Hejsan! David Stomberg heter jag! Nu blir det sagostund!
För att få lite fylligare story får jag nog presentera mig först! Och berätta lite vad jag i vanliga fall sysslar med. Jag heter som sagt David Stomberg, jag är 21år gammal och jobbar som bilmekaniker i Ulricehamn! Givetvis med brinnande bilintresse! Dock så har det som för många andra bilburna ungdomar idag varit Volvo som stått först! Har under en 2års tid byggt om och renoverat en enägare Volvo 245 och stoppas i en 2L 16V turbo maskin och lite annat skoj, men det är en berättelse för ett annat forum
Bifogar nog ändå en bild på den så ni får en inblick hur de kan se ut när jag sätter tänderna i något

Men för att komma till sak!
Jag har alltid haft en liten tjusning för gamla folkvagnar! Och jag tror det beror mycket på att en av mina närmsta vänner Johannes Börjesson hållt på med det så länge jag kan minnas! Och har även garage ihop med honom och då går det väll inte hålla sig undan! Så har under några års tid även engagerat mig i FanFest träffen i Borås! Så i år efter några öl eller flera på kvällen så skakade jag hand med en vänn på en Bay från -78
!
Det bästa med affären egentligen va att jag sen innan kikat på den och visat lite intresse, och haft lång betänketid och dessutom närliggande ort så det va en ganska bekväm affär!
Så någon dag innan BugRun åkte jag och Johannes och en annan god vänn med lite behörigheter på körkortet och hämtade min investering!

Väl hemma så fick den stå över hela sommaren då jag fortfande höll på med min Volvo så det fanns inte riktigt plats eller tid att börja!
Men nu för några veckor sen så tog vi tag i bussen och började processen att få in den i garaget!
Det första jag gjorde va att riva ur den groteska hemmapulade camping inredningen någon glatt monterat nån gång, innan jag blev till förmodligen
Dock så har jag ingen bild på hur detta såg ut vilket jag ångrar starkt! Men rymligt blev de!

Sen med lite hjälp av en Volvo BM och några kompisar välte vi den på sidan på ett gäng däck för att spola rent den under med hetvattentvätt för att bli väck så mycket skit det går innan jag började riva bilen!

Om det inte framgått så tydligt än så har bilen från början varit Orange! Det finns en ganska enkel förklaring till detta och det är att den har varit en Televerks bil! Och nån gång blivit omlackad, antagligen i samma veva som camping inredningen byggdes! Snacka om het makeover!:cool: Lacken till synes va riktigt dålig! På taket där lacken flagnat mest på bilen va det blankt och fint av orange så nått vidare underarbete har man nog inte kostat på sig! Men en schysst grundfärg på resten av bussen har man nog lagt, och TJOCKT! För efter en vända med hetvattentvätt så vart det en röd buss på tomten

Den hyteriskt grymma Hästkrafter/L Typ 4 motorn fick sig också ett bad då den va duktigt grisig! Passar på att dra historien varför motorn är bredvid bilen! Det va så att ägaren innan han jag köpte den av va en äldre dam! Hon och hennes värninnor ska åkt runt i denna på diverse semester destinatiner genom åren och en gång när dom skulle av färjan till Irland så släpper svänhjulet och motorn stendör ju givetvis! Så det var bara att rulla på färjan igen och åka hem och ända sen dess har den varit ståendes! Ca 15år sen om jag minns rätt! Så motorn jag fick med är inte original motorn för den va skrot vid bultarna i veven! Men denna blir nog kanon efter en lättare renovering

Åter igen tog vi hjälp av ett stycke Volvo BM för att taxa in bussen i garaget! Att bilen är så pass välutrustad att det sitter rattlås på den skapade lite problomatik när man inte har några nycklar som passar.. 
Dock har jag en rattstång och handtag liggandes med nycklar som passar! Ska även gå att slipa till och göra egna lås efter en nyckel va jag förstått! De löser sig


Ganska snabbt med hjälp av en kunnig och väldigt hjälpsam Johannes så va bussen mer eller mindre strippad från det som fanns på den!
Bild på processen! Jag måste ändå säga att jag va förvånad av hur lätt saker och ting släppte! Vart helt inställd på att de skulle spruta gängor och bultskallar åt alla håll

Motivation måste man ha! Så nallade en av mina fälgar från min Volvo och provade lite!

När vädret tillät så lastade vi karossen på ett släp och dundrade ner till en bekant för att blästra underredet och skrymslen på karossen! Johannes väldigt trevliga Dubbelhytt i bakgrunden

Jag kan säga att blästra med en riktig bläster va nått av de roligaste jag gjort ! Kändes riktigt manligt
Och man fick ju klä ut sig till nått taget ur en Star Trek film också

Hemma i garaget igen och bilen på lyften så kunde vi konstatera att bilen va fri från rost men full av nya hål och gamla lagningar
Man får ju se det från den ljusaste av sidor och konstatera att det kommer vara så jäkla mycket enklare att svetsa i bilen nu när det är rent! Och dom hål som blev hade väll dykt upp ändå! Så nu finns möjliheten att göra ett jäkla fint jobb tänker jag


Det är ju iallafall en tröst att nån ägare från förr lagat upp den lite så man slipper så mycket jobb! Eller...



Sen byggde vi en jävligt potent rullvagn av två EU pall och 4st rejäla hjul så man kunde förflytta bussen smidigt! Kommer även lägga bussen på sidan på vagnen så man kan svetsa dom bärande delarna enkelt innan jag luskat reda på en karossvagga eller byggt en själv, känns som det hade varit riktigt skönt att arbeta med en sån när det är så omfattande reparationer!

Och det är väll ungefär där jag står med bussen just nu!
Den mest närliggande planen är att damsuga ur den så gott de går från sand efter blästringen och lägga den på sidan på vagnen så jag kan börja laga rost!
Sen på sikt vill jag köpa en framvagn från Franke och ställbara svärd bak, samt notcha i ramen bak på nått vis, tubba hjulhus fram mm.. Med andra ord kommer bilen bli rätt låg! Men allt sånt lull lull blir ju när all plåt i övrigt är åtgärdad!
3 Delade 16" BBS RS med en schysst specs är tanken att jag ska bygga ihop! Ge den ett tidsenligt skönt stuk! Och annat smått och gott!
Jag är ju väldigt ny inom detta men tycker det ska bli jäkligt kul! Lär mig redan massvis med saker!
Kommer säkert ha 1000 frågor fram över på lösningar och metoder vad gäller lagningar osv i karossen! Hoppas ni vill hjälpa mig på min resa, så ska jag försöka vara flitig med att skriva inlägg och posta bilder när jag kommer nån vart!
Ha de gott! 













Men även om de nu inte skulle bli 100% i slutändan så är det väll ändå 100% bättre än rost? 







