Tänkte försöka mig på lite konsumentupplysning och erfarenheter kring blästeraggregat som finns att köpa på tex Jula, verktygsboden osv.
För att driva blästringen har jag en gammal Atlas Copco kompressor från 50-talet som ger kring 400liter/min och 7bar.
Köpte för några år sedan ett blästeraggregat med inbyggd dammsugare för att få en dammfri blästring.
Dammsugarfunktionen som återcirkulerar sanden fungerar ok och större delen av sanden återanvänds. Dammar inte ner så värst mycket heller.
Blästerpistolen bygger på medinjektering av sand (suger in sanden) vilket inte fungerar så värst bra. Blir liksom inget drag i sanden utan det blir lite dåligt drag i blästringen.
I vintras impulsköpet jag ett blästeraggregat på Jula som bygger på en trycksatt sandbehållare.
Blästringen blir oerhört mer effektiv då sanden trycks ut i blästermunstycket. Den stora nackdelen är att det dammar!!
En annan nackdel var att de medlevererade munstyckena av någon form av keramik förbrukades i snabb takt. Ett munstycke kanske höll i 20-30 minuters blästering.
För att kombinera det bästa av två världar har jag byggt om/ihop aggregaten så att jag använder den trycksatta blästern för blästringsfunktionen och dammsugarfunktionen från aggregatet med dammsugaren. Sanden förflyttas då från trycksatt tank till ’dammsugartanken’ så efter ett tag får man hälla tillbaka sanden.
Då munstyckena förbrukades i snabb takt letade jag runt på eBay efter nya men hittade istället ett munstycke i tungsten vilket enligt säljaren skulle vara nästintill outslitligt.
Länk https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre … 2788261722
Det var ganska dyrt så det kändes lite som en chansning.
Bild på medlevererade utslitna keramikmunstycken och tungstenmunstycket.
Fick bygga om infästningen för det nya munstycket. Det har samma diameter som ett kopparrör så en vanlig klämringskoppling för kopparrör användes för att hålla munstycket på plats.
Kan nu efter några timmars blästring in se en tillstymmelse till slitage så munstycket verkar hålla vad säljaren lovade.
Hålet i munstycket är bara 3,5mm så min ’relativt’ lilla kompressor räcker till bra men avverkningshastigheten blir inte så hög.
Kom gärna med egna synpunkter, kommentarer...