1

Hade ur motorn för att byta motorrumstätningar och växellådsfästen och nu när jag satt tillbaka motorn så är den i en annan position än innan. Motorn verkar sitta längre fram och högre upp, vilket gör att jag inte kan montera ändröret. Det går heller inte att sätta dit "decel valve" fästet på vänstra motorlucksgångjärnet, vilket var hur jag upptäckte den nya positionen.

Så vad kan ha hänt. Några idéer? Eller är det rentav någon som har varit med om samma sak. Det är en 1303:a med IRS...

Jag har kollat de gamla fästena mot de nya, och de är lika höga. Går det på något sätt att sätta tillbaka växellådan längre fram trots att den bultas fast i de stora rören bak på plattan och därmed borde vara fixerad i en position?

Pickup EH -76
1303 cab -78

2

Hmm, jag har ju bytt främre fästet också. Finns det justeringsmån i höjdled på det?

Pickup EH -76
1303 cab -78

3 Senaste redigerad av Junte (2018-03-13 17:01:36)

hmm, främre fästet på en sen 1303, hur var det nu . .  går nåt att vända fel, kan man fått fel fäste?
hur ser balken bak ut, går nåt där att sätta fel?
hur passade länkaget från lådan, mot stången, går det att byta växel?

har för mig att främre fästet ska dras först o dom bakre sedan . . .

inte mycket till hjälp, låter lurigt

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

4

"längre fram, högre upp, gick inte att montera ändröret"
längre fram = i bilens åkriktning
ändröret = avgas?
förklara lite  . . . mer.  ICQ/ag

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

5

När jag monterade nya rhino fästen hamnade min motor mycket högre upp, tror nog att nya original fästen gör en hel del på höjden med, är det original avgas som hamnar för högt?

Anders

6

Nu så! Bytte tillbaka till det gamla främre  fästet, det såg ändå ok ut, det var egentligen de bakre som var slut. Nu sitter motorn som den ska. Något högre än innan beror troligen på att de bakre fästena var helt slut.
Problemet var att det nya fästet hade för tjockt gummi vilket gav fel vinkel på skruvarna så att främre delen (i bilens färdriktning) av växellådan vinklades nedåt med följden att motorn åkte upp i bakkant. Fläktkåpan vinklades då mot fronten av bilen.
Fästet är så slugt konstruerat att det inte går att montera fel. Och jag kan meddela att det går att byta främre fästet utan att ta ur motorn.
-Stötta upp motor och låda med domkrafter.
-Ta bort bakre motorplåten
-Lossa gasvajern
-Lossa ev. Bränsleslangar om du inte har tillräckligt med slack. Samma gäller kanske för värmevajrar, mina är inte monterade.
-Lossa främre fästet.
-Lossa de två M18 bultarna som håller hela paketet
-Dra motor + låda bakåt tills främre fästet går att lirka ut, ca 5cm. Jag fick sänka lite i bakkant för att komma tillräckligt långt bak så det är bra att ha två domkrafter
-Dit med nytt främre fäste, men skruva inte fast det helt
-Tryck fram motorpaketet igen och sätt tillbaka de två M18 bultarna. Knepigt att få i dem eftersom de måste linjera riktigt bra med hålen och man vill inte sabotera gängorna.
-Dra fast alltihop igen. Klart!

Jag har insprutning på min bubbla, det är trångt nog som det är i motorrummet. Det är dock inte säkert att det hade varit något problem med en förgasarmotor.

Lite bilder ligger på facebook boxerville.

Pickup EH -76
1303 cab -78