Hej,
Jag skulle behöva hjälp med en "värdering" eller utgångsbud på min Syncrobuss.
Det har blivit dags att sälja äventyrsbussen men jag har varit borta från syncrosvängen ett tag så kan inte kostnadsbilden längre?
Min buss är en 1990 T3 Syncro 14" med dubbla spärrar och "dåliga vägar paket".
Har gått 24 000 Mil.
Ljusgrå Multivaninredning från orginal med kaptenstolar fram och extra bakvänt säte.
Högtak från reimo eller liknande med två sängplatser där uppe.
Det som talar för:
-Dubbla spärrar.
-Dåliga vägar paket.
- Sydafrikanska big brakes. (Nyrenoverade)
-Höjd med ca 1,5 tum.
- Fiama 35 Markis i ljusgrått.
- Extradäckshållare med swing-out.
- Omlackerad utvändigt 2012.
- Extra vattentank som är monterad under bussen.
- Bodelsbatteri
- Farthållare.
För 3 år sedan så gjorde jag en konvertering från MV motorn till en 2.0 8V från en Golf kombi -98. Konverteringen gjordes med JX syncrodelar samt en adapterplatta från FAS i usa. Det är ett nytt rostfritt avgassystem som är specialbyggt för att vara tyst och möjliggöra montage av underkörningsskyddet. All el är kopplad och klar men behöver "snyggas till". Motorn startar och går fint men växellänkaget behöver justeras efter att motor + låda har varit ute. I samband med detta så byttes alla bränslelangar (även uppe på tanken). Då målades även allt otillgängligt med rostskyddsfärg (för båtar) för att man aldrig någonsin skall behöva ta ut den igen. Nya motorn har nya remmar och fått en ordentlig genomgång innan den installlerades.
Konverteringen är gjord efter en manual så full dokumentation finns, med kopplingsschema osv.
Den gamla motorn (som fungerade felfritt när den demonterades) och samtliga delar som hör till den är sparade så man skulle relativt enkelt kunna byta tillbaka om man så önskar.
Konverteringen gjordes för ökad driftsäkerheten och för att komma ner i kostnad och tillgänglighet på reservdelar.
Det som talar emot:
- Rost (ej genomrostat) på dom vanliga ställena. Främre kofångarläppen, bakom hjulhuset bak (Påbörjat med ny panel), nedre skarven vid köket.
- Rost, i mina ögon det värsta stället, nedersta delen på B-stolpen under skjutdörren.
-
Valet på 2.0 gjordes för att 115 HK kan registreras som ombyggt fordon hos SFRO om man så önskar. Bussen har aldrig varit avställd så man skulle kunna åka direkt till besiktningen om man inte orkar med omregistreringen. Allt som är gjort på bussen är gjort för att behålla den länge.
Jag skulle kunna fixa till dessa "smågrejjer" men med småbarn, sommarhus och husrenovering så räcker helt enkelt inte tiden till tyvärr.
Då ser jag hellre att den går till någon som verkligen vill använda den till det den är tänkt för.
Den står mig i ca 160-170 000 :- men det vet jag att man inte kan gå på. Det brukar ju vara tillgång och efterfrågan som styr..
Jag skulle behöva en hint om vad man kan börja på? eller om någon har varit ute och letat länge efter just en sån här buss?
På blocket har jag haft lite koll men det kommer inte ut något likvärdigt.
Är Sverige rätt marknad eller skall man försöka att lägga ut den i Europa istället?
Tacksam för konstruktiv input!