1

Nån som orkar höra och se bilder?

Post's attachments

Field.jpg, 391.32 kb, 1000 x 750
Field.jpg 391.32 kb, 252 downloads since 2018-09-02 

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

2

Varför laddas inte bilderna upp som förr?

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

3

Nikke911 skrev:

Varför laddas inte bilderna upp som förr?

Bilden var lite för stor, minskade ner den och laddade upp den ICQ/ab

4

Ja alla bilder från dig är jätte intressanta!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

så klart ICQ/bs

(o\ ! /o)

6

Kjør på!

7

Tänkte att det kanske börjar bli tjatigt..
Men Ok,startade som vanligt resan ner mot Åbo onsdag eftermiddag 1.8. På vägen ner hade jag kommit överens att titta in till http://martelius.com/ för lite idéer på ett nytt avgassystem när nymotorn väl kommer på plats. Det trevliga med Porsches motorer är att de inte växer fysiskt fast cylindervolymen ökar,så jag kan bygga avgassystemet med gamla motorn i och sen bara flytta över när den nya kommer på plats. Upp på lyften och ett antal gubbar in under bilen redan av ren nyfikenhet. Väldigt trångt att gå framåt med systemet då bärarmar,stötdämpare och torsionsrör kommer ivägen men det ska nog gå. Långa primärrör som går ihop i en triangelkollektor som sedan går ihop med andra sidans rör för att uppnå en viss pulseffekt och sen ut på varsin sida framför bakhjulen med dämparna gömda under trösklarna. Berättade oxå om vårt bekymmer med för höga decibelvärden på Nürburgring (135 dB) och Martelius själv föreslog ett hålat rör som bara stacks in i megafonerna och sen dit med cookisen igen. Sagt och gjort, sågade till två rörstumpar och tryckte in och Voilá,mycket tystare ljud!! Kunde lätt köra utan öronproppar ner de resterande 6 milen till Åbo.

Post's attachments

Åbo slott igen.jpg, 188.99 kb, 1008 x 756
Åbo slott igen.jpg 188.99 kb, 259 downloads since 2018-09-03 

8

Anlände till Stockholm tidigt nästa morgon. Stefans tåg skulle komma först runt 10 så jag tog det lugnt o käkade en rejäl frukost och njöt i solen. På vägen ner hade jag noterat att det kom lite bromsskrap från de nya Turboskivorna som var lite väl exakt inpassade i oken. De små rostfria plåtarna i oken ville skava mot skivan när man svängde höger. Kände på skivorna och de hade redan lite lätta spår.
När Stefans försenade tåg väl kom packade viin oss i bilen med riktning Helsingborg. Ljudet från framskivorna blev mer och mer irriterande och vi var rädda att skivorna skulle förstöras. Hade plockat med mej shims i olika tjocklek så vi stannade på en parkering nånstans och shimsade om oken. Blev mycket bättre men inte helt bra..
Stannade och tankade med jämna mellanrum men när vi skulle åka från macken nånstans runt Vättern sade startlåset upp kontraktet för gott. Det har krånglat då och då i flera år men har aldrig kommit ihåg att byta ut det. Nu steg det upp en rökpelare ur det och vi förstod att det skulle bli mera skruva. Lite bökigt då man måste lossa på rattstången,blinkersspak osv. för att komma åt men en halvtimme senare var vi på vägen igen med en snygg?? tjuvkoppling.

Post's attachments

Shimsa bromsar.jpg, 123.63 kb, 800 x 600
Shimsa bromsar.jpg 123.63 kb, 236 downloads since 2018-09-05 

Stockholms central 2018.jpg, 113.6 kb, 800 x 600
Stockholms central 2018.jpg 113.6 kb, 249 downloads since 2018-09-05 

