1

Tjo jag är små lur om man ska börja lära sig svetsa.

Sist jag svetsa var när jag gick en kurs i skolan, är ju X antal år sedan  ICQ/ad

Tycker var roligt och skulle nästan vilja köpa en egen för börja träna och lära sig.

Men då är det ju som en djungel med svetsar, vissa svetsar svetsar som en gud medans vissa bli  bara bajs utav.

Det jag är ute efter är en svets som svetsa fint men ändå inte allt för dyr då man är ny på detta.

Lär säkert få tips nu som kommer låta värsta grekiskan för min del haha ICQ/ae

Men lite förståelse från er sida och dra bara lite enkelt och kanske länka på någon lämplig svets.

2 Senaste redigerad av HenrikL (2018-01-31 10:16:28)

Vilken budget? Enfas eller trefas?

Själv kör jag en Esab LKA180 som jag haft i över 10 år. Än så länge är det mina kunskaper som sätter begränsningen och inte svetsen.

3

HenrikL skrev:

Vilken budget? Enfas eller trefas?

Själv kör jag en Esab LKA180 som jag haft i över 10 år. Än så länge är det mina kunskaper som sätter begränsningen och inte svetsen.

Där svetsen kommer vara drivs allt av dels elverk (större saker) och solpaneler. (små saker)

Vet ej vad man får ut på den och ifall den ens orkar en svets när jag börja filurera... få nog forska vidare.

Men vilket fall som helst, kan man ändå dra nytta av lite ny kunskap och tips ICQ/ab

Självklart är ju kunskaperna som oftast bromsar men är väll A och O att ha en hyfsad svets med antar jag som med allt annat?

4

En så dyr bra svets som du har råd med... en märkes svets är att föredra. hellre en beg. märkes framför en budget modell..
undvik fluxtråd..  utan använd skyddsgas på tub.. blir såpass mycket bättre svetsar..jag gissar att du vill svetsa med en" mig " (mag) svets.. och mestadels tunnare karosseriplåt  0.6 till 3-4mm
Om du nu inte har tänkt elda ihop gamla plattjärn och trädgårdsredskap..då kan det funka med fluxtråd... kanske..
Förr skulle jag rekommenderat en 3 fas svets... nuförtiden finns det nya fina enfas som är helt fantastiska..
Är det en ny eller beg du är ute efter...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Jag kör en ESAB LKA 150, körde den i många år på 1 fas 10A säkring men ska du upp på max effekt kan du behöva 1 fas 16A. Den borde du kunna köra på ett större elverk i alla fall för tunna material.
Är jätte nöjd med min.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia
79:a Late bay Buss

6

Jag köpte mig en begagnad Kemppi enfas när jag började svetsa för 3,5 år sen och den har gjort jobbet, men om jag nu mot förmodan skulle dra på mig nått större objekt igen så skulle jag nog fundera på att gå på en trefas ändå  ICQ/ab

7

Dum fråga men hur märker man skillnad på 1fas och 3 fas och effekt osv?
Bli ju karossplåt etc.

Vad kostar en sån som ni nämner? 1 fas

8

Svar på din fråga om 1 fas eller 3 fas
Så beror det på hur mycket ström du skall kräma ut ur svetsen
Till tunnplåt räcker det mycket långt med 1 fas
Det man skall tänka på när man köper svets är att det skall gå att få tag i reservdelar till svetsen
Framför allt så är det slangpaketet som tar stryk   typ att man kör över slangpaketet med domkraften så kan man paja inner slangen och då är man inte så glad typ att tråden fastnar o den går ryckigt  och svetsen ser ut som  höns skit
Där är kemppi  värdsbäst på sina slangpaket ( jag har byggt om några Esab med sådana)
Det är jätte svårt att säga ett pris på en 1 fas svets  för det är mindre byggda sådana för proffs ( dom maskinerna är bäst)
Sen bör man köra med 0,6 mm tråd till bilplåt ( kräver mindre ström och det är lättare att svetsa ) 
Om jag var i dina kläder skulle jag kolla på esab / kemppi /migatronik( dansk)   Ja det finns andra också men ha koll på reservdelar finns att köpa
en länk till ett företag som kan sin sak om svetsar har en bra sida med info har beg maskiner http://www.svetsmaskinservice.se/  Ps om du ringer dit var ödmjuk  gunilla som ofta svara är lisens svetsare på titan ( sjukt duktig på svetsar ) ( har lyckas knäppa henne på näsan en gång på 10 år ICQ/ab
Du kan kolla på blocket också
Du kan köpa en billig svets men jag tror du kommer bli missnöjd efter ett tag när du har lärt dig
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

På skolan körde vi esab.
Tro jag ska försöka satsa på någon som ni nämnt här uppe ICQ/ab

Ang tjocklek på tråden, hur märker man om det är för tunn eller för tjock tråd?

10

Migatronic hette tidigare Luna, köpte en sån 3 fasare för 2000kr förra året mycket svets för pengarna. Hade tidigare en kemppi 1 fasare, den funkade också bra men jag tycker nuvarande svets funkar bättre. Angående en eller trefas, kolla upp först vilka typer av uttag du har i garaget. Har du inget 3 fas uttag så är ju valet enkelt, annars satsa på en 3 fasare av känt märke (esab, kemppi eller luna (migatronic)). Har du lite tålamod så hittar du säkert en begagnad i närheten, nånstans mellan 2000-5000kr bör du hitta en vettig svets.

Lycka till!

/foppa

11

Jag tycker du kan göra så här. Har du trefas i garaget? Om inte, kan du sätta in det? Om inte är valet mycket lättare. Var bor du?
Du är välkommen till mitt garage och prova en trefas kemppi om du vill. Jag bor utanför Kalmar. Kolla om det finns någon annan i din närhet som du kanske kan prova en svets av så att du kan jämföra svetsar och få en liten svetskurs av för att fräscha upp kunskaperna. Min svets köpte jag begagnad på blocket för 3,5 tusen. Värd varenda krona.

12

Kör med kusinens 3fasade parweld tycker den går ok glad amatör
Känsligt som fan tycker jag om det inte är rent där man ska svetsa då blir det inte särslillt bra
Men som sagt glad amatör

13

Jag ska ta och fråga några bekanta som har svets och få provsvetsa igen.

Jag hade tänkt bara svetsa plåten på bubblan osv.
Grövre grejor ber jag en nära svetsa på hans jobb ICQ/ab

Jag ska kika vad den kan ge ut i garaget, om den ens klara något alls haha  ICQ/ae
Annars få man kanske skaffa sig ett elverk med om det blir så man köper svets.

14

Default/smile skrev:

På skolan körde vi esab.
Tro jag ska försöka satsa på någon som ni nämnt här uppe ICQ/ab

Ang tjocklek på tråden, hur märker man om det är för tunn eller för tjock tråd?

Man mäter tråden med  med ett skutmått
dom vanligsaste tråd tjocklekarna är 0,6 0,8 1,0
Till bilplåt är 0,6 bäst men många kör med 0,8 för den är billigare men resultatet är det blir mer svets att slipa bort
Om man skulle räkna på sådant skulle jag tro 0,6 är billigare
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

Om man köper en rulle med 0,6mm dimension, kontrollera att du har matarhjul i svetsen med rätt storlek. De brukar vara vändbara och ha två spår, så man an välja, men de vanliga dimensionerna är 0,8 och 1,0 så det är troligt att det sitter ett sånt matarhjul i maskinen.

Min uppfattning över varför folk inte först och främst väljer 0,6 är okunskap, sen är den inte lika vanlig. Så kommer man till en ÅF som inte saluför just den dimensionen, blir det lätt att man köper det som finns. Priset tror jag inte många reagerar på, om den inte råkar vara dubbelt så dyr eller så.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

