1

I samband med 12V konvertering bytte jag från original BA15s 20W glödlampor till LED ersättare som skulle motsvara en 20W glödlampa. Resultatet blev inget att hurra över, då de nya LED-lamporna snarare lyste svagare än original glödlampor.

Är det någon som har något bra tips om röda BA15s ersättare som lyser "starkt som f-n"?

https://hidkitpros.com/wp-content/uploads/2014/05/BA15S-Single-Contact-LED-Bulb-Pin-Configuration.jpg

2

kolla på diodhuset, där köpte jag ett par med pulver i, röda.

3

Bensans skrev:

kolla på diodhuset, där köpte jag ett par med pulver i, röda.

Där fanns det några:
https://www.diodhuset.se/diod-xenon-til … p21w-ba15s

Minns du vilken du köpte?

4

Artikelnummer 321542 från diodhuset.se  159 kr / styck

5

Problemet med många LED:s är att de behöver sitta i rätt riktning för att ge den utlovade ljusstyrkan. Testade också med LED-lampor på min barndoor men det gick inte. De lyste alldeles för svagt. I och med att lampan pekar upp i skyn och inte ut ur ljusarmaturen. Den som rekommenderas på LED-huset har ju ljusdistribuering åt alla håll så den ser ju mycket lovande ut.

Alte Liebe rostet nicht!

6

Man sparar ju en massa ström med LED, och dess hållbarhet är ju överlägsen glödlamporna, men varför byta av andra anledningar? Entusiastbilar går ju iallmänhet inte så många mil eller timmar per säsong, dessutom är bilar som ursprungligen var utrustad med likströmsgenerator undantagen från halvljuslagen, det räcker med positionsljus.
Jag låter de vanliga glödlamporna sitta kvar i mina gamla bilar. Undantag är buggyn, som fick speciella LED-bakljus. Det blev LED i blinkersen också, men det gillade inte besiktningstjänstekvinnan, det blev inte rätt orqnge färg, då dom fick bytas.
I någon strömspariver byttes även alla lampor ut i båten, mot LED. Jag har ju "bara" 260Ah i förbrukarbanken.... Bytte även i lanternorna, som då lyste med fel färg.... Dom vita drar sig mot "jättevitt" den gröna på sb-sidan lyer nästan blått, men den röda på bb-sidan ser ok ut...
Ja, dom lyser ju bara då motorn är igång, och det är väl samma sak på gamla volkwagnar, du har väl bara ljuset på när motorn är igång och då generatorn laddar???

Byt iallafall inte ut laddningskontrollampan mot LED, det funkar inte.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Björn J. skrev:

Man sparar ju en massa ström med LED, och dess hållbarhet är ju överlägsen glödlamporna, men varför byta av andra anledningar?

I det här fallet vill jag ha lite starkare bromsljus än vad man kan få med original 20W glödlampa.

8

HenrikL skrev:
Björn J. skrev:

Man sparar ju en massa ström med LED, och dess hållbarhet är ju överlägsen glödlamporna, men varför byta av andra anledningar?

I det här fallet vill jag ha lite starkare bromsljus än vad man kan få med original 20W glödlampa.

Ok, utan att vara alltför "bezzerwizzig" så är standard broms/bakljuslampor och blinkerslampor på 21 watt vid 12 volt (broms/bakljus på 5/21W), men en watt hit eller dit gör ingen större skillnad ICQ/bq

Det gäller ju då att hitta en bra LED-lampa, en där varje enskild lysdiod har en bra ingjuten lins och/eller reflektor. Lysdioder sänder ju bara sitt ljus i en riktning, och dessutom med väldigt smal spridning.
Glödlampor sprider ju sitt ljus nästan helt sfäriskt, bara skugga efter sockeln. Där fixar man ju mer ljusmängd med en välpolerad reflektor, och där skiter det ju sig med LED-lamporna.

