Coolt, inget jag är direkt sugen på själv och antagligen är min tid förbi när det möjligen blir oundvikligt
ska bli intressant att följa 
Man får akta sig så man inte får sladd, när man har en Elbil.
Ska bli kul att följa.
SFRO har skrivit lite om Elbilbyggnad här.
http://www.sfro.com/images/stories/dok/ … _final.pdf
Kan tro du får rätt kort räckvidd med 12KWh batterier, men som hobbyfordon har det ju ingen betydelse.
Har en kompis som har En prius och bor i ett litet samhälle, han tankar bensin två ggr om året. Och Priusen går inte många mil på batterierna.
Det jag funderar över är Motoreffekten , innebär det att du måste uppdatera chassiet, gällande bromsar osv.
Sen kanske batterivikten gör att fjädringen måste stärkas upp.
28 2019-01-10 09:21:51 Senaste redigerad av AndersB (2019-01-10 09:22:29)
Spännande projekt! Får jag föreslå ett namn?

Otroligt spännande.
Detta blir kanske enda sättet att kunna köra våra bilar i framtiden?
Såg prislistan och det är löjligt billigt jämfört med att t.ex bygga en bra motor. Hur hittar mån såna delar?
Med tanke på elmotorns vridmoment ska det bli intressant att se vilka växlar du behöver använda. Bortsett från backen, då... De flesta (alla?) elbilar har väl ingen växellåda öht?
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Stefan F skrev:Vattenkyld inverter och tre anslutningskablar tyder på en växelströmsmotor, eller? EM61 står som "traction motor", men det finns ju flera typer, vad är den här?
Det stämmer bra att detta är en växelströmsmotor, två DC-kablar in i invertern på ena sidan och tre AC kablar ut på andra sidan.
Traction motor är detta samma som drivande motor, det är vad engelskan kallar elmotorn i bilar som driver fordonet framåt. Här finns lite mer info om EM61 och Nissan Leaf: http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/specs-d1/
Om det är en trefasmotor så förmodar jag att det är en asynkronmaskin, då dessa har hög verkningsgrad, högt vridmoment och även kan återmata energi vid "motorbromsning". Har din modifierade inverter möjlighet till regenerering vid inbromsning?
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
32 2019-01-10 10:06:19 Senaste redigerad av michaelth (2019-01-10 10:07:04)
EV west brukar väl ha 2 växlade lådor... hur är funderingen här... just bilar som konverteras med eltruck motorer har ju ofta växelådor.. men en motor från en elbil borde inte behöva låda ?
kanske skall behålla min halvautomat låda....
i våra zoe har vi 22 kw batteri vilket blir ca... 10-12 mil beroende på körsätt/framförallt hastighet...
dom väger ca 1500kg...
batteri ser jag som ett stort problem dels få tag i till vettig kostnad. sen då det ju skall monteras.... när man väl skaffat det...
ZOE har ju 3 fasladdning... vilket är smidigt.
Är grejerna från Norge dvs motor och batterier
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(

Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
De här såg intressant ut! Å med den prislistan så är de ju nånting man skulle kunna fundera på själv i framtiden!
Ska bli spännande å se hur det blir! 
Bob-Notchback 1500S -65
Instagram: bob.turri
35 2019-01-10 13:33:01 Senaste redigerad av Kjell T (2019-01-10 13:34:55)
Hur kommer växellådan att klara av vridmomentet på 280Nm?
Med det maxvarvtalet blir det en topphastighet som gör färden äventyrlig.
Intressant! Jag har en -67a som min dotter skulle tänka sig att ta över om den skulle gå på el....
Mycket intressant! Detta ska jag följa!
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Kul!! Blev också förvånad över att delarna var så billiga, är det från bildemontering? Har också blivit lite elbiten, (kör golf gte till vardags) väldigt trevligt, sen kan man ju så klart brumma med en riktig boxer för ljudets och klimatkompenseringens skull ibland som komplement i en annan bil
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
40 2019-01-10 19:37:12 Senaste redigerad av Langoo (2019-01-10 19:38:02)
Superintressant! Jag har planer på att elkonvertera min buss, men det ligger just nu en bit fram i tiden.
Väntar med spänning på fortsättningen! Speciellt är jag lite nyfiken på adapterplattan och utbyteskortet i invertern.
Det kommer mer om detta snart 
umekille skrev:Vad säger AB Svensk Bilprovning?
Mr 56 skrev:Man får akta sig så man inte får sladd, när man har en Elbil.
Ska bli kul att följa.
SFRO har skrivit lite om Elbilbyggnad här.
http://www.sfro.com/images/stories/dok/ … _final.pdfKan tro du får rätt kort räckvidd med 12KWh batterier, men som hobbyfordon har det ju ingen betydelse.
Har en kompis som har En prius och bor i ett litet samhälle, han tankar bensin två ggr om året. Och Priusen går inte många mil på batterierna.Det jag funderar över är Motoreffekten , innebär det att du måste uppdatera chassiet, gällande bromsar osv.
Sen kanske batterivikten gör att fjädringen måste stärkas upp.Kjell T skrev:Hur kommer växellådan att klara av vridmomentet på 280Nm?
Med det maxvarvtalet blir det en topphastighet som gör färden äventyrlig.
Det är ombyggt fordon som gäller via SFRO så som Mr 56 skriver. Jag tog kontakt med dem för ett tag sen och fick svaret att följer jag reglerna för ombyggt fordon + den extra anvisningen gällande elbilskonvertering som dem gett ut så ska detta inte vara någon omöjlighet. Det som läggs mycket vikt vid är att man själv har förstått vad man bygger och kan argumentera för sina val.
Enligt ett gammalt dokument som jag tror jag hittade på Boxerville så ska min bil kunna få ha 60 hk i effekt om jag uppgraderar till skivbromsar, styrdämpare och krängningshämmarstag fram. Av detta har jag redan de två sistnämnda och en uppgradering till skivbromsar känns ganska dumt att inte göra om man tänker köra omkring med 70 kg extra vikt på framaxeln.
Mr 56: Gällande effekten så är det så att mitt batteripack inte ger mer än 300V nominelt jämnfört med ett Nissan Leafs batteripack som ger 360V nominellt. Här igenom tappar jag 17% effekt och ytterligare en negativ effekt av att inte kunna ha full Leaf-spänning till motorn är att vid högre varvtal kommer tappa moment jämfört med hur det ser ut i en Leaf med original batteripack. För att ytterligare göra bilen lite mer harmonisk, och för att få lite längre räckvid, kommer jag begränsa strömuttaget ifrån batterierna till 250A.
För att räkna lite på effekt så kan man tänka så här:
300 x 250 x 0,95 / √3 / 735 = 56
Nominell spänning x strömuttag x förlust inverter / √3 / faktor för kW till Hk
Detta kommer jag begränsa med säkringsval och inställningar i invertern.
Mycket intressant kan tänka mig elbil i framtiden.
Vad tror du hur långt batteriet räcker, 8- 10mil körsträcka?
Jag har bara 3,5 mil enkel vore kanon med elbil under sommarhalvåret.
Jag tänker lite krasst att en Outlander på nästan 2 ton kommer 5 mil i nerförsbacke så borde en Typ 1 på 875 kg komma 8-9 mil i verkliga världen. Jag blir absolut inte besviken om jag bara får ut 5 mils räckvidd då jag ser detta som ett experiment och för att ta mig till jobbet har jag 2,5 mil 
Spännande projekt! Får jag föreslå ett namn?
Bild
Det är inte alls ett dumt namn 
Stefan F skrev:Med tanke på elmotorns vridmoment ska det bli intressant att se vilka växlar du behöver använda. Bortsett från backen, då... De flesta (alla?) elbilar har väl ingen växellåda öht?
Abdullah skrev:Otroligt spännande.
Detta blir kanske enda sättet att kunna köra våra bilar i framtiden?![]()
Såg prislistan och det är löjligt billigt jämfört med att t.ex bygga en bra motor. Hur hittar mån såna delar?
michaelth skrev:EV west brukar väl ha 2 växlade lådor... hur är funderingen här... just bilar som konverteras med eltruck motorer har ju ofta växelådor.. men en motor från en elbil borde inte behöva låda ?
kanske skall behålla min halvautomat låda....
i våra zoe har vi 22 kw batteri vilket blir ca... 10-12 mil beroende på körsätt/framförallt hastighet...
dom väger ca 1500kg...batteri ser jag som ett stort problem dels få tag i till vettig kostnad. sen då det ju skall monteras.... när man väl skaffat det...
ZOE har ju 3 fasladdning... vilket är smidigt.Är grejerna från Norge dvs motor och batterier
Jag kommer köra utan koppling, blir så kallad "direct drive" vilket innebär att jag har tänkt att starta bilen i 3:ans växel. EV-west och andra firmor kör oftast på det viset även ifall dem har kvar kopplingen så borde fungera för mig också.
De flesta delarna kommer ifrån Norge som ni listat ut.
Om det är en trefasmotor så förmodar jag att det är en asynkronmaskin, då dessa har hög verkningsgrad, högt vridmoment och även kan återmata energi vid "motorbromsning". Har din modifierade inverter möjlighet till regenerering vid inbromsning?
Det stämmer, min inverter har regenerering när jag motorbromsar. Det utbyteskortet gör i Nissan Leaf invertern är att ta bort kraven på att invertern ska sitta i en Leaf. Det enda som behövs för att det ska snurra är en elektronisk gaspedal så går den igång.
Det fina med utbyteskortet i invertern är att man kan göra parameter justeringar och anpassa bilen efter vad man har för andra delar i sitt bygge så som batterier. Se det lite som ett eftermarknadssprut.
Underbart! Årets mest intressanta tråd, helt klart. Nu är året visserligen ungt men jag tror den kan stå sig året ut
Ser fram emot fortsättningen!
42 2019-01-10 20:25:54 Senaste redigerad av Langoo (2019-01-11 20:41:09)
Uppdatering
Här får ni en uppdatering gällande adapterplattan och kopplingen mellan motor och växellådan.
Ni som ställde frågor, se svar några inlägg ovan.
För att rita upp adapterplattan så behövde jag ta lite mått på motorn och växellådan.
Nästa steg var att göra en CAD-ritning.
Jag snubblade över en CAD-ritning på växellådan till en 1974 Typ 1 på internet så jag kunde inte hålla mig ifrån att testa adapterplattan virtuellt mot den och en "låtsas" motor, dock med de korrekta måtten för hålen.
Utifrån denna blev det en ritning för att köra in i CNC-fräsen.
När fräsen var färdig såg adaptern ut så här.
För att få ihop Leaf:ens utgående axel med Volkwagens ingående axel på växellådan så fick jag hjälp av en kompis med att CAD:a upp en adapterkoppling som senare kunde skrivas ut i titanium. För att motverka skrammel har jag lagt en gummibussning ifrån någon klokoppling till en traktor emellan kopplingshalvorna. Nedan ser ni en CAD på kopplingen
Färdigt utskriven koppling.
Passar väldigt bra på motorn.
En liten bonus får ni på hur min tankmätare numera styrs av en servomotor. I filmen får servomotorn signal att ställa sig i olika lägen ifrån en Raspberry Pi med tillhörande touch-skärm. Ni ser den lite dåligt i bakgrunden.
Mer uppdateringar kommer!
Finns som sagt många klipp på elkonverteringar på tuben.
Denna konvertering utförs av ett franskt par på en T3 syncro med Bl.a. Tesslabatterier.
https://youtu.be/_E_GTYhXWhY
De har en mängd klipp på hela bygget på deras kanal, detta klipp är kortversion
Har du funderat på bolagisering av konceptet? För om du tagit fram adapter, styrningar mm för en motor, så borde man kunna ange vilken motor och batteri som man avser använda och då kunna tillverka lämplig adapter på beställning. Styrningen borde ju vara lika i stora delar.
Hej
Jag vill inte kidnappa tråden men tänkte nämna att om någon vill bygga något liknande så har jag ett projekt jag just nu inte har tid med som eventuellt är till salu. En redan inregistrerad elbilskonverterad Typ 1 - 1968. (DGY155). Drivlina med elmaskin, dc/dc omvandlare, styrelektronik är monterade och testkörda. Tyvärr inga batterier att skicka med. Bilen har varit i trafik och använd som elbil men kräver en sista besiktning innan besiktningsfriheten.
Tyvärr stannade projektet av då det är en del rost i plattan som måste åtgärdas. Bilen är sänkt fram och både ekonomiplåt, nya bromsdelar m.m finns.
För att inte störa den här tråden kan ni höra av er via PM om ni är intresserade av projektet.
Mer data finns på transportstyrelsen om ni slår in reg nr ovan.
Har du funderat på bolagisering av konceptet? För om du tagit fram adapter, styrningar mm för en motor, så borde man kunna ange vilken motor och batteri som man avser använda och då kunna tillverka lämplig adapter på beställning. Styrningen borde ju vara lika i stora delar.
Nje just nu fokuserar jag på att få ihop min bil sen kan man se ifall det finns ett intresse för delara jag byggt. Är inget jag känner att jag har tid med just nu.
Utbyteskortet till invertern har inte jag byggt utan det är ett Paul Holmes ifrån USA som har hållt på och utvecklat Open-source inverters i flera år.
Uppdatering
Jag tar och delar med mig lite utav när jag testade konceptet löst på golvet. För att inte äventyra något körde jag max 10A till invertern och lät varvningen av motorn gå lugnt till.
På denna bilden ser ni hur BMS:en tillfälligt sitter i en ellåda. På bilden syns även en Raspberry Pi och min USB-CANBUS adapter för visning av livedata.
Tillfällig kontrollpanel för start av kontaktorer, laddspänning tillgänglig, start av inverter och nödstopp.
Bild på CAN-BUS kablaget mellan batterierna, strömtång och BMS.
Test av laddning av batterierna och kontroll av kontaktorerna vid denna situationen.
Här sker test av hela systemet.
Två korta filmer på testet.
Wow! Hmm... inverterlådan ser ju lika stor ut som motorn! Var ska du placera den, med tanke på kylning o så?
Wow! Hmm... inverterlådan ser ju lika stor ut som motorn! Var ska du placera den, med tanke på kylning o så?
Så här kommer den sitta. Då är alla vattenanslutningar koncentrerade till höger sida i motorutrymmet.
det kanske inom en snar framtid blir läge för en VW EL PROJEKT tråd på forumet