9

Sen eftermiddag anlände vi till Helsingborg och körde direkt ner till hamnen. Kvällen i Köpenhamn väntade och vi började känna oss lite törstiga.. ICQ/ag  När vi komner till hamnen kom det genast några personer och ville titta på bilen och ta bilder. En äldre snubbe var extra intresserad eftersom han själv höll på med gamla bilar..eller nåja..gamla 70-tals Granador..
Stod och pratade med honom medan vi väntade på färjan och han upplyste oss om att det skulle köras Copenhagen Classic den helgen vilket vi inte hade en susning om. De stänger av gator i centrala Köpenhamn och kör hårt med gamla bilar helt enkelt. ICQ/bs
Ombord på färjan fick man en bit mat och dagens första öl.. ICQ/bq . Tog Strandveien in mot Köpenhamn och passade på att ta en simtur/tvagning innan vi dundrade in i storstan.
Stefan fick vara kartläsare då vi försökte hitta samma ställe där vi övernattade i Nyhavn förra året. Tog en stund att hitta men det gjorde inget för gatorna runt Nyhavn var helt packade med folk denna varma torsdagskväll och Leichtbau väckte minst sagt uppståndelse..Den där sköna laglösa känslan infann sig igen.. ICQ/ap
Hittade fram till smma lugna innergård som året innan och satt en stund i bilen och smakade på lite öl och Minttu Black innan vi gick ut i vimlet..

Post's attachments

Strandveijen.jpg, 56.59 kb, 800 x 600
Strandveijen.jpg 56.59 kb, 236 downloads since 2018-09-08 

Thursday night Copenhagen.jpg, 61.72 kb, 800 x 600
Thursday night Copenhagen.jpg 61.72 kb, 231 downloads since 2018-09-08 

10

Efter en natt i bilen gick vi iväg o tog oss en rejäl frukost och började sen leta efter Copenhagen Classic insläpp. Hittade ett gäng i färggranna västar som förklarade nåt på danska och visade med händerna vartåt vi skulle..jo-jo.. Hittade varken parkering eller insläpp men efter att vi irrat runt en stund såg vi en skylt där det stod "Racers and teams only". Körde in där tills vi blev stannade och tillfrågade vad vi skulle göra? Med följefrågan "Are you drivers"? "Yes",svarade vi och dundrade rätt in i depåområdet!! ICQ/ag
Verkligen mycket att titta på och mycket trevligt folk träffade vi oxå. Leichtbau väckte stort intresse som vanligt och några köpanbud fick vi oxå..
Banan skulle öppnas först till kvällen eftersom de skulle stänga av stora delar av stan runt depåområdet. Tyvärr var vi tvugna att tacka för oss och åka vidare. Min förre teamkompis från Porsche Carrera Cup skulle köra nästa dag och han hade fixat fram världens VIP-biljetter till Porsche Hospitality-tältet med allt vad det innebär..(fri mat,dricka och underhållning hela helgen).
Styrde kosan ner mot Rödby och började oroligt söka efter en mack med 98 oktans bensin. Hade tankat senast 10 mil ovanför Helsingborg så det började sina i 42-literstanken. Alla stationer längs motorvägen sålde endast 95 oktan. Hade en 10 liters dunk bak i bilen men var osäker om ens det skulle räcka till första macken på tyska sidan..
Körde tills soppan tog slut,hällde i det som fanns i reservdunken o bad en stilla bön.. Väl iland på tysk mark visste vi att vi max har nån liter kvar och det var 10 km till närmsta mack. Två km från macken tog den soppan slut..
Hoppade ur bilen och tog reservdunken i handen och lyfte upp tummen åt första bil..och visst..en trevlig dam med ännu trevligare dotter tog mig till macken och tillbaka. 20 minuter senare va vi på väg igen!

Post's attachments

Copenhagen Classic 1.jpg, 125.31 kb, 800 x 600
Copenhagen Classic 1.jpg 125.31 kb, 239 downloads since 2018-09-12 

Copenhagen Classic 2.jpg, 135.85 kb, 800 x 600
Copenhagen Classic 2.jpg 135.85 kb, 244 downloads since 2018-09-12 

Copenhagen Classic 3.jpg, 100.34 kb, 640 x 480
Copenhagen Classic 3.jpg 100.34 kb, 257 downloads since 2018-09-12 

Copenhagen Classic 5.jpg, 119.21 kb, 800 x 600
Copenhagen Classic 5.jpg 119.21 kb, 248 downloads since 2018-09-12 

Rödby igen.jpg, 64.53 kb, 640 x 480
Rödby igen.jpg 64.53 kb, 243 downloads since 2018-09-12 

11

Det var många intressanta fordon där......

