1

Halloj...har råkat ut för ett fenomen jag aldrig stött på förut. Har bytt insug på en 1300 motor. Efter bytet så gick den orent på tomgång men bättre vid gaspådrag.

Justerade tändningen och fick en fin tomgång, om än något något hög, men istället då så började den misstända som f*n vid gaspådrag istället. Riktig spottar och fräser. Har aldrig råkat ut för detta trots 20 år med folkvagn. Så nu hoppas jag att någon i den här eminenta församlingen kan hjälpa mig på traven

Mvh Greven

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

2

Låter som ett läckage i insug/topplock ?
Har även varit med om läckage mellan förvärmningsrör och insug (rost..).

3

Misstänkte att detta kunde vara en orsak. Ska kolla om det kan vara så. Tack för tipset

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

4

Ps det finns sök Det finns nog 30 trådar om ditt problem här

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Hade ett liknande problem. Det hade rostat hål mellan förvärmningsröret och insugsröret. Syntes inte utanpå.

6

Kondensator kanske?

7 Senaste redigerad av viGGe (2019-01-31 09:33:59)

Jag har liknande symptom på min. Stoppade in en 1600 motor i början på sommaren.
Alla tänddelar byttes till nytt, kör även brytarlöst. Fick till tändningen/tomgången bra och bilen rullade på klockrent hela sommaren.

När väl hösten kom så började den bete sig annorlunda. Startar fint, dock hög tomgång och går bra i ca 10 minuter, för att sedan börja spotta, fräsa, gå orent och inte gå
på alla cylindrar. Detta händer vid låga varv, gasar man på så vaknar den till liv så att säga.

Fick du till någon lösning på ditt problem?
MVH

8

viGGe skrev:

Jag har liknande symptom på min. Stoppade in en 1600 motor i början på sommaren.
Alla tänddelar byttes till nytt, kör även brytarlöst. Fick till tändningen/tomgången bra och bilen rullade på klockrent hela sommaren.

När väl hösten kom så började den bete sig annorlunda. Startar fint, dock hög tomgång och går bra i ca 10 minuter, för att sedan börja spotta, fräsa, gå orent och inte gå
på alla cylindrar. Detta händer vid låga varv, gasar man på så vaknar den till liv så att säga.

Fick du till någon lösning på ditt problem?
MVH

Hoppas du vet att vi har vinter soppa i detta land 
Har du modifierat något (Bytt avgas eller filter )
Skulle tro den får för lite soppa (har du kollat färgen på tändstiften

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Med infon stoppade in en 1600 och bytte alla tänddelar skulle det vara bra och veta om det var en renoverad motor eller ett blocketfynd. Vad det skulle kunna vara är att den går bra när choken ligger på dvs den får soppa. Sen när den skall gå över på lågfarten får den alldeles för lite soppa så att vissa cylindrar dör. när du sen gasar till går den över på högfarten och allt är frid och fröjd. Kolla förgasaren och helst ultrljudstvätta den.

10 Senaste redigerad av viGGe (2019-02-05 16:39:15)

PPRMicke skrev:

Hoppas du vet att vi har vinter soppa i detta land 
Har du modifierat något (Bytt avgas eller filter )
Skulle tro den får för lite soppa (har du kollat färgen på tändstiften

Senaste gången den tankades full var i slutet på oktober/början på november.
Motorn har haft samma "setup" som den hade när jag monterade den i början på sommaren, jag har alltså inte ändrat något.

Tack för tipset  ICQ/ay

11

Hans Landelius skrev:

Med infon stoppade in en 1600 och bytte alla tänddelar skulle det vara bra och veta om det var en renoverad motor eller ett blocketfynd. Vad det skulle kunna vara är att den går bra när choken ligger på dvs den får soppa. Sen när den skall gå över på lågfarten får den alldeles för lite soppa så att vissa cylindrar dör. när du sen gasar till går den över på högfarten och allt är frid och fröjd. Kolla förgasaren och helst ultrljudstvätta den.

Motorn var ett Boxerville fynd ICQ/ab
Tänddelar nya (stift, kablar, lock, spole, brytarlös tändning), soppafilter bytes till nytt (ej biltema), ny olja och ventiljustering gjordes även.

Choken har jag hört kan strula, så det kan vara värt att kolla upp. ICQ/ay
Förgasaren köptes av en vän och var ultraljudstvättad samt genomgången (den hade enbart används en vända till bilprovningen).

Tack för tipsen, jag uppskattar det verkligen!  ICQ/ay