Tänkte dela med mig lite av mitt projekt.
Objektet är en Typ1 av årsmodell 65 som jag och en god vän hämtade på gottland i mars 2010. Bilen hade inte varit besiktigad på några år och stått undangömd, men startade och gick fint.
Har försökt att ha en plan för mitt bygge, uppdelat i några enkla mål.
1. Få bilen besiktigad. (klart sommaren 2010)
2. Sänka fram och bak. (klart hösten 2010)
3. Snygga till motor och motorrum, Inget trim bara snyggt och simpelt. (klart sommaren 2011)
4. Nya fälgar till 2012?
När jag fått hem bilen i garaget började jag med att riva ut inredningen för att undersöka hur illa det var med rost. Till min förvåning var golvet helt intakt, inte ens under batteriet var det hål!
Började med att slipa rent lite ytrost för att sedan täcka med ett lager rostskydd från mekonomen. Avslutade med två lager por15 blackcote.
Över till bromsarna där det saknades bromsverkan helt på vänster fram. Det var en bromsslang som hade suttit där lite för länge och krympt ihop.
Så nya slangar, rör, backar och cylindrar så tog bromsarna som tusan!
Sedan över till lite elfel som dålig ljusbild skyltbelysning mm.
Första besiktningen blev det nedslag på CO halten. Men efter lite justerade hos en snäll bilmek här i stan så var den godkänd.
Körde så den sommaren, lite till och från badstranden mm.
När hösten kom så blev det framvagnsbye mot en med sänkningssatser som jag fyndat på blocket. Bakvagnen fick också komma lite närmer mot backen.
Krängde lite däck, Nokian 115 70 R15 till framdäcken. Bak får vi se vad som händer med..
Nu håller jag på med mål 3.
Motorn står nu nedplockad i källaren, väntar på att få allt tvättat. Tog en väldig tid när man aldrig gjort något liknande innan.
Jag har en idé om att bygga min egen motortvätt av en gammal diskmaskin. Här är en bra artikel som beskriver hur man kan gå till väga.
http://www.classicmotor.se/artiklar/art … tt/?page=1 Någon som har erfarenhet av detta så får ni gärna ge lite tips!
Bilder vill ni kanske ha... Inga superbilder då allt är taget med mobilen
Jag och bubblan på Gottland, precis blivit ägare!
Lastat på färjan för tre tråkiga timmar mot fastland.
Kul grej med min klädsel, två överdrag. Original under i fint skick!
Framvagnsjobb.
Nere på backen igen.
Lite grisigt jobb med motorn.
Avslutar med mitt paket som kom idag.