Så hoppas du finner en bra LED-lampa, och jag tror ju inte du vill montera fula extra bromsljus för att inte riskera att bli påkörd bakifrån av en lokaltrafik(LED-)buss i tajt tidtabell som jag höll på att råka ut för förra sommaren. Bussen tvärnitade och stannade 5 mm bakom mig, och fick fallskador hos stående passagerare inne i bussen...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Björn J. skrev:

Man sparar ju en massa ström med LED, och dess hållbarhet är ju överlägsen glödlamporna, men varför byta av andra anledningar? Entusiastbilar går ju iallmänhet inte så många mil eller timmar per säsong, dessutom är bilar som ursprungligen var utrustad med likströmsgenerator undantagen från halvljuslagen, det räcker med positionsljus.
Jag låter de vanliga glödlamporna sitta kvar i mina gamla bilar. Undantag är buggyn, som fick speciella LED-bakljus. Det blev LED i blinkersen också, men det gillade inte besiktningstjänstekvinnan, det blev inte rätt orqnge färg, då dom fick bytas.
I någon strömspariver byttes även alla lampor ut i båten, mot LED. Jag har ju "bara" 260Ah i förbrukarbanken.... Bytte även i lanternorna, som då lyste med fel färg.... Dom vita drar sig mot "jättevitt" den gröna på sb-sidan lyer nästan blått, men den röda på bb-sidan ser ok ut...
Ja, dom lyser ju bara då motorn är igång, och det är väl samma sak på gamla volkwagnar, du har väl bara ljuset på när motorn är igång och då generatorn laddar???

Byt iallafall inte ut laddningskontrollampan mot LED, det funkar inte.



"Dessutom är bilar som ursprungligen var utrustad med likströmsgenerator undantagen från halvljuslagen, det räcker med positionsljus"


Det var ju ett tag sedan du svarade på denna men har du någon hänvisning?
Vet att man kan söka dispens på riktigt gamla fordon men dit räknas väl inte en 60 talare

:-)

10

janzon skrev:
Björn J. skrev:

Man sparar ju en massa ström med LED, och dess hållbarhet är ju överlägsen glödlamporna, men varför byta av andra anledningar? Entusiastbilar går ju iallmänhet inte så många mil eller timmar per säsong, dessutom är bilar som ursprungligen var utrustad med likströmsgenerator undantagen från halvljuslagen, det räcker med positionsljus.
Jag låter de vanliga glödlamporna sitta kvar i mina gamla bilar. Undantag är buggyn, som fick speciella LED-bakljus. Det blev LED i blinkersen också, men det gillade inte besiktningstjänstekvinnan, det blev inte rätt orqnge färg, då dom fick bytas.
I någon strömspariver byttes även alla lampor ut i båten, mot LED. Jag har ju "bara" 260Ah i förbrukarbanken.... Bytte även i lanternorna, som då lyste med fel färg.... Dom vita drar sig mot "jättevitt" den gröna på sb-sidan lyer nästan blått, men den röda på bb-sidan ser ok ut...
Ja, dom lyser ju bara då motorn är igång, och det är väl samma sak på gamla volkwagnar, du har väl bara ljuset på när motorn är igång och då generatorn laddar???

Byt iallafall inte ut laddningskontrollampan mot LED, det funkar inte.



"Dessutom är bilar som ursprungligen var utrustad med likströmsgenerator undantagen från halvljuslagen, det räcker med positionsljus"


Det var ju ett tag sedan du svarade på denna men har du någon hänvisning?
Vet att man kan söka dispens på riktigt gamla fordon men dit räknas väl inte en 60 talare


Nu minns jag inte om vi pratade 6 eller 12 volt?
Oavsett lik- eller växelströmsgenerator och halvljuslagen måste man ju ha bromsljus.
Marinfirmorna har ibland LED-lampor (12 volt), (segel-)båtägarna är ju rätt så angelägna om att spara ström ombord.
Jag vill minnas att jag köpt en del LED-lampor hos Erlandsons Brygga, Hjertmans och Seasea, med standardsocklar. Även Biltema har en del i sitt marina sortiment.
Sedan "upplysningsvis" har jag sett ett det finns en hel del sådant på Aliexpress, eller då "Mr Wangs postorderbutik i Kinna" för den miljömedvetne som inte vill ha småpaket med flyg och Postnord avgifter.

Vad jag nu minns, men kolla upp det, så är veteranfordon som ursprungligen hade likströmsgenerator undantagna från halvljuslagen som jag skrev, men man måste ha positionsljuset tänt.

Dieselmaffian skriver en del om detta på sin hemsida, men dom måste väl ha fått dess uppgifter någonstans ifrån, finner dock ingenting vid snabbsökning hos trafikverket.
http://www.dieselmaffian.com/about5.html ICQ/al

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Det kanske står någonting här:
3 kap. 69 § Trafikförordningen (1998:1276).
Men jag har inte kollat.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."