Sen dags att sy ihop insidan!
Bra att ha lite måttsatta bilder nu!
Golvplåtar med rätt pressningar gick inte att få tag i. Inte till instegssidan. Köpte en halv som överensstämde hyfsat med andra sidan. Kapade ur det som behövdes där och använde resten till att "klippa och klistra" med på dörrsidan. Försökte ändå få det att se ut som det gjort en gång i tiden. Golvplåten stämde dåligt med profilen och kändes lite vek.
Ångestlagningen var avklarad! För jäkla skönt. Hade nog passerat krönet kändes det som. Äntligen lite utför! 
Riktigt kul val av firmabil
Bra jobbat oxå!!!
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Bra jobbat, snyggt 
Bra jobbat!
grönplåt 
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
Tackar!
Så nu var det mest lite smålappning här och där. Lite hjulhus och nåt dogleg. Tror inte jag har bilder på allt. På upploppet vad det gällde svetsning! Å det vet ju alla hur det är när man tänker så...
Snurran hade kommit! Så det blev en tur till Trondheim. Fick tyvärr inte stanna i tullen. Förmodligen för att alla papper var i ordning!
Skattkistan ser intressant ut.
Ja! Gick och dreglade och var spänd på om den skulle gå in, i över ett år innan det blev tillfälle att pröva!
Till slut och äntligen var alla ställen lagade som jag tyckte behövde lite transplantation! Fast jag har för mig att svetsen åkte fram på något ställe till ändå!
Sparade all "karies" i en balja. tror det blev 20 -25 kg. Så bilen hade alltså varit drygt 98% "rostfri" ändå 
Lite tunn tunn ytrost fanns här och var. Slipade det mesta. Testade nån kemprodukt "rostätare" på några ställen. Det lär väl visa sig hur det funkar. Lite skeptisk!
Körde Temadur GPLS 2K primer på de flesta ställen, annars zincprimer. Sprutade hjulhusen med plastbaserad underredsmassa. Sen penselmålning. Golvet undertill sprutmålade jag med 1K färg så lik orginalgrå som möjligt. Många skrymslen och vrår där. Har inte blästrat någonting. Så mycket delar har fått sitta kvar så jag tror jag hade fått problem med inträngande sand överallt.
Alla balkar behövde blåsas ur och skrapas med en ståltråd inifrån. Mycket fin sand från tidigare grusvägskörning låg sedimenterat där. Avslutade med en omgång hålrumsolja när det mesta var färdigmålat.
Så var det dags att snygga till lite på utsidan. Spackel och slipning. Hade använt en 1K färg invändigt. Så lik den "orginalmilitärgröna" som möjligt. Tyckte det var enkelt att kunna lacka på lite då och då utan att behöva kassera en flaska med färg kvar. Men 1K känns ju inte så slitstark. Ångrade lite att jag använt den. Nu stämmer den ju inte med den "vägverksgröna" utvändigt men det spelade inte någon roll. Skulle jag någon gång lacka på bilen så får det nog bli militärgrön igen. Men tänkte iaf övergå till 2K. Ville ha samma kulör men då var det tydligen ett annat färgsystem så de fick ta närmast möjliga, vilket blev riktigt långt ifrån
Tanken från början var ju ändå att det skulle vara helt men bucklor och repor får finnas kvar, så det spelade inte så stor roll. Lär mattas med tiden och bli lite skitigt. Det blir bra!
Hade funderat en del på växellåda. Det fanns ett lite vinande missljud i den jag hade. Plan fanns på att försöka få tag i en 091 alltså sexribbad låda till late bay för annan utväxling. Visade sig inte vara så lätt att hitta och väldig osäkert i vilket skick den isf skulle vara. Nog en rätt vanlig problematik. Så det slutade med att beställa en med nytt innanmäte från KCR transmissions.
Flaket hade jag fixat tidigare. Det var bara besudlat med lätt ytrost här och var och några bucklor. Lackat benvitt och nya ekribbor i rätt form monterade. Det kanske var ask från början, men nu blev det ek och linolja.
Plåtjobbet klart. Ja även lite slip och färg då. Skön känsla! Ett hästjobb, men ändå rätt lindrigt mot många andra projekt som görs ute i grottorna runt om i landet. Respekt! När man vet vilket jobb det handlar om.
Firade med en tur till besiktningen. Rätt kul att köra dit en nyfixad gammelbil! Besiktingsmannen log brett och sade att bilen gjort hans dag! Har förmånen att oftast träffa en besiktiningsman som gillar gamla vw 
Bra jobbat!
Men hur gick besiktningen?
Jo den gick ju grymt bra! Blanka papper.
Men de gamla grejorna satt i!
Nu var det dags för hjärt-lungtransplantation!
Mumma på den motorn..
Blev det inte lite väl brunt ... eller det ska det?
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Jo! sant. Den nya färgen stämmer dåligt med den utvändiga. Planen var att det skulle stämma lite bättre mot orginalfärgen som finns invändigt. Det var ok på 1K färgen. 2K var tydligen på en annan färgskala, så han som blanda skulle välja så lika som möjligt. Men han kanske var färgblind?
Det blev rätt långt ifrån 1K färgen. Men hade 4 burk så jag lade på det. Iaf grönaktigt och ett rostskyddande skikt. Får se om jag gör något åt det i framtiden. Men bilen får gärna se lite skabbig ut. Lite som att skenet kan få bedra. Får se hur det blir när det är lite matt och skitigt.
Visst finns det en klubb för sådana pickisar du har...
Minns jag såg för några år sen minst 20-30st på E4 på väg
söderut i Umeå många med kapell...
Det är mer än vad jag vet! (Klubb) Men tipsa om du får reda på det.
Bara "bolt on"!! Motorbyte.
Kan ju inte vara några större bekymmer! Klapp o klang liksom!
Men en del överraskningar avlöste varandra!
Visst finns det en klubb för sådana pickisar du har...
Minns jag såg för några år sen minst 20-30st på E4 på väg
söderut i Umeå många med kapell...
Var det bärplockare? Kanske?.......
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Hade ju öppnat boxen tidigare. Jodå!Två värmekammare var med
Men ett par månader senare var det åtgärdat.
Ville nog gärna använda bussbalken som motorfäste. Nya motorn kommer ha externa oljekylare. Men slanganslutningarna vid ingång/ utgång var inte riktigt kompis med bussbalken. Shimsa skulle nog inte bli bra. Här krävdes större övertalning.
