1 Senaste redigerad av millstream (2016-01-05 12:42:59)

Jag har efter att ha velat ett tag bestämt mig för att göra en samlingstråd för mina folkvagnar. Förhoppningsvis kommer uppdateringsfrekvensen öka något då.

Jag börjar med en repris från MB-forumet med folkvagnarna jag ägt (tur att jag sparade tråden innan forumet försvann). Uppgifterna om bilarna är från februari 2010 så det är inte säkert att de stämmer nu.

Den här tråden kommer att handla om mina folkvagnar, de jag äger nu och de jag har ägt genom åren.
Mitt VW-intresse kommer från min morbror vars 54:a och 57:a jag åkte i som barn och Wheels VW-artiklar från början av åttitalet, framförallt februarinumret 1983.

Min första folkvagn var en 1500 av 1969-års modell som köptes i juli 1982 för 1100 kronor i Jönköping där jag bodde då (och nu). Tanken var att använda chassiet och flytta över karossen från min morbrors 57:a men bottenplattan visade sig vara rostigare än väntat så bilen rensades på delar och skrotades något år senare. Nästa VW var en 1500 -68 som jag köpte 1983 för 4100 kronor. Även den var tänkt att utgöra bas för -57-karossen och jag renoverade chassiet men satte tillbaka originalkarossen. Bilen användes sedan som bruksbil något år innan den såldes. Bilen finns enligt Transportstyrelsen i Huskvarna och har inte varit i trafik sedan jag ställde av den 1985.

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/01%20VW%201500%201968_zpsqrfayotp.jpg
Sommaren 1985

Sedan följde ett skåp från 1964 som jag köpte för 2000 kronor i Rävinge i Halland under en tjänsteresa sommaren 1986. Jag körde den till Jönköping med en lånad grönskylt och fullt med luft i bromssystemet, hål på ljuddämparen och med millimeterstort glapp i en styrled. Att det blåste halv storm underlättade inte heller. Bilen var i hyfsat skick vill jag minnas men jag sålde den efter en månad för 2500. Bilen finns nu i Älvsjö och har varit avställd sedan 1986.

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/02%20VW%20Skaringp%201964_zpsbqwgqtor.jpg
Skåpet på inköpsplatsen

Anledningen till den snabba försäljningen var att jag hittat en buss av 1965-års modell i Jönköping. Den hade gått på Idaskola och var i bra skick. Det var lite rost under vindrutorna och klädseln var sliten på förarstolen. I övrigt var inredningen fin och komplett. Jag köpte den för 3000 och sålde den några månader senare till Göteborg för 5000. Jag tyckte då att jag gjorde en bra affär men så här efteråt så… Ja, jag tror att ni fattar.
Bussen finns numera i Tingsryd enligt Transportstyrelsen och har varit avställd sedan 2003.

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/03%20VW%20Buss%201965_zpsmhdefajf.jpg
http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/04%20VW%20Buss%201965_zpszfsrgb7m.jpg
http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/05%20VW%20Buss%201965_zpsnp6bwhxl.jpg
http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/06%20VW%20Buss%201965_zpsywiebi1n.jpg
Bussen sommaren 1986

Efter det var typ 2-orna avklarade och typ 3 stod på tur. Den första var 1500 1962 som jag tror jag köpte i Halland 1987. Den visade sig vara rätt rostig och jag påbörjade rostlagningen men sålde den efter ett år till min kompis Kjell-Ove som renoverade färdigt den. Den lackades i en gul Porsche-färg och fick stolar och baksäte från en Saab 9000. Bilen finns numera i Skruv i Småland och är i trafik.

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/07%20VW%201500%201962_zpscbly3cwz.jpg
1500:an som den såg ut i min ägo på Bug Run 4 1987

Nästa typ 3 var en 1500S 1965 som jag köpte sommaren 88 för 7000 kronor i Vänersborg där jag bodde då. Den var rätt fin med bara lite rost i en bakskärm som jag lagade. Bilen såldes till Stockholm 89 till några som skulle bygga om till historisk rallybil. Bilen är i trafik i Romakloster på Gotland.

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/08%20VW%201500S%201965_zpsgbnvesmn.jpg
På Bug Run 5 1988

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/09%20VW%201500S%201965_zpsl5jkpato.jpg
På Bug Run 6 1989 med min gamla 62:a bredvid.

Typ 3 nummer tre var en 1500 1962 med original taklucka. Bilen hade sålts ny på Kanarieöarna och kommit till Sverige på sjuttitalet. Jag köpte den på en auktion i Kinna-trakten hösten 1989 för 2200. Den var inte körbar eftersom elen var sönderklippt vid rattstången men den var nästan perfekt i karossen sånär som en buckla på förardörren. Jag bytte till bromsar, hjulupphängningen bak och motor från en Variant 73:a som jag köpt av min bror. Jag körde den i något år men började sedan plugga så bilen såldes i början av nittitalet för 10000. Jag hade kvar originaldelarna och annonserade ut dem något år efter att jag sålt bilen. Jag fick svar från en kille som hade köpt en 1500 -62 som var sönderkapad för en typ 1-motor. Det visade vara min gamla bil som ägaren mellan oss hade förstört (mer än jag). Nu har Jörgen i Onsala renoverat bilen till perfekt skick.

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/10%20VW%20Typ%203%201962_zpsibutvhpn.jpg
Bilen i fyndskicket på auktionen.

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/11%20VW%201500%201962_zpsqs7et6hg.jpg
Efter renoveringen på väg till eller från Bug Run 7 1990

Efter detta följde några VW-fria år innan jag köpte en svart typ 1 1959 med soltak i Göteborg för 6000. Den var rostig i trösklar och stötfångarinfästningarna. Soltaket var sönderskuret och ihoptejpat och bilen var lackad röd under sidolisten på höger sida. Jag skrapade och slipade bort färgen och lappad ihop lite av rosten och körde med bilen till år 2000 då jag sålde den till Danmark för 9000 och ett flak öl.

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/12%20VW%20Typ%201%201959_zpsbnn8cn4t.jpg
På VWänerträffen 1999

Efter det följde ett mellanspel med en Chevrolet 210 1954 men efter ett par år kom VW-suget tillbaka och dessutom så var Chevan lite för stor för mitt garage. Jag tänkte då att jag äntligen skulle bygga den där bilen med min morbrors 57:a som utgångspunkt. Men när jag fick hem 57:an visade det sig att den var bortom räddning för mina svetskunskaper. Jag köpte då en 56:a i Skoghall för 5000.  En 1500 1967 köptes och framdelen av bottenplattan från den skarvades ihop med bakdelen från en 1302:a från skroten. Mer om det här projektet kommer i den här tråden.

Efter som ovalruteprojektet drog ut på tiden köpte jag en 1303 1975 i Karlstad sommaren 2007. Bilen var körbar och i rätt ok skick med grön inredning som det anstår en 70-talsklassiker men tyvärr omlackad i vitt istället för den gula originalfärgen. Jag körde med bilen tills jag sålde den i somras. Jag hade då hittat en orange 74:a med taklucka till ett hyfsat pris. Det är denna bil som är HEJ WBX-projektet som kommer att följa i tråden framöver.

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/13%20VW%201303%201975_zpskfkzggaz.jpg
75:an

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/14%20VW%201303%201975_zpsodqc7kso.jpg
Grön inredning, snyggt!

Ja, så har mitt VW-ägande sett ut genom åren och vissa bilar minns man ju med saknad medan andra aldrig borde ha köpts överhuvudtaget. Om någon känner till någon av bilarna och hur de ser ut nu så svara gärna i tråden.

Jag har angett priset på bilarna för att man ska få en uppfattning om hur det har förändrats genom åren och visst var det låga priser förr men man ska ha i åtanke att lönerna också var väldigt mycket lägre då. Jag tjänade t ex ungefär 7000 kronor i månaden före skatt 1986. Så om man väger in det så är det väl egentligen bara bussarna som har ökat ordentligt i pris.

