1

Ska tömma bensintanken och helst göra den lite renare inuti men är osäker vilket det smidigaste sättet är. Det är en buss från -63 som stått i 10+ år och troligtvis har soppa som blivit lite trist att köra genom motorn som den är nu. Någon som har tips på bästa tillvägagångssätt för att få ut den skit som troligtvis befinner sig i tanken?

2

H2O

Ät gul snö, det kan vara öl.

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-10-21 07:37:25)

Om du vill ha rost i tanken så häller du i H2O  om inte häll i bensin med lite ksprit(om det är vatten i soppan) i tanken tappa ut i ett kärl och lämna bort dunken  till återvining
Om  du vill ha en fet hinna i tanken så blanda lite tvåtakts olja i soppan Det finns ett dyrare altnativ använd aspen  Alkylatbensin som är  fetare och inte  tar åtsig vatten den förstörs inte  av ålder som dages soppa gör
Alkylatbensin brukar man använda när man vinter förvarar båtar för att slippa problem på våren
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

PPRMicke skrev:

Om du vill ha rost i tanken så häller du i H2O  om inte häll i bensin med lite ksprit(om det är vatten i soppan) i tanken tappa ut i ett kärl och lämna bort dunken  till återvining
Om  du vill ha en fet hinna i tanken så blanda lite tvåtakts olja i soppan Det finns ett dyrare altnativ använd aspen  Alkylatbensin som är  fetare och inte  tar åtsig vatten den förstörs inte  av ålder som dages soppa gör
Alkylatbensin brukar man använda när man vinter förvarar båtar för att slippa problem på våren
/// Micke

Bra tips! Tack!

Vinterkonserverade tvåtaktaren får ett par helger sedan men vi har extern bensintank (plast) så vi körde den torr och sprutade motorkonserveringsmedel i förgasaren och vid tändstiften. (och allt annat som man behöver göra inför vintern)

Om jag tar bensin och k-sprit och blandar i, kopplar jag då loss slangen från tanken och tappar ur där? Hur mycket kan tänkas gå åt för att skölja ur den?

5

Jacob skrev:
PPRMicke skrev:

Om du vill ha rost i tanken så häller du i H2O  om inte häll i bensin med lite ksprit(om det är vatten i soppan) i tanken tappa ut i ett kärl och lämna bort dunken  till återvining
Om  du vill ha en fet hinna i tanken så blanda lite tvåtakts olja i soppan Det finns ett dyrare altnativ använd aspen  Alkylatbensin som är  fetare och inte  tar åtsig vatten den förstörs inte  av ålder som dages soppa gör
Alkylatbensin brukar man använda när man vinter förvarar båtar för att slippa problem på våren
/// Micke

Bra tips! Tack!

Vinterkonserverade tvåtaktaren får ett par helger sedan men vi har extern bensintank (plast) så vi körde den torr och sprutade motorkonserveringsmedel i förgasaren och vid tändstiften. (och allt annat som man behöver göra inför vintern)

Om jag tar bensin och k-sprit och blandar i, kopplar jag då loss slangen från tanken och tappar ur där? Hur mycket kan tänkas gå åt för att skölja ur den?

Svar på sista frågan JA

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

ICQ/ab toppen

7

Läste detta inlägg precis när jag sökte lite på nätet:

Häll INTE i Ksprit!

Jag bor i Norrland och mitt råd är köp inte K-sprit utan Isopropanol..Ksprit är inte bara sprit utan innehåller även vatten.
På firman jag jobbar så tillsätter vi kalium till dem äldre fordonen och har man vatten (det räcker med lite) så får man ett gigantiskt problem. Vattnet fäller ut kaliumet och det blir som om man stoppat i sega råttor i besninen. Bränslesystemet stockar igen och det kostar pengar. Därför ska man ha isopropanol. Råkar man nu få en ispropp och ska akut ta sig från platsen är t-röd det bästa. Men blanda det INTE regelmässigt i bensinen. Motorn kan må dåligt av det. Hur undviker man då vatten i tanken. När du tankar se till att inte få in vatten i tankhåler.. snö är lika illa.. ta för vana att aldrig ha under 10 % med bensin i tanken. Det verkar komiskt men på någotsätt funkar det. Undvik att köra bilen in och ut ur garage vintertid.. Det funkar lika,om inte bättre, med carport och motorvärmare. Mindre risk för kondens i tanken och mindre rost i bilen.

Mitt problem är egentligen att jag inte vill köra 12 år gammal bensin genom motorn så då kanske ett par liter bensin räcker för att skölja ur tanken? (inlägget ovan syftar ju på isproppar vintertid, inget min buss kommer utsättas för ICQ/ab )

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-10-21 16:30:03)

Jacob skrev:

Läste detta inlägg precis när jag sökte lite på nätet:

Häll INTE i Ksprit!

Jag bor i Norrland och mitt råd är köp inte K-sprit utan Isopropanol..Ksprit är inte bara sprit utan innehåller även vatten.
På firman jag jobbar så tillsätter vi kalium till dem äldre fordonen och har man vatten (det räcker med lite) så får man ett gigantiskt problem. Vattnet fäller ut kaliumet och det blir som om man stoppat i sega råttor i besninen. Bränslesystemet stockar igen och det kostar pengar. Därför ska man ha isopropanol. Råkar man nu få en ispropp och ska akut ta sig från platsen är t-röd det bästa. Men blanda det INTE regelmässigt i bensinen. Motorn kan må dåligt av det. Hur undviker man då vatten i tanken. När du tankar se till att inte få in vatten i tankhåler.. snö är lika illa.. ta för vana att aldrig ha under 10 % med bensin i tanken. Det verkar komiskt men på någotsätt funkar det. Undvik att köra bilen in och ut ur garage vintertid.. Det funkar lika,om inte bättre, med carport och motorvärmare. Mindre risk för kondens i tanken och mindre rost i bilen.

Mitt problem är egentligen att jag inte vill köra 12 år gammal bensin genom motorn så då kanske ett par liter bensin räcker för att skölja ur tanken? (inlägget ovan syftar ju på isproppar vintertid, inget min buss kommer utsättas för ICQ/ab )

Tanken var att du skulle ha en kork med k-sprit i bensinen
Du måste ha något som blandarsig  med ´den gammla bensinen och det bästa är ny soppa
Starta med att få ut det som är kvar i tanken häll i ett par liter soppa vänta en dag  tömm ur bandningen (ny/gammal ) häll i engång till och kolla på färgen på det som kommer ut i tanken om den är skitig så görom  till soppan är klar
om du tar en kork tvåtakts olja i sista rengörningen så slipper du rosten som oftas blir under vintern på grund av värme vandringen (kondens vatten ) på en tommtank
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Guld! Superbra tips och steg för steg, precis vad jag behöver!