Håller på montera en 25hp motor från 1950 efter demontering och genomgång.
Det finns ju två smörjhål i stötstängerna, ett på sidan i botten och ett uppe på toppen. Hur ser det ut inuti stötstången? På vissa kan jag blåsa igenom med tryckluft och på vissa är det stopp.
Misstänker att det ska vara förbindelse mellan hålen. Har sökt en hel del men inte hittat något som hjälper mig.
Här borde ju finnas någon som vet.
På dom äldre lyftarna/stötstången finns det en träpinne (jo det är sant
) inne i stången och den kan fastna. Nyttan med pinnen har diskuterats men vw själva tog väck den mot slutet av 50 talet. Knacka av knoppen i överändan och ta väck pinnen så kan du rengöra ordentlig sen, sätt på knoppen utan pinnen.
Tack för bra info.
Märkliga lösningar.
Nu kom inte allt med av någon anledning.
Är det hela översta delen som sitter på röret eller bara den halvrunda knoppen längst upp som ska bort? Har inte stötstängerna tillgängliga just nu så kommer inte ihåg exakt hur det ser ut.
Ser ju att knoppen är i ett stycke. Bara knacka av den går inte, sitter stenhårt. Vågar inte bruka för mycket våld då rördelen vill kröka sig. Tips på hur jag ska få av ”knoppen” från stötstångsröret mottages gärna.
Gjorde 2 st klämstycken av aluminium så att jag kunde klämma fast stötstången i ett skruvstycke. Sen tar man ett plattjärn och borrar ett hål nära änden med samma dia som stötstången, sen sågar man bort så att det blir ett U format uttag i plattjärnet. Kläm fast stötstången i skruvstycket och med hjälp av plattjärnet så kan du försiktigt knacka av knoppen.
Bilden är från min saligen insomnade (tack photobucket
) gamla projekttråd "10 hk till"
Jag testade en liknande lösning men med gummibackar i skruvstycket och en skiftnyckel istället för ditt plattjärn. Det fungerade inte helt hundra. Ska testa med ditt förslag.
Tack för tipset.
Fixade till en plattjärnsbit med skåra och då gick det bra att få av knopparna.
Träpinnarna är ute.
Tack för hjälpen Bengt.
Någon funktion måste väl träpinnarna ändå vara tänkt att ha, annars hade de väl inte hamnat där från början, eller?
Min gissning är för att minska oljemängden i stötstångerna. Vet ej när den försvann. Jag skrotade en 30 hästare från 1963 som saknade dessa (de tillverkades fram till 1965 för typ 111 som inte såldes i Sverige).
Om någon behöver träpinnar har jag sådana i nyskick från en industrimotor 
Insta: @tob_356
11 2017-11-22 22:02:51 Senaste redigerad av Tristar (2017-11-22 22:03:05)
Gjorde 2 st klämstycken av aluminium så att jag kunde klämma fast stötstången i ett skruvstycke. Sen tar man ett plattjärn och borrar ett hål nära änden med samma dia som stötstången, sen sågar man bort så att det blir ett U format uttag i plattjärnet. Kläm fast stötstången i skruvstycket och med hjälp av plattjärnet så kan du försiktigt knacka av knoppen.
Bilden är från min saligen insomnade (tack photobucket) gamla projekttråd "10 hk till"
Hej Bengt!
Använd tipset från MR 56 så får du fram dina bilder.
Och ladda upp det till forumet istället.
Hur länge det fungerar vet ingen med just nu kan man se alla bilderna med detta fixet.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=48809