Nu blev det dags att skapa en tråd om detta projekt. Tillverkad September 1962. En av inte så många Gösta Laxing AB´s bussar, tror det fanns 6 eller 7 totalt. Köptes av Franke i Juni och fick flytta till Falun.
Inget tak fanns på den då, dock följde ett tak med i väldigt fint skick. Jag hade två mål för det som var kvar av 2017, sätta dit taket och få till en godkänd ursprungskontroll. Det lyckades jag med.
Fyller på med bilder vartefter jag hinner sitta vid datorn
Inte dom bästa av bilder, har lyckats skada linsen på kameran..
1 2018-01-10 15:03:46 Senaste redigerad av Mange (2021-05-21 13:53:42)
2 2018-01-10 15:09:17 Senaste redigerad av umekille (2018-01-10 15:23:42)
synd att inte originaltaket gick fixa till
iof. går det ju bygga ett nytt och sätta dit
ovanpå eller...om du ids sen.
hitta denna på nätet.
ett syskon

Ett syskon till... om de lever idag är osagt.
Kul kommer att följas 
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
Bussen i skogen är min.
5 2018-01-10 18:34:56 Senaste redigerad av Wompa (2018-01-10 18:35:19)
Bygg till rätt tak 
Måste ju finnas en komplett som du kan ta lite mått ifrån etc. 
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan
okey...skoj du räddar den...vet du hur det gick med de andra
på bilden?
Ingen aning om de andra bilarna tyvärr. Det blir ingen högtaksbuss av den igen kan jag meddela. Det fanns inget kvar av dropplist att använda och det nya taket sågar jag inte sönder. Håller med om att bussarna var coola i sin GLAB-skepnad men jag tycker nog inte det är det snyggaste taket. Hade bilen varit i bättre skick med taket kvar så hade inte gett mig på att byta, det är ju en ganska unik bil i det skicket.
okey...skoj du räddar den...vet du hur det gick med de andra
på bilden?
Den röda är "Äventursbussen".
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=19818
Den som ligger på rygg ligger fortfarande på rygg.
Pickisen bakom väntar på sin tur.
Fortsätter med taket. Ett väldigt mätande och lyftande av taket av och på, det var verkligen guld värt med travers. En utmaning var att taket kommer från en -67 med skjutdörr på höger sida.. Min har ju lastrumsdörrar på vänstra sidan. Bakluckan och utseendet på taket där bjöd ju också på lite att göra. Ber om ursäkt igen för de dåliga bilderna, jag ska uppdatera med ny telefon!
Härligt med en tråd Mange och kul att se framstegen, har ju tänkt att man skulle åkt förbi i ett halvår nu
Fast en projektråd ska väl ligga bland projekt så är det ok att jag flyttar detta dit?
Intresant detta projektet tråkigt att Glab varianten försvann, men med det dåliga utgångsläget förståligt.
Tur att det fanns ett så bra tak som donator..
Ser fram mot fortsättningen, även om du anser bilderna dåliga, hellre "dåliga bilder" än... Inga..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ja jag kände att jag måste dela med mig! Tack GB, jag insåg att jag lagt den fel
Gör gärna det. Ja det är tråkigt att en så unik bil inte kommer tillbaka i samma skepnad men som sagt, förfallet var alldeles för långt gånget.
Ett nytt GLAB tak hade också blivit svindyrt tillverka
även om det sattes på en annan frisk bil.
Har du forskat på vilken plåtverkstad bussarna fick
de karaktärristiska taken?
Keep on! 
Ja det hade blivit övermäktigt för mig. Nej, jag har faktiskt inte lyckats finna så mycket om GLAB eller bilarna tyvärr. Jag tror GLAB höll på med färg och spackel dock. Kanske var de här bilarna till för att resa runt och sälja?
är inte det höjda taket bara ett orginal tak som man lyft rakt upp o sedan lagt en plåtremsa runt sidan ? så hade nog jag gjort i alla fall
Jo i princip så är det nog det. Delar av originaltaket, luftinsläpp och en balk satt kvar under det höga taket. Skulle denna blir en högtaksbuss igen så behövs ytterligare ett tak.
Jo i princip så är det nog det. Delar av originaltaket, luftinsläpp och en balk satt kvar under det höga taket. Skulle denna blir en högtaksbuss igen så behövs ytterligare ett tak.
Jag har kvar taket.........
Det är som sagt kapat några cm från dropplisten och sen har man ställt ett nytt tak med det gamla taket på toppen av det nytillverkade.
Mer bilder. Lånade en baklucka av Demian innan jag vågade svetsa hörnen bak, den jag har är lika formstabil som en löpsedel.
Takpyssel.
vad är det för fräsig ratt jag såg på ena bilden...
den verkar ju helcool 
Jag vet faktiskt inte var den härstammar från. Den passade perfekt på axeln, fick fila upp spåret för kilen ytterst lite bara. Köpte den av Franke, han kanske vet?
Nu när taket sitter så är det dags för byte av balkar i lastrum. B och C-stolparna har ju ingen kontakt med chassiet längre. Ska bli riktigt skönt att få tillbaka stabiliteten! Den är konstigt nog väldigt frisk på sina ställen. Bakre mellanbalken är bytt någon gång så det jobbet besparas jag.
Och genast blev bussen så mycket bättre
Bra jobbat!!!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Lagning av botten i "lådan" under sätena samt påbörjad mellanvägg. Ramen var ganska slut där främre mellanbalken suttit, skönt att få det lagat. Provmonterat mellanbalk, hattprofil och utriggare. Utriggarna behövde lite justering, balkkitet som medföljde (Fidde) passar ju klockrent. Fortsättning nästa vecka!
va bra du punktsvetsar...
borr eller har du en tång som gör hålen
bytte en sparklåda på en bil o helt slut i händerna
efter håltagningen med tång...men fint blev det.
