden för oss andra med kul läsning.
Bra jobbat och fortsätt på samma sätt. ICQ/ay

233

ICQ/bi  ICQ/ay  ICQ/bi

234

Som sagt..du har givit updates ett "ansikte"..alltid roligt att läsa.. ICQ/ay

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

235

Tack för de fina kommentarerna, det glädjer mig att veta att arbetet med att författa dessa uppdateringar uppskattas av fler än bara mig själv. Snittiden kan lätt bli uppemot 3-4 timmar för ett inlägg, men igår regnade det så det kändes helt okej.

Falcor: Ja indexbokstav har slagit mig som en lösning, en annan är att fortsätta från 4 på den lilla centralen. Det finns en tredje säkringsdosa framme vid instrumentbrädan också, även dessa säkringar ska omfattas av förteckningen när jag väl tar mig tid att göra en.

236

Men det var det värsta jag hört (läst) på länge, att någon skulle sätta sig över dig Kee genom att kritisera. Du är i min värld en mästare på att uttrycka dig enkelt, förståeligt och ofta med långa genomarbetade välskrivna och fotodokumenterade memoarer från garagejobbet! Kunskap inhämtas allt eftersom man läser  ICQ/bi

Me like it A LOT  ICQ/az

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
1956 Panelvan, 1973 1303S, 1973 Silver Hawk, 2012 T5 biogasbuss

237

ICQ/ay  ICQ/bi

Bubbla -62

238

Tack för den värmande kommentaren J-I, aldrig har väl jag kunnat tro att jag hade kunskap att dela med mig av! ICQ/ap

239

Fortsätt skriva som du gör  ICQ/bs

240

Nu känner jag att det är läge att uppdatera igen. Jag mekar ju lite varje dag, men det är inte varje dag jag känner för att sitta ner och skriva. De senaste dagarna har dock inte varit så högintensiva på mekfronten då jag bland andra haft besök av min syster och hennes lilla bebis som nu är sex månader gammal, i söndags åkte hon hem igen till andra sidan jorden, så det gällde att ta tillfället i akt att umgås med de nära och kära.

Men innan vi kommer fram till helgen i denna tråds tideräkning, hann jag med några övningar. På tur i skafferiet stod ju att återmontera hyllplanen i skåpet. Här hade jag inte tänkt göra några ändringar när det gäller själva layouten och nivåerna på hyllplanen, däremot gäckade belysningsfrågan mig fortfarande. Jag hade nog återanvänt de gamla armaturerna och småsmåningom satt i en LED-ljuskälla i dem om det inte vore för att de saknade sitt "kåpglas", dessutom var de bara två till antalet och jag ville ha ljus på alla tre våningarna.

Efter mycket funderande och rotande i mina gömmor, hittade jag i klädkammaren inne i huset en låda med gamla ledlister som jag sparat som "bra å ha". I den fanns det lite olika artiklar, men mitt i allt virrvarr av kablar och påsar hittade jag tre stycken 30cm-strippar i varmvitt som skulle bli perfekta för detta ändamål. Listerna ansluts med ett fyrpoligt kontaktdon och det tog ett tag innan jag hade jagat fatt på alla kablar som behövdes. Givetvis testades listerna först så att allt fungerade.

Sen kommer vi till själva monteringen, ljuskällan ska helst bara verka, inte synas. Enligt min mentor på området, MrP, så är ledlister väldigt snyggt, men de ska INTE synas själva. Eftersom hyllplanen hamnar på lite olika nivå så syns de olika mycket. Faktum är att den nedersta listen får man böja sig ner för att se, så den syns minst. Men jag la in hyllplanen på plats i skafferiet och funderade på var jag ville ha ljuset för bästa belysning, men minsta synlighet. Efter det tog jag ur hyllplanen igen och jobbade i bänk. Listerna limmas bekvämt på hyllplanens undersida med dessa lösa och därför är det lätt att sätta dem i press.

Hyllplanen upp och ner, listerna sätts i kläm under tumstocksrester som får sprida ut trycket:
https://i.postimg.cc/GtSYMVKN/20190814-200351.jpg

Elektriskt så är det sedan tidigare dragen en tunn tåt från bodelsbatteriet bakom köksmodulen, under golvlisten vid skjutdörren och in i skåpet. Denna tåt fortsätter sedan till en dörrbrytare ungefär mitt på skåpsdörren. Sedan jag nu byter ljuskälla flyttas placeringen av ljuskällan och därmed förändras kabeldragningen, dessutom hade jag dragit det väldigt konstigt (ologiskt) och jordat de två armaturerna på var sitt ställe, detta skulle nu göras snyggare.

De två listerna ihopkopplade, kabelklammerns spik klipptes av för att inte gå igenom, understa hyllan överst i bild:
https://i.postimg.cc/Zn7dLKLq/20190814-214500.jpg

Faktum är att dörrbrytaren sitter precis i höjd med det första hyllplanet och det är ju därför logiskt att låta den nedersta listen vara först i kedjan, men för att det ska fungera behövs även en jordkabel, så jag börjar med att dra den från dörrbrytaren ned till en befintlig skruv i botten på skåpet. I samma veva så spikas båda kablarna upp på insidan av skåpet. Skarvstyckena mellan listerna är kanske runt 30cm i färdig längd och det dög ju inte i min installation, så jag behövde förlänga kabeln mellan hyllplan ett och två. För att få till detta på bästa sätt ville jag göra det "i bänk" och för att då få längden och dragningen rätt var jag noggrann med att mäta upp längden för skarvbiten. Eftersom denna kabel kommer bli ganska synlig längst in i skåpet, ville jag ha en kabelfärg som inte stack ut för mycket mot träet, så de snuttar av den bruna kabeln som blivit över från den gamla installationen kom väl till pass här.

För den översta listen måste jag jobba i skåpet och här är det trångt och eländigt att komma åt, men ännu en gång visar sig svetstången vara ett ypperligt redskap. Den längsta modellen når utan problem och trycket fördelas över listen med hjälp av en liten träbit. I min jakt på en placering som inte stör och syns alltför mycket så sätter jag listen i "vinkel" uppe i skåpet, när jag ska ansluta den elektriskt inser jag vilken fadäs jag gjort; kabeldragningen blir mycket knepigare! Så jag fick tyvärr riva loss listen igen och det dunderstarka "apply once-klistret" från 3M river med sig lite av träet i processen. Det blir till att bonnameka igen, tvätta rent så gott det går och på med kontaktlim. Jag vet inte om det är bästa limmet för sånt här, men det verkar funka. Med listen på plats i skåpet, limmad enbart längs långsidan blir kabeldragningen mycket enklare, faktum är att skarvsnutten passar precis!

Översta listen i skafferiet det är sjukt svårt att jobba här, så lyckligtvis blev kabeldragningen enkel till slut:
https://i.postimg.cc/TP03Tmbq/20190814-223022.jpg

Så med hyllplanen på plats kunde jag nu äntligen koppla ihop allt för en testkörning och se hur det blev. Och resultatet blev bra, mycket bra, men med den lilla anmärkningen att de två översta listerna är väldigt synliga och "nakna", så kunde jag ju inte ha det. Under tidigare överläggningar med MrP konstaterades att det bästa är när listerna inte syns, alternativt kunde man dölja dem bakom mjölkvit (opal) plast. Och eftersom jag sedan flera år tillbaka satte lister i skåpet på min moderna transporter, hade jag jagat fatt på ett gäng plastskenor för att kapsla in dessa lister i, något som aldrig blev av. Jag letade nu fatt på dessa plastskenor och även om plasten i dem inte är särskilt opal i ordets fulla bemärkelse, så skulle det definitivt höja intrycket på installationen.

