Ååååååh vill ha några bubblar till bilbanan.
När barna var halvsmå köpte vi en massa Tyco-bilbanor. Mest på loppmarknader etc. Fordonen är en massa korvetter och eldfåglar, nån Lamborgoni kontakt, ojordad. Samt STCC volvosar. Jag tror det finns en polisbil från Aurora också... Skulle vara kul med olika folkvagnar, fasiken vet vilken skala det är, större än H0 (1:87) iallafall. På senare år har jag experimenterat en hel del med Fallers Car System, dessa är i äkta H0. Det är mest lastbilar och lokaltrafikbussar och några brandbilar. FSC har ju inbyggda ackar och följer en magnetisk tråd i vägbanan, ingenting för racing. Jag misstänker att man kan få in en sådan drivlina i en typ2 buss, men knappast i en typ 1. Faller själva har en Range Rover och nån MB panelbuss i sortimentet. Och då är det jäkligt trångt under karossen.
Faller hade ungefär på yngre järnåldern alltså på sent 1960-tal, ett annat mer traditionellt bilbanesysten, som marknadsfördes som H0, men bilarna var större. Då fanns det iallafall olika bubblor, typ2 och andra samtida bilar, Cortina, Bullmerca, Kapitäner, engelska sportbilar och massvis med andra sextitalare... Dessa bilbanor är dyra idag, och det är nog få bilar som har överlevt "plastpesten" då materialet i såväl fordon som bandelar åldras oroväckande tragiskt.
Kolla denna länken, helt klart diggabel, en Fallerbana i bagageutrymmet i en 1302:a, eller möjligen 1303...
http://www.endofsummer.se/post/2012/11/15/Bilbana.aspx
Men undrar var jag finner VW karosser till min Tycobana...?
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."