16 Senaste redigerad av michaelth (2018-02-04 11:12:34)

jag har flera svetsar ... har just pga av tillgång svetsat med 0.8 tråd innan... billigare?? men när jag satte i 0.6 blev det som solen tittade fram och livet vände..
och detta i en bra svets...
kör 0,6 i min Kempi 160...3 fas svets.. en svets som min far köpte för ...25- 30 år sedan?? den är som en dröm att svetsa med.. ICQ/ag  min andra svets en 200 Amp ESAB, i den kör jag ,8 den är bra till grovt skit... men den använder jag i princip aldrig.. förmodligen skulle jag älska den om 0,6 sattes i..
Det är en riktig proffs svets.... den blir troligen tillsalu... har även en gammal gammal enfas 140 amp där man reglerar amp med 2 brytare.. men det är riktigt tråkig att svetsa med.. köptes på 80 talet beg.... ICQ/ad
Att byta ut slangpaketet i en gammal svets ,kan göra att svetsen blir som ny. ofta är just beg svetsar man hittar på tex blocket gamla slitna och i behov an TLC.
liksom om det sitter gammal oxiderad tråd i ,byta ut rullen och kontaktröret / Gaskåpan i änden ..
En god vän köper alltid 0.8 kg rullar till sin svets, så tråden alltid är hyfsat fräsch. men så svetsade han ju bara sporadiskt...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Hur länge räcker svetstråden? Säg tex 5 kg.

Ofc bero ju på hur mycket man svetsa  ICQ/ae

Skillnad på svetstråd och svetstråd bero på var man köper? Tex swedol, Biltema, Clas Ohlsson etc

18

Din mening nedan får mej tro att här har du din begränsning om du inte har ett stort och stabilt elverk.

"Där svetsen kommer vara drivs allt av dels elverk (större saker) och solpaneler. (små saker)"

Men bortsett från detta så är en 3 fas svets alltid att föredra.

Med 1 fas svets belastar du elnätet ojämnt och varje gång du svetsar blinkar ljuset och även då inne hos dina grannar.
Brukar inte vara populärt när grannen sitter och tittar på TV och hans lampor blinkar i takt med dina punktsvetsar.

Så om inget annat så för grannsämjans skull köp 3 fas.

Min Kemppi svets som jag köpte ny är över 30 år nu phhuu vad tiden går.
Så svetsinvesteringen är småpengar i bilsammanhanget.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

19

Som jag skrev så vet jag inte ens om det orkar och om det inte orkar så bör jag köpa annat elverk och antar kan bli jäkligt dyrt antar ja för ett skapligt elverk.
Vilket fall som helst, så är jag intresserad utav folks svetskunskaper och vill lära mig hur det funkar osv ICQ/ab
Om inte annat finns det säkert andra som ska börja någon gång och behöver tips och sådant ICQ/ab

20

Hej!
Jag är förvånad över att 0,6 tråd knappt existerar i garagen. "Folk" tänker kanske att den är dyrare, men 5 kg är ju 5 kg.
Alltså får man jävligt mycket mer tråd, och slipper slipa så mycket, på köpet.
0,8 krävs om man ska svetsa tjockt mtrl.
Jag kör Telwin. Störst i europa..................

21 Senaste redigerad av =) (2018-08-16 23:00:11)

Är inte så inne på dessa saker men var dit igår och hämta en grej så kikade vad elverket klarar av:
Max effekt 2200w
Rated output 2000w
8.3A

22

Möjligt koppla in någon svets på den eller alldeles för klen?

Eller ska man satsa på motorsvets eller något annat?

23

Någon som har konkreta erfarenheter med en relativt nyköpt svets att dela med sig av? Tänkte lyxa till det och köpa en ny MIG (prisklass 5000-10000 ink moms). Mest för mindre bilgrejer och lite andra projekt (från bilplåt till max 3 mm). Min förra var en 30 år gammal enfas Kempi. Vad jag förstår är enfasarna mycket bättre nu. Några tankar?

24 Senaste redigerad av =) (2018-09-01 09:02:17)

Är gassvets något man kan köpa?
Eller är bara för grövre saker?
Kanske dyrt hålla igång gassvetsen med...
Och kunskaperna  ICQ/bn

25

jag har haft gassvets i många år för att löda saker och lossa saker som sitter fastrostade..det är smidigt..
gas till gas svets är dyrt, man behöver ju antingen hyrtuber vilket är dyrt.. eller friköpta som man byter till fyllda vid behov... vilket brukar vara ofta...
att svetsa med gas... kräver sin  hand... lätt att det blir knöligt i tunplåt...
vill man laga bilplåt rekommenderas en "mig" (mag) svets.. vilken är förhållandevis enkel att svetsa med för den otränade.. dock gaslös "mig" är inte smidig/ger bra resultat... för tunnplåt.