Eftersom skenorna är gjorda för något helt annat, får jag börja modda dem för att fylla min funktion. Skenorna har en rektangulär fyrkantsprofil och jag behöver en U-profil, möjligtvis en "öppen fyrkant". Med bågsåg, brytbladskniv och diverse filar, har jag till slut en längd och en profil på skenan som skulle kunna funka. Ut till bussen och göra en "mock up" och det blir bra, så ska vi ha det! Fila till den sista passformen och på med kontaktlim, nu får jag limma i skåpet och svetstängerna kompletteras med några l-profiler i stål för att fördela trycket över hela skenan eftersom det inte går att sätta flera tänger utan att det blir för trångt.

Skåpsbelysning, till vänster hur jag limmade plastskenorna, till höger "mock up" som representerar det färdiga resultatet:
https://i.postimg.cc/FsQFJN4B/sk-psbelysning.jpg

Det är svårt att återge resultatet på bild, jag tog heller ingen slutgiltig bild på den kompletta installationen, det var ett litet h-vete att spika upp kabeln längst inne i skåpet, den som går mellan hyllplan ett och två, men till slut lyckades jag få klammern där jag ville ha den. Det är ungefär en armslängd djupt och alldeles för smalt för att få plats med båda armarna, så det är en arm i taget som gäller, så ni får försöka lista ut hur lätt det är att spika kabelklammer med en hand. Jag blev smått mör i kroppen av övningen och jag fick inse att detta hade tagit mycket längre tid än jag hade tänkt mig och att det nu var dags att bryta för dagen.

Med listskenorna satta i press över natten, kunde jag lossa tängerna på morgonen därpå och beskåda den färdiga installationen och även om jag inte har någon bild på detta, så är jag grymt nöjd. Även om glödljus är mysigt och fortfarande svåröverträffat när det gäller sken, så kändes i denna applikation helt rätt med LED, speciellt eftersom jag hade det liggandes och "bra att ha" i just såna här övningar.

Det är ju så att när man har campat i sin buss, så skaffar man sig mer och mer erfarenhet kring vad som behövs och hur man vill ha det i bussen. Ta Mogges äventyrsbuss som exempel, den är byggd enligt denna princip. Och även om jag kompromissar lite här med att bygga på en westfaliainredning som redan från början sätter lite gränser för hur det kan se ut i kupén, så har jag friheten i att modda inredningen och bygga som jag vill, då inredningen varken är original för bussen, eller i särskilt bra skick. En grej som den nytillkomne busscamparen kanske inte tänker på är hur centralt "torkpapper" är, enligt min erfarenhet är det en av de grejer som behövs allra mest när man är på trip. Jag har alltid förvarat dessa rullar i bottenvåningen på skafferiet, men det är ju alltid bra att ha lite ordning och en plats för var sak. Så sedan långt tillbaka har jag införskaffat en toarullehållare, som i det att den är designad för två rullar, även funkar till hushållspapper. Från början hade jag tänkt skruva denna inne i skåpet på bottenvåningen, kanske horisontellt, kanske längst in för att inte inkräkta på övrig förvaring så mycket? Men med de senaste moddningarna av skåpet, men lönnfacket i botten och värdeskåpet längst in, fanns det ingen plats för denna hållare längre på avsedd plats.

Jag har funderat i någon veckas tid på var jag skulle kunna montera denna; horisontellt under soffan, så man kommer åt dem genom luckan framtill? Näe det linjerar inte med öppningen och blir dåligt på fler sätt. På köksmodulen bredvid kryddhyllan framtill i färdriktningen? Näe för trångt. Osv. I den sena timmen i arbetet med skåpsbelysningen kvällen innan trillar polletten till slut ned. Jag kan ju sätta den i skåpsdörren! Visst hamnar den delvis framför spegeln i dörren, men den skymmer bara den absolut nedersta delen av spegeln och den går ju ändå inte att använda som helkroppsspegel om man är över en meter lång. Så får det bli, där hamnar den!

Till slut hittar jag placeringen för toapappret, här har jag spänt fast en flaska tändvätska för att se att man har frigång:
https://i.postimg.cc/RFPQ8XLk/20190815-132154.jpg

Det här kanske kan tyckas något udda, men egentligen är det genialt. För pappret vill man ha lättåtkomligt och "centralt". Placeringen testades omsorgsfullt ut för att gå fritt, inte bara mot dörrkarmen, utan även mot skafferivaror inne i skåpet. Sedan jag haft problem med att flaskor kan välta inne i skåpet har jag naglat upp några resårband som förankrar skafferivarorna i väggen i skåpet. Eftersom detta då blir en fast placering och ska gå att använda fick jag se till att det inte skulle krocka med torkrullehållaren. Med en något excentrisk placering så gick det galant och även om mina tvångstankar om symmetri hade svårt att acceptera denna kompromiss, så kunde jag snart finna lugnet i att spegeln ju också sitter asymmetriskt på dörren, och således hamnar denna hållare symmetriskt i förhållande till spegeln!

I alla vändor med att leta efter grejer i alla gömmor och bland all osorterad bråte, hittade jag två saker jag trodde jag slängt och som jag är glad över att jag fann, täckluckan för reservhjulshålet, samt madrassbiten jag använt ovanpå denna. Original så har ju bussen reservhjulet baktill, i baljan på motsatt sida om skåpet. Det är emellertid ingen bra placering, för den inkräktar ju på sängen. Jag tror det är tänkt att man ska fötterna bakåt,så att den smalare vidden inte spelar så stor roll, men jag vill kunna sova åt båda hållen, lite beroende på hur marken lutar där man är tvungen att parkera. Ibland har man helt enkelt inget val att vända på bussen och några få graders lutning är avgörande för om man ska ligga bekvämt eller inte. Så dessa delar, där täckskivan följde med bussen vid inköpet och var en del av den campinginredningen och madrassbiten är en jag skurit ut själv (men aldrig klätt), medför att man kan rulla ut en 120-madrass från IKEA och ha samma bredd hela vägen, sånär som på att det smalnar av lite längst bak.

Garagefynd; täckskiva för reservhjulsbalja med tillhörande madrassbit:
https://i.postimg.cc/Hx2vPXfP/20190815-142047.jpg

Nu vill jag dock fräscha upp dessa grejer. För skivan duger det med lite slip och lack och för madrassbiten hoppas jag att jag har tillräckligt med spill från 2005 kvar. Jag vill dock snickra några profiler på skivan så att den ligger på plats och inte kan kasa runt, även om det egentligen är ett icke-problem där den ligger fast under madrassen. Jag kommer inte att lägga detta högst upp på priolistan dock, för jag har spårat ur tillräckligt, men efter lite rengöring så lades delarna på plats för att fylla sin funktion inför kommande två nätter i bussen.

En grej som jag stört mig på efter att ha bott i bussen, samt hållit på med den, är att det tycks som att ena framhögtalaren distar. Detta kom att bli ett sidosteg som tog alldeles för mycket tid och det var inte meningen. I framdörrarna har jag monterat ett par 6x9" som jag köpte beggat anno dazumal och när jag plockar bort gallret, så ser höger högtalare sprucken ut, den är dessutom lödd direkt på högtalarkablarna, så jag får klippa kablarna för att lätt plocka bort den.

En billig "Eltax" högtalare från förr, spelat förvånansvärt bra, men verkar ha gjort sitt. Notera stoppningen i dörren, den togs bort.
https://i.postimg.cc/y8THz34c/20190815-141625.jpg

Jag plockar ner båda dörrsidorna och inspekterar läget. När jag monterat högtalarna har jag limmat på en bit förstärkningsplyfa på insidan om dörrsidan, med resultatet att dörrsidan buktat ut lite grann på båda sidor. Nu hade plyfan dessutom fallit i bitar, så resterna av den skrapades och slipades bort. I mina gömmor hittade jag ett par fräschare 6x9or av okänt fabrikat och jag tänkte "jag sätter i dem istället". Men jag ville ändå ha en förstärkning i dörrsidan och inte bara skruva dem rakt i masoniten. Men det fick lov att bli en utanpåliggande förstärkning för att slippa problemet med att dörrsidan inte kunde monteras ordentligt i dörren. Jag funderade på olika alternativ, men efter att ha hittat en vettig spillbit med 5mm-plyfa bakom pumphuset, så föll valet på denna.

