1

Växellådor. När man läser på div forum etc, får man lätt uppfattningen att typ1 växellåda är ohyggligt klen, medan typ2 lådan är näst intill oförstörbar.  Vanligen berörs senare typ1-låda och typ2 from ”Bay”.
Tittar man på sprängskisser, så ser de ju tämligen lika ut, och axelavståndet är faktiskt exakt detsamma.

Sanning eller bullshit, och varför då?

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-04-25 15:42:12)

Om du tittar på slutväxel delen så är det där som det skiljer
Oförstörbar  nä man om man pretar in tillräckligt med stålar Ja då är dom mycket starka
Man kan göra nästa samma sak med en typ 1 låda med goa prylar typ 40-70 T så håller den ett tag
Det finns saker på typ 2 (002) som man bör byta om man vill ha saker som håller ihop
Som en slutväxel för 1500$ ett främre hus för 350$ den spole för 500$
Då är inte dreven inräknade sen jobbet att få ihop prylana
Där imot är typ1 lådan mycket mer lättdriven än typ2
Axlana är inte samma i länd cirka 5mm länre på ena sidan sen skiljer det även på andra sidan också typ 4 mm
Ettans  drev är 3mm bredare som ett exp ( lösa drevet) ( det går att bygga in i en typ1 med lite fräsning i huset )
Det går alt att göra om huvudaxelen också ( om man känner för det )
Sen vet jag inte  vilken V-låda i typ 1 son du har tittat på efter som det finns ett antal olika  ( skiljer på inbyggnas måttet typ 8mm i länd på dom olika årsmodeller)  (61> 67> 71> )
Om du vill skall jag bygga en typ 1 som håller 350 hk men det kommer kosta typ 70T  typ2 för 650 hk för en hundring
Det står mycket som man inte skall tro på 
De som är viktigt  att skiten håller ihop är bra olja och byta ofta ( luktar den illa så har oljan gått varm )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Här fanns det imponerande kunskap!

Min vinkling kanske siktar lite mer på tillförlitlighet och livslängd.
Speciellt, tror ja, att lagringen i smala änden håller dåligt.
Hade en gång en ny 1303:a (tänk, det finns sådana människor kvar). Efter 10 000 mil var lådan inte så tyst längre. Senare har jag själv bytt främre lager (från VAG) i en, och även haft en eftermarknadsrenoverad. Båda (IRS) började låta efter 5 000 mil.

Ärade vänner på forumet, brukar det vara så, eller har jag haft otur.

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-04-26 16:25:26)

hof skrev:

Här fanns det imponerande kunskap!

Min vinkling kanske siktar lite mer på tillförlitlighet och livslängd.
Speciellt, tror ja, att lagringen i smala änden håller dåligt.
Hade en gång en ny 1303:a (tänk, det finns sådana människor kvar). Efter 10 000 mil var lådan inte så tyst längre. Senare har jag själv bytt främre lager (från VAG) i en, och även haft en eftermarknadsrenoverad. Båda (IRS) började låta efter 5 000 mil.

Ärade vänner på forumet, brukar det vara så, eller har jag haft otur.

Det låter som du har haft otur eller slarvat med olje byte eller dålig nivå eller dålig olja
Att din låda låter är det är förstort spel mellan pinjong o kronhjul  (typ 2-5 hundringar) ( skriker som en gris när det är slut)
Om det låter ett vinande ljud Det brukar bero på pinjonglagret har blivit slitet
Då flyttar sig pjongen några hundringar och ljud uppstår  D
Det vanligaste felet är man inte byter oljan i tid  ( enligt vw skall den bytas efter 3500 mil ) 
På en hobby bil som står stilla en längre till så suger oljan åt sig vatten  ( har öppnat lådor som det är 50/50 vatten i oljan )
Hellre byta  oljan oftare  eller lossa botten pluggen o tappar ur 1l sen åter fylla med ny olja
Om du har en starkare/större  maskin  med en std låda så får man räkna med onormalt sitage på sådana saker som pinjonglagret( vill gå framåt när det blir kraft)  sen tappar dom koniska lagerena förspäningen till diffen/spolen  efter som dom får stryk varje gång man växlar ( vill gå till vänster)
Om man har en tuff maskin i bilen bör man byta gavel på vänster sida som orkar hålla i mot kraften  ( om man är smart så lämnar man bort det för om det skall bli bra så måste man mäta in spelet mellan kronhjul o pinjong )
Kan ta ett exp  På polarens leksak med typ 1 låda  Har pinjonglagret gått ett normalt liv( vette fan hur länge det har gått )  innan det blev en racinglåda  Nu har  lådan gått minst 250 + repor med slicks o 250+ hk än låter det inte illa men det byts olja varje år ( JA det är mycket roliga drev i den men std slutväxel (3,88) I min skit har jag std slutväxel den har 422 hk och 600 nm ( typ 1 IRS) ( den har gått 5 år än så länge)
Är man snål med att köpa oljan så brukar dom ge upp i för tid ( 2,5 liter olja är bliligt än att döda en dyr låda (Eller så köper man billig olja o får ett svindyrt växelådsras ) Ett exp till  köp den billigaste olja till en racinglåda för 50000 sen skär den ihop då är den oljan jävlig dyr '
Det finns många kvalitets produkter i oljevärlden  men det finns  många skit produkter i denna värld Det som kostar i oljan är kemtilsatsen som år skiljnaden
/// Micke

Post's attachments

Attachment icon DSCN0517.JPG 477.7 kb, 67 downloads since 2018-04-26 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke