Jag har efter att ha velat ett tag bestämt mig för att göra en samlingstråd för mina folkvagnar. Förhoppningsvis kommer uppdateringsfrekvensen öka något då.
Jag börjar med en repris från MB-forumet med folkvagnarna jag ägt (tur att jag sparade tråden innan forumet försvann). Uppgifterna om bilarna är från februari 2010 så det är inte säkert att de stämmer nu.
Den här tråden kommer att handla om mina folkvagnar, de jag äger nu och de jag har ägt genom åren.
Mitt VW-intresse kommer från min morbror vars 54:a och 57:a jag åkte i som barn och Wheels VW-artiklar från början av åttitalet, framförallt februarinumret 1983.
Min första folkvagn var en 1500 av 1969-års modell som köptes i juli 1982 för 1100 kronor i Jönköping där jag bodde då (och nu). Tanken var att använda chassiet och flytta över karossen från min morbrors 57:a men bottenplattan visade sig vara rostigare än väntat så bilen rensades på delar och skrotades något år senare. Nästa VW var en 1500 -68 som jag köpte 1983 för 4100 kronor. Även den var tänkt att utgöra bas för -57-karossen och jag renoverade chassiet men satte tillbaka originalkarossen. Bilen användes sedan som bruksbil något år innan den såldes. Bilen finns enligt Transportstyrelsen i Huskvarna och har inte varit i trafik sedan jag ställde av den 1985.
Sedan följde ett skåp från 1964 som jag köpte för 2000 kronor i Rävinge i Halland under en tjänsteresa sommaren 1986. Jag körde den till Jönköping med en lånad grönskylt och fullt med luft i bromssystemet, hål på ljuddämparen och med millimeterstort glapp i en styrled. Att det blåste halv storm underlättade inte heller. Bilen var i hyfsat skick vill jag minnas men jag sålde den efter en månad för 2500. Bilen finns nu i Älvsjö och har varit avställd sedan 1986.
Anledningen till den snabba försäljningen var att jag hittat en buss av 1965-års modell i Jönköping. Den hade gått på Idaskola och var i bra skick. Det var lite rost under vindrutorna och klädseln var sliten på förarstolen. I övrigt var inredningen fin och komplett. Jag köpte den för 3000 och sålde den några månader senare till Göteborg för 5000. Jag tyckte då att jag gjorde en bra affär men så här efteråt så… Ja, jag tror att ni fattar.
Bussen finns numera i Tingsryd enligt Transportstyrelsen och har varit avställd sedan 2003.
Efter det var typ 2-orna avklarade och typ 3 stod på tur. Den första var 1500 1962 som jag tror jag köpte i Halland 1987. Den visade sig vara rätt rostig och jag påbörjade rostlagningen men sålde den efter ett år till min kompis Kjell-Ove som renoverade färdigt den. Den lackades i en gul Porsche-färg och fick stolar och baksäte från en Saab 9000. Bilen finns numera i Skruv i Småland och är i trafik.
1500:an som den såg ut i min ägo på Bug Run 4 1987
Nästa typ 3 var en 1500S 1965 som jag köpte sommaren 88 för 7000 kronor i Vänersborg där jag bodde då. Den var rätt fin med bara lite rost i en bakskärm som jag lagade. Bilen såldes till Stockholm 89 till några som skulle bygga om till historisk rallybil. Bilen är i trafik i Romakloster på Gotland.
På Bug Run 6 1989 med min gamla 62:a bredvid.
Typ 3 nummer tre var en 1500 1962 med original taklucka. Bilen hade sålts ny på Kanarieöarna och kommit till Sverige på sjuttitalet. Jag köpte den på en auktion i Kinna-trakten hösten 1989 för 2200. Den var inte körbar eftersom elen var sönderklippt vid rattstången men den var nästan perfekt i karossen sånär som en buckla på förardörren. Jag bytte till bromsar, hjulupphängningen bak och motor från en Variant 73:a som jag köpt av min bror. Jag körde den i något år men började sedan plugga så bilen såldes i början av nittitalet för 10000. Jag hade kvar originaldelarna och annonserade ut dem något år efter att jag sålt bilen. Jag fick svar från en kille som hade köpt en 1500 -62 som var sönderkapad för en typ 1-motor. Det visade vara min gamla bil som ägaren mellan oss hade förstört (mer än jag). Nu har Jörgen i Onsala renoverat bilen till perfekt skick.
Bilen i fyndskicket på auktionen.
Efter renoveringen på väg till eller från Bug Run 7 1990
Efter detta följde några VW-fria år innan jag köpte en svart typ 1 1959 med soltak i Göteborg för 6000. Den var rostig i trösklar och stötfångarinfästningarna. Soltaket var sönderskuret och ihoptejpat och bilen var lackad röd under sidolisten på höger sida. Jag skrapade och slipade bort färgen och lappad ihop lite av rosten och körde med bilen till år 2000 då jag sålde den till Danmark för 9000 och ett flak öl.
Efter det följde ett mellanspel med en Chevrolet 210 1954 men efter ett par år kom VW-suget tillbaka och dessutom så var Chevan lite för stor för mitt garage. Jag tänkte då att jag äntligen skulle bygga den där bilen med min morbrors 57:a som utgångspunkt. Men när jag fick hem 57:an visade det sig att den var bortom räddning för mina svetskunskaper. Jag köpte då en 56:a i Skoghall för 5000. En 1500 1967 köptes och framdelen av bottenplattan från den skarvades ihop med bakdelen från en 1302:a från skroten. Mer om det här projektet kommer i den här tråden.
Efter som ovalruteprojektet drog ut på tiden köpte jag en 1303 1975 i Karlstad sommaren 2007. Bilen var körbar och i rätt ok skick med grön inredning som det anstår en 70-talsklassiker men tyvärr omlackad i vitt istället för den gula originalfärgen. Jag körde med bilen tills jag sålde den i somras. Jag hade då hittat en orange 74:a med taklucka till ett hyfsat pris. Det är denna bil som är HEJ WBX-projektet som kommer att följa i tråden framöver.
Ja, så har mitt VW-ägande sett ut genom åren och vissa bilar minns man ju med saknad medan andra aldrig borde ha köpts överhuvudtaget. Om någon känner till någon av bilarna och hur de ser ut nu så svara gärna i tråden.
Jag har angett priset på bilarna för att man ska få en uppfattning om hur det har förändrats genom åren och visst var det låga priser förr men man ska ha i åtanke att lönerna också var väldigt mycket lägre då. Jag tjänade t ex ungefär 7000 kronor i månaden före skatt 1986. Så om man väger in det så är det väl egentligen bara bussarna som har ökat ordentligt i pris.
Det blev ett långt första inlägg men jag hoppas att någon har glädje av det. Det har i alla fall varit intressant att pussla ihop resterna av ett VW-liv.
/Anders
Samt Amazon Kombi, Mazda MX5, Smart ED, Rödqvarna & Monarscoot