Nu så! Bytte tillbaka till det gamla främre fästet, det såg ändå ok ut, det var egentligen de bakre som var slut. Nu sitter motorn som den ska. Något högre än innan beror troligen på att de bakre fästena var helt slut.
Problemet var att det nya fästet hade för tjockt gummi vilket gav fel vinkel på skruvarna så att främre delen (i bilens färdriktning) av växellådan vinklades nedåt med följden att motorn åkte upp i bakkant. Fläktkåpan vinklades då mot fronten av bilen.
Fästet är så slugt konstruerat att det inte går att montera fel. Och jag kan meddela att det går att byta främre fästet utan att ta ur motorn.
-Stötta upp motor och låda med domkrafter.
-Ta bort bakre motorplåten
-Lossa gasvajern
-Lossa ev. Bränsleslangar om du inte har tillräckligt med slack. Samma gäller kanske för värmevajrar, mina är inte monterade.
-Lossa främre fästet.
-Lossa de två M18 bultarna som håller hela paketet
-Dra motor + låda bakåt tills främre fästet går att lirka ut, ca 5cm. Jag fick sänka lite i bakkant för att komma tillräckligt långt bak så det är bra att ha två domkrafter
-Dit med nytt främre fäste, men skruva inte fast det helt
-Tryck fram motorpaketet igen och sätt tillbaka de två M18 bultarna. Knepigt att få i dem eftersom de måste linjera riktigt bra med hålen och man vill inte sabotera gängorna.
-Dra fast alltihop igen. Klart!
Jag har insprutning på min bubbla, det är trångt nog som det är i motorrummet. Det är dock inte säkert att det hade varit något problem med en förgasarmotor.
Lite bilder ligger på facebook boxerville.
Pickup EH -76
1303 cab -78