Med hjälp av monteringsramen kunde jag rita på hur bafflarna skulle bli:
https://i.postimg.cc/wBjfyT9M/20190815-153824.jpg

Sen vidtog ett tidskrävande arbete med att såga ut ett par bafflar som stämde och var runda nog. För inte stämde måtten jag hade sågat efter rakt av inte! Näe det skulle krävas både en och två revisioner innan  högtalaren kunde sjunka ner i hålet. Monteringsramen passade ju, men monteras utanpå högtalaren, medan dessa skulle hamna bakom högtalaren och membrankorgen tog därför i på ett par ställen. Jag ville ju ha dem så breda som det gick för att få en så stor avlastningsyta som möjligt, men till slut blev inte bafflarna i närheten av så stora som jag hade önskat.

Bafflarna klara för färg, tog alldeles för lång tid för en såpass onödig grej egentligen:
https://i.postimg.cc/QxZfgqjR/20190815-165521.jpg

Som vanligt kan man inte göra en grej utan att samtidigt förbättra något mer när man är i tagen. Så jag var bara tvungen att fixa kabeldragningen till högtalarna när bafflarna låg på färgtork. Tidigare hade jag bara klämt fast dem i dörrsidan, med effekten att dörrsidan buktar ut på stället. Så kunde det ju inte vara, så jag började med att lista ut var jag behövde ta hål i dörren för att leda in kablarna. Sedan plockades satsen med gummigenomföringar fram och en storlek bedömdes vara lagom och följaktligen togs ett 12mm-hål upp för genomföringen. Kablarna kläddes sedan med kabelstrumpa och avslutet på strumpan med krympslang. Jag nöjde mig dock med att bara sätta krympslang på den sidan av strumpan som syns, den andra sidan fick sig en omgång med tändaren så att den inte skulle fransa upp sig.

Kabelgenomföring utanför dörrsidan blir mycket snyggare än att ha den inklämd mellan dörrsida och dörr:
https://i.postimg.cc/7YXSC1h1/20190815-183506.jpg

När högtalarbafflarnas färg torkat var det dags för montering. För detta tog jag samma våtrumslim som jag använt tidigare i tron om att det borde funka, högtalarna sitter ju ändå med skruv i första hand. När detta sedan ska monteras märker jag dock att de nya högtalarna "bottnar ur" i dörren, en riktigt fadäs som jag inte tänkt att kontrollera ens! Det visar sig att de nya högtalarna är något djupare! Först infinner sig en "ridå" och snart därpå tanken "jaha, det är väl bara att göra om" och jag börjar fundera på om jag ska göra en till lika tjock baffel och göra den dubbel, men virket räcker inte så jag plockar fram en 8mm-skiva som borde funka att lägga dubbelt med den befintliga baffeln. Men med tanke på allt jobb jag lagt ner, så inser jag att det kommer ta lång tid att få ett par till bafflar färdiga, dessutom hamnar ju högtalaren väldigt långt ut. När jag så börjar undersöka vad det är som tar emot i dörren ser jag att det sitter en förstärkningsprofil just där magneten tar i, så genom att massera denna profil en aning, går högtalaren i! Heureka!

Det är inte rätt, men det får vara så tills jag ids rulla fram svetsen:
https://i.postimg.cc/66b9yyw2/20190815-212605.jpg

Jag tar kväll när jag till slut får dit högtalarna och då glömmer jag att ta en bild på den slutgiltiga monteringen. Nästa dag har jag ungefär en halvdag på mig innan min familj kommer på besök, så jag försöker få lite saker gjorda på förmiddagen. Ofta brukar jag företa mig något lätt för att motivera mig själv till att gå ner och sätta igång, när jag sen är igång är inget hinder för stort. Denna dag letade jag fram Dymon för att märka upp taklampan ovanför bordet. Lampan har ju två switchar och jag tar jämt fel och även om det inte är ngt stort problem, så ville jag märka upp strömbrytarna. Så till frukost tryckte jag ut två etiketter och klippte till dem lite snyggt och sen gick jag ner och försökte montera dem så rakt jag kunde.

Westfalia original; tre lampor där två kontrolleras med ena brytaren och den i mitten med en separat. Knopparna är självlysande!
https://i.postimg.cc/fbM4HNDQ/20190816-124254.jpg

En av mina "synder" som jag ägnat mig åt på denna buss, som ursprungligen var ganska ofördärvad, är att montera in elhissar i framdörrarna! ICQ/ai  Efter att ha vunnit en traderaauktion för flera år sedan så monterades dessa redan 2014-15 någon gång, med resonemanget att dörrsidan ändå var förstörd iom högtalarmontaget. Hissarna fungerar klockrent, men är ganska fula i ärlighetens namn.

Dörrsidan som den såg ut innan jag monterade ner den. Utanpåliggande elhissar; "sexigt".  ICQ/be
https://i.postimg.cc/T2KPjrtq/20190815-141602.jpg

För att göra dem mindre fula, passar jag på nu när jag har dörrsidan nerplockad och spacklar upp kåporna litegrann, det är bra att låta spacklet få härda ordentligt medan jag umgås med mina nära. Medan spacklet härdar börjar jag på nästa projekt som är ett i raden av idéer som blivit liggandes på vänt.

När jag elektrifierade kylen någon gång i mitten av "nollnolltalet" krävde kylplattan baktill i skåpet att hyllorna kortades av. Hyllorna i min kyl bestod av ett hyllplan i plast och en "trådback" i metall. Hyllplanet i plast kortades av rakt av och har brukats i det skicket sen dess, medan trådbacken bara påbörjades innan sugen tappades. Såhär i efterhand är det både bra och dåligt att jag kapade i trådbacken; för idag hade jag aldrig vågat göra det, men redan under tiden från det att det gjordes, tills idag, har jag varit tvungen att byta ut kylaggregatet då det första, köpt begagnat och ihopkopplat av min själv, inte fungerade särskilt länge. Det aggregats kylplatta jag har idag sitter i toppen på skåpet och således skulle hyllorna inte behöva kortas av, men det är alltså redan gjort.

Och för att avsluta ett mer än tio år gammalt projekt började jag nu ta itu med korgen. Illa uppkapad och med en stor osäkerhet om måtten tagits korrekt, satte jag igång. De två bitarna lät sig pusslas ihop ganska rakt av, men den ena var lite väl illa medfaren av vinkelslipen när unge herr Kee delat på skönheten.

Avkortad trådback för westfalia originalkylskåp, kan det bli mer nördigt? Här är ursprungsläget innan första svetsen:
https://i.postimg.cc/15WJx1GZ/20190816-143942.jpg

Jag hinner bara påbörja detta och står som bäst i mina försjunka tankar med vinkelslipen igång när pappas tryne dyker upp i garaget. Så "här kommer familjen" och med det tar jag paus i arbetet. Dels för att jag vill vara social och umgås med mina gäster, men även för att det väsnas så att köra vinkelslip och bäbisen sover i omgångar under en dag, så kunde jag inte fortsätta med kylskåpskorgen just då. Jag kommer dock att väva in lite annat pyssel under helgens gång ändå och ett litet sådant pyssel är att montera in en kompass jag haft liggandes, tänkt till bussen. Vid tidigare undersökningar har jag konstaterat att den måste störas av något i kupén, för den visar helt fel när man tar in den i kupén. Efter överläggningar med MrP i ämnet, konstaterar han att man kan ju montera den ändå, bara för att det är coolt, eventuellt upprättar man deviationstabeller som man ju har på båtar. ICQ/bm  Stärkt av den förvissningen bestämmer jag mig således vid ett tillfälle att låta montera den trots att den visar fel, ibland är det skönt att ha någon som säger "gör det". ICQ/ay Kompassen har även kompensationsmagneter, så småningom ska jag försöka se om den inte går att kalibrera korrekt, det beror ju lite på störningarna och hur den rör sig när bussen rör sig.