Det blev ett långt första inlägg men jag hoppas att någon har glädje av det. Det har i alla fall varit intressant att pussla ihop resterna av ett VW-liv.

/Anders

1303S 1974
Samt Amazon Kombi, Mazda MX5, Smart ED, Rödqvarna & Monarscoot

2

Alltid lika kul att läsa om bussar som köptes och såldes innan dom blev hutlöst dyra.
Sedan var det lite kul att läsa om din buss som du köpt i Rävige då jag växte upp där, var två år när du var där och gjorde ditt kap.  ICQ/ab

3

Den gula typ 3an är fortfarande gul och i bra skick. Rullar på sprintstars. Ser den ibland.

4

Kul att se dina vagnar igen, bussen i rävinge ja..... 1,5 mil från där man växte upp.

Hoppas den får smaka asfalt någon gång igen.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

5

Lite taskigt att lacka utsidan "vit" och behålla insidan gul ^^ särskillt med den färgmatchade gröna inredningen ICQ/ae

Luft: 64'a typ1. 62'a typ1 rat. 62'a typ1 bygge. 74'a typ2.
Vatten: 98'a Golf 4'a    88'a Golf 2 motor/lack/ljud bygge
Vad blir näst ?

6 Senaste redigerad av millstream (2016-01-05 13:02:18)

HEJ WBX är en 1303S 1974 som jag köpte sommaren 2009.

Det var en del rost men inte så farligt. Jag kom över en uppsättning nya skärmar i rätt färg som monterades. Jag hade köpt fjäderben och grövre krängningshämmare från Topline och de monterades under vintern 2009-2010 tillsammans med torsionsstavar från 944. Tanken var då att uppgradera bromsarna till 944-skivor runt om men tidsbrist och det faktum att framhjulen stack ut utanför framskärmarna gjorde att jag väntade med det.

Jag körde med detta under sommaren 2010 och besiktigade även bilen utan problem. Den något matta lacken har bättrats på och gamla bättringar i fel färg har slipats ner men lacken är fortfarande rätt dålig.

Sommaren 2011 köpte jag skivor och trummor med Porsche-mönster och monterade först 15-tums 924 Turbo fälgar men sedan bytte jag till 17-tums Boxster fälgar, vilket kan ses på bilderna.

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/VW%201303S%201974%20001_zpsoxgkgmjd.jpg
Bilen i "fyndskicket" sommaren 2009.

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/2010-06-11-13%20007_zpsqo6hf4sb.jpg
På BugRun 2010. Bilen är sänkt cirka 8 cm fram och 5 cm bak.

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/HEJ1132_zps6kunyxhn.jpg
På BugRun 2011 med sprayade originalfälgar och något bättrad lack.

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/HEJ2133_zpssa9icomk.jpg
Nya skivor och trummor och Porsche 924 Turbo-fälgar.

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/HEJ3134_zps04h1uohf.jpg
På VWänerträffen med Boxster-fälgar.

De närmaste planerna är att montera Porsche-bromsarna och kanske börja konverteringen till WBX-motorn, men det är tveksamt om det blir i vinter för det finns ju andra projekt...

/Anders

1303S 1974
Samt Amazon Kombi, Mazda MX5, Smart ED, Rödqvarna & Monarscoot

7

tycker ju så klart att du GENAST skall sätta igång med ditt wbx projekt då jag är i samma veva med min egen 1303a .... ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

8

Spännande! Vad har du för bredd och offset/ET på Boxster-fälgarna, och funkade det utan spacers?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

9

De är 17x7 med ET 55 mm. Däcken är 205/50 fram och 225/45 bak (om jag minns rätt). Om man mäter bredden på däcken så är dock 225:orna något smalare. Det är Continental SportContact fram och Michelin bak.

Bak sitter 944-spacers. De är drygt 20 mm tjocka (tror jag).

Fram är det lite trångt både utåt och innåt men det fungerar. Styrradien har ökat med 14 mm så det är inte helt optimalt. Med Porsche-bromsar hamnar hjulen längre ut så då minskar styrradien vilket är positivt men då får jag antingen skaffa breddade skärmar eller så får jag korta bärarmen för att inte hjulen ska sticka ut. Inget av alternativen känns särskilt lockande.

