Jag har blivit rekommenderad 8,5:1 i komp på en 2180 med web218 och dubbla 44:or i buss. Menas statiskt eller dynamiskt egentligen? Statiska borde ju inte styra spikning?
Började räkna lite och får inte till det lätt med så låg komp, 49cc förbränningsrum och om jag sätter deck på 1,5mm så hamnar jag på alldeles för högt. Jag har funderat på att ta ur kolvarna lite, hur långt ut kan jag gå mot kolvkanten? Är det bättre att sätta större klämspalt? Jag räknade på ovala urtag och runda, 1,5mm djupa, för djupt?
vad är alldeles för högt? vem rekommenderade 8,5:1?
jag TROR statisk komp avses, och TROR att upp mot 9,5:1 är ok,
det finns troligen fler som har åsikter och vet bättre . . . 
it would burn off both of your ears . . . "
nr 1 vilken soppa skall användas
Jänkana kör med låga komp förhålande pågrund av deras dåliga soppa typ 87 oktan
brukar lägga gatmotorer på cirka 9 som skall gå på 95 oktan
Sluta läs amrikanska sidor för det skiljer mycket på soppan
Om man vill ha bra info om sådant så finns det ett gäng engelska böcker om sådant som har rätt info
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Jag glömde nämna att jag kör 95 oktan eftersom det är en långresebuss, måste vara lätt att få tag i bensin.
Jag blev rekommenderad 8,5 av John på aircooled.net
Jänkarna räknar väl annorlunda på kvalitén RON och var det MON, där det dom använder är bättre kvalité än siffran anger i vår kvalité. Tror deras 92 är motsvarande vår 98.
Kör jag på 1,2 i deck och inga urtag i kolv så hamnar jag på 10,6 om jag kommer ihåg rätt.
Jag har gjort lite efterforskningar och som jag förstår det så verkar den dynamiska kompressionen vara den man ska gå på, eller är det någon med erfarenhet som kan säga annat?
Vår 95 oktan motsvarar 90-91 oktan amerikansk bensin och vår 98 motsvarar 93-94
6 2018-02-27 12:01:45 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-02-27 15:49:42)
Jag glömde nämna att jag kör 95 oktan eftersom det är en långresebuss, måste vara lätt att få tag i bensin.
Jag blev rekommenderad 8,5 av John på aircooled.net
Jänkarna räknar väl annorlunda på kvalitén RON och var det MON, där det dom använder är bättre kvalité än siffran anger i vår kvalité. Tror deras 92 är motsvarande vår 98.Kör jag på 1,2 i deck och inga urtag i kolv så hamnar jag på 10,6 om jag kommer ihåg rätt.
Det där med soppa i Us
Soppan skiljer mellan staterna också
Efter jag är en del i FL så skiljer det mycket mellan salt lake som john håller till
I Fl som ett exp kör man alla båtar med soppa utan sprit i sig
Jag skulle tro att det kommer att spika med det som du har nu i komp med den kamen
Den kamen börjar jobba vid cirka 1800 varv då (2110 cc)
då har man högt cylinder tryck
Om jag var i minna lock skulle jag kontrollera volymen på förbränings rummen (litar inte på jänkar) så dom är rätt mått
Om dom är ok skulle jag öppna dom några cc till så man har en komp cirka 9.0-9.5
har för mig att Us topparna ligger mellan 55-57 cc som std
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Jag mätte topparna igår och det var 48, 48, 49 och 50cc i dom. Beställde shims också som jag testade igår, med 2st 1mm så har jag 1,5mm klämspalt och med de gropar jag gör i kolvarna på 6cc så hamnar jag på 9,4 i komp statiskt och 8,3 dynamiskt. Vad tror ni är bäst, större klämspalt och lämna förbränningsrummen, eller ta ur mer ur dom?
Det är alltså "nya" toppar som planades 1mm och som sen har fått en serie makeover så med tiden. Större ventiler och såklart säten och då togs förbränningsrummen ur en del.
En fråga till, går det att slipa shims på magnetbord, sitter dom kvar?
8 2018-03-08 17:41:18 Senaste redigerad av mettis (2018-03-08 17:46:41)
Går det inte att slipa ur mer i förbrännigsrummen?
Typ; Rymma ur mellan ventilerna ut till cylinderkant...
Jag har flera olika motorer med 94mm cyl, där jag tagit upp originaltoppar till 58 - 62cc - men då har de ju varit "oplanade" förståss.
Har även sänkt komp genom att svarva ur en "skål" i kolvtopparna. Bara att räkna på? 1,5 - 2mm djupt och spara lagom yta för "squishspalt"
Slipa på magnetbord har jag ofta gjort, bäst är att lägga tunna plåtremsor på sidorna av ringarna som stöd (tunnare än ringarna förståss...)
7cc= 2 x 64mm men detta är en liten 87mm kolv...

Jag har just mätt groparna i kolvarna, 6cc är dom. Jag ritade upp några olika förslag på groparna och mätte volymen i programmet och det stämde tyvärr, hade hoppats på att radien i kanten skulle vara lite extravolym. Det blev ett ovalt urtag som är 1,5mm djupt och format lite som förbränningsrummet, fräst med 10mm kulfräs.
Jag får försöka hitta några kubik i locken så får jag nöja mig sen tror jag.
Slipningen tänkte jag ifall jag kommer på större klämspalt, har 1,5mm shims också men 2mm klämspalt känns obscent.
En grej till, jag hämtade ut senaste tillskottet för ett bättre liv, en innovate mtx-l idag. Hoppas få koppla in den inom kort.
En grej till, jag hämtade ut senaste tillskottet för ett bättre liv, en innovate mtx-l idag. Hoppas få koppla in den inom kort.
Någon har ju lämnat en fastback hos dig som snöat in. Om du inte får koppla in Bredbandslambdan i din så kan jag offra mig som testpilot 
Hehe, Jo men det funkar ju såklart!
Jag har just mätt groparna i kolvarna, 6cc är dom. Jag ritade upp några olika förslag på groparna och mätte volymen i programmet och det stämde tyvärr, hade hoppats på att radien i kanten skulle vara lite extravolym. Det blev ett ovalt urtag som är 1,5mm djupt och format lite som förbränningsrummet, fräst med 10mm kulfräs.
Jag får försöka hitta några kubik i locken så får jag nöja mig sen tror jag.
Slipningen tänkte jag ifall jag kommer på större klämspalt, har 1,5mm shims också men 2mm klämspalt känns obscent.En grej till, jag hämtade ut senaste tillskottet för ett bättre liv, en innovate mtx-l idag. Hoppas få koppla in den inom kort.
Har du långa kabelen till MXT--l
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
När nu ämnet är på tal, vilket är det högsta kompressionsförhållandet Ni åkt med ( utan påtagliga värmeskador) på gatan, sugmotor då förstås..? 12.5?
Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...
Under construction:
Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan.
Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).
Det beror på vilken kam som sitter i
Man brukar säga 11.7 är max för 98 med max tändning (28-32 grader )
PÅ den gamla 99 funkar 12.5
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Intressant Micke, lägre värde än vad jag hoppats på..
Om man mixar med upp till max 30% e85, blir det någon förbättring av 98:an då..?
Under construction:
Micke, nej jag köpte aldrig den långa kabeln, tänkte att jag skulle logga och se i efterhand men det kanske inte går och då förlänger jag den in i kupén. Jag vill inte ha den monterad för vardagskörning, när den är i ordning så lägger jag den på hyllan.
Intressant Micke, lägre värde än vad jag hoppats på..
Om man mixar med upp till max 30% e85, blir det någon förbättring av 98:an då..?
Varför blanda in bensin o sprit som har ojämn kvalitet ( vi har mätt upp E 76 till 87 så kallad E85 )
om man skall blanda i något för att höja oktan så finns toulen ( giftigt som fan)
Jag skulle höja oktan med oktanbooster (tripack funkar bra )
Man kan också blanda i 10% racingsoppa men blanda är inget som är superbra
Om man skall köra på strippen så skall man försöka använda racingsoppa
Man kan köpa ihop några liter soppa ( 300 hk går det åt 0.45 l på en 402 m repa)
Soliga hälsningar från Florida
Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Micke, nej jag köpte aldrig den långa kabeln, tänkte att jag skulle logga och se i efterhand men det kanske inte går och då förlänger jag den in i kupén. Jag vill inte ha den monterad för vardagskörning, när den är i ordning så lägger jag den på hyllan.
Ok tror att kabelen är billigast på Ebay
Synd att du inte köpte LC2 med mätare för då kan man lägga drivsteget nästan vad som helst och man kan kolla samtidigt som man loggar
Efter som jag körde med 4 Lc2 då kan man logga med microloggen från dom
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Tack för svaren, Micke, ha en fin vistelse i U.S.
Under construction:
20 2018-03-12 18:33:55 Senaste redigerad av kee (2018-03-12 18:34:36)
Varför blanda in bensin o sprit som har ojämn kvalitet ( vi har mätt upp E 76 till 87 så kallad E85 )
Anledningen till att etanolhalten diffar är sk "E85 sommar" (85%) och "E85 vinter" (75%). Nuförtiden med den mindre åtgången vid den blå pumpen kan innehållet därför avvika från sin "korrekta" årstid. För mig har det diffat väldigt mycket mellan olika mackar och jag har helt enkelt tolkat det som att de behövt fyllas på i olika omfattning.
För den "stora" grå massan är detta inget problem då styrhenheterna i dessa bilar kompenserar för etanolhalten och anpassar tändning och bränslemängd därefter, allt mellan E0 och E100 funkar. Dessutom får man ta i beaktan att om man tidigare kört på 95 oktan, så krävs det alltid några tankningar innan man är uppe i 85%, detta såklart beroende på den ursprungliga mängd bensinbränsle som fanns kvar från början.
Och frågan varför; för miljöns skull såklart! 
Men Kee, det är ju för miljöns skull vi kör buss!
Vad skall bredbandslamdan visa optimalt med E85 ?
Googla på "e85 lambda chart" och kolla bilderna, så hittar du ett antal tabeller.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Lambda 0.86 Arf 8.8
Lambda värdet är samma på alla bränsle Det finns ett stort.men som är orkar man hålla sonden i rätt temp
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Nu är topparna klara, toppen!
Det hittades så förbränningsrummen kom på 53CC plus 6CC i kolvarna, så nu är jag på 8,9 komp med 1,5mm klämspalt.
En stor dag med en spännande kväll...