Kunde inte låta bli att ta hand om en gammal 1500 S (motorkod KO) motor som en äldre man erbjöd mig helt gratis bara han slapp se``fanskapet``som han uttryckte det och eftersom den gick att dra runt kastade jag glad i hågen in den i bagaget och for hem. Har dock en fråga angående enkelportstoppar och dess dubbelförgasares insugsrör. Insugsrören jag har sträcker sig ju c:a halvcentimetern under foten på ep insuget så att säga och i min enfald trodde jag att den stumpen skulle träs ner i hålet på toppen förbi kopparringen och på det viset komplettera packningen mellan insug och topp men så är ju inte fallet och då är min undran är kopparringen den enda tätning man behöver?? Är det inte så så blir det ju att skaffa en packning som närmar sig halvcentimetern vid insugsfoten?? Ska kanske nämnas att denna motor varit utrustad med ett enkelförgasarinsug eller ev. insprutning av nåt slag från början svårt att avgöra då dom rören förvarats för sig på ett grusgolv och var totalt sönderrostade i fästena och böjda och platta på sina ställen och inget att ta rätt på. Är det skillnad på ep insugsrören beroende på modell år/13-15-1600cc?? Denna motor härstammar enligt motornumret från -65-66. Tacksam för svar från bättre vetande.
Det är bara kopparringen som tätar.