/Anders

1303S 1974
Samt Amazon Kombi, Mazda MX5, Smart ED, Rödqvarna & Monarscoot

10

Jag tyckte nästan att 924 turbo fälgarna var coolare. Gav bilen ett lite unikare och råare utseende. Men smaken är ju som sagt som baken...  ICQ/ab

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

11

Jag har turbofälgarna kvar så jag kan byta tillbaka om andan faller på. De är tyvärr endast snygga på håll eftersom de är spayade med Biltemas fälgfärg som har börjat flagna.
De har förövrigt dimensionerna 15x6 med ET 52.
/Anders

1303S 1974
Samt Amazon Kombi, Mazda MX5, Smart ED, Rödqvarna & Monarscoot

12 Senaste redigerad av millstream (2016-01-05 13:05:30)

Man kan nu konstatera att uppdateringsfrekvensen inte alls påverkades av att jag gjorde en samlingstråd men här kommer i alla fall något nytt.

Igår startades Ovalen och kördes runt kvarteret. Bakskärmar och luckorna fram och bak saknades, motorn gick sådär och både broms och koppling tog långt ner men den rörde trots allt på sig efter bra många år.

Den kunde gott vara lite lägre fram för det finns en viss risk att den lutar bakåt när allt kommer på. Jag har bara sänkta spindlar fram så jag kan inte justera något. Det blev oväntat mycket negativ camber bak för att vara IRS, den är ju inte extremt låg. Om jag minns rätt så var det en inre splines men det var åtta-nio år sedan som jag gjorde det så jag kan minnas fel.

Jag kommer återkomma med mer om bilen men jag lovar inte att det blir snart...

/Anders

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/2012-07-15%20017100_zpswxe4vaxr.jpg

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/2012-07-15%20015099_zps4nac0rz6.jpg

1303S 1974
Samt Amazon Kombi, Mazda MX5, Smart ED, Rödqvarna & Monarscoot

13

Blir nog bra det där.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

14

Du är välkommen att se den i verkligheten om du vill.
/Anders

1303S 1974
Samt Amazon Kombi, Mazda MX5, Smart ED, Rödqvarna & Monarscoot

15

Vi kanske kan ta det efter onsdagens Huskvarnatripp.
Vart bor du i stan?

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

16

På Hisingstorp så det är på vägen.
/Anders

1303S 1974
Samt Amazon Kombi, Mazda MX5, Smart ED, Rödqvarna & Monarscoot

17

Glömde tacka för den fina bakluckan, så jag gör det nu. Hoppas att du får till det med WBX, en. Du har många fina projekt på gång. Ska följa dom noggrant. Mina ligger lite lågt just nu, för jag jobbar i Norge och är aldrig hemma. Har sökt nytt jobb med större möjligheter att jobba in. Måste få mer tid att skruva känns det som.

18

Skåpet som finns i Älvsjö. Vet du mer om platsen? Bor i Älvsjö å borde ha koll på VW i området

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

19

Bergau:
Du har PM

8inches:
Lycka till med ditt roadster-projekt.

/Anders

1303S 1974
Samt Amazon Kombi, Mazda MX5, Smart ED, Rödqvarna & Monarscoot

20 Senaste redigerad av millstream (2013-01-29 19:35:31)

Här går det väldigt långsamt men lite har blivit gjort på 57:an:

Elsystemet har byggts om till 12 V med motstånd för pilarna och modifierad torkarmotor.

Bakvagnen har höjts några centimeter för att få lite snyggare stuk med min något för höga framvagn.

Motorn har plockats ur bilen för att tvättas och få lite ny färg på kåporna.

Bakskärmarna och mellanplåten har med stor möda lackerats i något som liknar originalfärgen Horizontblau. Lacken har mattats ner (Inte för att den var speciellt blank men ändå. Lackering är inte min grej!) med Autosol för att bättre överensstämma med originallacken som tittar fram här och där på resten av bilen.

I stort sett återstår bara smågrejer men det tar tid när motivationen inte är på topp. Jag tror dock fortfarande att bilen ska kunna besiktigas och köras i sommar men det har jag trott förut...

Egentligen skulle jag sätta på Porsche-bromsarna på 1303:an och ett tag inbillade jag mig att WBX-motorn skulle monteras i vinter men sedan kom Netflix och där fanns det ju en massa som man inte hade sett och så tar Boxerville en massa tid, att läsa, inte skriva uppenbarligen, så då går det som det går och man får sitta här och hitta på ursäkter när man väl skriver och det var ju inte meningen.

/Anders

1303S 1974
Samt Amazon Kombi, Mazda MX5, Smart ED, Rödqvarna & Monarscoot

21

Kul och höra att det går framåt. Klart du ska fixa i ordning och besiktiga så vi får se den i Husqvarna parken till sommaren ICQ/ab

22

att stoppa i wbx:en tar i verkligheten faktiskt inte så mycket tid i anspråk som man kan tro om man har lite koll på vilket insprutningssystem man har osv. efter att ha slipat ur lådan för svänghjul osv så tog det fan inte många effektiva timmar arbete innan uppstart för min egen del. väntar själv nu på bättre tider eller rättare sagt att de grova hullingarna på tummarna ska dra ihop sig en smula så de finns någon möjlighet alls att lämna ändalykten min ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

23

Kalle skrev:

Jag tyckte nästan att 924 turbo fälgarna var coolare. Gav bilen ett lite unikare och råare utseende. Men smaken är ju som sagt som baken...  ICQ/ab

X2

24 Senaste redigerad av millstream (2016-01-05 13:14:07)

Här skrivs inte mycket och det händer inte så mycket i garaget heller men lite har i alla fall hänt:

54:an som min morfar köpte ny har tillsammans med diverse delar t ex NOS framskärmar sålts till en släkting. Tack till Banco för tipset!

De sista kvarvarande delarna från det nu tömda garaget där bl a 54.an stod har lämnats hos Banco.

På bilderna nedan ses hur en 25-hästare som förvarats fuktigt alldeles för länge ser ut när den kommer ut i solen. Motorn finns även den hos Banco numera tillsammans med en annan 25- alternativt 30-hästare i något bättre skick.

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/VW%2025%20hk-motor%20011_zpsskabkofb.jpg

http://i1078.photobucket.com/albums/w485/a_millstream/VW%2025%20hk-motor%20005_zpssirmp95g.jpg


Med 57:an har följande hänt:
Efter att konstaterat att motorn läcker olja så revs den ur och stötstångsrören och vevaxeltätningen byttes. Den ska nu bara tillbaka igen.
Framvagnen var lite hög trots sänkspindlarna så en justerbar och kortad stomme köptes på Paruzzi. Den ser ok ut men jag fick fila upp överfallet till styrsnäckan för att få den i rätt vinkel. Jag fick också korta armen som går mot styrstoppet eftersom den annars tog i plåten som håller stoppen. För att ytterligare komplicera det hela så passade inte tätningarna till stommen, den övre var cirka en millimeter för stor och samtliga var mindre i delen som tätar mot armen. Jag har skickat ett mail till Paruzzi och väntar på svar.
Torsionsstavarna och styrstagen är kortade, tack till Mats på jobbet. Nu återstår bara krängningshämmaren vilket verkar svårare. Jag har läst trådar och varit i kontakt med experter och det verkar enklast att kapa och svetsa även om experterna rekommenderar kallbockning med efterföljande värmebehandling.
Dessutom håller jag på att slipa fram originallacken. Det går inte fort...

I veckan ska 911:an vara färdig och levereras till mig. Äntligen i så fall men jag tror det när jag ser det, det är ju bara ett år för sent.

/Anders

1303S 1974
Samt Amazon Kombi, Mazda MX5, Smart ED, Rödqvarna & Monarscoot

25

Men det går framåt ICQ/ab

Skarva med ett rör över skarven det funkar bra, annars går det utan Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage