Uppdatering
Vet att det varit ett tag sen jag postade något nytt här på forumet, har haft fullt upp med annat än bilar sen Elmia.
Det som har skett sen mässan är att invertern har gått sönder, verkar som det gått något fel i 2/3 IGBT:er i invertern så en ny är på väg från skrot i Norge.
Tankar på att byta utbyteskortet i invertern till ett annat har bubblat i mitt huvud en längre tid vilket har resulterat i att jag köpt ett från en annan utvecklare. Parallellt med att byta ut kortet till ett annat har jag även experimenterat med att styra originalkortet från Nissan med enbart CAN-BUS kommandon ifrån en Arduino. Begränsningen är att man inte kan få ut mer än 80kW, är tillräckligt med mycket mindre i min bil så för test duger det just nu. Det är inte helt färdigtestat på min typ av inverter, det finns en Generation 1 och 2 av Leaf-invertrarna och jag har Gen1. Lyckligtvis har min kompis en Gen2 som man kan experimentera på och det fungerar ganska bra med CAN-BUS styrning.
Framöver ska jag få igång den nya invertern i min bil så jag kan börja köra den igen med CAN-BUS styrningen tills det att utvecklaren av utbytetskortet har fått tid att göra en adapterbräda för Gen1 invertrar.
Jag ser att bilderna från forumbilder.se har gått och dött, suck...
Ett litet inslag i Nostalgia för någon månad sen.

Så här ser IGBT:er ut om man lyfter på locket, nr 1 och 3 är trasiga.

Provkörning av en Gen2 inverter med CAN-BUS styrning.

Den lilla lådan med Arduino och CAN-interface för att styra invertern.

Det nya utbyteskortet, dock med adapterbräda för Gen2. Kommer från OpenInverter.org

//Robin
VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi PHEV LEV40 batterier
www.mrelectronics.se