12

Blev lite paus i skrivandet..rutinkörning genom Tyskland stod på agendan. Hade planerat att vara framme i Adenau vid 9 tiden på kvällen..jo..jo..
Vägarbeten och köer hindrade vår framfart betydligt..vid 20-tiden på kvällen hade vi fortfarande 28 mil kvar och stod stilla i en bilkö med väldigt lite soppa i tanken..
Visste att vi hade en mack ca. 5 km framför oss men kön stod helt stilla. Smög oss förbi i vägrenen på höger sida om autobahn tills vi kom fram till bensinmacken.. Två timmar senare stod kön fortfarande stilla så vi bestämde oss för att övernatta på bensinstation och hoppas att kön skulle lösts upp tills morgonen. Samtidigt hade vi ju biljetter som väntade och racing att följa på Nürburgring nästa förmiddag.
Vaknade vi sextiden och startade upp besten. Stannade bara för en snabb tankning och lite frukost och var framme vid 9-snåret lördag morgon. Packade bara ur allt ur Leichtbau och ångade vidare upp till Dorint hotel där A-J Kasi var emot oss med Porsche VIP-Hospitality biljetter + en massa kul Porsche prylar som hörde till. En äldre herre med gul väst kom fram till oss och jag tänkte att nu blir det nåt snack för att jag kört fram till hotellentrén..icke..Ordningsvakten var totalt begeistrad av bilen och ville att jag skulle starta upp den.
Startade bilen medan ordningsvakten stod och myste bredvid. När jag stängt av kom nån fram och frågade på finska " Onko noi kyltit lailliset?" (Är skyltarna "ärliga"? dvs. besiktad med Porsche motor). Vände mig om och där stod Keke Rosberg och smålog!! "On ne" svarade jag..
Parkeringsbiljetten som hörde till Porsche-paketet visade jag för ordningsmannen. "Det där e för långt borta",sa han. "Ställ bilen här på uppfarten. Jag är här hela dagen så jag kan hålla ett öga på den."
Sagt och gjort,ställde bilen vid ingången till Dorint hotel och gamla "Fahrerlager" och knallade in i depån.. ICQ/ag

13

Efter en ganska våt helg blev det måndag..+30 grader o fint som fan. Vi har snackat om att hyra cyklar och ta oss runt Nordslingan för egen maskin-sagt och gjort. Hyrde två fina mountainbikes nere vid Rewe och började trampa uppåt Hohe Acht. Cykelstigen följer banan hela vägen och man får en helt annan uppfattning av den legendariska banan. Herregud vad brant det är!! Inte undra på att det känns lite trögt på sina ställen då man "glömmer" att peta i trean och masar sig fram på låga varv på fyran istället..
Svetten sprutade och 4 liter vatten var konsumerade innan vi ens var uppe vid Hohe Acht.. höjdskillnaden från Adenau dit upp var över 300 meter.
Sen är det ganska flackt hela vägen till insläppet vid långrakan men sen börjar det gå utför..Fuchsröhre och Swedenkreutz går det utför likt ingenting-undra på att man e byxis då man kör. Fick hålla på bromsarna hela vägen ner till Adenau,annars hade man slagit ihjäl sig!!
Har alltid undrat varför det heter Swedenkreutz förresten; I skogen ovanför banan står ett gammalt kors till minne av de svenska soldater som stupade här under det Trettiöåriga kriget!! Mäktigt!
När vi kom ner till byn (Adenau) igen var vi lätt törstiga så vi tog några kalla på Blaue Ecke.. Satt o såg ut över torget där vi alltid parkerar bilen.
När vi kom till vårt lilla hus satt vi oss ner o tittade ut..Leichtbau var borta!!!
Visste inte numret till polisen så vi kastade oss på cyklarna och började trampa mot polisstationen som jag hade sett nån skylt till nångång.
På vägen hann man tänka allt möjligt och det slog mig att kanske bilen bara blivit bärgad istället för stulen..
Eftersom jag bara visste om en bärgningsfirma (Bongard Abschleppdienst) svängde vi in där istället precis innan stängningsdags.
Frågade om de bärgat en gammal buss från torget..jo det hade de gjort och bussen stod på deras depå.. Så nån jävel hade ringt stadsförvaltningen som i sin tur beställde bärgningen av Leichtbau. Den stod ju felparkerad som den gjort i alla dessa år men nån böteslapp har vi aldrig sett till.Det var bara att betala bort 280€ och lösa ut bilen från depån innan de hann stänga.. Gissa om man var förbannad.. ICQ/aq

Post's attachments

Cykel Hohe Acht.jpg, 132.45 kb, 480 x 640
Cykel Hohe Acht.jpg 132.45 kb, 232 downloads since 2018-10-20 

Cykeltur runt ringen.jpg, 92.35 kb, 640 x 480
Cykeltur runt ringen.jpg 92.35 kb, 238 downloads since 2018-10-20 

Schwedenkreutz.jpg, 80.98 kb, 480 x 640
Schwedenkreutz.jpg 80.98 kb, 246 downloads since 2018-10-20 

Ställ an där han står 2.jpg, 135.4 kb, 800 x 600
Ställ an där han står 2.jpg 135.4 kb, 256 downloads since 2018-10-20 

14

Tisdag kom lika varm som dagen innan..+32 grader. När banan öppnade kl. 17.30 var vi redo. Skulle ta ett lugnt varv tillsammans först och sen köra solo. Denna dag var även GP-slingan öppen så man körde hela banan. Kändes lite ovant i början,speciellt GP-slingan som man aldrig kört fort förr-men vi skulle ju bara köra "lugnt"..
Det slår aldrig fel-går inte att bara köra lugnt..efter några svängar gasades det friskt igen..
Bilen kändes så mycket bättre än året innan-speciellt de nya Turbo bromsarna fram-satan vad de sög bra. Man fick ett helt annat förtroende för bilen och kunde bromsa mycket senare.
Efter första varvet åkte Stefan ut på ett solovarv. Alla i depån hade problem med värmen-öppna huvar och rykande bromsar överallt..
Det ända som rykte för oss var Leichtbau skjortorna som dröp av svett.. ICQ/ag
Däcken gick också varma fast vi släppte ut luft innan. Däckstrycket kröp över 2 kilos strecket när däcken blev varma.Men Leichtbau funkade perfekt i övrigt o ville bara ha mer..

Post's attachments

Första varvet.jpg, 47.76 kb, 640 x 264
Första varvet.jpg 47.76 kb, 241 downloads since 2018-10-20 

Kladdiga däck.jpg, 110.15 kb, 600 x 800
Kladdiga däck.jpg 110.15 kb, 252 downloads since 2018-10-20 

Våt skjorta.jpg, 102.4 kb, 800 x 600
Våt skjorta.jpg 102.4 kb, 236 downloads since 2018-10-20 

15

https://www.youtube.com/watch?v=dIBVclQjUo0

16

Tillbaka hem till Adenau huset för eftersnack..och några öl förståss..
Nästa dag åkte vi iväg till Köln. Kul att kunna köra en så pass extrem buss som om det var en vanlig bruksbil..ja nästan då.. ICQ/ap
Körde hem till syrrans dotter och kille som just byggt ett toppenhus i centrum av Köln. Bara och köra in i garaget och sen iväg till stan på lunch. Strosade på i folkmängden och tog nån öl emellanåt..tittade på folk och tog nåt glas vin..
Senare på eftermiddagen hoppade vi på spårvagnen hem där syrrans kille väntade med kalla öl och tilltugg på takterassen. Efter en trevlig kväll tog vi natten i gästrummet. Följande dag (torsdag) åkte vi hem igen till Adenau. Banan skulle öppna som vanligt vid femtiden så vi var där i god tid. Passade på att hälsa på hos några bekanta från ifjol och som ny bekantskap Misha från Apex Nürburg. Medan vi ändå var där tog vi oss tid att vandra upp till borgen oxå. Helt otrolig utsikt över hela området-kan varmt rekommenderas!
Klockan blev 17 och vi kom in i lekstugan igen.. ICQ/bp
Jag försökte mig på ett snabbare varv men blev inte så värst snabbt..för små kulor helt enkelt..och så hade jag nåt mystiskt soppaproblem innan Hohe Acht. Hade ganska lite soppa i tanken så antagligen sög pumpen luft i de snabba kurvorna och motorn blev utan soppa.
Men jag fick ändå ett skönt förtroende för bilen och kände att det fanns hur mycket som helst mer att ge.
Tillbaka till depån blev jag inviftad till Track-killarna..fortfarande 2 dB för mycket ljud vid nån av de fyra mätpunkterna... ICQ/ac
Trots att vi nu hade där all dämpning. Nya dämpmattor satt monterade in i megafonerna men det som lät tyst och fint runt i stan lät tydligen så in i helvete vid 6000 rpm.. Färdig kört mao..132 dB..gränsen var 130..
Men publiken tyckte däremot att vi hade den fränaste bilen och det häftigaste ljudet i trakten vilket ju var en liten tröst. ICQ/ab

Post's attachments

Leichtbau i Köln.jpg, 310.24 kb, 1600 x 1600
Leichtbau i Köln.jpg 310.24 kb, 249 downloads since 2018-10-26 

17

ICQ/ay dags för bättre avgassystem kanske?

Bubbla -62

18

GB63VW62 skrev:

ICQ/ay dags för bättre avgassystem kanske?

Det är på gång men får inte plats för dämpare bakom motorn så blir tvungen att gå framåt. Hade faktiskt bokat tid till http://martelius.com/en/ på väg ner till Tyskland och ska dit med bussen nu i november. Är bara rädd att mista "porsche-soundet" med det nya systemet..

19 Senaste redigerad av Nikke911 (2018-10-27 17:50:57)

Mitt mesvarv..om det är nån som undrar så är växellägena omkastade så att ettan,trean och femman e bakåt..så ni inte tror vi meskör hela tiden.. https://www.youtube.com/watch?v=_7VIMUqgFDM

20

Fredag var tanken att åka upp och kolla Oldtimer Grand Prix fria träning på storslingan men blev långlunch med syster med familj på Ventisette istället..hur som helst tog vi oss upp lite senare och körde raka vägen in i depån som ända bil som inte tillhörde nåt team. Fick snacka en stund med AvD killarna innan det ordnades..fick alltså biljett in till depåområdet för hela helgen.. ICQ/bq
Ställde oss på en bra plats och njöt av stämningen. MYCKET mer bilar i år än ifjol-var verkligen trångt inne på depåområdet. Sålde Leichtbau-skjortor och pratade med folk mest hela tiden. Vi var hade nog den mest fotograferade biulen trots allt otroligt som fanns att se.Hade klistrat dit Restaurang Avianos reklam kvällen innan för att ge Yanni lite PR. Naturligtvis hade vi köroverallerna på oss hela dan i 30 graders värme.

Post's attachments

Depåbiljett.jpg, 123.11 kb, 756 x 1008
Depåbiljett.jpg 123.11 kb, 249 downloads since 2018-10-27 

Porsche 911 GT2 RS.jpg, 150.58 kb, 1008 x 756
Porsche 911 GT2 RS.jpg 150.58 kb, 243 downloads since 2018-10-27 

Porsche 911 RSR.jpg, 145.25 kb, 1008 x 756
Porsche 911 RSR.jpg 145.25 kb, 250 downloads since 2018-10-27 

Porsche 917 Gulf 1.jpg, 136.67 kb, 1008 x 756
Porsche 917 Gulf 1.jpg 136.67 kb, 251 downloads since 2018-10-27 

Schnitzer BMW.jpg, 116.62 kb, 1008 x 756
Schnitzer BMW.jpg 116.62 kb, 250 downloads since 2018-10-27 

21

Det ser ut att ha varit riktigt intressant och trevligt där!

22

Alltid kul att läsa om om er resa å galna upptåg ICQ/ay

(o\ ! /o)

23

ser fram mot allt jag kan om bussen och era upptåg! ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

24

Söndag på AVD

Post's attachments

IMG_0591.jpg, 99.29 kb, 640 x 480
IMG_0591.jpg 99.29 kb, 226 downloads since 2018-10-28 

25

Lördag morgon kom lika solig och varm som alla andra dagar. Åkte upp och ställde oss på "vår" plats igen. Om möjligt ännu mer folk denna dag.
Det kom nån fram och ville prata hela tiden vilket ju var kul. Sålde en del T-shirts och såg mycket fin racing och fantastiska bilar.
En perfekt dag mao. På lördag kväll skulle huvudgatan genom Adenau torg stängas av och bara entusiastbilar släppas in. Vi kom dit bland de sista och folk nästan jublade när vi dök upp och vi fick en perfekt plats mitt i smeten.
Karnevalstämning runt torget med levande musik och massor med folk som satt ute på alla tillfälliga uteserveringar som riggats upp för kvällen.
Satt på Avianos uteservering hela kvällen och blev lite runda under fötterna..  ICQ/bm

Post's attachments

Adenau torg.jpg, 194.72 kb, 1008 x 756
Adenau torg.jpg 194.72 kb, 227 downloads since 2018-11-03