1

Hej, håller på och renoverar en 2-litersmotor från 78 (GE) och har stött på patrull när det gäller topparna. De som satt på motorn var sämre än jag trodde och är inte värda att fixa till, men jag har fler i förrådet. Dock skiljer sig insugsventilerna. Original skall det sitta 37,5 mm ventiler på motorn, men jag har fina toppar från en 82:a med 39,3mm insugsventiler eller ett par bra från en 1800 motor med 41 mm insugsventiler. Alla har 33 mm avgasventiler.

Så frågan lyder: Vad händer om jag går upp i ventilstorlek jämfört med original? Allt annat är original (kam, lyftare etc.). Påverkas temperatur, förbränning, effekt eller något annat?

Pickup EH -76
1303 cab -78

2

Bayerleiner skrev:

Hej, håller på och renoverar en 2-litersmotor från 78 (GE) och har stött på patrull när det gäller topparna. De som satt på motorn var sämre än jag trodde och är inte värda att fixa till, men jag har fler i förrådet. Dock skiljer sig insugsventilerna. Original skall det sitta 37,5 mm ventiler på motorn, men jag har fina toppar från en 82:a med 39,3mm insugsventiler eller ett par bra från en 1800 motor med 41 mm insugsventiler. Alla har 33 mm avgasventiler.

Så frågan lyder: Vad händer om jag går upp i ventilstorlek jämfört med original? Allt annat är original (kam, lyftare etc.). Påverkas temperatur, förbränning, effekt eller något annat?

Det som händer är att gaströmen får lägre hastighet när man ökar storlek
Det som du skall mäta är vad sätesringen har i hålet  för att mäta på ventilen är bara ett mått men värkligheten är hålets storlek vid ventilsätet
Det som du skall kolla upp är också hur förbräningsrumet är utformat för där kan det skilja mycket
Där är det som gör att det går olika varmt som ett exp
Sen på vissa pankaks motorer har också kolvana olika utformning som skall vara kompis med förbräningsrumet
Allt är värt att renovera i daxläget om man vill ha det bra
På dessa pankaksmotorerna är kända att vara så där med ventilsätena som ett exp att ringana vill lossa på grund av topparna har blivit förvarma
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Aha, och gasströmmens hastighet borde påverka blandningen så att det blir mer välmixat i cylindern. Insprutningen gör kanske att det behövs mer blandning än vid förgasarapplikationer (2 litare med förgasare hade kvar de större ventilerna.)

Jag antar att en topp från en förgasartvålitare bör funka även om jag tänkt mig insprut så småningom.

PPR Micke - Renoverar du toppar om det skulle behövas?

Pickup EH -76
1303 cab -78

4

Bayerleiner skrev:

Aha, och gasströmmens hastighet borde påverka blandningen så att det blir mer välmixat i cylindern. Insprutningen gör kanske att det behövs mer blandning än vid förgasarapplikationer (2 litare med förgasare hade kvar de större ventilerna.)

Jag antar att en topp från en förgasartvålitare bör funka även om jag tänkt mig insprut så småningom.

PPR Micke - Renoverar du toppar om det skulle behövas?

Ja
Om du PM med tele så kan man lösa sådant

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke