1

Hej hoppas detta hamnar i rätt tråd, jag har precis skaffat min första luftkylda en röd liten bubbla från 65.

Den är brötlåg, Dubbla sänkningssattser fram, samt sänkspindlar.
Och bak sitter det Z-liknande svärd med 3 hål som är ovala för att kunna justera (Gissar på Toe? )

Jag har googla runt och gått igenom det mesta inom youtube och forum men inte kommit någonstans vad det gäller hur man justerar Toe bak på dessa går det ?
Finns mkt om hur man justerar fram vagnen.

Inte sett mycket folk som haft problem med slitna bakdäck heller, som jag tyvärr har då jag knappt åk 50mil och bakdäcken är redan blankslitna.

Post's attachments

38032596_10157631738078082_9126766939488649216_n.jpg, 152.83 kb, 960 x 960
38032596_10157631738078082_9126766939488649216_n.jpg 152.83 kb, 26 downloads since 2018-08-14 

2

Toksänkta bubblor äter gärna däck...och bakhjuls lager om man inte bytt dom till helkapslade. Menndet e sådant man får räkna med.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Det är "bara" att mäta om du har mycket Toe in du har , och justera med de avlånga hålen.
Man bör nog ligga rätt när noll.

Dock är det nog hjulvinkeln som ställer till det då man kör på däckets insida hela tiden, och de kan nog se ut som ett Toe in problem.

4

Betänk även att bak trummorna är åtdragna med rätt moment (ofta missat vid broms jobb) då annars splinsen i trumman mycket snart försvinner... Nya(chinatillverkade) har ofta mycket dålig kvalite i splinsen..
Renoverade/bytte splinse delen i ett cb skivbroms nav härom veckan...mjukt skit..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5 Senaste redigerad av SlevVa (2018-08-15 09:33:26)

Mr 56 skrev:

Det är "bara" att mäta om du har mycket Toe in du har , och justera med de avlånga hålen.
Man bör nog ligga rätt när noll.

Dock är det nog hjulvinkeln som ställer till det då man kör på däckets insida hela tiden, och de kan nog se ut som ett Toe in problem.

Okej tack så mycket, ska försöka mäta upp det då.
Men camber ska väll inte slita så mycket sålänge toe står rätt, lite mer sliter det ju men nu är det helt slut och jag har åkt 2 sträckor på 13mil vardera   ICQ/au

6

michaelth skrev:

Betänk även att bak trummorna är åtdragna med rätt moment (ofta missat vid broms jobb) då annars splinsen i trumman mycket snart försvinner... Nya(chinatillverkade) har ofta mycket dålig kvalite i splinsen..
Renoverade/bytte splinse delen i ett cb skivbroms nav härom veckan...mjukt skit..

Okej tack så mycket för tipset ska kolla upp det.

7

Jag tror att svärden på din bil är byggda med delar från mig. Om så är fallet så bör den inte slita ut däcken på så kort tid, då dom är förlängda för att just motverka det problemet.
Åk till någon med proffsgrejer så du får toe in/out rätt justerat (om du inte gör det själv) så lär du märka stor skillnad på däckslitaget. Däcktrycket lär också spela roll.

8

Franke skrev:

Jag tror att svärden på din bil är byggda med delar från mig. Om så är fallet så bör den inte slita ut däcken på så kort tid, då dom är förlängda för att just motverka det problemet.
Åk till någon med proffsgrejer så du får toe in/out rätt justerat (om du inte gör det själv) så lär du märka stor skillnad på däckslitaget. Däcktrycket lär också spela roll.


Okej vad kul, dom är vitmplade iallfall,  läste också att om toe in är dålig så kan bilen bli väldigt hal vid blött väglag och hon slöpper i bakänden i rondeller och glider väldigt mycket åt sidorn. När det regnat ute.  Tänkte ställa in dom själv med hjälp av en kompis.  Vet du vad däcktrycket skall vara?   ICQ/ab

9

SlevVa skrev:
Mr 56 skrev:

Det är "bara" att mäta om du har mycket Toe in du har , och justera med de avlånga hålen.
Man bör nog ligga rätt när noll.

Dock är det nog hjulvinkeln som ställer till det då man kör på däckets insida hela tiden, och de kan nog se ut som ett Toe in problem.

Okej tack så mycket, ska försöka mäta upp det då.
Men camber ska väll inte slita så mycket sålänge toe står rätt, lite mer sliter det ju men nu är det helt slut och jag har åkt 2 sträckor på 13mil vardera   ICQ/au

Nä det ska nog inte slita så mycket, men det är ju inat lite camber vi pratar om. Är du säker på att hjulet inte bottnar ur mot innerskärmen, det borde nöta bort rätt mycket fort.
Å andra sidan borde det lukta bränt gummi då.

10

Mr 56 skrev:
SlevVa skrev:
Mr 56 skrev:

Det är "bara" att mäta om du har mycket Toe in du har , och justera med de avlånga hålen.
Man bör nog ligga rätt när noll.

Dock är det nog hjulvinkeln som ställer till det då man kör på däckets insida hela tiden, och de kan nog se ut som ett Toe in problem.

Okej tack så mycket, ska försöka mäta upp det då.
Men camber ska väll inte slita så mycket sålänge toe står rätt, lite mer sliter det ju men nu är det helt slut och jag har åkt 2 sträckor på 13mil vardera   ICQ/au

Nä det ska nog inte slita så mycket, men det är ju inat lite camber vi pratar om. Är du säker på att hjulet inte bottnar ur mot innerskärmen, det borde nöta bort rätt mycket fort.
Å andra sidan borde det lukta bränt gummi då.

Joo man ser ju att däcket är snett, pga av cambern men inte så mkt.  Nae inga tecken, på att det tagit emot där inne.

11

Lättast är nog att mäta som på sista bilden i första inlägget

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2162

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage