1 Senaste redigerad av Micke.S (2011-10-20 17:59:10)

Det finns olika längder på insugsrör till dubbla förgasare....vilken längd passar på vilken motor?? jag menar tex en gatmotor vs racemotor...kort eller lång längd..vilken längd funkar bäst??Trattar...när gör de mest nytta??? Default/hmm

2

Det är hela längden från ventil till tratt som räknas och tumregeln är att kort väg ger effekt högre upp i registret än lång.
Jag har annat att tänka på om dagarna än vilket som ger mest i min kombination så jag åker med det som får plats i mitt motorrum.

Det är samma princip på avgassidan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Jag har också annat att tänka på om dagarna ICQ/ad  men jag hört att långa insug funkar bättre på lägre varvtal och korta funkar  bättre på höga varv....ville bara få det bekräftat eller dementerat.... ICQ/ab

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-10-22 09:55:23)

Micke.S skrev:

Det finns olika längder på insugsrör till dubbla förgasare....vilken längd passar på vilken motor?? jag menar tex en gatmotor vs racemotor...kort eller lång längd..vilken längd funkar bäst??Trattar...när gör de mest nytta??? Default/hmm

Tjänare Micke
Det är inte så lätt
Om vi tar ett ex med en topp som flödar 190cfm cyllar på 94mm slag 69 med en kam som är 305g och max effekt på 7000rpm
om du använder 3 pulsen i insuget  bör längden vara 457mm från ventil(cc) till tratt men avgas röret med samma kam ligger längden mellan
750- 823mm från cetrum av ventil till kolektorn i avgasröret sen skall korlekton vara 150mm lång med 15grades vinkel
Det är mycket viktigt att avgasrör och insug är väl in stämt för de jobbar i hop när kamen går in
Det är mycket vanligt att man använder förlånga insugsrör på vw motorena
Ps vilken kam använder du och vilken volym på motorn 
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke