1 Senaste redigerad av koed (2018-10-18 00:51:52)

Hej.

Håller på med ett turbo bygge till min 1600cc motor.
Har ett litet problem, angående wastegate.

Håller på att leta efter en passande wastegate för en motor med cirka 150 - 170hp.
Men alla jag hittar är gjorda för 300hp och mera.

Turbon är en t3 turbo och ska ha seperat wastegate.

Skulle vilja ha hjälp av någon som kan hjälpa mig att hitta någon som kan funka. Är ute efter laddtryck runt 0,5.
Mvh Emil  ICQ/ay

Post's attachments

20181018_014710.jpg, 735.79 kb, 1080 x 1233
20181018_014710.jpg 735.79 kb, 161 downloads since 2018-10-17 

20181018_015047.jpg, 829.2 kb, 1055 x 1305
20181018_015047.jpg 829.2 kb, 144 downloads since 2018-10-17 

2 Senaste redigerad av Berg (2018-10-18 06:54:10)

ICQ/bn  Bara en tanke, hur är det med en wastegate till gamla Saab 900S lättrycksturbo t.ex de hade ju 140-150 hk. Eller det kanske var nån integrerad historia med turbon?!

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

3

Den här blir bra för ditt bygge  ICQ/bs

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wa … tyle-.html

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

4 Senaste redigerad av koed (2018-10-18 23:10:40)

Tack så mycket  ICQ/ag  men hur vet jag att det är rätt fjäder i  så jag får 0,5 i laddning?

Du värkar ju ha koll. Tänkte ju suga via en förrädare. Cd 175.
Vart tycker du jag ska sätta dumpventilen. För måste ju ha något som släpper på trycket mellan växlarna. Den bör väll sitta mellan förrädare och turbo va?

5

Om du suger genom förgasare så ska du inte ha ngn dumpventil  ICQ/bd 300hk wastegate fungerar lika bra till en 100hk motor dock ej omvänt ICQ/af

221-72

6

Dumpventil på en sugturbo är en dålig idé pga att den kommer att dumpa ut bränsle/luft blandning i motorrummet
Fjädern som följer med stämmer ganska bra, du kan justera upp laddtrycket med en bleedventil för 0,5 bar kommer inte att räcka till 150 hk på en 1600 om den är orginal i övrigt

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

7 Senaste redigerad av koed (2018-10-19 14:38:45)

Så bra. Då skippar jag dumpen. Skönt,  vill inte ha visselpipa.

Men kan jag verkligen trycka ut mera än 0,5 bar. Trodde inte motorn skulle klara av det nämligen.

Men då är frågan. Om jag inte släpper trycket för turbon. Kommer den ständigt snurra på. Finns det någon annan lösning.

Kommer turbon klara av utan så att säga, få lite vila

8

Det fina när du kör sugturbo är ju att du inte behöver släppa ut laddtryck som motas mot ett spjäll efter turbon vilket resulterar i att den bromsar kraftigt och går sönder. Nu kommer turbon vackert spinna på i vakum när du släpper på gasen och när du kliver på igen så får du snabbare upp fullt laddtryck. Går att likna med en damsugare när man håller för slangen. I övrigt, om du ska köra mycket och på gata, så är en carbontätad turbo att föredra för att du inte ska elda för mycket olja.
Och ser du till att hålla bilen på tomgång några minuter innan du stänger av så går turbon ner i varv och kommer hålla längre.

DBRVW.SE

9

Jaha så bra  ICQ/ag  ICQ/ag . Turbon är cardon tätad. Nu kan jag bygga vidare. Var lite där jag satt fast. Sökte efter svar men hittade ingen bra förklaring. Men nu fick jag än och tack alla för eran hjälp