1 Senaste redigerad av Gimbo (2018-06-26 17:57:47)

Har haft bussen stillastående i två år. Stått utomhus på presenning och kördes på plats.
Skulle provstarta den igår - i med fulladdat batteri - vrider om nyckeln och det som händer är att startmotorn går ett par varv och sedan blir det tyst.

När  jag efter det vrider om nyckeln på nytt hörs fortsättningsvis bara ett "klick" (från startmotorns solenoid?).
Elen i övrigt verkar fungera.

Mina egna tankar är att rengöra jordflätorna (startmotorns, batteriets och vxllåda/kaross) och knacka på startmotorn med en hammare etc. då jag läst om liknande. Men fungerar inte det står jag handfallen.

Nån som har några andra uppslag? Vad kan ha hänt?

T2 Transporter Pick-up EH -78
T2 Kleinbus -75

2

Låter som att det är något med strömmen. Har du kollat så anslutningarna sitter fast ordentligt på batteriet? Jag har varit med om att polen på nytt batteri har varit mindre än den gamla, så även fast jag skruvat åt tills det tog stopp så var det dålig kontakt.

3

Nu har den hostat igång!  ICQ/ag

Jag rengjorde och ordnade ny fästpunkt för batteriets minusfläta och drog åt polanslutningarna riktigt. Bytte växellådans jordfläta och fräschade till fästpunkterna och rengjorde dessutom startmotorns anslutningar och jord vilket gjorde underverk!

Tack för svaren!  ICQ/az

T2 Kleinbus -75

4

Då ses vi på folkmeet i Sundsvall eller hur?
  ICQ/ar

T2b taigagrön ´77

5

Haha, jo det vore ju himla trevligt men det återstår för mycket mekande fortfarande. Dröjer nog till nästa sommar innan jag börjar åka på träffar! Ser fram emot att se din gröna på rull!  ICQ/ag

T2 Kleinbus -75