1

I bakre stolpen på min folka finns en stor plastskruv och det verkar krävas nån adapter i det stora hål som blir när man tar bort den för att fästa skruven för säkerhetsbältet. Var hittar man en sån adapter?

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering

2

Jag köpte mina på Dalhems. Lite kluriga att hitta men de har.

Bubbla -62

3

Tack! Hittat och beställt, hoppas på snabb leverans så jag hinner montera innan nästa helg!

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering

4

Nog så lång leveranstid från Dalhems, jag skulle haft innan helgen, men hittar inte om Classicvw har...

5

https://vwcustomspeed.com/produkt/Adapt … 24-716-unf ICQ/bq

Bubbla -62

6

Bälte i en veteranbil?
Tycker själv det förstör interiören
mer än det skydd det sägs ge .
krockar man i en bubbla så är
man nog rökt varesig bälte eller inte.
(En veteranbil kör man ju inte så att
man är ute efter krockar)

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

7

Man krockar inte alltid i 100+. Tror nog att bältet är bättre än bakelitratt i ansiktet/kroppen i 30-50.
Men visst inte vill man krocka med sin ögonsten men det styr man ju inte själv över alla gånger.
ICQ/br

Bubbla -62

8

Tack! Perfekt, de hade på lager! Nu hoppas man på montering innan helgen! Classicvw hade också men bara två för omgående leverans.

9

Kompisen satte sin 73 i en bergvägg. Fick ett gulligt svart blåmärke/ blodutgjutelse-ring på bröstet efter ratten. Koma i en vecka. Tack vare bältet överlevde han.
Var i lumpen. En massa år sedan. Körde i en bergvägg på väg ner till Kallinge. Av bilen kunde man använda bakluckan. Så visst hjälper bältet, och en massa tur  ICQ/bs

10

Det med bälte är högaktuellt för mig iaf!

För att montera bakåtvänd barnstol. Men löste det med spännremmar i fasta karossdelar underifrån ICQ/ag

By the way, vad säger lagen om bälte fram, för årsmodell 63) Förstår att det är lite Off Topic dock.. Ursäkta.

Herbie.

11

Har det funnits bälten ska dom vara där å fungera.
Har det aldrig funnits bälte så behövs det inte.

Så har jag fått det förklarat för mig.

12

fr.om. årsmodell 1969 och bakåt kan man bara
fimpa bort de gamla 2-punktarna.
fr.om. årsmodell 1972 och bakåt besiktigas inte
vindrutespolare även om den finns där .

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

13

yogi skrev:

Kompisen satte sin 73 i en bergvägg. Fick ett gulligt svart blåmärke/ blodutgjutelse-ring på bröstet efter ratten. Koma i en vecka. Tack vare bältet överlevde han.
Var i lumpen. En massa år sedan. Körde i en bergvägg på väg ner till Kallinge. Av bilen kunde man använda bakluckan. Så visst hjälper bältet, och en massa tur  ICQ/bs

73or´har väl stor tutknapp och kollapsbar rattstång.
Sånt saknas på tidiga VW.

Om man eftermonterer bälten så borde man montera kolappsbar rattsång också, tycker jag.

Den gör nog lika stor nytta som bältet.

14

Det tror jag absolut. Hade det varit en äldre rattstång så hade det kanske varit ett hål i centrum av det svarta märket på bröstet.
Lärde mig en del av det. Man är inte odödlig trots man är tonåring. Eller som nu, en gubbe ICQ/ab  lev här och nu, imorgon kan det vara försent.

15

Lyfter denna lite igen då det börjar bli aktuellt för min del om jag inte alltid ska åka själv. Den där adaptern, fattar inte riktigt vad ni gör med den? Tack på förhand!  ICQ/bm

16

På min 62:a fanns det förberett för tvåpunktsbälten i baksätet, två uppe på c-stolparna och två mitt bak under sätet. Jag trodde först att det var bara att skruva loss plastpluggarna som satt i hålen, men då möttes jag av stora gängade M24-hål. I dessa hål skruvar man adaptrarna och vips så passar skruvarna som håller säkerhetsbältena. Det behövs alltså 4 adaptrar till för att få till en installation av två-punktsbälten. Ev kan man sätta trepunktsbälten och som tredje punkt i så fall utnyttja sidofästena till ryggstödet.

17

Kurtivan skrev:

PJag trodde först att det var bara att skruva loss plastpluggarna som satt i hålen, men då möttes jag av stora gängade M24-hål. I dessa hål skruvar man adaptrarna och vips så passar skruvarna som håller säkerhetsbältena. Det behövs alltså 4 adaptrar till för att få till en installation av två-punktsbälten. Ev kan man sätta trepunktsbälten och som tredje punkt i så fall utnyttja sidofästena till ryggstödet.

Men de hålen i c-stolpen verkar ju vara rätt liten gänga iaf på min, även de två hålen mot mitten nertill tyckte jag såg rätt små ut. Får kolla upp men kändes rent spontant inte som M24.