Jag vill ju ha den på instrumentbrädan och i mitten, för det känns mest "kompasslikt" att ha den där. Och på bay så är det ju redan hål för en högtalare där och de flesta av oss som gått över från mono till stereo har inte längre någon högtalare där, så hålen fyller inte längre någon funktion. Man kan då glädjas åt när c-c-avståndet stämmer exakt med kompassfotens, så man slipper ta upp något hål för denna. Dock funkar det bara på två av hålen, men den sitter så stadigt på dessa två hål, att jag nöjer mig med att bara ha den skruvad i bakkant. Kompassen har även belysning och den måste ju kopplas in! Tåtarna är dock något för korta så de måste förlängas, fram med lödkolv, tenn och krympslang, så förlänger jag kabeln med en bit tunn högtalarkabel. Belysningen kopplas sedan in på ljusströmställaren på samma plint där övrig instrumentbelysning får sin ström. På så vis blir ljuset även dimbart, beroende på hur lätt det låter sig dimmas. Det sitter ju säkert en LED i denna, så den lär inte dimmas utan vidare. Det återstår att se hur det blir för det här är ju en del av fordonets "startströmkrets" och det sitter inget batteri i denna.

Jag hade helst lackat den svart, men just då kändes det som ett infernaliskt pill att maska den bra. Får se hur funktionen blir först:
https://i.postimg.cc/c1Mhqxrr/20190816-152707.jpg

Notera att stereoluckan använts för dubbla voltmetrar. Denna installation har gjorts för sådär fem-sex år sen och funkar riktigt bra. Ursprungligen kom sig behovet av att jag inte märkt förrän det var för sent, att säkringen mellan bodelselen och startkretsen brunnit av. Ofta märktes det först när stereon började raspa och spela dåligt, då var bodelsbatteriet helt urdraget, trots att motorn gått. Med denna setup ser jag om jag tappar laddning på bodelen, en idé jag haft länge för att komplettera denna övervakning är att en diod tänds när spänningsskillnaden mellan batterierna blir för stor.

Men nu följde som sagt ett par dagar med förkovring och umgänge, som vanligt fick jag stå ut med kommentaren "Va! Ska du sova i bussen?", men jag bara förkunnade att jag hade sett fram emot det och varje gång jag visar upp den för en som inte gått husesyn ännu, så förstår de hur mysigt det måste vara. Med dessa förmodat sista nätterna i bussen för i år, fick jag anledning att pröva några grejer som jag vill utvärdera innan jag går vidare med. Dels så är jag en person som är ganska lättväckt, jag har därför problem med att ha ett konvektorelement, eller annan värmekälla med fläkt i, påslaget när jag ska sova. Eftersom jag investerat i ett ganska fint Wilfa-element när jag byggde bussen och det inte bara har rätt format, utan även ett utseende som inte stör så mycket, så tar det emot att fundera på att byta ut det. Det är dessutom "halvfast" installerat i bussen, med en kabel som går direkt till bussens landströmsel, men som hänger på en hängare och låter sig kroka loss, för att placeras i närheten på golvet om varmluften blåser rakt på någon tex. En av alla saker jag samlat på mig genom åren, är en liten frostvakt av lite kraftigare snitt. Den är på 400W, men framförallt har den formatet av ett vanligt väggmonterat element, fast i miniformat. 400W värmer ju inte så fort, men nu var tanken att testa hur det funkar i praktiken om det får stå på hela natten, med taket uppfällt.

Den vita lilla frostvakten och det fast installerade wilfa-elementet:
https://i.postimg.cc/SKGQF1z0/20190820-113838.jpg

Som en summering kan jag säga att frostvakten klarar av att hålla värmen när det är sommartemperatur ute, men att ett konvektorelement behövs för att värma upp kupén lite snabbt i början. Hur jag gör med denna lilla frostvakt får vi se, eventuellt får den bo i bussen, men inte monteras fast för vidare utvärdering. Det svarta konvektorelementet sitter ju där det sitter och det känns synd att plocka bort det, för det fungerar klockrent förutom att det är för högljutt för en lättstörd person som jag. Detta system är tänkt som en komplettering till när/om jag får ebern att fungera, när det finns landström är det onödigt att bränna bensin.

När jag vaknar upp på morgonen och frostvakten fått jobba hela natten ser det ut såhär:
https://i.postimg.cc/SxJtpn2m/20190818-091121.jpg

Den andra grejen som jag gått och grunnat på ett tag och som jag minns att jag pratade med MrP om, var att man borde ha en rörelseaktiverad lampa utanpå bussen som tänds när man närmar sig den. Ofta är ju detta ett icke-problem, då en stor del av sommaren är så ljus att man ändå ser var man sätter fötterna trots att det är mitt i natten. Men såhär på sensommaren, har jag otaliga gånger fått vara lite försiktig när jag irrat runt i mörkret kring bussen. Idén jag dryftade var att det skulle vara en rörelsekänslig lampa som var batteridriven, så att man lätt kunde plocka fram den vid camping och stuva undan vid färd. Klämfäste är allra mest önskvärt, då man  även kan klämma den i poptopen såväl som i dropplisten. Vad jag inte tänkte på när jag luftade de här idéerna var att jag faktiskt redan ägde en sån lampa, fast om än inte med exakt denna funktion. Det är en nödlampa med sensor, gjord för att stickas i vägguttaget inomhus så att den tänds om strömmen går och då drivs den på tre stycken AA-batterier. Men den har även ett läge där den funkar som vilken vanlig rörelseaktiverad lampa som helst, så det enda problemet är då fästet (samt att den inte är klassad för utomhusbruk).

Men innan jag ger mig i kast med att försöka bygga om den och integrera ett klämfäste, vill jag testa den i praktiken. Och det funkar, om än med lite dålig kräm i lyset för att lysa upp ordentligt, men vad det är frågan om är att man inte ska snubbla på något framför bussen och för det duger den. Det andra jag vill testa är vädertåligheten, det har ju regnat lite på sistone, så med denna uppsatt i ur och skur återstår det att se hur väl den står pall och än så länge funkar den, trots några dygn med rent hällregn!

Välkommen hem!
https://i.postimg.cc/hj5BckDY/20190818-002321.jpg

Med verandahäng och bebisgullande kunde jag varva enkla sysslor som sagt och det var därför ett ypperligt tillfälle att sitta på verandakanten med några slippapper och putsa på mina uppspacklade elhisskåpor, samtidigt som det rensades bär och umgicks med de övriga. Ett sånt terapiarbete är ganska fröjdefullt att ägna sig åt när man kan sitta och konversera om livets stora och små samtalsämnen. Först med 80, sen med 120 och till slut med en fin slipsvamp, så hade jag helt plötsligt fått en jämn yta. Ambitionen har hela tiden varit att spackla igen den försänkta "Mitsuba-loggan" för att få en helt slät finish. Kanske att jag ger mig på något kustomknep när det kommit på ett lager färg eller två?

Nerslipade och färdiga för lite färgstänk:
https://i.postimg.cc/26MS2bZ3/20190817-171720.jpg

En annan sak som var lätt ordnad och som jag var väldigt nyfiken på, var den lilla passbit i MDF som pappa hade tagit med sig som en del av en virkesbeställning jag lagt in när jag noterade att jag saknade material för att göra bakluckepanelen tidigare. Han hade då frågat om det var något annat jag behövde när han ändå var på jobbet och letade bland spillbitarna. Jag hade funderat lite och kom snart på att jag skulle vilja ha en passbit i förvaringen under diskhon, eftersom jag hade tagit exakt mått och han hade kapat den exakt efter det satt biten satt som en fläskläpp!

