1 Senaste redigerad av Shaftish (2018-09-17 10:26:26)

Hej,
Jag har en 1302 -72 Lim där jag behöver byta bussningen under växelspaken. MEN...
På de bilder jag sett så är det hål i fronten någonstans för att kunna få ut stången.
Den enda öppningen jag ser är öppningen till själva "kardantunneln" där staget bor men ingen lucka för att få ut den förbi fronten.
Frågan är alltså om det går att få ut stången under fronten/karossen eller om det är så att något snille svetsat igen hålet/luckan som fanns för att få ut staget.
Eller behövs inte staget tas ur helt? Alltså bara att staget kommer förbi bussningen, då kanske staget inte dras genom fronten?

2

Hej
På våran 1303 så behövdes det inte öppna luckan utan det gick o knuffa fram den ändå
lite småpillrigt o tog nog typ 40 min o byta både frambussningen o skarvdelen ibak

3 Senaste redigerad av Stefan F (2018-09-17 20:23:43)

Det borde se ut så här undertill:

http://www.vw-wholesale.com/resize.aspx?file=9513003.jpg&width=388&maxheight=280

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på 1302, men på min 1303:a täcks den öppningen av den deformationsplåt som sitter mellan "hammarhuvudet" och frontplåten. Om du har en sådan, skruva bort den så ser du öppningen in i tunneln. Även om stången går fritt från bussningen inne i tunneln, så borde det bli rätt knepigt att få in den i bussningen igen om man inte kan pressa på framifrån.

Edit: När stången har passerat bussningen och ligger på botten av tunneln så går det att lirka ut den förbi/under frontplåten. Någon lucka eller öppning i frontplåten finns inte på de här modellerna.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

4

Har fått tipset att knyta en lina runt stången för att enklare kunna dra tillbaka stången.
Men det känns som om det är ett 2 mannajobb.

5

Har fått tipset att knyta en lina runt stången för att enklare kunna dra tillbaka stången.
Men det känns som om det är ett 2 mannajobb.

6

Det lättaste sättet att byta den är att skära upp ett hål som är 150x150 mm vid sidan av tunnel på höger sida  ( då räcker det att lossa fästet vi växellådan o föra fram stången 100 mm)
Dagens plast bustningar är delbara för växelreglagestången
Då är det bara att dela på plastbustningen trä över den på stången sen trycka den på plats sen montera dit låsringen så bustningen inte delar sig
Sen svetsa dit den biten som är bort kapad
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

overkill
bussningen byter du lätt utan kap o svets
tebax te ruta ett     ICQ/bp