1

Har påbörjat renovering av min fars gamla VW-lyxbuss av årgång 1961. Behöver nu färgkoden till den vit och den röda färgen. Någon som kan hjälpa mig vidare?

2

Siegellackrot L53/45
Perlweiß L87/13

T2b taigagrön ´77

3

Tack för ett snabbt svar. Kan dessa koder omvandlas till dagens färgkoder för att kunna blanda rätt nyans?

4

Beställt blästring och lackning av mina fälgar med koden "Perlweiss L87/ 13". Resultatet blev mintgrönt.  Vad blev fel?
Skulle det bara vara L87 som betyder Pärlvit. Vad betydet då /13 ?
Tacksam för svar från någon som vet mer.

5

Skogstrollet skrev:

Beställt blästring och lackning av mina fälgar med koden "Perlweiss L87/ 13". Resultatet blev mintgrönt.  Vad blev fel?
Skulle det bara vara L87 som betyder Pärlvit. Vad betydet då /13 ?
Tacksam för svar från någon som vet mer.

Antingen är L87 svår att blanda, eller också har vissa färgbutiker ett felaktigt recept. Beställer man L87 på den lokala bilfärgbutiken här i Uppsala får man också en spännande nyans som skiftar i gult och grönt.

https://www.tipro.se/ har en bra L87 perlweiss.

6

Ska inte denna Perlweiss L87/13 nästan tendera lite åt grått?? åtminstone om du jämför med en 100% vit.
Verkar konstigt om den blir som du säger mintgrön. Har den som blandat färgen läst rätt på koden??

7

Glasurits recept är
98.4% vit
1 % gul/grön
0.6% svårt

Är dom mintgröna blev den gul/ gröna andelen för mycket.Fick du ingen lackad provremsa innan?

T2b taigagrön ´77

8

Hej!
Tack för receptet. Jag beställde 300 ml sprayfärg med koden Perlweiss och den var mer åt det gråa hållet. Jag har inte kommit så lång än med lackningen av den vita delen. För min del betyder det samtidigt att alla rutor ska ut och även innetaket ska göra om. Just nu ska den lackas nertill med Ziegelrot. Tack för er återkoppling.