1 Senaste redigerad av porscheghia (2019-08-12 07:37:39)

Hur bolt on är det egentligen? Vilka delar måste (mer exakt) flyttas över och vad behövs mer göras för att få det att passa? Har i dagsläget en 1,6 VW diesel. Vilka delar kan man ta från denna?


Hur passar koppling/svänghjul/startmotor? Elektronik hur gör man med den osv? Gas reglage? Denna tråd kanske kan bli en klistrad "Guide" senare för alla med samma tankar.

2

Detta går att göra på lite olika sätt. Här kan du läsa en del, tyvärr inte på svenska : blogspotschiftamotor.blogspot.com
Jag har också en AHU som jag tänkt montera i en transporter och kommer att modifiera ett 1,6TD insug och göra adapter till JX avgasserien för att använda AHU turbon.

3

Höger motorfäste kan du använda direkt om motorn kommer från en golf, om den kommer från en längsmoterad, typ passat så måste du göra en adapter emellan block och fästet. Vänstra fästet måste göras nytt pga turbons placering. Finns lite olika modeller på dessa. Tråget och oljeumpssnorkel flyttas över. Snorkel på 1.9 går faktiskt att använda även om den har liten annan vinkling. Jag kör med originalsnorkel på min AFN, efter ett "haveri" av tryckreduceringen på en busspump. Du kan använda svänghjul, lameller och startmotor från 1,6. Egentligen är lamellen inte anpassad för den motorstyrkan, i mitt fall 110hk, men jag har kört mer än 10 år och är man inte för tung på foten så funkar det. Den kan visserligen slira om man provocerar den, men normal körning helt ok. Jag hade ett tag 228 mm lamell, men då måste man byta ingående axel, svänghjul och tryckplatta. Är du insatt i elektroniken så tror jag att det är det bästa att använda sig av den för att få motorn att gå optimalt i alla lägen. Jag har full elektronik och gasreglaget monterat direkt mot gaspedalen under bussen. Det finns ju lite olika modeller på reglaget, så om det passar så kan det kanske vara bättre att ha det inne i bussen. Mitt har fungerat klanderfritt i mer än 20 år nu, trots placeringen. En del sätter den bak vid motorn, nackdel att vajern är kvar, men du har möjlighet att gasa manuellt vid motorn om det skulle vara nödvändigt. Styrbox med en massa runt omkring måste du ha med från samma bil om du skall kunna få ingång motorn, även nyckeln. AHU är väl 66 kW? Min är på 81 kW så det med lamellerna bör funka ändå bättre med lite lägre motorstyrka.

4

Intresant ... Tdi .. Jobbar med en konv. sats til Bensin 1,8T ... Konvertera til Tdi blir altmer ointresant , förbjudet i Tyskland , kostar snart 1 Kr mer/pr.liter  ... mm.. 
Kontakt för info
Mvh

JETech , S. Halland

5

Tack för alla bra svar, fyll gärna på med info och erfarenheter allt eftersom.  ICQ/bi