1

Såg att jag postat denna i fel kategori... Flyttar den hit!

Jag bytte just min trasiga 3-pols solenoid på min 74 bay. Den nya hade 4 poler. Jord och grova kabeln från batteriet var inga konstigheter. Det är dock den kabeln som jag tror kommer från tändningslåset som jag fick prova mig fram med. Denna skulle anslutas till en mindre pol och det fanns två sådana att välja på. Satt den på den ena först och testade att starta. Inget hände. Bytte till den andra mindre polen och nu drar startmotorn men den vägrar sluta snurra då jag släpper startnyckeln. Inte ens om jag drar nyckeln till av så slutar startmotorn att snurra. Jag fick lyfta batteripolen för att få startmotorn att sluta snurra.

Hur fasen skall en 4-polig kopplas in?

Tändningslåset fungerade fint i sommras skall tilläggas.

Alte Liebe rostet nicht!

2

är det denna?http://www.vintagebus.com/wiring/bus-76.jpg

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Ok detta var skumt... 4 kloka hjärnor och ett par vändor av "ur och i" med startmotor + solenoid  och dessutom separat test i lös vxl-låda slutade i att vi kom fram till att problemet är mekaniskt. Det blir bättre och bättre med tiden så det kanske bara är lite kärvt mellan start och krans på svänghjulet även om jag inte fattar det. Startmotorn är ju inte bytt... Det enda är väl om den hamnat lite annorlunda alt. om det kärvar mellan det solenoiden drar i i starten så att säga.

Alte Liebe rostet nicht!

4

Jag har precis samma problem.
Men kan det vara så att det är fel startmotor i förhållande till antal kuggar på svänghjulet?

5

Torburn skrev:

Men kan det vara så att det är fel startmotor i förhållande till antal kuggar på svänghjulet?

kan va..
du hade 12v svänghjul ( 1600 motor? ) eller ?
och vilken startmotor har du?

6 Senaste redigerad av Torburn (2011-05-18 19:00:29)

vwfreak skrev:
Torburn skrev:

kan va..
du hade 12v svänghjul ( 1600 motor? ) eller ?
och vilken startmotor har du?

Får plocka av den o kolla
Har du kanske "rätt" liggande?

7

borde ha nått liggande ja..