1

Har läst igenom de trådar jag hittat på forumet men tänkte bolla lite tankar här ändå då det verkar vara väldigt grumligt mellan bilprovning och transportstyrelsen gällande denna gamla typning.

Bussen är då typad som lätt lastbil och tillägget skåp - bostadsinredning (22).
Max 1 passagerare står det i regbeviset och det finns ingen tilläggsinformation.

Läser man på transportstyrelsen angående denna typ av registrering så har dom slutat med den sedan 2006 om jag läst rätt.
Det står även att det är förbjudet att ha fler passagerare än vad som står i regbeviset.
Men sen finns ett undantag gällande just lastbilar reggade med skåp - bostadsinredning (22), dessa får ha fler passagerare än regbeviset säger sittande på lämpligt fast monterat säte. Passagerare räknas som last, och det står inget om max antal passagerare så jag antar att man får utgå ifrån maxlasten i regbeviset.
Lastbilar äldre än 1984 har inget bälteskrav heller, så något bälte behövs inte heller. Dock finns bälte monterat i min buss så jag tänker använda dom, dock kanske inte just under besiktning.

Men spontant känns det som att denna typ av registrering måste vara ganska nice ändå. Jag ser inga större nackdelar än att det kanske blir lite diskussion med en polisman/kvinna ifall man blir stoppad med låt oss säga 3 eller 4 passagerare när det bara står 1 i deras papper.

Sen står det inget om vad som krävs gällande bostadsinredning, men jag tänker mig en vikbar säng och ett skåp borde räcka?

NewfieldVW
1972 Bay buss

2

Vi har en utskrift med oss i handskfacket från transportstyrelsens hemsida för att kunna visa att man får ha fler än 1 passagerare.
Men tänk på att om du har bälten fram måste man ”fylla upp”  dom platserna först innan nån kan åka bak.

3

Det låter ju rimligt att har man endast en passagerare så sitter den ju fram, bältad såklart då det finns bälten både fram och bak i bussen idag.

Ska försöka åka in för besiktning snart så får vi se vad dom säger om det tomma lastutrymmet.
Ställer in original soffan längst bak i alla fall så det inte är helt tomt.

NewfieldVW
1972 Bay buss