1

En kanske dum fråga: Varför kallas 66ans fälgar för Dalaporschefälgar? Jag vet att det är samma fälgar som 356an, men varför just dala?

2

Det finns inga dumma frågor, och detta var verkligen ingen dum fråga. Ingen som vet var det kommer ifrån, jag undrar också?

Men, jag kan ju bara spekulera i hur det har uppkommit då 66-fälgen inte är samma som 356an, så kan jag svara på det i alla fall. 66-fälgen har inte clips för navkapseln (är en egen typ av navkapsel till denna fälg), sen skiljer sig ventilationshålen i fälgarna, har olika form. Ytterligare nörderi är att det finns Lemmertz fälgar som skiljer sig lite från VW original, är en annan pressning runt navhålet (uppvikt hela vägen runt), finns även Lemmertz med lite större ventilationshål än original (finns även med nitade fälgbanor/centrum). Hur vet jag detta? Har precis försökt få ihop ett set med fyra någorlunda lika fälgar av 13 stycken (alla i 66-utförande), det var inte helt solklart och lätt och det blev inte heller helt bra men tillräckligt OK (ska tilläggas att det även innebar olika grad av skick).

3

Tack för svar! Jag har Lemmertz fälgar. Alla med olika tillverkningsdatum. Har hittat att det skulle funnits en fälgtillverkare som hette DAL och därav namnet. Men tyvärr har jag inte kunnat vidimera den uppgiften.

4

Trodde det betyde Snik Porsche. nästan samma hade man inte råd mer Porsche fälgar tog man 66a nästan lika

Volvo pv 1953 1000hp
Volvo V70R 98  250hp
VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  ????hp

5

Nu kan de tänkas att mitt minne är lite felaktigt men va de inte så att nån i Dalarna annonserade ut ett set en gång i tiden, typ under Meanbugs-eran, som just Porsche fälgar och då nån som kommenterade lite ironiskt typ, 'ja ja, är det såna därninga dalaporschefälgar det där då...' å sen dess har 66a fälgar i folkmun kallats just Dalaporsche.
Finns säkert nån som kan justera detaljerna i den sägnen men ungefär så minns min hjärna det... ICQ/ag

"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad!" - Socker-Conny

6

Försökte hitta på mina fälgar. Märkning men lyckades inte finna. (Har en 66a)
Var står det och vad ska det stå ifall det är "dalaporschefälgar"?

☆♤♡◇♧♤♡◇♧☆♡◇☆♤♡♧☆♡◇♧♤☆♤♧◇♤☆