1

Har köpt ett 1600 block och skall göra ett försök att bygga en motor (mest för att lära mig hur allt funkar.
Min bil är en 1300 från -66.

Min fråga är, passar en 1600motor rakt av mot en 1300växellåda eller behöver jag modda för att det ska funka?
Tack på förhand

2

Ja och nej. Motorblocket passar mot lådan. Har du ett svänghjul från 1967- med 130 kuggar ryms det inte att rotera i växellådan. 1966 var sista året med 109 kuggar och då är  startmotordrevet också anpassat för kuggkransen. Startmotoraxeln för de äldre har diameter 12,5mm och 1967- är diametern 11mm.
Det går att slipa ur växellådan och montera en speciell bussning för startmotoraxeln.
Vid slipning bör BRANDfaran beaktas eftersom det är magnesium som material i både växellåda och block, vilket är en metall som brinner!

3

Slipar man lådan ska man använda slipstift till borrmaskin och INTE vinkelslipen.

Bubbla -62
T3 DH -85
Bubbla -66

4

Tack för informativa svar. Är som sagt lite okunnig på detta (ännu).

En fråga till:  måste man slipa ur lådan eller kan man byta till ett svänghjul från -66? Om block och låda passar borde det väl funka att bara byta svänghjul?

5

Har du en 1300 motor så har den normalt koppling med 180mm diameter och 1500-1600 har koppling med diameter 200mm. En 180mm koppling är i klenare laget för en större motor och risken för slirning är stor.
Du bör också ha svänghjul med O-ring i centrum mot vevaxelns anliggning.

6

Tack för svar!