Egentligen ska det nog sitta ett bakstycke enligt vad skåran skvallrar om, men jag behöver djupet bredvid vattenlåset där besticklådan passar perfekt!
https://i.postimg.cc/520DNPGd/besticksk-p.jpg

Söndagen kommer och med den tråkväder och mina gäster börjar så småningom förbereda sig på avfärd. De andra ska jobba i morgon och min syster har ett dygn på flygplatser och flygplan med en sexmånaders att se fram emot. Jag anser mig vara väldigt lyckligt lottad som får stanna kvar på stugan och fortsätta busa. Dock är det en grej jag tänkt få hjälp med innan de åker härifrån och det är att lyfta ner motorn från stativet. Vi riggar ett par pallar som är decimetern lägre än undersidan på motorn och två pers håller i motorn, medan den tredje skruvar loss den från stativet. Den nedkomsten gick galant och nästa steg blir att lyfta ner motorn på lägre nivå. Först hade jag tänkt ställa den på en liten engångspall, men efter några snabba överläggningar kommer vi fram till att jag måste kunna flytta på den relativt enkelt på egen hand. Då slår det mig att jag har den gamla svetsvagnen kvar ute bland soporna på uppfarten. Med några plankor på tvären, som för att bygga lite bredd, så lyfts motorn ner på denna och blir lätthanterad som en kundvagn.

Sällskapet lämnar mig för färd mot Arlanda och lugnet lägger sig över nejden igen. Skönt! Jag är ju redan i tagen med motorn, så varför inte fortsätta? Den sabbade packboxen plockas bort och den nya monteras efter att ha smorts upp med olja. När jag söker lite på nätet efter monteringsinstruktioner för denna manöver, blir jag påmind om o-ringen i svänghjulet. Den hade jag helt glömt att förse mig med en ny av, men som tur är passar en av de som jag har i min sortimentsask! Med packningarna och shimsen på plats monteras svänghjulet, svänghjulsskruven får sig ett litet stänk med gängtätning även om jag är tveksam på att det skulle göra någon skillnad i detta fall.

När jag sökt på nätet hur svänghjulet kan monteras på olika sätt, har jag sett folk som gjort detta på egen hand och lite olika tekniker för att klara av det. En variant som jag fastnar för är att låsa svänghjulet med ett långt plattjärn som skruvas fast i tryckplattans skruvar. Med detta plattjärn monterat, tas bonnavarianten till; "häng på ett långt skaft". För att uppnå de 35Kgm som anges som moment.

När man dragit åt tillräckligt många svänghjul, får man kanske in momentet i handleden?
https://i.postimg.cc/W1TgMCVC/20190818-152622.jpg

Sen lossas plattjärnet, centreringsdornet för kopplingslamellen och lamellen monteras dit och utanpå det en nyligen rengjord tryckplatta. Både tryckplattan och svänghjulet fick sina glidytor mot lamellen uppfräschade förresten. Körde med lite fin smärgelduk och bromsrengöring för att få en så ren yta som möjligt. Tryckplattan dras med det i Bentley angivna momentet 2,5Kgm, eller 25Nm.

Montering av tryckplatta, centreringsdornet är väl värt sina ynka kronor även om jag lyckats med kvastskaft och rundstav också:
https://i.postimg.cc/Qdf9cM0K/20190818-154907.jpg

Näst på tur stod att montera motorbalken. Det kunde ju vara enkelt i teorin, bara tre skruvar, men i praktiken visar det sig vara en del pill innan den sitter på plats. Dels så visar det sig att avgasklämmorna för skarven mellan ormbo och värmekammare, måste sitta horisontellt och inte vertikalt för frigång mot balken, det hade jag glömt, så det vara bara att släppa och justera. Dels måst den mittre skruven träs i balken INNAN balken förs på plats på grund av ormboets kollektor som är i vägen annars. Den mittre skruven var dessutom "puts veck" så det tog lite tid att hitta en som passade precis. När detta var avklarat skruvas även motorkuddarna fast i balken. Nu har jag kommit så långt med motorn som det går utan att sätta den i bussen. Ljuddämparen väntar jag avsiktligen med, liksom oljesumpen.

Trångt vare här! Motorn är här tippad bakåt för att komma åt, den står inte så illa normalt sett:
https://i.postimg.cc/jS2d044C/20190818-172238.jpg

Eftersom regnet vägrade ge med sig var det bra att ha lite mer inomhusgöra att pyssla med. För nu kunde jag ju fortsätta med trådbacken för kylen. Jag hade ju egentligen inte kommit längre än att jag punktat ihop ramen innan familjen kom på besök. Så nu vidtog ett ganska tidsödande arbete med att fortsätta. Några svetsar släppte under arbetets gång och jag upptäckte snart att jag körde med lite för klen ström, det är ovant att jobba i trådmaterial, när man normalt sett jobbar i plåtark, men snart fick jag in känslan. Det var kul att jobba med metallslöjd igen, det känner jag varje gång jag företar mig något sådant. Med omsorgsfullt mätande och riktande fick jag så ihop en grundstruktur som var redo för slip.

I "rå" version ser detta inte så snyggt ut:
https://i.postimg.cc/CMc3TTPH/20190818-184542.jpg

Som min far uttryckte det när han var på besök och egentligen pratade om något helt annat "du är inte rädd för besvär" och det är nog tamefaen det bästa sättet att beskriva mig! För nu vidtar ett väldigt tidskrävande arbete med att fila ner svetsarna. Jag kan bara delvis använda maskiner, men för att få en finish som inte skäms för sig, så filar jag upp det sista för hand med rundfil och smärgelduk och det är många vinklar och vrår som ska till. Klockan var kvart i sju när förra bilden togs och hon hinner bli halv tolv innan jag nöjd med resultatet kan knäppa bild på den färdiga produkten.

Färdig kylskåpskorg några besvärjelser senare:
https://i.postimg.cc/fb7P86Sd/20190818-232512.jpg

På det hela blev jag riktigt nöjd med resultatet och stänker därför på "kallgalv" på den plåtrena korgen för att det ska få torka ordentligt över natten. Jag känner att jag förtjänar ett bad och så får det bli och den här natten är jag ensam på stugan och sover följaktligen i den stora sängen i det mörka rummet.

Här väljer jag att bryta, posten är redan absurt stor, men mer kommer var så säkra. Det pysslas ju lite varje dag, så kommande stordåd är att vänta!

På återhörande! ICQ/br

241

Ja fila svetsade rundjärn är inte kul.. men detta blir ju bra!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

242

Alltid bra att ha en Kee uppdatering att läsa när man har tid att fördriva.

Tack för det ICQ/br

Bubbla -62

243

Coolt ( ICQ/ad ), bra jobbat!

Obs Kallgalv  tar god tid på sig att binda vid underlag och partikel till partikel. Om du kan hänga den ute någon vecka borde den vara färdig för målning!

Själv vurpade jag till det när jag målade en mc ram på dagsgammalt kallgalv, resultatet är att färgen är skitskör där kallgalven släpper från metallen vid minsta kontakt med verktyg etc.

Denna info har jag inte sett skriven i någon kallgalvsinstruktion någonstans, ledtråd fick jag via min bror som tidigare tillverkade vattenpumpar där kallgalvade detaljer kurerades i klimatskåp med fuktig atmosfär för att få igång oxideringen av zinkpartiklarna som klibbar ihop alltet...

Med vänlig hälsning
Sten vW

ACHTUNG Bitte!

244

Sten vW skrev:

Obs Kallgalv  tar god tid på sig att binda vid underlag och partikel till partikel. Om du kan hänga den ute någon vecka borde den vara färdig för målning!

Själv vurpade jag till det när jag målade en mc ram på dagsgammalt kallgalv, resultatet är att färgen är skitskör där kallgalven släpper från metallen vid minsta kontakt med verktyg etc.

Denna info har jag inte sett skriven i någon kallgalvsinstruktion någonstans, ledtråd fick jag via min bror som tidigare tillverkade vattenpumpar där kallgalvade detaljer kurerades i klimatskåp med fuktig atmosfär för att få igång oxideringen av zinkpartiklarna som klibbar ihop alltet...

Med vänlig hälsning
Sten vW

Åfaen, är det så!
Det förklarar en del........

By the way Kee, snyggt jobbat.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

245

Sten vW skrev:

Med vänlig hälsning
Sten vW

Tack för infon, det hade jag ingen aning om! ICQ/bn

Tyvärr är hyllan redan lackad, men det är ju inget gigantiskt projekt att göra om, till skillnad från en ram eller en kaross.

Men jag ska ha det i åtanke i framtiden. ICQ/ay

246

När dessa ord skrivs regnar det och kaffet är varmt, så varför inte börja plita ner några rader om den senaste veckans övningar?

Men först en liten ingress:

Det eviga regnandet denna semester kunde inte tala ett tydligare språk, det är egentligen inte meningen att jag ska hålla på med bussen, jag har lovat mig själv och andra i min närhet, att fortsätta med det skorstensprojekt jag påbörjade förra hösten. Skorstenen står färdigmurad, det är kaminerna som ska installeras. Men från att då, för ett år sen, vara rätt föga intresserad av att meka, är jag idag, tvärt om, föga intresserad av att bygga på huset. Men än har jag en vecka kvar av semestern, så innan jag är tillbaks på jobbet ska jag iaf ha påbörjat projektet. För detta projekt finns det en tråd på "byggahus" som jag kommer skrämma liv i igen när jag sätter igång.

Men åter till bussarnas underbara värld. På måndagen har jag ännu en vecka av semester framför mig. Och jag vidtar där jag slutade på söndagen, med trådhyllan till kylen. När denne fått hänga på tork under natten provmonteras den i skåpet innan jag stänker vit färg på den. Det är ju dels så att jag vill veta om den över huvudet taget passar längre, jag har ju inte varit särskilt noggrann med måtten, bara svetsat ihop den där jag kapat. Det andra jag är intresserad av, är att bilda mig en uppfattning om på vilka nivåer hyllplanen hamnar och hur kylen bäst används. För precis som i en vanlig kyl har westyskåpet flera skenor där man kan sätta hyllorna och på så vis hamnar de på olika höjd. Snart inser jag att jag vil ha trådhyllan över den "solida hyllan", dels för att den i större grad släpper igenom kylan som kommer ovanifrån, men framförallt för att den inte passar nertill i skåpet, där dörrförvaringen gör att hyllan tar i dörren när denne stängs.

Provmontering av trådback i skåpet, här syns ett fel direkt, temperaturkontrollen tar i:
https://i.postimg.cc/vTZhKX2h/20190819-124700.jpg

Det som alltså inte är så tydligt på bilden, är att det även finns förvaring i dörren och att den måste ha frigång, annars kan det ju tyckas märkligt att trådbacken måste ännu längre in. Men med allt jobb jag lagt ner under gårdagen, var det ju en struntsak att modifiera det sista. Bara att kapa bort tråden som är i vägen och sen begagna denna till att göra ett avslut. Främst av estetiska skäl, men även för att det blir lite stadigare.

Nu sitter den som den ska. Jag vet att kylen är lite sunkig, men just nu är inte "rengöring" nästa steg:
https://i.postimg.cc/J4gxTNN3/20190819-131345.jpg

Nästa steg med korgen på plats, är att se över hyllan som ska sitta inunder korgen. Hyllan har använts i befintligt skick i ett antal år sen jag gav mig på att kapa den. Det som inte blev så bra med att helt sonika kapa den, är att den sviktar i bakkant, eftersom den där förlorat sin stabilitet. Dessutom är både skåpet och hyllplanen något, ska vi säga, "avsmalnande" mot bakstycket, eftersom hyllan med sin kapade längd, hamnar djupare in, är den även lite för bred. När den nu hamnar i botten på skåpet, där dörrförvaringen är djupare behöver den även kortas av lite till.

Hyllan i ursprungsformat, man kan ana en svag "trapetsoid" form:
https://i.postimg.cc/TPjZM7Qv/20190819-132114.jpg

Så jag sticksågar av ytterligare 10mm och snyggar till kanten. När hyllan nu passas in i skåpet är den felande bredden nu ännu tydligare, jag gissar att minst 5mm måste tas av, så jag markerar upp ca 3mm på vardera sida och det avverkas med bandslip, snabbt och effektivt.

Längs bredden syns en svag linje, det är så mycket jag smalnar av på varje sida:
https://i.postimg.cc/RhJd9q9J/20190819-133422.jpg

Nu passar hyllplanet perfekt, både på bredd och djup, nu är det bara detaljen med en förstyvning baktill som ska till. Jag funderar först på om jag ska ta ngt tunt trämaterial och plasta in det med spackel, det behöver ju inte ens gå från sida till sida, utan bara fungera som en ren armering. Det kan till och med sitta på undersidan, bara det styvar upp. Det är då jag får syn på spillbiten från avkortningen, den blir ju perfekt! Den har redan rätt längd, är gjord i samma material och behöver inte mycket kärlek för att få till, den borde funka! Så genom att snygga till spillbiten lite grann, klippa bort de yttersta bitarna på var sida så jag bara har en rak plastpinne kvar, så passar den på högkant som hyllans bakre kant och förstärkning.

Superlim används här för att fixera bakstycket:
https://i.postimg.cc/7Yk4czqz/20190819-140036.jpg

Egentligen är jag rätt skeptisk till limning i allmänhet och superlim i synnerhet, men det här verkar bli tillräckligt stabilt, återstår att se hur det håller i längden. Limfogen med superlim blir inte direkt skitsnygg dock, samt att jag är lite skeptisk till hur den funkar i det långa loppet, så med bakstycket fixerat, dras en sträng med fukttåligt bygglim (våtrumslim) för att ytterligare limma och foga ihop bitarna. Nu börjar det se vettigt ut.

Det här resultatet är jag nöjd med, ännu nöjdare blir jag om det håller i bruk:
https://i.postimg.cc/NM2yNXBV/20190819-145614.jpg

Nu känns kylskåpet "klart" och plasthyllan får sig en omgång med slippappret för att dels slipa bort limrester och smuts, men även för att rugga upp ytan för kommande färgstänk.

Den här "stegen" är ett mångsidigt arbetsbord minsann! Här har jag stänkt lite färg på den senaste tidens övningar:
https://i.postimg.cc/brjBrQJf/20190819-162733.jpg

Ofta när jag jobbar med bussen, så händer det att jag ser något som får mig att börja fundera, men utan att jag agerar på en gång. Ibland kan det vara för att jag inte har tid just då, eller för att man inte är helt säker på hur man ska lösa problemet. En sån sak som jag funderat på är "benknäckarhyllan" under instrumentbrädan. Jag har förvisso inte företagit några längre sejourer med denna installerad, den installerades 2015, men det är något jag tidigare saknat. Så när dessa började "poppa upp" som en alltmer vanlig detalj, så var jag inte sen med att köpa en. Just till dessa bussar tycker jag att modellen i formgjuten plast passar ypperligt, det finns ju modeller i flätat utförande också, men denna modell går bättre ihop med instrumentbrädan och ser nästan original ut. Det enda som är lite dumt med den är att påfyllningen för bromsvätskan hamnar väldigt dumt bakom hyllan på en buss av min årsmodell. Annars får man nästan ett överflöd av förvaring och små prylfack, samt varsin drickahållare längst ut. Även en högre flaska funkar utmärkt, man "saxar" bara in den under instrumentbrädan, så står den där sen.

Arkivbild från 2015. Notera hur de två halvorna sitter på olika "djup":
https://i.postimg.cc/C1WWDRhS/20150709-200714.jpg

Men det jag stört mig på är alltså att jag aldrig blev helt nöjd med installationen och jag vet faktiskt inte varför det blev så att halvorna hamnade på olika djup och därför inte möter varandra på mitten. Men en sån enkel sak måste ju gå att åtgärda? Jag börjar med att lossa skruven framtill och sedan även skruven som fäster hyllan i handbromsspakskonsolen. In i garaget för att leta i pryllådorna, ganska snart hittar jag en liten plastdistans med rätt mått. Skruven framtill är mer än tillräckligt lång, så den behålls. Men hålet i konsolen i mitten behöver tas upp en aning. Det hela är ganska lätt gjort och ganska snart så sitter hyllan där jag vill ha den. Som en sten som lyfts från bröstet, känns det att ha åtgärdat detta.

Hyllan i linje, till vänster i bild syns skruven som "distanserat sig" från fronten:
https://i.postimg.cc/TYHncn8V/20190819-165241.jpg

Näst på dagordningen stod att lösa problemet med bakluckepanelen. Det har nu nästan gått en hel vecka från det att jag skruvat ner den gamla panelen, tills att jag kunnat sätta gång med att fabricera en ny. Problemet har varit materialtillgång. Trots att jag har massor av olika sorters virke på flera ställen runt om på tomten, så var det inte helt enkelt att hitta tunn plywood i rätt mått, grannen hade inget heller. Han är pensionerad byggsnickare och en sådan har bara plyfa i grövre dimensioner, där finns det ju mindre krav på utseende dessutom. Men min far är i grunden möbelsnickare även om han en stor del av sitt liv jobbat inom skolans värld inom diverse trätekniska utbildningar. Och vem kontaktar man då inte om man har mitt problem med bakluckepanelen? Jodå, han var inte främmande för att gå förbi jobbet, trots att han inte började jobba förrän veckan därpå, "ta bara noggranna mått, så kapar jag upp en skiva åt dig". Jag önskade björkplywood om det fanns och lyckligtvis är det som de har mest av på skolan där han jobbar, i samma veva la jag in en förfrågan på lite övrigt spill i skivmaterial om det visar sig vara något mer som behöver fixas med och idéer det har jag massor!

Så i helgen levererades skivmaterialet när farsan var här på besök och även om jag tyckte att jag mätt noggrant, så stämde inte måtten jag hade gett honom, så skivan behövde putsas ner ytterligare. Jag tänkte ju att det vore typiskt tyskt om skivan skulle mäta 280x1200, men i själva verket fick jag nog ta ner den 5mm på varje ledd för att den skulle passa. Jag tog det mycket försiktigt med avverkningen och gjorde det i steg, för trots vad frisörerna säger så går det inte att "klippa långt". De fyra hörnen ritades ut genom att jag syftade på bakluckan vad radien kunde vara. Upptill verkade den vara 10mm, nertill 130, så för de övre hörnen användes en 14mm-hylsa, som har ytterdia 20mm och för de nedre hörnen hittade jag en polerskiva som har diametern 260mm.

Efter mycket putsande börjar skivan få sin slutgiltiga form:
https://i.postimg.cc/q7mtkTk8/20190819-172116.jpg

Näst på tur står så håltagningen för fastsättningen. Hela tiden har jag haft den gamla skivan i åtanke som mall, först för själva längden och höjden och de visade sig inte stämma särskilt bra, sen för radien på hörnen och det gav jag snart upp när jag insåg att de inte var cirkelrunda och nu till sist funderade jag på själva hålen, då det ju finns hål i plåten där den suttit. Men den gamla skivan har skruvats fast väldigt godtyckligt och inga avstånd stämmer, det är inte symmetriskt och så kan jag inte ha det! Det borde i rimlighetens namn finnas originalhål i luckan, och de borde av samma rimlighet sitta symmetriskt på tyskt manér. Och visst finns det hål för en originalklädsel, men den har gissningsvis suttit med clips och jag skulle ju skruva fast denna. Hålen för clipsen mäter 7mm och det är ju alldeles för stort för en enkel kullerförsänkt plåtskruv. Här gällde det att tänka om.

In och börja leta i gömmorna, nog fanns det en mutternitsats och det är ju såklart ett alternativ. Ut till bussen och konstatera att M5-mutterniten passar perfekt i 7mm-hålet, näst på tur stod då att hitta lämplig skruv. Snart hittar jag rostfri kullerförsänkt M5 med philipsskalle, trots att den var lite onödigt lång (tror den är 40mm) så fick den duga, bara den inte bottnar ur någonstans. Jag testade även att se om den funkade med de "kullriga" brickorna som jag ville använda och de går nätt och jämt i! Jag måste erkänna att det var lite bökigt att dra i mutternitarna i luckan och jobba uppochner med armarna ovanför huvudet, så jag fick ta små mikropauser, men drivkraften att se hur det blev, lät mig inte vänta för länge.

Mutternitar i originalhål, notera gamla synder bredvid originalhålen (ej gjorda av mig för en gångs skull)
https://i.postimg.cc/W3B13pxJ/20190820-150447.jpg

Så med denna plan utstakad hade jag nu "bara" det facila arbetet med att borra hålen i den nya skivan på rätt ställe. "Att mäta är en konst" sa min far när vi sågs senast och detta skulle nu bli ett svåröverträffat konststycke. Lyckligtvis är det så att när man har med tyskarna att göra, så är det mesta logiskt och strukturerat och så även avstånden mellan hålen, men det krävde ändå en hel del mätande och dubbelcheckande innan jag till slut vågade sätta borret i skivan. Det var mer än en gång jag behövde revidera ett mått, så det blev några anteckningar på skivan med pilar och överstrukna linjer. Jag gjorde mig dock omaket att montera i ett nytt 5mm träborr i maskinen för att få ett så rent hål som möjligt.

Skivan provmonteras på bakluckan, här utan de kullriga brickorna. Några modifieringar i underkant behövdes:
https://i.postimg.cc/5tGx7N4k/20190819-193608.jpg

På det stora hela blev jag ändå nöjd, att det skulle bli perfekt hade jag inte väntat mig, den lilla "ovalitet" jag blev tvungen att ta upp för några av skruvarna, kommer döljas under brickorna sen. Skivan hängs upp för lack i en undanskymd del av grottan efter att ha slipats ren från streck och all smuts vid hanteringen, det är nu kvällning och att lacka utomhus är svårt, främst med alla fröer som far runt i luften, men även för insekter. Plastlacken tar lång tid på sig att torka, så mycket hinner fastna och problemet med klarlack är att ALLT syns.

Skivan på tork efter ett lager klarlack:
https://i.postimg.cc/2yYNM1PT/20190819-202558.jpg

Det är nu jag ser mitt största misstag; det jag inte tänkt på är att se efter vilken av sidorna som är snyggast i träet och det som jag hela tiden utgått från varit framsidan, är den fulare sidan. Sidan på bilden ovan är alltså baksidan och den är ju mycket snyggare än framsidan. Nåväl, jag tänker att jag får leva med det om det inte går att vända på steken. Skivan är i teorin helt symmetrisk, men det skulle inte förvåna om hålen inte stämmer när man vänder på den. Det är bara i ena hörnet jag får ta upp ett till hål, men om det går att vända på den, kan jag leva med ett outnyttjat hål i hörnet. Som synes på bilden dessförinnan, så är det ett stort hål i luckan vid ena hörnet, som gör att skivan inte går att skruva fast där. Allt går att lösa, om jag lägger ner någon mer energi på detta återstår att se. Än så länge får den hänga på tork.

Nu börjar kvällarna tidigare för varje dag och det är svårt att jobba ute i mörkret, så det gäller att vara taktisk. Hitta på sk "inomhusmek" på kvällstid, det som ytterligare förvärrar planeringen är allt regnande. Ett sånt litet "sidoprojekt" som jag haft långt bak i bakhuvudet är den pall som finns original till westfalian. Westyn som jag köpte hade tyvärr berövats på en del originaldetaljer, som förvisso finns som repro nuförtiden, men som inte alltid håller samma kvalitet och sen kostar det ju en slant också. När det kommer till pallen som på dessa årsmodeller består av en dyna på en stålställning i rundrör, så följde faktiskt dynan med vid köpet, men ställningen fanns inte med. Så när dynan identifierats som en till pallen hörande dyna, så sparades den, medan det övriga överskottet av dynor såldes till "Grönis" här på forumet härom året. Men ställningen saknades alltså till min dyna.

Men i allt letande efter olika grejer jag samlat på mig genom åren, blir man mer varse och uppdaterad på vad man har och var man har det. En sån sak var en gammal pall som följde med huset när jag köpte det. Den pallen var förvisso sjukt stadig och användbar som just pall, men inte särskilt snygg och för dess ursprungliga syfte behövdes den inte längre, det är en "duschpall" att sitta på när man duschar och således för äldre, eller andra personer som inte kan stå upp i duschen. Den har fått stå ute i ett par år och använts och misshandlats, men ändå sparats.

"Handikappall" som inte används, har stått ute i några år och blivit rätt bedagad. I sitsen finns ett brännmärke från en kastrull.
https://i.postimg.cc/d1bGYYB5/20190819-170116.jpg

Min första idé var att helt enkelt "lägga" dynan från westyn rakt på pallen, måtten stämde ganska väl med dynan. Jag skulle dock bli tvungen att kapa av "handtagen" och vid en närmare koll, ser jag att jag även måste ta av lite på längden. "Hmm, hur göra?" Man kunde kanske använda rundrören och bara kapa loss bittenbiten? Jag börjar att kapa lite ofokuserat och det är detta misstag som leder mig in på rätt väg.

Ajrå, har kapar jag lite väl nära röret, det var inte bra (röda ringen):
https://i.postimg.cc/HspV7nVQ/20190820-000207-1.jpg

Detta innebär ju att jag måste fimpa den här biten. Pallen måste ju ändå sänkas rätt rejält för att funka som westypallen funkar, så jag inser att jag inte kan göra något "snabbjobb" av detta, utan går "all in". Går ut på nätet för att bilda mig en uppfattning om hur ställningen till pallen ser ut original:

En "repro-pall" och hur benställningen ser ut:
https://www.aircooledshop.com/images/product_images/original_images/westfalia-vw-bus-t2a-t2b-t1.jpg

Det är alltså nu jag bestämmer mig för att göra ett "plagiat". Min ställning har något grövre rör, men formen på böjarna stämmer visuellt ganska bra, dessutom är ursprungspallens djup ganska lagom för westypallens bredd. Jag börjar nu mer noggrannt och metodiskt kapa upp rörbitarna för att få så korrekta bitar att jobba med. Det här är riktigt kul! "Böjarna" kapas och får en längd om 5cm med rakt rör, när dessa är lösgjorda måttas de upp mot dynan.

Jorå, nog ska de funka rent längdmässigt allt:
https://i.postimg.cc/TYFvvHMp/20190820-001106.jpg

De raka benbitarna kapas också till rätt längd. Pallen ska ju ha samma höjd som den bakåframvända stolen bakom förarplats och om jag minns måttet rätt nu är det 44cm (lite osäker på det). Jag får benbitarna att stämma nästan exakt, den enstaka millimeter som det diffar filar jag till innan montering, i slutskedet kan jag fila ner benet nedtill om det skulle behövas.

Byggsats för westypall:
https://i.postimg.cc/QCv4ww9D/20190820-001330.jpg

Nu ska återuppbyggnaden ta vid. Först tänker jag mig att jag ska konstruera de två U:na och för att skarva ihop bitarna är det bra med lite avfasning på röret, samt att slipa bort färgen. Detta görs och bitarna passas sedan in i en enkel "jigg" av en L-profil i skruvstädet.

Här passas de första bitarna in:
https://i.postimg.cc/3wwqyXHP/20190820-003706.jpg

Tiden bara flyger iväg, det här är riktigt kul! Jag känner mig så inspirerad och mer än en gång tänker jag vilket falsarium jag producerar, vad kommer framtida westyarkeologer tänka när de ser denna pall, likt en förfalskad Rembrandt kommer den kräva ett kunnigt öga för att skilja ur den mot samtida reproduktioner.  ICQ/ap

U:na färdiga och halvt nerslipade:
https://i.postimg.cc/nzbv8xT0/20190820-013134.jpg

Nästa steg är ju att lösa tvärstagen, här har originalet rundrör, men jag valde av flera skäl att använda de "bandjärn" som ursprungspallen hade i sitsen. Upp med den i städet och rita på ett relevant mått och kapa.

"Bandjärn" kapas upp:
https://i.postimg.cc/QC69MZkL/20190820-013640.jpg

Sen måttas dessa in noggrant på benen, fixeras med magnetvinklar och punktas dit. Jag är fullt medveten om att det i detta moment kan skita sig "big time" om man inte får allt rätt, så därför kör jag den förnuftiga varianten och sätter bara en loppa på vardera ställe, för att lättare kunna justera om det är ngt som går "snett".

Första försöket, som väntat blev det lite snett, svårt att fånga på bild dock:
https://i.postimg.cc/05Hyrn1q/20190820-021236.jpg

Så efter att felet kunna lokaliseras och dessutom testats mot golvet, så slipar jag upp ett par punkter och filar till det lösa järnet till korrekt passform. Nu blir det bra, knappt något "vick" på ställningen alls! Jag kan då nöjd sy ihop bitarna ordentligt och för första gången provsitta pallen med dynan löst ovanpå ställningen. Och det funkar utmärkt, det är en väldigt mjuk pall som kommer bli ett ypperligt komplement till campingen, med dess flexibilitet i användningen. Ställningen slipas därefter ren från färg och rost. Helt förlorad i detta projekt hinner klockan bli kvart i fyra innan jag kladdat på det första lagret rostskydd och släcker i garaget. Sjukt nöjd!

Färdigt westyplagiat, det här blir ett utmärkt komplement till bussen!
https://i.postimg.cc/YC4HZBv4/20190820-034013.jpg

Detta får duga som uppdatering för den här gången, men mer framsteg har redan gjorts, om dessa kommer en redovisning längre fram. Nu är det dags att dra på sig arbetsstället och se vad för vidare stordåd man kan lyckas med. Det är ju bara en veckas semester kvar nu, men något ska jag väl få till?

På återhörande! ICQ/br

247

Kul och se en som pallar ett riktigt stolsjobb ;-)

248

Det blir väldigt bra det där. Du har verkligen tagit dig an alla delar och aspekter som man behöva i bussen.
Härligt! Hade missat att du köpt nya fälgar, ja dom är verkligen grymt snygga. Kul att få se dom på sen. Och så tror jag som du, att det blir väldigt snyggt att ta fram originallacken, och stripes är aldrig fel.
Kör hårt.  ICQ/ay

249

Kul med lite reflektioner Micke!

Jag inser att ta fram originallacken kommer bli något av en utmaning, det finns en del rost och spackel under det blå. Hur det blir med eventuell detaljering sen får vi se, det kommer nog bli en del jobb med "blending" och rostlagning innan jag ens vågar börja tänka tanken:

Den bästa arkivbilden jag har från bussen i originallack, anno 2004:
https://i.postimg.cc/MHwqPzc1/Unknown005996.jpg

Men till att börja med ska bussen rulla för egen maskin och det är bråttom! ICQ/bc

250

Det beror ju på vilket intryck du vill ha på bussen. Som den blå bussen med stripes? Om du vill ha en buss med patina så kommer det inte vara några problem att laga rost och sen lacka över. Om du slipar på lacken och sen polerar så kommer det bli toppen.
Good lucka. ICQ/br