1

Hej, någon på forumet som vet vad för åtdragningsmoment som gäller på scat pro moly vevstakar med bultarna inbyggda i storänden? dvs det är långa muttrar som man drar i stället för bultar.

2

Vad jag har hittat på nätet så gäller detta -7/16=11.1mm 95nm  3/8 9.53mm 62nm  5/16 7.94mm= 40nm  Du får mäta bulten och sen avgöra om dessa nummer stämmer. Har själv likadana stakar med caprijournal dvs porschebredd med chevastorlek.

3

Tack för svar, var har du hittat dessa uppgifter på nätet?  Har själv hittat några som rek 46nm  till mina bultar (som är 3/8), 62nm verkar väldigt högt.  Annars hittar man inte mycket om dessa vevstakar på nätet, de är väl för gamla...   tror de var för dyra att tillverka eftersom man gick över till lösa bultar istället.

4

Jag hittade en sida som gav generella åtdragningsmoment beroende på storlek på bult. Jag tror att man kan gå på arp 2000 bult när det gäller dessa stakar.

5

Har du testat att kontakta Scat?
Lite för högt moment kan vara förödande om man passerar streckgränsen på materialet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Har själv haft liknande SCAT-stakar, men de hade UNF 5/16" gänga. Men original samt ARP dras 3,5Kg, så det är väl säkrast?
Om de är 3/8" UNF låter det bra med 46Nm ? (Jämför med M10 VW-toppar 3,3Kg..)

7

Hittade på the samba ett innlägg som rek motsvarande 46nm så jag kör på detta, Christer på Dalhems försökte ta kontakt med scat men de hade inte svarat...   vill väl hellre att vi ska köpa nya istället..