226

63 Highlight skrev:

Ja, det där lät jobbigt- Ungefär att likställa med : Oj vad jobbigt jag måste bära ut lustgastuben och montera in den....
fast så länge man ligger ett steg före Bilprovningens folk är det guld.
Grattis än en gång till en sober installation.
Jobbar man på Ringhals kan man vä åka gratis( läs ladda i smyg på jobbet) va??
Nu är et bara att bli av med spårvagnsljudet *blink*

Vi har för tillfället fri laddning från laddstolparna på jobbet , problemet är att dem är upptagna redan från kl 07 på morgonen så är man lite sen missar man den chansen till laddning ICQ/ab

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

227

fett coolt  ICQ/bd  jag funderar också på att elkonvertera min bubbla så fort den är klar. Hur lång räckvidd kommer din att ha?

228

Langoo skrev:
Göran i Björnarbo skrev:

Mycket imponerad av ditt bygge . 
Har du kört så pass mycket att du fått någon aning om vilken räckvidd du har på bilen?
Göran i Björnarbo

Efter de två till tre testkörningar jag gjort så känns 6-7 mil som den räckvidd jag har just nu men den har innefattat en hel del gasande och bromsande i olika hastigheter. Jag får utvärdera mera och återkomma med mer exakta siffror när jag har lite mer ordning på testerna ICQ/ad

Göran i Björnarbo

229

På sista tiden har jag varit lite passiv här, har haft fullt upp med livet bortom bilbyggen ICQ/ad

Såg att min bil blev omskriven av Bilsport på Facebook inför Elmia i veckan.

https://www.facebook.com/10299787977136 … /?sfnsn=mo

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

230

Wow! Grym tråd! Tackar!

231 Senaste redigerad av Langoo (2019-08-11 19:42:51)

Uppdatering

Jag har nu börjat finlira inför ELMIA. Skärmen har bytts ut och Raspberry Pi:n är pensionerad till förmån för en 7" touchskärm, passande Raspberry Pi, och en Asus Tinkerboard. Asus:en är en snabbare variant med mer RAM-minne än Raspberry Pi:n men i samma form så alla tillbehör passar sinsemellan modellerna.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/I521Cimg-20190324-230235

Nästa sak att få ordning på är ett innertak så det började jag med igår och är nu framme vid att spänna upp själva taket.

Ljuddämpande isolering i taket.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/I521Cimg-20190402-063651

Och så en bild på hur det ser ut just nu.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/I521Cimg-20190403-002418

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

232

Kan inte kommentera mer än att jag gillar bygget. ICQ/ab

Mats Karlsson, Vänersborg.
914 under r̶e̶n̶o̶v̶e̶r̶i̶n̶g̶, utveckling...
http://www.matsgarage.com

233

Berg skrev:

Här i Lidköping var det en herre som elkonverterade en bubbla för ca 20 år sedan, han använde delar från en stor eltruck har jag för mig, vet inte så mycket mer om bygget mer än att det måste varit en tidig 60 tals bubbla han byggde om.
Nån annan som kommer ihåg?

Detta är superspännande, väntar på uppföljning  ICQ/bo

det stämmer han jobbade på bundy.ja åkte med in den när jag praktisera där OM ja inte minns fel så kom han 3-5 mil gick finfínt

vw oval pre55.splitbuss 62a.bubbla 66a.polo n9.touran 2015

234

Upplevde du Pi'n som besvärande långsam jämfört med ASUS-kortet, och är det ett Tinker S eller den enklare varianten du bytt till? Funderar på att bygga en "Pi-dash", därav frågan...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

235

Stefan F skrev:

Upplevde du Pi'n som besvärande långsam jämfört med ASUS-kortet, och är det ett Tinker S eller den enklare varianten du bytt till? Funderar på att bygga en "Pi-dash", därav frågan...

Det är ingen skillnad på Tinkerboard S och Tinkerboard bortsett från inbyggda minnet, jag valde S modellen just utav den anledningen. Pi:n knäade när jag lät den visa en webbläsare som kör jQuery grafik från CAN-BUS datan. Tinkerboard:en har även den sina brister men till största delen beror det på att mängden utvecklare av OS och mjukvara är färre än för Raspberry Pi, jag fick kompilera om kärnan för att få med CAN-bus modulerna till Debian.

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

236

Mycket imponerande jobb.

Nu har du nog skaffat dig en ny bisyssla.
Elkonvertera vw. Kan man ställa sig i bokningskö?

237

yogi skrev:

Mycket imponerande jobb.

Nu har du nog skaffat dig en ny bisyssla.
Elkonvertera vw. Kan man ställa sig i bokningskö?

Hoppas vara med i kön... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

238

yogi skrev:

Mycket imponerande jobb.

Nu har du nog skaffat dig en ny bisyssla.
Elkonvertera vw. Kan man ställa sig i bokningskö?

michaelth skrev:
yogi skrev:

Mycket imponerande jobb.

Nu har du nog skaffat dig en ny bisyssla.
Elkonvertera vw. Kan man ställa sig i bokningskö?

Hoppas vara med i kön... ICQ/ag

Ni får komma till ELMIA och titta in bilen och har ni tur så är jag i krokarna  ICQ/bs

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

239

Givetvis kommer jag och kommer leta upp denna bilen/dig.. som jag ser det intresantaste på mässan iår....
Söndag?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

240

michaelth skrev:

Givetvis kommer jag och kommer leta upp denna bilen/dig.. som jag ser det intresantaste på mässan iår....
Söndag?

Japp, söndag-måndag är jag där i vimlet ICQ/ad

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

241 Senaste redigerad av e.widgren (2019-04-06 19:12:47)

Kjell T skrev:

Det skulle förvåna mig om regeringen förespråkar ombyggnad av gammal befintlig bil till elbil eller annan typ av såkallad miljövänlig variant.
Min uppfattning är att regeringars största intresse är ökad konsumtion som ger mera skatteinkomster till staten. Men det är inget man kan gå ut med i klartext.
Hur många kärnkraftverk eller annan typ av kraftverk behövs om alla transporter i framtiden skall ske med elektriskt drivna anordningar?
Men ett intressant projekt är denna ombyggnad till VOLTSWAGEN!

Lite sent kanske men kom ihåg denna artikel från tidskriften svensk natur (källa:fråga Lund). En knapp dubblering av Sveriges vindkraftspark skulle täcka energibehovet för elkonvertering av Sveriges ca 5 miljoner bilar.  Alltså ca 12.2 Terrawatt extra.

Sen tillkommer tyvärr det etiska och problematiken kring de metaller som används i battterierna. Men Tesla verkar ligga i framkant även där. 

Blev tipsad idag om denna tråd. Sträckläste alltihop och jag blir mycket imponerad!! Grymt jobbat ICQ/ay  jag blir riktigt inspirerad att plocka ihop typ1  57:an

242 Senaste redigerad av umekille (2019-04-07 05:38:47)

Minskad konsumtion ger i slutändan dyrare varor.
Ledlamporna för hemmabruk är bra för konsumenten
men inte producenten av elström då denne vill håva in
storkovan. Om elbilar blir för vanliga i framtiden och
bensin/diesel förbruningen minskas drastist måste ju
skattepengar in nånstans o  då kommer elbilen beskattas
efter behovet. trist men sant
Världsekonomin är för mycket bunden via Oljan och skulle
ge en världsomfattande ekonomisk kris vid drastiskt minskad
efterfrågan.

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

243 Senaste redigerad av Langoo (2019-08-11 19:43:38)

Uppdatering

Liten inblick i hur det går med innertaket, är några bitar kvar att limma sen åker rutorna in igen.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/I52KBimg-20190409-064156

https://www.bildtagg.se/file/thumb/I52KBimg-20190409-064211

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

244

Tjusigt ! Köpt från TMI ?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
Porsche 914 1970.

245

kisavw skrev:

Tjusigt ! Köpt från TMI ?

Ja

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

246

Stort! Bra jobbat. Plötsligt finns det hopp i framtiden om fossilbränsle förbjuds, om man ändå vore lika duktig som dig!  ICQ/ab

Herbie.

247 Senaste redigerad av Langoo (2019-08-11 19:44:13)

Uppdatering

Mer framsteg med innertaket och leverans av datalogger för CAN-BUS från Dewesoft ICQ/ab

Actionbild.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/I52NKimg-20190409-wa0003

Väntar på att allt ska torka.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/I52NKimg-20190410-wa0000

Mätinstrument för CAN-BUS, mer kommer om denna pryl ICQ/ab
https://www.bildtagg.se/file/thumb/I52NKimg-20190409-182539-2

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

248

ICQ/bs  ICQ/ay  ICQ/ay  ICQ/bs

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

249

Du har inte lust att dela med dig av ritningar med mått för sprängkåpa och koppling till lådan?
Hittat några ändringar du skulle gjort om du gjort om samma sak idag?

250 Senaste redigerad av Langoo (2019-08-08 18:42:27)

Uppdatering

Vet att det varit ett tag sen jag postade något nytt här på forumet, har haft fullt upp med annat än bilar sen Elmia.

Det som har skett sen mässan är att invertern har gått sönder, verkar som det gått något fel i 2/3 IGBT:er i invertern så en ny är på väg från skrot i Norge.

Tankar på att byta utbyteskortet i invertern till ett annat har bubblat i mitt huvud en längre tid vilket har resulterat i att jag köpt ett från en annan utvecklare. Parallellt med att byta ut kortet till ett annat har jag även experimenterat med att styra originalkortet från Nissan med enbart CAN-BUS kommandon ifrån en Arduino. Begränsningen är att man inte kan få ut mer än 80kW, är tillräckligt med mycket mindre i min bil så för test duger det just nu. Det är inte helt färdigtestat på min typ av inverter, det finns en Generation 1 och 2 av Leaf-invertrarna och jag har Gen1. Lyckligtvis har min kompis en Gen2 som man kan experimentera på och det fungerar ganska bra med CAN-BUS styrning.

Framöver ska jag få igång den nya invertern i min bil så jag kan börja köra den igen med CAN-BUS styrningen tills det att utvecklaren av utbytetskortet har fått tid att göra en adapterbräda för Gen1 invertrar.

Jag ser att bilderna från forumbilder.se har gått och dött, suck...

Ett litet inslag i Nostalgia för någon månad sen.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/jlc7vrj2cksrqoxaf0puxt8v

Så här ser IGBT:er ut om man lyfter på locket, nr 1 och 3 är trasiga.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/oc9tbqxb2zf3j0bf90xhlxbw

Provkörning av en Gen2 inverter med CAN-BUS styrning.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/qq3i1zytuwqa38cuoxka8n

Den lilla lådan med Arduino och CAN-interface för att styra invertern.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/7ejlb673jjmxcmy6ubdvloz

Det nya utbyteskortet, dock med adapterbräda för Gen2. Kommer från OpenInverter.org
https://www.bildtagg.se/file/thumb/hrb4pwpw1d65q3f2cpwdha2t

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier