Ser bra ut.
Hur ser den ut utifrån?
Får se om jag får ett ryck och förlänger mina svärd i veckan.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Johans 65a
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 7 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Ser bra ut.
Hur ser den ut utifrån?
Får se om jag får ett ryck och förlänger mina svärd i veckan.
Tack!
Bilder utifrån finns på sida 2. Har en idé om hur jag ska förlänga mina svärd, men behöver ett par till för det.
Posta gärna lite bilder på hur du gör sedan, alltid kul med inspiration!
Fast inspirationen till svärdförlängningen kommer ju från dig.
Ser lagom sänkt ut. Kanske liiite mesigt, men jag ska höja min lite med.
Den ska ner mer fram, sitter och kollar på droppade spindlar.
Fick med en spindelbultsats när jag köpte bilen. Man ska fräsa ut bussningarna innan man kan montera länkpinnen/spindeltappen har jag lärt mig, men var kan jag få tag på ett sådant verktyg? Har kollar Dalhems och Calssic men hittar inget?
Fräsa? Du menar väl brotcha? Kolla med Bengt H om han är villig allt låna ut sin brotch. Det är bara att pressa in de nya bussningarna och ta med spindlarna till någon som har en brotch. Glöm inte att ta medbulten så man vet hur mycket som skall brotchas.
Brotsch, det är så det heter!
Tack ska du ha, nu har jag lite nytt att läsa om.
Har du aldrig brotchat innan så är det inget jag rekommenderar då det blir en dyr erfarenhet om du gör fel. Kolla med Bengt H så är han nog inte helt avig
Jag ska kolla upp detta noga, inget jag kommer att göra själv. Men alltid kul att läsa om innan så man vet vad hur det går till.
Började lite smått idag att demontera dom gamla spindlarna.
Tänkte först använda en hammare / mindre slägga för att slå ut dom gamla bussningarna mm. Men kom ganska snabbt på att det inte var det bästa sättet, så ska kolla med en kompis om inte jag kan låna hans verkstadspress.
Trumman av.
Fått bort lite till
På förarsidan följde bussningen med ledbulten ut.
Det verkar som det inte var helt fel att byta bussningarna om släpper av sig själv
Nej det är ju inte ett gott täcken om dom bara följer med.
Men det är bara spindelbultsatsen jag fick med när jag köpte bilen, för köpa till ledbultsatsen.
Blir ju dyrt när man lägger ihop allt, men sköt att ha lite nytt !
Idag fick jag pressat ut alla bussningar och länkpinnar, ca 1 ton tryck gick åt för att få ut länkpinnen.
Inget problem för en press som kan pressa 80ton !!
Sen blev det lite rengöring med stålborste och avfettning.
Väntar nu bara på dom nya delarna från Classic, sen blir det montering.
Idag fick jag pressat ut alla bussningar och länkpinnar, ca 1 ton tryck gick åt för att få ut länkpinnen.
Inget problem för en press som kan pressa 80ton !!Sen blev det lite rengöring med stålborste och avfettning.
Väntar nu bara på dom nya delarna från Classic, sen blir det montering.
Läckert, Johan ! En liten undring bara varför vänta på delar när nu kan kila ner till Dalhems och köpa över disk?
För att jag är snål...
1698 :- på Calssic (jag vet att det är ekonomigrejer, men kan ju inte vara ren skit!? )
2395:- på Dalhems, då är det EMPI. Sen tror jag inte dom hade dom hemma heller...
För att jag är snål...
1698 :- på Calssic (jag vet att det är ekonomigrejer, men kan ju inte vara ren skit!? )
2395:- på Dalhems, då är det EMPI. Sen tror jag inte dom hade dom hemma heller...
Aha - du talar om kompletta spindlar, jag trodde du talade om spindeltappar och bussningar . Då förstår jag...
Skönt att ha kvar originalspindlarna om man helt plötsligt vill åka original igen..
Lite uppdatering kan var på sin plats!
Efter att jag pressat ut dom gamla bussningarna så var det dax att pressa i nytt, jag använde mig av ett relativt stort skruvstäd och en 14mm hylsa. Gick utan problem!
Sen skulle dom nya mässings bussingarna brotchas ut, inget jag kunde göra själv så lämnade över jobbet till en mekanisk verkstad i stan. Jag hade själv mätt spindeltappen till 18mm och bussningen till ca 17,7mm ?
Enkelt tänkte jag, då kör vi på ett 18mm brotsch...
Men idag när jag hämtade ut sakerna så är jag inte lika säker längre... Spindeltappen glider lätt igenom dom nya bussningarna och var jag kan se på filmer och läsa mig till så ska det vara lite motstånd ?
Det var jag själv som sa att han skulle köra på 18mm så inte verkstan som har gjort fel då utan jag som inte har koll.
Vad säger ni som har gjort detta förut? Har jag tagit för mycket på bussningarna när jag sa 18mm ?
Här har jag pressat i bussningarna och filat spåret för skyddsbrickan.
Har inte hänt så mycket på senaste, har lite andra projekt som tar tid. Men nu börjar ju träffarna och då vill man ju vara med!
Här kan ni läsa lite mer ingående om mitt problem jag skrev om sist. http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1574
Nu över till nästa problem, det ska ju inta alltid bara gå som man vill! Jag får inte över min "spindelhållar" över min spindel
Ni kan läsa mer om detta i denna tråd, http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 206#p28206
Vi får väl komma över och kika på dina problem, så kanske vi möjligen kan lösa dem tillsammans?!
Johan W skrev:det där är jsons han satte en plåt som spärr fram till en bult
den andra bygger ju lite, skallarna ryms inte så dom har distanservi hade en diskussion om det på mb och jag kom fram till att det ska flyttas 18-19mm och json 20mm
kommer du inte ihåg det matsjag kommer att kapa sväden på snedden så man flyttar dom upp 30mm samtidigt som dom flyttas bakåt och sen sätter jag 3mm plåtar på båda sidor
j:son är klurig, går sina egna vägar men tänker till mer än de flesta som bara 'gör som alla andra gjort'. Det hade varit intressant att se bilder på spärren oxå .
18-20mm - det är med ca två hack inner/ytter då lr?
Så du ska göra ett diagonalt snitt då, antar jag. Det låter ju nästan som om ditt ingrepp kunde ersätta att man sänker på splinesen fullt så mycket då?! Verkar vara en bra metod du kommit på . Är svärdet i ett sådant material att det klarar svetsning utan att försvagas - jag menar om det inte är fjädrande eller härdat eller något?
Jag passade på att ta en tydligare bild på min "spärr".
Har väl kört en 100 mil med det och det har inte hänt ett jota.
Nu är den höjd en del och då kan det kanske räcka med urholkningen.
Har extra svärd som jag tänkte bygga lite slamvänliga.
Troligen efter Mats intressanta beskrivning.
Ser ju rätt ok ut tycker jag j:son !
----
Jag fick ihop spindlarna och kunde igår ta en runda runt Falkenberg vilket va jävligt trevligt
Så låg blev den med sänkningsstaten i botten, trodde att jag skulle komma lite lägre, men jag är nöjd!
Jag utlovar bättre bilder när jag har min "riktiga" kamera framme !
Det blev väl lagom, svårt att se på den bilden iof
Var ute nu och tog lite bilder i solen!
Ska blästra och lacka fälgarna svarta, sen ska navkapslar på. Har ev 80mm kortad framvagn på G med!
Underbart!
de blev bra jä_la lågt...
kom faktiskt ut med min idag oxå, dock inte så lågt.
Tycker den ser hur ball ut som helst, speciellt med okortad framvagn men det e ju jag det
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 7 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Johans 65a
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.