1

Bytte till doghouse oljekylare i en SP 1500 efter haveri. Med tiden blev motorn allt blötare, runt om. Svårt att säga var det läcker, troligen på mer än ett ställe.
Men oljekylaren är en kandidat. Permatexen befanns blivit betonghård, så den omkretade standardpackningen (olika håldiameter) funkade nog inte så bra längre.
Nu har jag lärt mig att det finns olika "gamla" oljekylare, med olika håldiameter (8 resp 10mm, den senare kom -70 och det är samma diameter som doghouseadaptern). Därtill finns en övergångspackning, som jag planerar att använda. Denna packning blir dock för tjock, så man må shimsa upp adaptern en del.

Så min egentliga undring, om det är någon som vet: Hur mycket ska man pressa ihop packningen? (mm/%)

Bild ur Haynes manual 039.

Post's attachments

haynes039.jpg, 116.62 kb, 1097 x 1033
haynes039.jpg 116.62 kb, 129 downloads since 2018-06-22 

2 Senaste redigerad av Kjell T (2018-06-23 08:51:08)

Med den typ av packningar som på bilden kom det flatbrickor med när det var originaldel. Har aldrig kollat tjockleken, men skulle tro att det är 1,5mm tjocklek.
Med vissa "pirat" packningssatser kom det också denna typ av tätningar för oljekylare.
Skall se om jag har en uppsätning orörda originalpackningar med brickor i garaget och kan mäta tjockleken.
Någon typ av packningslim skall inte användas på dessa!

Obs! Oljekylaren på bilden är den typ som är inne i fläktkopan!

3

Man känner igen "adapterpackningen" på att de är gröna.

4

Jo, nu har jag fått och monterat övergångspackningen (mycket riktigt grön).

"Normala" 10mm packningen är 3,5 mm tjock. Övergångspackningen (8-10mm) var 3,6 - 3,7mm.
Så då antog jag att ingen shimsning behöves. (urtaget i doghouseadaptern är 2,5 mm, blocket slätt).
Inga konstigheter vid provstart.
Tack för engagemanget.