1

Kanske någon här kan komma med någon ledtråd. Den startar och går på startgas. Jag har fullt bränsletryck. Det verkar som spridarna inte ger något bränsle. Men de är testade och funkar. Som jag förstår så styrs de direkt från databoxen. Finns det något annat som kan spöka? Det sista som man misstänker är just databoxar. Jag fick igång motorn i september och då gick den några minuter för att sen stanna. Har den i varmgarage så det är inte kallstartsproblem. Kanske någon här som har en digifant som jag skulle kunna testa min box på.

2 Senaste redigerad av Tristar (2017-11-30 22:58:23)

Dieseldavid skrev:

Kanske någon här kan komma med någon ledtråd. Den startar och går på startgas. Jag har fullt bränsletryck. Det verkar som spridarna inte ger något bränsle. Men de är testade och funkar. Som jag förstår så styrs de direkt från databoxen. Finns det något annat som kan spöka? Det sista som man misstänker är just databoxar. Jag fick igång motorn i september och då gick den några minuter för att sen stanna. Har den i varmgarage så det är inte kallstartsproblem. Kanske någon här som har en digifant som jag skulle kunna testa min box på.

Japp spridarna styrs från boxen med en minussignal.
Jag har aldrig haft en box som är sönder även om jag trott det många gånger så har det alltid visat sig vara något annat.

Skruva ur två spridare så du har de i lyften, och lossa elkontakterna till de andra två spridarna annars sprutar du in massa onödig bränsle om de nu skulle fungera.
Koppla bort tändspolen.
Lossa och lyft upp fördelaren, eller om du har en lös fördelare flytta över fördelarlocket med tändkablar.
Sätt på tändningen.
Snurra nu på fördelaraxeln.
Vid varje gnista så ska spridarna öppna och ge en bensinpuff.

Jag tror dock ditt fel är att spridarna har hängts sig, mycket vanligt fel.
Plockar man ut spridarna och knackar på de under tiden du kör med fördelaren så brukar de komma igång.

Hmm såg att du redan testat spridarna.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

3

http://www.cabby-info.com/Files/Digifan … Manual.pdf
Manual
/Magnus

4

Nu har jag fått i gång den.  Jag tog bort kontakten till tempgivaren, blå kontakt, och då startade den direkt. Motståndet ligger mellan 0,6 till 2 k.  Vet inte om det är rätt värde. Satte tillbaka kontakten och den verkade gå då oxå, men kollade inte så länge. Ville bara få ut den ur garaget.