1 Senaste redigerad av Wompa (2018-04-19 12:08:26)

Tja!

Hur gör man?

Jag har fått fatt i en veteranmotorcykel från 1974 men antar att det borde vara lika för alla veteranfordon.

Denna har gått på en gård från typ slutet av 70talet tills jag köpte den och när jag fick ta över den så saknades nummerplåten och regpapper.

Jag har ringt polisen och ramnumret är inte registrerat som stulen.

Men nu kommer man till det svåra... riksarkivet vill ha regnummer för att kunna söka och transportstyrelsen vill ha ursprungspapper för att kunna göra sin kontroll.

Är det någonting jag kan göra för att lösa detta dilemma?

Funderar på om man kan få ett dokument från förra ägaren där han skriver under på att han ägt fordonet sen typ 1979.
Och sen skicka in de till transportstyrelsen för att få sitt godkännande av ursprungskontrollen?

Men sen vet jag inte om jag kommer stöta på fler problem... vad händer efter ursprungskontrollen?
Hur får man papper på vad som är hojen och vad som är fel så besiktningspersonalen vet vad de ska göra?
Kan man då ta pappren från en likadan hoj som säger vad som är från fabrik?

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

2

Har du kollat med ev importör?

"ljushuvud"

3

kolla med sören fjellstedt
som är värderingsbesiktningsman
han om någon vet.
www.ccv.se

4

Wompa skrev:

Men nu kommer man till det svåra... riksarkivet vill ha regnummer för att kunna söka och transportstyrelsen vill ha ursprungspapper för att kunna göra sin kontroll.

Det räcker gott och väl. När jag reggade spliten räckte det med att visa upp brevet från Riksarkivet att de inte kunde söka utan reg.nr. Då har man gjort så gott man kan.

5 Senaste redigerad av t100r (2018-04-30 08:19:50)

Går det inte att söka på ramnummret hos riksarkivet ?
annars  funkar det nog som Michos Miche säger, man tar med sig dokumentation som styrker att det är en Yamasuki  av årsmodell xyz etc.
det gjorde jag iofs för rätt många år sedan på en Triumph som var importerad som skrot 10 år tidigare, står nu registrerad som klassiker och får endast brukas i samband med veteranrallyn m.m.  (såna rallyn är man alltid på väg till)
Åk och prata med den lokala bilprovningen som gör regsitreringsbeskitningar så kan de tala om hur du skall göra.

6

Jag vet att jag kan få ett papper som säger vad det är för hoj som importören tog in med det ramnumret.
Men ingenting mer...
Importören var Auto Hansa i Göteborg och de "finns" inte längre.

Det pappret säger inte mer än vad för hoj det var, årsmodell och ramnummer sen en signatur från agenten.

Jag var i kontakt med transportstyrelsen förut ang att jag inte kunde söka på endast ramnummer hos riksarkivet och det var ingen som gav mig minsta förlikning utan det var "för att göra ursprungskontroll behövs registreringsnumrert"

Efter det var jag i kontakt med MHRF och han vart skitförbannad och irriterad över hur transportstyrelsen hade behandlat min fråga.

JAg får göra ett försök igen.. ska fixa ett dokument från förra ägaren som styrker att den funnits i sverige i över 25år för det är väl det som transportstyrelsen vill med en ursprungskontroll.

Sen får vi se... jag ska fasiken göra en guide hur man gör detta  ICQ/ac

Hojen om ni undrar är en Honda Z50 från 1974.

Tack för alla tips, bra att bolla lite med några som kanske har lite lösningar ICQ/ag

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan