Hej motorgurus. Jag har en 1914cc longblock som äntligen skall ihop och in i bilen. Motorn är byggd av JPM för ett antal år sedan och topparna är portade av nämda firma. Jag funderar över vilka förgasare jag skall välja. Förra ägaren körde med Dellorto 40, den gick bra
Motorn skall sitta i en bil med 3,88 utv i lådan och med dragkrok. Vi drar idag en Combicamp på ca 400kg men önskemålet är en gammal husvagn som kanske väger lite mer. Lågvarvig med bra vrid och hygglig bensinförbrukning proriteras.
Motorspec: 1914cc, portade toppar med 41/37 ventiler (dubbla fjädrar), lättat svänghjul (kanske inte optimalt när man prioriterar vrid), mild kam enligt förra ägaren, vet tyvär inte vilken det är. Hadde tänkt mig detta avgas.
http://store.vintagespeed.com.tw/index. … ;Itemid=80
Min tanke var Kadroner, mycket för looken
Jag gillar vintage looken men vilka förgasare borde jag använda? Funkar Kadroner?
//Morgan
Ingen som har nån input i detta ämne? Jag är på väg att köpa nya förgasare och skulle vilja ha lite råd och tipps.
//Morgan
jag har personligen inte haft problem med Kadroner men jag vet en del som haft problem med en enorm flatspot vid gaspådrag. Jag är av uppfattningen att en enkelförgasare på dubbelportstoppar funkar bäst med små kanaler som ger hög gashastighet vid låga varv. Om topparna är portade med stora kanaler skulle jag hellre köra Dellorto 36-or som ger lite bättre botten och mindre bensinförbrukning. Om kammen är mild (under 280 grader ) så kommer nog kadroner att funka.
Jag har själv ingen erfarenhet av Kadroner men vet att dom kan variera i kvalite, en del har bla haft dåliga gjutningar.
Tack för inputs. Jag får nog släppa vintage looken till fördel för för Dellorto eller Webrar. Lutar åt 40´or i alla fall då förra ägaren tyckte motorn gick bra med dessa.
//Morgan
Jag körde 1915 med husvagn i fjol...
Snäll men höglyftande kam (VZ15) med originalventiler. Original PICT34 förgasaren.
Största problemet var hög (motor)oljetemp trots liten extra oljekylare. Detta alltså med 3.88:a lådan !
Iår har jag en 4.12-låda och det känns bättre, men fortfarande blir motorn så varm att det stänker ut olja bakom remskivan...
(Jo - jag har doghouse och originalstor remskiva!) Dock drog den bara 0,5l olja på 140mils semester....
Till nästa säsong har jag satt ihop en 2,4l med W100-kam som jag kommer att ha dubbla Dellorto 40:or på (och oljekylare med el-fläkt).
Hadde en del problem med värmen i nuvarande motor, en 1641 som i övrigt är i orginalskick förutom mindre remskiva, 009 med brytarlöst och extra oljesump. En mycket frisk motor som hadde en tendens att gå varm när vi drog combicampen. Lådan har 3,88 utv. Löstes med orginalstorlek på remskivan och att jag har luckan lite öppen i underkant under långkörningar. 1914 skall få oljekylare med termostat.
mettis när du säger att motorn blir så varm att den stänker ut olja, vad pratar vi om för temperaturer?
//Morgan
Hadde en del problem med värmen i nuvarande motor, 1914 skall få oljekylare med termostat.
mettis när du säger att motorn blir så varm att den stänker ut olja, vad pratar vi om för temperaturer?
//Morgan
Det ville jag inte veta! Men eftersom motorn var igenomgången; nya ventilstyrningar/lager/cyl och friskt block, så klarade det ju sig....
Eller rättare sagt - vi får se i veckan när den skall tas isär (1915-motorn alltså) ;-)
Till nästa år installeras mätare för oljetemp/tryck och laddning - kommer att kännas bättre att ha koll på detta, mycket mera besvär att bli "ståendes" vid ett haveri och en husvagn efter....?
en tem mätare verkar vara en bra option.. min svåger som haft flertalet luft kylda bussar innan han blev vattenskadad, sa alltid kör efter tempen inte hastighetsmäteren.. då dom bor i tyckland med något värre trafik rytm kan det bli liite varmt..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Vad tål en frisk VW motor när det gäller temp? Man brukar ju prata om 90 grader som den optimala arbetstemparaturen, gäller detta för våra motorer också?
Nja, OM man vill transportera bort värme via oljekylaren har jag hört att vid 70gr oljetemp är detta effektivast.
Men ligger maxtempen i 90gr så är väl allt OK - har så i min andra bruksbagge...
Vad tål en frisk VW motor när det gäller temp? Man brukar ju prata om 90 grader som den optimala arbetstemparaturen, gäller detta för våra motorer också?
90-100 grader