Ja jag delade ju med mig av historien om den gröna bussen i offtopic tråden men har kommer den igen samt en projekttråd.
Jag hittade ett gammalt kort på farsans gamla bay som jag åkte i när jag var runt 1,5 - 2 år sökte på reg. numret och såg
att den var fortfarande i registret och hittade ägaren.
Min farsas kvinna som var mest pushande att vi borde ringa..
så hon ringde upp mannen från norr och pratade med honom.
Det var en trevlig karl vid namn Elving som bröt väldans mycket på norrländska och väldigt fåordig.
Det vi fick fram var att den stått i ute mer än 35år och att det "inte var nått att ha" enligt mannen, - säg åt pojken leta på nått annan objekt, sa karln.
Dock tog det nog 1,5 år innan jag ringde upp Elving och pratade med honom.. efter påtryckningar från olika håll.... mest Demian var på och sa att jag måste hämta den !
Jag ringde Karln och pratade med honom.. han va fåordig fortfarande.. men bestämde med honom att komma upp den 20 september.
Efter massa letande hit och dit så hittade jag en kille vid namn Peter som jag känner som har BE kort som fick köra med boggiesläp.
Så på torsdagen den 20:e kl 05.00 dunkade vi upp mot Storuman en resa på ca: 65mil dock skulle vi lite längre men siktet var Storuman och luncha där.
Kom upp dit 12.30 käkade på nån flummig pizzeria sen in i bilen och ringde Elving.
Han svarade och försökte vägleda oss via telefon tillslut så stod vi vid en väg mot Sorsele och väntade in honom.
Sen så följde vi efter honom 1,5mil upp på en grusväg.. vi tänkte vafan är vi på väg ? Värdens ände !!!? men tillslut kom vi fram.
Där stod den.... rakt ute i skogen i ingenmansland ... farsans gamla buss som jag åkte i när jag var ca 2år !!
Den stod ganska knöligt till.... in parkerad mellan andra skrotbilar..
vi började överlägga ur vi skulle gå till väga.. Elving stannade kvar och hjälpte oss bärga bussen.
Satte på hjulen vi hade med oss och insåg att bromsarna satt fast... tog fram storsläggan men hjälpte inte något...
Alla fyra hjul satt som berget... så tillslut så bestämde vi att dra fram den ändå och hoppades på att den skulle glida lite på gräset...
sagt å gjort så kopplade Elving på bussen på sin Xc70 och börja dra.... trodde dock han skulle slita sönder halva fronten på bussen så som han drog
Gick väl sådär så vi fick koppla på våran Xc70 på hans bil som ett tåg och dra med två bilar... tillslut gled den upp så vi kunde börja lasta bussen på vagnen.
Och det var ju inte bara det heller.. då hjulen var låst och rattlåset var i med vridna hjul.. så jag fick krypa under och lossa styrarmen så vi fick hjulen rakt.
Sen så börja vinscha upp.. men insåg att det var rätt tungt att vinscha en bil med låsta hjul... så vi tog och gned in vagnen med olja för att den skulle kunna glida bättre.
Efter många om och men var den uppe 3,5 timma senare.
Elving vela bjuda på kaffe så vi åkte hem till honom och drack kaffe och pratade lite.. och åkte därifrån runt 18.. hade bestämt att vi skulle nog stanna och
hitta något vadrarhem och sova några timmar.... men vi kände att det gick relativt bra.. och Peter var pigg så vi hamnade hemma i byn kl. 02.30
Blev en lång resa men värt det. Bussen var gratis samt att de ligger lite emotionellt värde i den
Filmklipp på bärgningen:
https://www.youtube.com/watch?v=ZyWwExcVFVE