1

Har en -56a som står på en -62 platta, motorn är en 1200 (34hk). Men jag får det inte att stämma med längden på gasvajern, till råga på allt så är informationen på Custom och UpNorth olika.

Jag har köpt och testat 3 olika vajrar, med blandat resultat.

Typ1 split -52 Längd enligt Custom 2660mm (verkar stämma), blir aningens för lång.
Typ1 Oval 52-57 Längd enligt Custom och UpNorth 2630mm, den vajern blir aningens för kort.
Typ1 57-65 Längd enligt Custom 2633mm, enligt UpNorth 2650mm, där har jag jämfört från båda och dom är lika långa och längden är som den ovan så alltså 2633mm, den vajern blir aningens för kort.

Perfekt längd skulle alltså vara den som UpNorth anger vara för 57-65 (2650mm), samma information finns också på diverse engelska sidor.

Fråga1: Vilken är den korrekta längden för en gasvajer för 57-65?
Fråga2: Hur löser jag problemet, jag kan använda vajern för split men då skulle jag vilja förlänga själva höljet bak som låset sitter mot med ca 1cm. Detta för att det ska bli korrekt med returfjädern och för att jag ska kunna justera som jag vill ha det, kan man förlänga vägen på ett bra sätt eller ska man försöka förlänga det som låset fäster i på nått sätt?

Såklart så förstår jag att det är svårt att applicera originalmått och längder när det blir lite custom, men lite intressant dock att längden anges olika på sidorna. Men problemet kvarstår dock att min längd borde ligga nånstans mitt emellan dom vajrarna jag har att tillgå.

Förslag och ideer...

/foppa

2 Senaste redigerad av Bengt H (2018-08-14 20:50:08)

Korrekt längd på 58 -65 gasvajern enligt Bibeln (Der Berater) är 2640 mm.

Att förlänga vajern 10 mm är lätt, svetsa på en liten stump på förgasarändan av vajern

3

Bengt H skrev:

Korrekt längd på 58 -65 gasvajern enligt Bibeln (Der Berater) är 2640 mm.

Att förlänga vajern 10 mm är lätt, svetsa på en liten stump på förgasarändan av vajern

Tack för svar, konstigt att ingen leverantör har fått till längden rätt på vajern, men det är som vanligt kompromisser och för dålig kvalité. Blir till att försöka få tag i en gammal originalvajer istället. Provkörde igår med split vajern, blev bra mycket bättre än förut men fjädern på gasvajern vilar mot armen på förgasaren det är ju inte rätt.

Förlänga vajern löser ju egentligen bara halva problemet, fjädern och stoppet blir ju lika svår att få dit. Men tack för tipset.

/Foppa