1

Hittade dessa delar i helgen.

Känner till Trimco och Classe Ebbenäs lite.

Intresserad av lite mer detaljer såsom när han kan ha tagit fram detta insug.
Fördelaren heter BugSpark och har två brytare, från Mr Gasket.
Båda delarna kommer från samma motor byggd av Ebbenäs, när kan det ha varit?
Var det bra funktion på insug och fördelare?

Post's attachments

2018-09-17 017 (1).jpg, 77.96 kb, 1280 x 851
2018-09-17 017 (1).jpg 77.96 kb, 148 downloads since 2018-09-17 

2018-09-17 022.jpg, 115.79 kb, 1280 x 851
2018-09-17 022.jpg 115.79 kb, 136 downloads since 2018-09-17 

2

Fördelaren brukar funka bra men ett mittmonterat insug med plenum ger ofta en rejäl flatspot vid plötsliga gaspådrag och brukar öka soppaförbrukningen rejält. Om insuget istället har två separata rör till höger och vänster sida och man kör med en Weber Dcn-förgasare så funkar det suveränt.

3 Senaste redigerad av AxelAndersson (2018-09-18 10:23:40)

Hej Hans

Tack för svar.

Nu är det ju så att det inte är något plenum, utan två separata rör hela vägen, se bild.

Gjutningen från sidan ser ju helt klart ut som om det är ett plenum längst upp.
Kan det vara så att Ebbenäs modifierade en ursprunglig version med plenum till separata rör?
Eller kan det vara så att den gjutningen ger båda möjligheterna?

Post's attachments

2018-09-18 002.jpg, 95.16 kb, 1280 x 851
2018-09-18 002.jpg 95.16 kb, 140 downloads since 2018-09-18 

4

Classe tog fram insuget på 80-talet. Detta eftersom det enligt honom själv inte fanns något som fungerade bra på marknaden. Han använde en 40 DCN med små halsringar, 24 mm. Enligt uppgift från några som körde med Trimcomotorer på den tiden fungerade installationen bra. Förvånande tycker jag eftersom andra mittmonterade förgasare oftast dras med flatspots och hög bränsleförbrukning oftast orsakat av otillräcklig/obefintlig förvärmning.
Efter några år så sålde han gjutformen och det som fanns färdigt till Misab i Göteborg.

5

Misab säljer fortfarande insug.
https://www.misab.se/mobil/artikel.php? … mp;id=1228
Har själv ett Trimco insug och en DCN men inte provat det.

Bubbla -62

6

Med separata kanaler går det att bestycka förgasaren så flatspoten nästan försvinner. Jag bytte till stora lågfartsmunstycken för min 1641cc. Tror det blev 65. Därefter bestyckade jag ner huvudmunstycket till 115 med litet luftmunstycke,kommer inte ihåg exact men motorn gick jämt och drog förhålandevis lite  bensin 0.75 på motorväg till bug in nr 2. Kan nämnas att på den motorn satt det en Bugspark fördelare.

7

P. skrev:

Classe tog fram insuget på 80-talet. Detta eftersom det enligt honom själv inte fanns något som fungerade bra på marknaden. Han använde en 40 DCN med små halsringar, 24 mm. Enligt uppgift från några som körde med Trimcomotorer på den tiden fungerade installationen bra. Förvånande tycker jag eftersom andra mittmonterade förgasare oftast dras med flatspots och hög bränsleförbrukning oftast orsakat av otillräcklig/obefintlig förvärmning.
Efter några år så sålde han gjutformen och det som fanns färdigt till Misab i Göteborg.

Med så små halsringar kan det knappast vara någon större effektvinst mot en 34 PICT, eller?

8

TobiasL skrev:
P. skrev:

Med så små halsringar kan det knappast vara någon större effektvinst mot en 34 PICT, eller?

Jag har haft flera 1915cc motorer med Solex 34 PICT, ibland har jag svarvat upp halsringen till 26-27mm och bestyckat om. kört 15,8sek på 402 meter med en sådan motor...
Nej, varför hålla på att labba med större dubbelförgasare på enkelinsug? Ändrören har ju ändå bara 30mm innerdia....

9

Trots att jag varit inom fordonsbranschen i ungefär ett halvt sekel har jag inte lärt mig vad "flatspots" är. Kan någon vänligen förklara för mig?

10

En flatspot är när motorn hostar till vid plötsligt gaspådrag dvs övergången mellan lågfart och acceleration fungerar inte pga insugsluften tappar hastighet vid vidöppna själl. Brukar kunna avhjälpas med större lågfartsmunstycke som drar längre i registret tills högfarten kickar in. Skillnaden på min motor blev avsevärd då den var enkelport och med en dubbelförgasare i mitten med separata insugskanaler lyckades jag hålla gashastigheten även på låga varv. Bromsades hos JPM till ca 80hk.