1

Hej! Vår T3 är utrustad med en eberspecher som vi älskar eftersom det innebär att vi kan fricampa med perfekt värme under vår, höst och även kalla sommarnätter. Den har fungerat perfekt, men under kristihimmelfärdshelgen när vi skulle använda den så började den strula.

Den startar som den brukar och efter någon minut så känner vi att värme kommer ut som det ska. efter kanske... 5-10 minuter så stänger den bara av sig. Indikators lyser fortfarande men inget händer. Ibland har den gjort så för att sedan gå igång någon minut senare, men inte denna gången.

Jag började fundera och kravlade sedan under bilen för se om jag kunde hitta något konstigt. utpå ser allting väldigt fint ut, men jag upptäckte att det transportera små luftbubblor kontinuerligt i slangen som går från den lilla bränslepumpen (som jag antar att det är) in till värmaren. Just den slangen är genomskinlig, kanske av just den anledning att man ska kunna se sådant? Tänkte iaf byta lite klämmor och kontrollera slangarna.

Har ni några erfarenheter av sådant här? Vad skulle det kunna bero på?

ICQ/bc

2

Hej!
Det kan ju tänkas att du har gamla bränsleslangar med torrsprickor i, och/eller dåligt åtdragna slangklämmor på pumpens sugsida, där det kan läcka in luft.
Det är ju aldrig fel att byta dessa bränskeslangar, både till ebern och till motorn.
Sedan kan det ju även vara så att bränslefiltret läcker in luft, samt att membrandet i bränslepumpen har torkat ut och läcker litet.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tack för input. Jag ska testa att byta slangarna först, såg att en klämma hade gått av faktiskt så kan ju tänka mig att det är det även fast slangarna sitter sin berget. Hoppas att det räcker för att fixa kruxet. Annars kanske jag får kika på filtret eller pumpen. men det läcker inget någonstans så det känns att det borde vara luft som kommer in innan pumpen... håller tummarna! älskar min eber ICQ/ab


Björn J. skrev:

Hej!
Det kan ju tänkas att du har gamla bränsleslangar med torrsprickor i, och/eller dåligt åtdragna slangklämmor på pumpens sugsida, där det kan läcka in luft.
Det är ju aldrig fel att byta dessa bränskeslangar, både till ebern och till motorn.
Sedan kan det ju även vara så att bränslefiltret läcker in luft, samt att membrandet i bränslepumpen har torkat ut och läcker litet.