1

Jag vill inte kladda ner Langoo Tråden med mina funderingar.
Jag tror att just nu är nog tiden om man vill prova på att konvertera nånting.
Då elbilar på vägen är relativt nya, och det finns ingen stor reparationsverksamhet.
Så det är nog relativt billigt med delar just nu.

Vad det gäller Konvertering är batteripackarna inga ofarliga grejor, har dom varit utsatta för en krock så kan det finnas dolda skador.

Med detta sagt så givtevis ska man göra ett försök.

Finns mycket intressant på Youtube.
Vet ni föresten att bara Tesla själva får reparera en Tesla, även om det är en mindre plåtskada.
Fixar man själv så drar dom bort allt stöd.
Och det är inget stort problem idag, förutom indiern som måsta skicka sin bil till USA för att få den fixad.
Men om fem år kommer det nog att finnas ett antal bilar i sverige som man vill skruva på själv.

Här är en kille i usa som fixar med Tesla själv.
Rich Rebuilds
https://www.youtube.com/channel/UCfV0_w … DuZT2ct4SA

Till sist Elbilar är där Mobiler var på 80 talet
https://files.hant.se/uploads/2014/10/1717848_1200_800.jpg

och det har ju hänt "lite" sen dess

Det finns mycket forskning på bättre batterier och drivlinor.

Och Vad det gäller elström så kommer det att finnas tillräckligt.

Det som oroar mig är det blir förbjudet att köra bilen själv, oavsett vad den drivs av.
Tror det kommer snabbare än elbilen.

Nått som jag funderar över var ska de som bor i höghus och parkerar på gatan ladda sina bilar? :-)

Men det är inget att bry sig om, utan ut i garaget och bygg elbilar.


Vad tycker ni?

"ljushuvud"

2 Senaste redigerad av michaelth (2019-01-13 14:05:41)

Rich den glade färgade mannen på u tube gör mycket för 3 hands Tesla ägarna vilket är bra..

och visst utvecklingen kommer nog att gå fort... som ägare av 2 första generationens elbilar ZOE   (zero emmision) så tror jag helt klart på el eller hybrider..
för alla måste ju inte ha helt el eller kan .. angående laddning så går ju tiden på vilket man kan ladda upp sin bil fortare och fortare, vilket gör att alla inte behöver en egen laddstolpe... vilket ju inte bränslebils ägare har.. (mackar)

Finns ju ställen där man satt uttag vid belysnings stolpar...
ja visst det finns mycket att göra.. och vi är bara i början.

skulle mycket gärna vilja el modifiera min buss.. men det är ju inte bara en motor en laddare och ett batteri...utan bms och annat som förhindrar en booom... ICQ/bl

så.. skulle någon svensk individ kunna hjälpa med dylikt så är jag säker att fler skulle vilja köra igång...

Sen e ju frågan vilket som är billigare.. att köpa en fungerande Tex nissan leaf. med allt fungerande och plocka det man behöver... eller plocka motor laddare  och batteri från olika slakt offer/märken ...  och sen puzzla...
Som jag ser det med våra 22kw bilar så är det för lite om man nu inte bara vill köra lite i närområdet... och mer ger vikt.. och då ett fordon som behöver en hjulupphängning som tål det. vilket väger mer... och behöver mer...

Men som sagt utvecklingen går fort, och i fallet ZOE kunde man öka kapaciteten från 22 kw till 41kw... med samma vikt genom att ändra uppbyggnaden av cellerna.

Så intressanta tider komma skall...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3